PDA

View Full Version : 12 string Ibanez stemmen



samick75
3 mei 2002, 01:53
Kan iemand mij vertellen hoe je in vredesnaam een 12 snarige moet stemmen. Kep ervaring zat met 6 snaren maar volgens mij is dat net ff anders. Is er trouwens iemand bekend met de 12 snarige van Ibanez ik kan er namelijk noppes over vinden.Ben er zelf vetblij mee want het klinkt echt waanzinnig.

pimmetje
3 mei 2002, 08:51
Als je zo'n setje van 12 snaren erop hebt gezet, zie je dat onder de normale E, A en D snaar een veel dunner snaartje zit. Deze moet je gewoon ook op E, A en D stemmen, maar dan natuurlijk hoger. Anders kan je touwtje springen met die snaren.

De G, B, en E snaar zijn gewoon gedubbeld; de extra snaar die eronder zit, is gewoon dezelfde als de andere G, B, en E snaar. Deze stem je dus ook gewoon zoals de normale snaren.

Dirk_Hendrik
3 mei 2002, 09:58
Bij mij is de G snaar ook gedubbeld met een oktaafsnaar...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-05-03 08:59 ]</font>

pimmetje
3 mei 2002, 10:46
Ach ja... dat merk je snel genoeg. Als zo'n snaar er bij hangt dat je denkt "al dente", dan moet-ie wat strakker.

samick75
3 mei 2002, 11:13
Dus met andere woorden... Gewoon alle snaren stemmen op de klassieke manier EADGBE...???
Ik dacht namelijk dat de onderste snaren iets hoger og juist iets lager gestemd zouden moeten....

pimmetje
3 mei 2002, 14:12
't zou best kunnen dat sommigen juist een 12-snarige voor dat soort rare 'ongelijke' stemmings-grappen gebruiken. Ik zou zelf denk ik gek worden... het geeft dan een vaste chromatische afstand, geen vaste harmonische afstand (wat bij een octaaf natuurlijk wél het geval is).

Volgens mij is een 12-snarige er gewoon voor bedoeld om een voller geluid te geven. Het gaat al snel een beetje op 2 gitaren lijken. Vooral die verschillen bij de snaren die niet gewoon gedubbeld zijn, geven het geluid een beetje jus.

Bartyboy
3 mei 2002, 15:52
Even voor de duidelijkheid:

Volgens mij is het bij een twaalf snarige normaal gesproken gewoon zo dat de dunne snaar onder een dikke snaar precies een octaaf hoger wordt gestemd.

Als je dus eerst een dikke snaar hebt gestemd moet de dunne snaar eronder hetzelfde klinken als wanneer je de dikkere snaar op de 12de fret speelt.

pimmetje
3 mei 2002, 16:57
Ik weet 't niet helemaal zeker, maar volgens mij was 't:

E gedubbeld met zelfde hoogte
B gedubbeld met zelfde hoogte
G gedubbeld of 1 octaaf hoger
D 1 octaaf hoger
A 1 octaaf hoger
E 2 octaven hoger (vooral hier twijfel ik)

Maar zoals ik hierboven al zei... je ziet 't snel genoeg aan de spanning van de snaar.

samick75
4 mei 2002, 12:03
OK Nu dan nog ff voor de goede orde... als we van bovenaf kijken in speelhouding kom je dus eerst een dunne E tegen gevolgd door een dikke E als deze dikke dus een octaaf hoger zou moeten dus 6 stappen dan trek je hem volgens mij toch kapot??? Ik heb ut geprobeerd en dacht hmm eerst f checken.. Dus what to do???

pimmetje
4 mei 2002, 13:19
Hierboven staan de snaren in toon-volgorde; de hoogst klinkende snaar staat het hoogst in het rijtje.

Als je in speelhouding van boven naar beneden kijkt, ziet 't er als volgt uit:

dikke E
dunne E
dikke A
dunne A
dikke D
dunne D
dikke G
dunne G / zelfde G
2x B
2x E

bónneke
12 mei 2002, 00:51
Kijk eens op http://www.guitartips.addr.com/12_string_guitar_tuner.html

Dirk_Hendrik
13 mei 2002, 14:39
Op 2002-05-04 12:19, schreef pimmetje:
Hierboven staan de snaren in toon-volgorde; de hoogst klinkende snaar staat het hoogst in het rijtje.

Als je in speelhouding van boven naar beneden kijkt, ziet 't er als volgt uit:

dikke E
dunne E
dikke A
dunne A
dikke D
dunne D
dikke G
dunne G / zelfde G
2x B
2x E


En om het lekker vaag te houden een kopietje van jouw lijstje zoals op mijn Taylor:
dunne E
dikke E
dunne A
dikke A
dunne D
dikke D
dunne G
dikke G
2x B
2x E

Volgens mij is het lijstje zoals Pimmetje het afdrukt eigen voor Rickenbacker. Ik kan dat mis hebben

pimmetje
13 mei 2002, 15:09
Zoooo.... dat hebben we goed gedaan; knappe jongen die nu nog de snaren goed op z'n 12-snarige krijgt :grin:.

SchaapOpJeHoofd
13 mei 2002, 16:03
Uit "De Gitaar" van Ralph Denyer (naar mijn mening hét gitaarboek):
"De eerste en tweede dubbele snaar klinken precies gelijk, de vier andere paren produceren elk weliswaar dezelfde toon, maar met een octaaf verschil ertussen
[...]
1ste snaren = E + E (samenklank)
2e snaren = B + B (samenklank)
3e snaren = G + G (octaaf verschil)
4e snaren = D + D (octaaf verschil)
5e snaren = A + A (octaaf verschil)
6e snaren = E + E (octaaf verschil)"

Dirk_Hendrik
14 mei 2002, 12:07
Toppie shaap po je hoofd maar dat was de vraag al niet meer. De vraag is verworden naar hoe ze er op zitten. Dun Dik, Dun Dik, of juist Dik Dun, Dik Dun

pimmetje
14 mei 2002, 14:37
Als je naar de kam van je gitaar kijkt, kan je waarschijnlijk wel zien waar de dunne en de dikke snaren moeten. Vooral bij de lage E moet het verschil toch wel zichtbaar zijn.

samick75
17 mei 2002, 12:00
Gasten!!! Ik ben er allang uit hoor!!! Het is inderdaad een beetje verlopen hier van stemmen naar hoe de snaren erop moeten.
Nou tis dus E dun E dik A dun A dik D dun D dik G dun G dik B en weer E,
Voor het stemmen gewoon op standard en het verschil tussen de dikke en dunne is dan een oktaaf...

Dirk_Hendrik
17 mei 2002, 16:44
told you so... :smile:

sickpunk
17 mei 2002, 16:49
van boven af gezien dus al je speelt en je kijkt op je hals........dik, dun toch??

Wbremer
28 mei 2002, 22:23
Heren,
Een 12 snarige gitaar dient als volgt gestemd te worden. (And this is the only proper way)
Men kope een set voor de 12 snarige gitaar (He, he...)
Van bovenaf gezien (Dikke E zijde):
1. Een dunne E, (Ik zeg dunne E maar dit staat op de set met een bepaalde dikte aangegeven,. Je kunt ook zeggen de Contra snaar), dan een gewone E snaar (Als bij een 6 snarige) De dunne E stem je een oktaaf hoger.
2. Een dunne A, dan een dikke A snaar. De dunne A stem je een oktaaf hoger.
3. Een dunne D, dan een gewone D snaar. De dunne D stem je weer een oktaaf hoger.
4. een dunne G snaar, dan een dikke G snaar. Deze dunne G snaar stem je ook weer een oktaaf hoger. Noot: Let erop dat je een omwonden dikke G snaar bij de set krijgt. Deze klinkt voller. Kom ik zo nog op terug.
5. Een dunne B snaar en nog een dunne B snaar (Even dik zoals je wilt. Deze stem je zoals een normale B snaar echter, met EEN restrictie. Zorg ervoor dat alle twee de snaren niet PRECIES hetzelfde staan, doch dat er een heel klein beetje toonverschil in zit; dit om de klank mooier te krijgen.
6. Een dunne E snaar en nog een dunne E snaar (Even dik zoals je wilt. Deze stem je zoals een normale E snaar echter, met EEN restrictie. Zorg ervoor dat alle twee de snaren niet PRECIES hetzelfde gestemd staan, doch dat er een heel klein beetje toonverschil in zit; dit om de klank mooier te krijgen. "Net er tegenaan" zogezegd.
Om nog even terug te komen op mooie klank: koop een set Fosfor-Bronze van Martin. Ontzettend goede snaren, mooie klank en houden deze erg lang vast. Bijkomend voordeel: ze zijn NIET KAPOT te krijgen....