PDA

View Full Version : Theorie en gevoel: hulp gevraagd



Muziekwezen
15 juli 2004, 02:47
Hoi iedereen,

ik ben nieuw hier. Ik ben een 21-jarige muzikant.

Ik kocht mijn eerste beginnersgitaar op mijn 13e. Ik begon met wat basisakkoorden te leren en heb me jaren beziggehouden met het spelen van covers van rockgroepen. Het betrof natuurlijk hoofdzakelijk power-chords.

De laatste 2 à 3 jaar heb ik in een snel tempo muziek gestudeerd. Veel zelfstudie en een lessenreeks aan de Antwerpse Rockschool hielpen me al een pak op weg, ik ben door heel wat "basic stuff" door:

- de opbouw van akkoorden (drie-en meerklanken, omkeringen), arpeggio's, ...
- de belangrijkste elementen van de rock, blues en jazz
- stembeheersing en zingen "vanuit de buik"
- soleren doorheen akkoordenprogressies

Vooral over het laatste wil ik het hebben. Ik heb al ontelbare uren gespendeerd aan het inoefenen van toonladders en heb veel meegespeeld met CD's over bluesschema's, rockmuziek, metal, beginselen van de jazz ("Autumn Leaves, ...")

Onlangs kocht ik ook "The Jazz Theory Book" van Mark Levine, waar ik wat in gelezen heb. Ik kocht me een digitale piano (Roland RD-170) om op te componeren en studeren. Zelf maak ik ter oefening en amusement multi-track-opnames in Cool Edit Pro, waarvoor ik alle partijen zelf schrijf (ik kan geen noten lezen, ter info): de pianobegeleiding, de baslijnen, drums, gitaarsolo's speel ik zelf in met de Fender.

Betreffende het soleren zit ik met enkele vragen.

1) In het jazz-boek en andere gitaarboeken las ik over de harmonische en melodische mineurladder. Betekent dat dan dat ik alle geleerde scales als basis moet nemen en vertrekken van de basis en bv bij de natuurlijke mineur de 7e trap moet verhogen voor de harmonische mineurladder, en de 6e en 7e trap moet verhogen voor de melodische mineurladder? Het lijkt dan alsof alle ladders moet gaan aanpassen en voor ik die in mijn vingers heb ben ik weer jaren verder.