PDA

View Full Version : kahler tremolo's



zium
15 juli 2004, 16:53
weet iemand waarom ze tegenwoordig vrijwel niet meer gebruikt worden terwijl ze in de jaren 80 heel populair waren? ik weet niet het goeie tremolo's zijn maar ze zien er wel heel cool uit heh. ik zou weleens aan zo'n kahlertje willen hengsten

fred dons
15 juli 2004, 17:01
1 ze worden niet meer gemaakt (kahler maakt tegenwoordig golf clubs)

2 zo goed waren nou ook weer niet, ze waren wel stabiel maar enorme tone-suckers

ik bedoel hier overigens wel de kahler flatmount mee en niet de spyder (wat weer meer een floyd kopie was)

Thijssie
15 juli 2004, 17:17
weet iemand waarom ze tegenwoordig vrijwel niet meer gebruikt worden terwijl ze in de jaren 80 heel populair waren? ik weet niet het goeie tremolo's zijn maar ze zien er wel heel cool uit heh. ik zou weleens aan zo'n kahlertje willen hengsten

Ik heb er een op me strat zitten en kan je dus uit ervaring vertellen dat ze kut zijn, tenminste als je ze met met een floyd vergelijkt....

KramerAmsterdam
15 juli 2004, 17:48
Da's mooi balen. Ik heb er een op mijn san dimas Jackson zitten, maa rdie heb ik alleen nog gehoord 'akoustisch'. Kijk er nunnog meer naar uit om die in te pluggen. Moet zeggen dat hij droog goed klinkt hoor.

Remy

marc_o
15 juli 2004, 17:50
Da's mooi balen. Ik heb er een op mijn san dimas Jackson zitten, maa rdie heb ik alleen nog gehoord 'akoustisch'. Kijk er nunnog meer naar uit om die in te pluggen. Moet zeggen dat hij droog goed klinkt hoor.

Remy


klinkt als een weloverwogen aankoop :o

gerrekat
15 juli 2004, 18:15
maar minder tone suckend dan de Floyds, ze hebben alleen een IETS beperkter bereik dan een floyd.

ze zijn qua design IMO superieur aan de Floyds, en je hoeft de ballends niet maar van je snaren te raggen!

KramerAmsterdam
15 juli 2004, 18:30
Is wel overwogen ja. Is toch een San Dimas gemaakte Jackson (eigenlijk Charvel) de laatste serie gemaakt daar. Met of zonder floyd-kahler is die gitaar een droom (voor mij).

Ik voel wel dat het 'druk' profiel anders is. gelijkmatiger verdeeld dan een Floyd, gaat ook 2 kanten op maar lijkt (is droog geluid) minder toonbereik te hebben.

Ben erg benieuwd.

Remy

gerrekat
15 juli 2004, 18:36
weet iemand waarom ze tegenwoordig vrijwel niet meer gebruikt worden terwijl ze in de jaren 80 heel populair waren? ik weet niet het goeie tremolo's zijn maar ze zien er wel heel cool uit heh. ik zou weleens aan zo'n kahlertje willen hengsten

Ik heb er een op me strat zitten en kan je dus uit ervaring vertellen dat ze kut zijn, tenminste als je ze met met een floyd vergelijkt....

Ik haat trems in het algemeen maar Floyds sucken meer tooon dan welke Kahler ook, heb je gezien hoe een floyd aan de body van een gitaar bevestigd is en hoe een Kahler?

Ik heb ook gitaren zowel met Floyds als Kahlers gehad, maar een Kahler heeft veel meer "contact" met de body van je gitaar, plus je hebt niet die GIGANTISCHE sparing in de achterkant van je body nodig dei een floyd wel nodig heeft voor de veren!

Snaar'n Bennie
15 juli 2004, 19:12
www.kahlerusa.com

fred dons
16 juli 2004, 07:25
zoals je op de site kan zien hebben ze alleen nog maar nos trem
en sorry gerrekat maar het zijn grotere tonesuckers dan echte floyds
:razz:
mechanisch zijn ze dan wel prachtig geenigneerd maar het tis een blok staal van 1,5 kilo wat je in je gitaar propt ter wij een original floyd tov een vintage trem alleen maar extra metaal heeft vanwege de finetuners
en qua massa maar een klein beetje afwijkt.
ik heb 3 kahlers gehad; de flatmount en inderdaad hoefde je niet de ball ends af te knippen (helaas pasten snaren dikker dan 046 er niet in);
de goedkope kahler die op japanse Charvels zat en dat was een niet meer dan redelijke floyd kopie en de spyder en alleen de spyders waren echte concurrenten van de OFR.

Rubenios
16 juli 2004, 08:11
one word: Schaller

gerrekat
16 juli 2004, 08:19
zoals je op de site kan zien hebben ze alleen nog maar nos trem
en sorry gerrekat maar het zijn grotere tonesuckers dan echte floyds
:razz:
mechanisch zijn ze dan wel prachtig geenigneerd maar het tis een blok staal van 1,5 kilo wat je in je gitaar propt ter wij een original floyd tov een vintage trem alleen maar extra metaal heeft vanwege de finetuners
en qua massa maar een klein beetje afwijkt.
ik heb 3 kahlers gehad; de flatmount en inderdaad hoefde je niet de ball ends af te knippen (helaas pasten snaren dikker dan 046 er niet in);
de goedkope kahler die op japanse Charvels zat en dat was een niet meer dan redelijke floyd kopie en de spyder en alleen de spyders waren echte concurrenten van de OFR.


Mijn ervaring zegt iets maar goed, we kunnen het er over oneens zijn! 1,5 kilo is lichtelijk overdreven....

guvnor
16 juli 2004, 08:20
Heb een Fender System I trem op m'n Strat zitten die volgens de geruchten door Kahler is gemaakt. Heb niet het idee dat die enige tone suckt en heb wel veel schik van de fijnafstemming. Heb er geen pook meer aan zitten (die dingen zijn zeldzaam en alleen nog maar via een site in USA te bestellen :cry: ).

Heb gelukkig een paar weken terug een spare gekocht via marktplaats voor 17,50 euro en heb dus wel reserve onderdelen :D

fred dons
16 juli 2004, 10:36
ok ik overdrijf iets qua gewicht maar de flatmount weegt wel ruim 1 pond

en Gerrekat natuurlijk telt jouw ervaring en er zijn nog steeds liefhebbers van de kahler flatmount die hem beter vinden dan de OFR dus ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar alleen als je beide versies op de zelfde gitaren geprobeerd hebt merk je pas goed het verschil in geluid en sustain (dan kun je overigens nog steeds van mening zijn dat je het geluid niet mooi vind)

ik was een liefhebber van de kahler omdat hij makkelijker te bedienen is maar als je dan eenmaal een echte floyds geprobeerd hebt (dus geen ibanez of jackson kopieen) maar de schaller made OFR en de schallermade licensed versies dan merk je zo'n geluids verbetering tov de Kahler
Ik moet hier wel bij zeggen dat ik geen fan van hardtails ben en een echte trem liefhebber (ik denk dat ongeveer 40 van mijn gitaren een trem hebben en daarvan 10 met OFR).

gerrekat
16 juli 2004, 11:06
Ik heb twee oude DEANs gehad die verkracht waren met een Floyd en dat waren kmijns inziens geen goedkope kopieen maar echte OFR's made in USA, helaas ben ik geen trem liefhebber in het algemeen en baalde nogal van die dingen dus heb ze verkocht.

zelfde geldt voor twee die ik had met Kahlers.....momenteel heb ik geen enkele gitaar met een trem en dat wil ik zo houden! :-D

een string thru body gitaar klinkt veel beter dan welke tremmed gitaar IMO!

fred dons
16 juli 2004, 11:11
mijn probleem is dat ik vaak zonder versterker thuis speel (mijn gitaren
en verterker staan in de woonkamer en Goede tijden slechte tijden is
toch niet het zelfde met Black Star als voorgrond muziek)

ik vind hardtails en stringthroughs akoustisch als banjo's klinken pas over
een versterker wordt het wat 8)

gerrekat
16 juli 2004, 11:12
Ilk speel NOOIT unplugged LOL staat gewoon een ENGL en MESA halfstack in mijn woonkamer HAHAHHAHAHA!

Thom TK
16 juli 2004, 12:46
Ilk speel NOOIT unplugged LOL staat gewoon een ENGL en MESA halfstack in mijn woonkamer HAHAHHAHAHA!

Ik ben blij dat ik niet naast jou woon!





























Zo'n stack staat trouwens ook op MIJN verlangslijstje, gnagnagna...

Johannes
16 juli 2004, 13:32
Ik heb ook een gitaartje met een Kahler (2300 flatmount) en voor mij zijn de voordelen tov een floyd: superstabiel bij palm mutes, geen groot gat in je gitaar en het gemakkelijker vervangen van snaren.

Nadelen: lastig onderdelen verkrijgbaar en je moet je snaren verstevigen met bijvoorbeeld wat soldeer, anders breken ze op het draaipunt (je kan ook reinforced slinky's kopen natuurlijk).

Ik vind het een prima tremolo en een zeer goed alternatief voor een floyd rose. Die "nieuwe" ZR Zero Resistance tremolo van Ibanez http://www.jemsite.com/news/edge2003/ (ff naar beneden scrollen) lijkt trouwens een soort compromis tussen een floyd en een kahler.

KramerAmsterdam
16 juli 2004, 16:48
Voor de duidelijkheid: OFR (originele floyd rose) en Schaller made licensed Floyd rose zijn hetzelfde. Maw alle Originele Floyd roses zijn gemaakt dooe Schaller in Duitsland. Ook de huidige Fender 'originele' Floyd rose (zij hebben de rechten) is gemaakt door Schaller.

Ik vind niet dat OFR's tonesuckers zijn. Je zou iets kunnen zeggen of minder sustain...maar ook dat is afhankelijk van de rest van de gitaar.

Over 2 weken zal ik mijn ervaring melden met de flatmount Kahler. Zoals het nu droog klinkt is er niets mis mee. Een dat hij geen 46 neemt...ik denk maar dat ben ik..dat veel zo niet alle trems moeite hebben met die vette snaren. In het algemeen hoe dunner hoe beter (minder spanning op trem en nek) is mijn ervaring.

Remy

Rubenios
16 juli 2004, 20:41
maar de schaller modellen verschillen wel behoorlijk van de official fr

srv-man
16 juli 2004, 21:17
ok ik overdrijf iets qua gewicht maar de flatmount weegt wel ruim 1 pond

en Gerrekat natuurlijk telt jouw ervaring en er zijn nog steeds liefhebbers van de kahler flatmount die hem beter vinden dan de OFR dus ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar alleen als je beide versies op de zelfde gitaren geprobeerd hebt merk je pas goed het verschil in geluid en sustain (dan kun je overigens nog steeds van mening zijn dat je het geluid niet mooi vind)

ik was een liefhebber van de kahler omdat hij makkelijker te bedienen is maar als je dan eenmaal een echte floyds geprobeerd hebt (dus geen ibanez of jackson kopieen) maar de schaller made OFR en de schallermade licensed versies dan merk je zo'n geluids verbetering tov de Kahler
Ik moet hier wel bij zeggen dat ik geen fan van hardtails ben en een echte trem liefhebber (ik denk dat ongeveer 40 van mijn gitaren een trem hebben en daarvan 10 met OFR).

In mijn Anderson zat een Kahler Steeler trem en ik moet zeggen: dat was toch echt een goed ding en naar mijn mening beter dan een OFR of Schaller, zowel qua geluid als constructie. Over het algemeen worden de Steelers toch wel geprefereerd boven de OFR/Schaller.
De Kahler Spyder zie je trouwens veel vaker en die is inderdaad minder.

KramerAmsterdam
17 juli 2004, 00:34
Oops.. :???: nog nooit van de Kahler Steeler gehoord..is het een flat mount of een fulcrum type?

Remy

fred dons
17 juli 2004, 07:28
de steeler is een fulcrum en was zo goede kopie van de flloyd (op dat moment zelfs beter dan de OFR die toen iov Kramer gemaakt werd)
dat Kramer Kahler verbood hem nog langer te maken (kahler gebruikte
wat patentdingetjes van Floyd wat niet mag zonder toestemming)

de Schaller licenced verschillen iets van de OFR by Schaller, het belangrijkste veschil is de stalen onderplaat, die is op OFR massief en op de licensed versie zijn alleen de messen massief staal
beide trems klinken daardoor ook anders

ik gebruik tegenwoordig de Floyd Speedloader en dat is helemaal een wereld trem, ik kan all mijn snaren verwisselen binnen 50 seconden en
ook nog eens volledig op stemming zijn (voor de rest speelt en klinkt hij hetzelfde als en OFR)

KramerAmsterdam
17 juli 2004, 16:20
Wist niet dat de Schaller licensed met inserts werkt ipv massief. MAssief is de weg.

Die Steeler zal wel zeldzaam zijn dan, met die lawsuit verschijnselen.

Speedloader(gitaren) zijn duur. 2400$ En die snaren zijn ook specifiek..maar gemak dient de mens :roll:

Bedankt.
Remy

fred dons
19 juli 2004, 07:50
de OFR II werkt ook met inserts, het hoeft niet perse negatief te zijn
het geeft een meer mellow sound

de steeler is inderdaad zeldzaam, ik weet er 1 nos te koop en die ligt al meer dan 10 jaar in die winkel voor EUR 300 (en ze willen niet zakken met de prijs)
voor dat geld koop ik 2 OFR's (ik krijg korting :D )

de speedloader trem is ook los te koop dus je hoeft er niet zo'n hele gitaar om heen te kopen :wink: