PDA

View Full Version : Theorie en gevoel: hulp gevraagd



Muziekwezen
15 juli 2004, 02:47
Hoi iedereen,

ik ben nieuw hier. Ik ben een 21-jarige muzikant.

Ik kocht mijn eerste beginnersgitaar op mijn 13e. Ik begon met wat basisakkoorden te leren en heb me jaren beziggehouden met het spelen van covers van rockgroepen. Het betrof natuurlijk hoofdzakelijk power-chords.

De laatste 2 à 3 jaar heb ik in een snel tempo muziek gestudeerd. Veel zelfstudie en een lessenreeks aan de Antwerpse Rockschool hielpen me al een pak op weg, ik ben door heel wat "basic stuff" door:

- de opbouw van akkoorden (drie-en meerklanken, omkeringen), arpeggio's, ...
- de belangrijkste elementen van de rock, blues en jazz
- stembeheersing en zingen "vanuit de buik"
- soleren doorheen akkoordenprogressies

Vooral over het laatste wil ik het hebben. Ik heb al ontelbare uren gespendeerd aan het inoefenen van toonladders en heb veel meegespeeld met CD's over bluesschema's, rockmuziek, metal, beginselen van de jazz ("Autumn Leaves, ...")

Onlangs kocht ik ook "The Jazz Theory Book" van Mark Levine, waar ik wat in gelezen heb. Ik kocht me een digitale piano (Roland RD-170) om op te componeren en studeren. Zelf maak ik ter oefening en amusement multi-track-opnames in Cool Edit Pro, waarvoor ik alle partijen zelf schrijf (ik kan geen noten lezen, ter info): de pianobegeleiding, de baslijnen, drums, gitaarsolo's speel ik zelf in met de Fender.

Betreffende het soleren zit ik met enkele vragen.

1) In het jazz-boek en andere gitaarboeken las ik over de harmonische en melodische mineurladder. Betekent dat dan dat ik alle geleerde scales als basis moet nemen en vertrekken van de basis en bv bij de natuurlijke mineur de 7e trap moet verhogen voor de harmonische mineurladder, en de 6e en 7e trap moet verhogen voor de melodische mineurladder? Het lijkt dan alsof alle ladders moet gaan aanpassen en voor ik die in mijn vingers heb ben ik weer jaren verder.

2) Ik speel vooral gitaarsolo's op het gevoel maar het frustreert me dat ik niet weet wat ik doe, en wanneer ik losjes een mooie solo heb gespeeld en wil die naderhand opnemen weet ik niet meer wat ik exact gespeeld heb. Ik zou graag weten wanneer ik over akkoorden vooral rond de tertsen speel, wat ik bij het volgende akkoord gedaan heb en gezien ik een muzikant ben die op het gevoel speeld heb ik er, ondanks mijn studie, weinig zicht op. Het lijkt wel pure wiskunde, die theorie.

3) Ik speelde vroeger vooral pentatonic scales, maar dat lijkt me een te veilige oplossing, er zijn meer noten dan alleen de vijf noten uit de pentatonics. Welke noten mag ik niet spelen ("avoid" notes) over welke modus? Momenteel baseer ik me op pentatonics en de goed klinkende noten uit de diatonische ladders durf ik er wel al eens bijnemen, maar soms klinken die wel eens dissonant tegenover het akkoord dat er langs gaat.

Ziezo, dat zijn mijn voornaamste vragen.

Als iemand me kan helpen, graag. Ik heb ook nog de "Fretboard Logic" reeks gitaarboeken en DVD's maar die ben ik grotendeels voorbij op gebied van theorie. Ik wil nu vooral praktisch werken en de muziek die ik in mijn hoofd heb kunnen opnemen, maar daar ik maar weinig ken van het notenschrift (enkel de basis) kan ik mijn muziek niet noteren.

Wie helpt me uit de nood?