PDA

View Full Version : Telecaster of Les Paul?



dp.vrieler
15 juli 2004, 15:29
Ik zit al een hele tijd te twijfelen of ik mijn Gibson Les Paul Studio moet omruilen voor een Fender Telecaster. De sound van mijn Les Paul is heel zwaar, en omdat er al een nog zwaarder element dan origineel in zat toen ik hem kocht, speel ik eigenlijk alleen maar in de 'treble'-stand. Nu vind ik de sound van verschillende bands zoals Bløf en Jet heel mooi, een beetje heldere en scherpere maar niet kinderachtige distortion. Bløf en Jet spelen o.a. op Telecasters. Maar bijvoorbeeld Wealthy Beggar speelt op Gibsons en die sound vind ik ook heel mooi, al kan ik nog horen dat die klank wat warmer is. Bij The Sheer heb ik dat niet, ondanks dat de gitarist ook een Gibson speelt.

Met andere woorden: Is het überhaupt zinnig om mijn Les Paul om te ruilen voor een Telecaster vanwege de wat heldere klank van de Telecaster? Als ik het geld had zou ik beide kopen maar zo gunstig zit ik nog niet qua geld...

Tupelo
4 augustus 2004, 20:58
Beetje late reactie maar goed. Er zijn Gibsons met fase schakelaars die redelijk Tele kunnen klinken.

Neals
4 augustus 2004, 21:25
Probeer eerst eens een paar telecasters en sleep je gibson tegelijk mee en vergelijk!

BLOK182
4 augustus 2004, 21:37
Misschien een Mexicaanse tele? Evt later upgraden met leuke elementen? Of een tweedehands Japanse tele? 2 gitaren is leuker dan 1 :)

BartL
4 augustus 2004, 22:58
Als je je gitaar prettig vind spelen haal je deze elementen erui en koop je 1 of 2 schellere. SD SH-4 (Jeff Beck)? Met mijn Marshall cruncht die gigantisch lekker in het 'clean' kanaal.

munkie
4 augustus 2004, 23:05
+1 voor de SD JB!! En dan een Jazz bij de hals. Veel strakker en gedifinieerder dan Gibson humbuckers. Herken je je Paul niet terug!

Dirk_Hendrik
4 augustus 2004, 23:12
How about "erbij" in plaats van "omruilen"?

Bobbel
5 augustus 2004, 03:45
omruilen... ik vind een LP echt niet beter dan een Tele... als ik jou was zou ik een tele nemen... die dingen klinken super... al vind ik ze niet mooi... netzo als een Les Paul...

Shaggy
5 augustus 2004, 08:38
Misschien een middenweg .. tele thinline met humbuckers .. klinken fantastisch.. Er is hier ene niels die een '70 er fender thinline met hummers heeft die echt waanzinnig klinkt.

Je kunt evt ook een blade uitproberen, zijn actief en kun je behoorlijk tweeken .. van crispy clean tot vet pompend

cappuccino
5 augustus 2004, 12:11
van lp naar tele lijkt me echt een stap terug.....
misschien beter om te proberen originele elementen te vinden ,en je geluid verder wat helderder in te stellen ?
Ruilen voor een tele krijg je vast spijt van.....

Jools
5 augustus 2004, 15:27
hmmm kijk eerst 'ns welke je lekkerder vindt spelen, pak een standaard tele van t rek ergens in n muziekzaak, neem desnoods je gibson mee.. en vergelijk.. geluid kun je altijd nog veranderen door andere elementen..

maarjah als je echt valt voor dat scherpe dunnere geluid van n tele.. ga dervoor

Wicked Willy
6 augustus 2004, 00:22
Ik heb zowel een LP Studio als een Amerikaanse Tele.....twee totaal verschillende gitaren...die je voor verschillende dingen kan gebruiken....tis maar net wat je zelf mooi vindt, kheb sinds kort ook een PRS custom 22 en moet zeggen dat mijn LP al een tijdje de koffer niet meer is uitgeweest terwijl ik mijn Tele nog wel vaak gebruik.

Ik zou zeggen probeer het eens uit....maar je LP wegdoen is sowieso zonde!

marc_o
7 augustus 2004, 12:52
Nu vind ik de sound van verschillende bands zoals Bløf en Jet heel mooi, een beetje heldere en scherpere maar niet kinderachtige distortion. Bløf en Jet spelen o.a. op Telecasters.



Vergis je niet in de tele's van Paskal van Blof, die blazen een les Paul zowat weg, op al zijn gitaren zitten "opgevoerde elementen" en hij speelt altijd erg hard. Zoek het meer in de versterkerhoek, Je klinkt uiteindelijk toch als jezelf. Draai de toneregelingen allemaal op standje 12 uur en begin vanuit die stand te spelen en wees niet bang van wat presence en treble. Ligt ook aan de versterker die je gebruikt.(in zijn geval Koch multitone)
Trouwens, op de eerste 3 cd's van Blof speelde hij nog op een Zwarte Les Paul Custom en een Zwier Les Paul en ook zijn eerste Zwier tele met SD stacked humbucker bij de brug, dus kun je daaruit opmaken dat de sound vooral in je vingers zit.

Mark S
7 augustus 2004, 13:09
Luister dan ook even naar wijlen Albert Collins: Fender Tele met een Seymour Duncan humbucker bij de hals, een geweldige krachtige sound 8-)




hee..........ik ruik gas :D

marc_o
7 augustus 2004, 13:53
hee..........ik ruik gas :D

Wat heb je gegeten dan?

Mark S
7 augustus 2004, 13:55
dooie rat..

hee Marc O, allus goe jong?

marc_o
7 augustus 2004, 14:14
Prima hier hoor!!!

Ik ga je even PM-men