PDA

View Full Version : Welke amp te kiezen..



Flatcat
15 juli 2004, 11:41
Okay,

Ik testte de Bogner Ecstacy, maar die kon het voor mij niet halen tegen de Diezel VH4. Eind deze week kan ik de Bogner Uberschall testen. Ik dàcht dat het dus tussen de VH4 en Uberschall zou gaan.

Nu las ik de reviews van de Diezel Herbert echter en die lijkt precies nog ietsje beter te zijn? Ik vraag me ook af of die 180 watt niet een beetje overkill is en kan een box van 2x12 dat wel aan (ik heb een 4x12 en 2x12 zie je)?

Deze week misschien ook nog de Engl SE testen..

Uiteindelijk zal m'n eigen oor moeten beslissen maar ik had graag jullie meningen of ervaringen gehoord.

Baco
15 juli 2004, 12:24
Deze week misschien ook nog de Engl SE testen..



Now we're talking :wink:

gerrekat
15 juli 2004, 12:28
yup ik vind de Diezels ook veels te stijf klinken in vergelijking tot bijv. de SE.

e Uberschall vind ik bruut maar niet zo strak in het laag als de ENGLs, de VH-4 vond ik echt zwaar tegenvallen en de herbert wel OK.

Flatcat
15 juli 2004, 12:56
Alvast bedankt voor de meningen (de één al meer bevooroordeeld dan de andere :p).

Die Diezel VH4 is toch bijlange zo slecht niet? Klonk in ieder geval stuk beter dan de rectifier.

M'n hart/ogen zeggen de uberschall, maar die moet ik dus nog testen. Ik besef wel dat de VH4 een stuk veelzijdiger is, net zoals die SE.

Misschien kan de herbert een goeie tussenoplossing zijn, wie weet. Natuurlijk net de amp die niemand heeft die ik ken.. Wat zijn de verschillen met de VH4 soundwise dan?

gerrekat
15 juli 2004, 15:51
dde VH-4 is zeker breder inzetbaar dan de UBERSCHALL dat is een amp die puur iop scheuren gericht is en het clean is maar zo/zo....

ja dat de VH-4 beter klinkt dan een recto ben ik met je eens maar ik vond de Peavey XXX ook beter klinken dan en recto ik snap niet waarom die amp in zo'n hoog aanzien staat dat moet met de absurde prijzen te maken hebben!

Ik denk dat een beetje knappe recto duurder is als eeen VH-4....HIER, in de US kost een VH-4 2-2,5 keer zoveel als een recto.

maar qua high gain (en lijkt me dat je daar naar op zoek bent als je naar een Uberschall gaat kijken!) vind ik de Uberschall, VHT UL of een willekeurige ENGL uit het duurdere segment zeker vetter klinken en net zo strak (SAVAGE 120 en VHT UL klinken strakker dan een Diezel IMO vanwege de 6550 eintrappen)!

Negative K3 fan
15 juli 2004, 15:59
vanwege de 6550 eintrappen)!

Dat is denk ik wat kort door de bocht, VHT en Engl klinkt zeker strakker, maar er spelen waarschijnlijk belangrijkere factoren mee dan de 6550 eindtrappen (die overigens door sommige/vele anderen als steriel en levenloos worden bestempeld).

iam
15 juli 2004, 16:14
toch eens die Engls gaan testen hé Minx :)

het is hier wel een erg Engl-gericht forum :D

Baco
15 juli 2004, 16:33
toch eens die Engls gaan testen hé Minx :)

het is hier wel een erg Engl-gericht forum :D

Kijk, toen ik indertijd op zoek ging nr een amp wou ik een veelzijdige amp die ook MIDI aanstuurbaar was (tja, ik kwam net van een rack en dan ben je dat gewoon :wink: ).
Aangezien ik veel metal speel moest er ook een, zoals onze noorderburen het zo mooi zeggen, vette scheur op zitten. Ik vind het persoonlijk zonde om een distortion pedaalke te gaan gebruiken bij een lampen versterker, maw ik moest een high-gain amp hebben. De Engl SE was de eerste die op mijn testlijst stond (Ubershall ook, maar meer uit nieuwsgierigheid en de Diezel range) aangezien ik ook nog met een Powerball gespeeld heb en die al super vond.
Verder dan de SE ben ik echter nooit gekomen, want die was/is echt jaw-dropping :o

Aangezien ik nogal voor experimenteren en testen met klank ben is de SE een hemels geschenk. Nu, bijna 6 maand later, ben ik nog altijd met de settings aan het spelen. Nee, niet omdat ik er niet tevreden van ben, maar gewoon omdat ik die SE ten volle wil testen.

Noot: check zeker ook wat cabs uit. De hoofdreden waarom ik mijn Powerball indertijd heb verkocht was omdat ik hem niet vond klinken zoals het moest. Stom van mij dat ik nooit een andere cab heb gekocht, natuurlijk. Met die SE heb ik mijn eerste cab ge-A/Bt (kan zonder probleem hot gebeuren) met een Engl Vintage 30 cab en ik kon al snel zien waar het probleem zat indertijd :oops:

gerrekat
15 juli 2004, 17:53
vanwege de 6550 eintrappen)!

Dat is denk ik wat kort door de bocht, VHT en Engl klinkt zeker strakker, maar er spelen waarschijnlijk belangrijkere factoren mee dan de 6550 eindtrappen (die overigens door sommige/vele anderen als steriel en levenloos worden bestempeld).


Weet niet war je dat vandaan hebt, 6550's blijven alleen tot hele hoge volumes clean en je zult niet snel powertube distortion krijgen maar dat heb jemet geen enkele high gain amp daar ze stuk voor stuk op pre amp gain zijn gebaseerd.

6550 zijn monsterachtig punchy, LOL ik heb zelf een amp met en dergelijk eindtrap staan en ook bij oude Marshall 800's is het een van de favoriete mods!

Ik merk iig duidelijk verschil met amps met een EL34 of 6L6GC eindtrap!

pol
15 juli 2004, 18:22
ik heb zelf een omgebouwde marshall met 6550 in de eintrap, zoveel verschil maakt het nu ook niet uit vind ik.
laatst nog een steavens getest van een vriend, met 6l6 in de eindtrap, en die had toch nog wat meer punch als die marshall van mij.

gerrekat
15 juli 2004, 18:45
Misschien je buizen eens vervangen dan......is ie wel goed gebiassed? moet iets zijn want er is een significant verschil met 6L6's!

6550 hebben veel meer output dan een 6L6, maar goed ik weet niet hoelang ze er al inzitten bij jou? en natuurlijk maak ook de amp verschil dat ontken ik niet....maar er zal een duidelijk verschil zijn als je EL34's of 6L6 in precies dezelfde amp zet waar nu je 6550 of KT88's inzitten...

Flatcat
15 juli 2004, 19:24
@ Baco: Ik heb een marshal 1960a cab en nu een diezel 2x12 vintage 30s erbij en JA ik ken nu het verschil in cabs :)

jullie doen me twijfelen mmmmm

Die SE hebben ze bij Key music in st niklaas maar zijn er daar soundbooths zoals bij Piens? Ik haat een amp open te trekken in een volle shop voor langer dan twee minuten..

Moest je niet te ver van de kust wonen en tijd/zin hebben de SE naast de Diezel VH4 te zetten zou ik dat graag ook es doen.

Die SE's zijn ook heel duur hé dacht ik?

*edit* krijg nu net nog een mail van de brunetti dealer om maandag de xl revo te gaan testen, die krijg ik namelijk met een leuke korting

FUCK dit is moeilijk

RRRobin
15 juli 2004, 19:51
damn had ik maar t geld, de ruimte en de buren voor zon versterker :D

geen dank voor deze nutteloze bijdrage :roll:

Baco
15 juli 2004, 21:13
Die SE hebben ze bij Key music in st niklaas maar zijn er daar soundbooths zoals bij Piens? Ik haat een amp open te trekken in een volle shop voor langer dan twee minuten..

Moest je niet te ver van de kust wonen en tijd/zin hebben de SE naast de Diezel VH4 te zetten zou ik dat graag ook es doen.

Die SE's zijn ook heel duur hé dacht ik?



Die SE kost best wat, inderdaad, maar ik kan me niet inbeelden dat die Diezel veel goedkoper zal zijn... Soit, ik heb de mijne bij Beyers gekocht en daar kostte ie een heel stuk minder (met dan nog de overname van mijn 19" rack kwam het nog wat goedkoper uit).

Wat Key betreft, wel, je zit daar "in the open", dus de ganse zaak kan meegenieten van je getest. Vind ik ook best vervelend. Vooral als er daar beneden een beginnende drummer d'er eens ne lap op geeft :razz:

Hmm, zo ver woon ik inderdaad niet van de kust :wink:

Kan inderdaad interessant worden. Maar eerst een weekje vakantie voor mij 8)

gerrekat
15 juli 2004, 22:25
Een SE kost ook dik over de € 3000 zeker met de bijpassende midi switcher erbij.....maar een SAVAGE 120 is ook niet mis, en die zijn zo 1000 goedkoper.

Beyers heeft trouwens nog een paar van de oude SAVAGE SE's die gaan voor de bodemporijs van 1690!!! die waren een paar jaar terug ook VET duur!


Brunetti is ook tof, en een stuk goedkoper ze hadden zelfs een XL-EVO bij feedback voor zo'n 1690 EURO.

Ik weet niet wat een Uberschall precies kost maar zeker niet onder de 3000

Flatcat
15 juli 2004, 23:19
2600 vragen ze mij in Mechelen

wel vreemd want ik weet te herinneren dat iemand hier ze vorige maand kocht voor 2400?

Flatcat
16 juli 2004, 01:23
@gerrekat: zou je durven stellen dat je de Brunetti beter vindt dan de Diezel en gelijkaardig aan de Bogner dan?

BramVersteeg
16 juli 2004, 01:55
Hoi Flatcat,
ik denk dat je echt gewoon zelf met je eigen gitaar op alle amps moet gaan spelen. Ik had eerst een ENGL ritchie Blackmore en ging toen op zoek naar een wat meer high gain amp (ik denk dat jij daar ook naar op zoek bent :wink: ). Ik heb ook op verschillende amps gespeeld en tot 3 keer toe kwam voor mij de Diezel Herbert er als beste uit. Ik heb de SE niet getest. Die kon ik nergens testen en bovendien was ENGL toch niet helemaal mijn sound en was ik ook niet helemaal weg van de Powerball.
Het is puur je eigen smaak. Alle amps die waar je tussen twijfeld zijn topklasse versterker en ik denk niet eens dat je kunt zeggen dat de een beter is (niet dat je dat doet) maar gewoon en questie van smaak.
Lekker uitproberen dus. :P Ik kan je Jukebox in Boekel aanraden. Daar hebben ze een mooie testruimte en je hebt helemaal niet het gevoel dat je hem tot last bent als je van alles uit komt proberen. Volgens mij hebben ze alleen geen ENGL maar wel Diezel, Brunetti en Bogner.
Succes ermee!
Grz. Bram

gerrekat
16 juli 2004, 07:12
@gerrekat: zou je durven stellen dat je de Brunetti beter vindt dan de Diezel en gelijkaardig aan de Bogner dan?


Durf niets te stellen....is persoonlijk, ik vond de Brunetti lekkerder klinken dan de VH-4 en net zo goed als de Herbert...

Flatcat
17 juli 2004, 03:11
Ik heb vanavond de Uberschall getest en shit die gain moet laag staan om een deftige gewone rocksound te krijgen haha

iets als op 7/8u echt wel gek

Vreemd maar de VH4 leek me net iets beter te klinken, die uberschall klonk precies nogal compressed ofzo op een laag volume

toen hij luider ging was het wel weer perfect hoor... (en daar kan ik echt de beslissing niet nemen op geluid)

De VH4 is veelzijdiger, de high gain op beiden is redelijk crazy. Maar de Bogner is dan weer goedkoper (met pedaaltje) en ziet er beter uit...

Aan de Herbert eigenaars: wat doe je met die 180watt, staat die luid genoeg om die lampen wat te forceren?

En zoals in mijn eerste vraag gesteld: wat doe je met een 180 watt op een 2x12 vintage 30's en 4x12 cab? Gaat die 2x12 niet kapot dan?