PDA

View Full Version : Vraagje over hoe ik bepaalde tab speel.....



Neals
3 mei 2002, 20:38
hoe speel ik in een liedje zoiets als

E ------
B ------
G -5-7-5
D ------
A -3-5-3
E ------

alvast bedankt..

L4A
3 mei 2002, 20:51
[quote]
Op 2002-05-03 19:38, schreef Neals:
hoe speel ik in een liedje zoiets als

E ------
B ------
G -5-7-5
D ------
A -3-5-3
E ------


Dat speel ik met li wijsvinger op de A-snaar, li ringvinger op de G-snaar, en dan gebruik je van je re hand je duim en ringvinger, of als je een andere combi lekkerder vindt spelen doe je dat gewoon.
(dit is voor als je rechtshandig bent, linkshandig dan uiteraard andersom)

In ieder is het belangrijk dat je de twee snaren gelijktijdig aanslaat (en de andere snaren weet te dempen/niet aanraken)

pimmetje
4 mei 2002, 13:29
Ik speel dan de A-snaar met 't plectrum en de G-snaar met m'n ringvinger. 't Ligt een beetje aan het nummer enzo, maar soms zal ik ook gewoon de tussenliggende snaar (in dit geval dus D) dempen met m'n linkerhand en gewoon A-, D- en G-snaar met 't plectrum aanslaan. Eigenlijk verkeerd natuurlijk, want dan zouden in de tabs wel x-jes op de D-snaar staan...

sebass
4 mei 2002, 13:39
Ja dat kun je doen. Alleen als het een klassiek nummer of een ander rustig akoestisch nummers is niet doen. Klinkt zo raar ineens zo'n muted d snaar er tussen :smile: Maar voor rock klinkt het misschien wel beter en waarschijnlijk komt dit ook uit een stukje rock ofniet?
Ik speel het inderdaad ook met plectrum en met mijn vingers tenzij het rock is waar toch een lading distortion overheen zit dan klinkt het gewoon aanslaan met een muted d ook wel leuk (en makkelijker, ja ik ben erg lui :wink: )

dirkw83
6 mei 2002, 12:18
gaat het hier om een akkoord of eerder een arpeggio gericht idee? Als het een akkoord is moet je de hele zooi dempen en da's geen feest. Anders gewoon net als bij Plateau de snaren picken.

Neals
8 mei 2002, 00:55
Dit komt idd uit rock, tis niet echt de tab maar effe puur voor idee :grin:

AllodoX
16 mei 2002, 00:55
gewoon de E, A en D snaar aanslaan, maar met je middelvinger de A snaar afdempen. :smile:

'k gebruik in m'n eigen muziek ook van die onmogelijke grepen :grin:

---
---
---
-7-
-9-
---

bijvoorbeeld :smile: geeft mooi geluid als je een lichte blues-overdrive gebruikt.. maar gigantisch kut om je vingers te zetten :smile:

Neophyte
29 mei 2002, 19:05
dooddrukken die handel :smile:
of gewoon de rest van het akkoord ook spelen, en doorrammen, gaat ook weleens goed

Mark83
15 juli 2002, 02:39
Maak er gewoon een root-5th (powerchord?) van en demp de middelste snaar