PDA

View Full Version : Ik wil ook zelf gaan bouwen.......ooit



prs
14 juli 2004, 23:08
test

prs
14 juli 2004, 23:09
Hallo allemaal,

Als ik al jullie mooie ontwerpen en concepten zie, begint het bij mij ook e kriebelen. Ik wil ook graag eens een conceptje gaan maken, van slecht hout, en later van goed hout (als het iets wordt natuurlijk).
Een paar beginnersvragen:

- Hoe maak je in godsnaam de trussrod? En kun je die gewoon kopen?

- Moet je speciale gaten frezen voor elektronica (kabels, potmeters e.d)

Hoop dat het duidelijk is zo.

Groeten en succes allemaal!

Javaca
14 juli 2004, 23:32
Een trussrod kun je gewoon kopen.

Je kan ook een stuk draadeind gebruiken.

Kjiratsiekoedel
14 juli 2004, 23:44
Hallo allemaal,
- Hoe maak je in godsnaam de trussrod? En kun je die gewoon kopen?

- Moet je speciale gaten frezen voor elektronica (kabels, potmeters e.d)


Trussrod
Een trussros is niets meer dan een kromme stang die aan de ene kant van de hals vastzit en aan de kant een schroef heeft om deze strakker of losser te maken.

Hij is verschillende vormen te verkrijgen:
-als staaf, zeker de goedkoopste, maar ook de moeilijkste, het midden van de gefeesde gleuf moet namelijk dieper zijn dan de rest => een bocht dus.
-boxed, is het makkelijkst, deze gebruik ik ook zie maar: http://markplaats.rctw.nl/html/gitaarbouw_05_2.html , is een rechte aluminium staaf met de trussrod erin, er kan nu recht worden gefreesd
-dubbele trussrod, forget it
-carbon, niet af te stellen, maar verstevigt dus wel

Een trussrod is gewoon te koop, de mijne kostt eiets van 10 euro.

Frezen
Een frees is nodig. In theorie kan je ook met bijtel en boor aan de slag gaan, maar dat is gekkenwerk.

Wat moet er worden gefreesd:
-pickupholte
-electronicaholte
-trussrodsleuf

Zo af en toe zie je op marktplaats aardige frezen voor 30 à 40 euro, verwacht geen wonderen, maar 't zal wel werken.

harrievandenberg
15 juli 2004, 18:29
even iets over die trussrod hé! ik heb nu een boek geleend van de bieb en het is engels dus ik kijk voornamelijk plaatjes, maar klopt het dat er een gleuf wordt gefreesd en dat daar dan de toets over wordt gelegd? Ik had altijd gedacht dat er met een enorm lange boor doorheen werd geboort!

Javaca
15 juli 2004, 23:22
Bij de eerste strats was er geen aparte toets. Een deel werd vanaf de achterkant gefreesd en een deel van bovenaf met een boor gedaan. Het gefreesde gat werd opgevuld met een andere houtsoort waardoor de zgn. "Skunk-stripe" ontstond.

Kjiratsiekoedel
16 juli 2004, 10:49
kan dus wel, maar bij een boxed rod frees je gewoon een sleuf en vervolgens de toets eroverheen

michielv
18 juli 2004, 10:49
Hij is verschillende vormen te verkrijgen:
-als staaf, zeker de goedkoopste, maar ook de moeilijkste, het midden van de gefeesde gleuf moet namelijk dieper zijn dan de rest => een bocht dus.
.

Uit een sloopgitaar had ik ooit zo'n trussrod over en toen heb ik een driedelige hals gemaakt. In het midden een dunner deel (ter dikte van de truusrod) wat ik eerst uitgezaagd heb in de juiste vorm. Later heb ik de drie delen aan elkaar gelijmd (wel een extra blokje ertussen houden zodat je goed kunt klemmen, anders druk je de buitenste delen scheef op het middelste stuk).

Dat leek me een stuk makkelijker dan proberen een sleuf met variable diepte te frezen. Bleek ook zo te zijn ;)