PDA

View Full Version : Ik wil weer pedaaltjes!



BartL
14 juli 2004, 00:01
Sinds ik de Ibanez CS-9 heb, wil ik toch weer wat meer pedaaltjes. Het maakt je geluid toch wat breder enzo. (Dit is een smoesje, ik heb gewoon GAS 8-) )

Ik wil nog een goede overdrive, delay en phase shifter. De overdrive wordt zeer waarschijnlijk een Boss OD-2, die heb ik 2 weken geleden verkocht. Maar goed...het was aan een goede vriend, dan vind ik dat niet zo erg. Ik ga gewoon een nieuwe zoeken. Kijken of ik iets vind van rond de 30 euro. Als jullie andere TS-9 achtige voorstellen hebben...roep maar!

De Phaser: Hoeft niet extreem. Moet je geluid niet helemaal verbouwen en hij mag geen tone sucken. (Snap u?) Zoiets als de Carl Martins, pedalen die je eigenlijke geluid in stand houden. Ik wil 2dehands eigenlijk niet meer dan 60 / 70 euro uitgeven.

De Delay: Net zoals de phaser. Als er een goede voorbij komt, wil ik er wel een euro of 100 voor uittrekken. Edit: Ibanez DL10?

Kijken of ik dit alles onder de 200 euro kan houden.

Trouwens, volgorde van belangrijkheid:
Overdrive,
Delay,
en dan heel misschien de Phaser.

sash
14 juli 2004, 00:07
Mijn vintage Ibanez Phase Tone voor 60 Euries?

Doet niet veel onder voor de MXR Phase 90 Script logo die voor eBay vaak voor meer dan 200 dollar weggaan. Robbert en Lucky zullen dit wel bevestigen.

Hij is niet true bypass, maar zuigt erg weinig weg. DPDT switch kost zo'n 5 euro en is makkelijk erin te zetten, mocht je em toch true bypass willen.

BartL
14 juli 2004, 00:21
Het enige nadeel vind ik dat ie niet true bypass is, want hij zuigt behoorlijk wat weg
:roll:




:-D Ik zal d'r eens over denken.

sash
14 juli 2004, 00:25
Hahahahahha :D

lemme know ;)

Robbert
14 juli 2004, 00:47
Hehe, grappig :D


Maar effe serieus. Die Phaser tone is inderdaad leuk, maar niet zo leuk als de vintage Phase 90. Voor 60 Euro lekker betaalbaar. Nieuw bijna twee keer zo duur en iets steviger, is de EH Small stone.

In de Phaser tone zit volgens mij wel ruimte genoeg voor een nieuwe schakelaar, die kosten toch niet zo veel.

Je kan ook nog eens zoeken naar een Ibanez PM7, Phase modulator. Is wel een tof ding!

BartL
14 juli 2004, 01:24
Hmmm...
Wat rond gekeken naar phasers:
Small Stone USA (80 euro nieuw :o )
Ibanez PM7 (Ook zoiets bij musik-produktiv)
Boss PH-2 / 3 (Ook zoiets tweedehands)
Ibanez Phase Tone (60 euri in Ridderkerk 8-) )

Iemand goede/slechte verhalen over deze kastjes? Een van de belangrijkste dingen is dat hij de tone zoveel mogelijk intact laat.





Voor delays's ga ik nu eens goed rondneuzen op het forum & de tweedehands sites.
Edit:
Zo, ook voor de delay's een beetje rondgeneust en een lijstje gemaakt;
Ibanez DE-7
Ibanez DL-10
Boss DD-5 / 6
Boss DM-2

Waarschijnlijk zullen alleen de eerste 2 financiëel haalbaar zijn, maar wie weet :)
Voordeel van die Bossen DD- 5 & 6 vind ik wel dat ze nog een door 'delayen' als je het pedaal uittrapt.

Ook hier iemand op- en aanmerkingen?

BartL
14 juli 2004, 02:04
Zojuist iemand gevonden die zijn Boss PH-2 wegdoet voor 50 euro en iemand die zijn DM-2 wegdoet voor 140 euro.

Nogmaals: Het belangrijkste is dat ze geen tone sucken! :)

Wat de Overdrive betreft staat het bijna vast dat ik op zoek ga naar nog een Boss OD-2. However, ik sta open voor suggesties.

The Thumb
14 juli 2004, 08:49
Nogmaals: Het belangrijkste is dat ze geen tone sucken! :)

Boss = tonesuckers

Dirk_Hendrik
14 juli 2004, 08:59
Wat betreft die Carl Martin waar je het even over had. Is op zich geen extreme tonesucker. Ik heb er op dit moment één te logeren voor TB modificatie (is al klaar) waar het niet zozeer ging om het tonesucken van het pedaal zelf maar meer om het suckgedrag in combinatie met een Fuzz.

Alle pedalen die je in je lijstje opnoemde zijn non True bypass. Dat hoeft geen probleem te zijn maar kan wet parten gaan spelen als je meer pedalen achter elkaar knoopt.

Tenslotte,

Die 3 pedalen onder de 200 euro houden moet met een beetje ebay duitsland activiteit echt een eitje zijn.

schizo910
14 juli 2004, 09:44
Probeer eens de Digitech digi-delay. veel waar voor je geld en ik ben onder de indruk van de tone...

The Thumb
14 juli 2004, 10:00
Ik ga met D_H mee, als tonesucken zo belangrijk voor je is zou ik niet 3 boss pedalen achter elkaar zetten.

Waarom spreid je je aankopen niet een beetje, zodat je wellicht je budget wat kunt verhogen en kunt uitkijken naar bijv Carl Martin pedalen (die naar mijn mening een hele goede bypass hebben) of true bypass pedaaltjes (met name overdrives worden zeer veel aangeboden, ook 2dehands)

BartL
14 juli 2004, 11:34
...voorstellen, suggesties! Ik sta open. Oow jah, ik kan op zich wel een stuk meer uitgeven dan 200 euri, maar ik wil ook nog wat andere dingetjes gaan kopen;
Radio, tv, backup gitaartje en schoenen :)
Maar goed, doe een voorstel en dan zie ik wel. Misschien moet ik die phaser wel achterwegen laten. Dan houd ik de CS-9, koop ik een OD-2 en een goede Delay (true-bypass?) die geen toon wegzuigt.

Fuhgawz
14 juli 2004, 11:44
Misschien is zo'n Marshall overdrive pedaaltje wat voor jou. Je hebt de BluesBreaker, Guv'nor en Jackhammer geloof ik. Daar was pas nog een topic over geweest hier. Die zie je vaker op marktplaats voor een euro of 50.
Qua delay kun je voor de Ibanez DE-7 gaan. Een tijdje terug was die afgeprijsd voor 79 euro bij Feedback. Ik weet niet of dat nog zo is.

BartL
14 juli 2004, 12:15
Hmmm, dan misschien toch weer op zoek naar 'n Carm Martin Hot drive 'n boost :-? Of een Menatone Red Snapper zoeken??????

Die DE7 van ibanez, zuigt die niet zo veel weg? Meer of minder dan een Boss DD-5 of -6 of een DM-2?

Wat zijn goede, niet zuigende, phasers?

Robbert
14 juli 2004, 12:18
Die DE7 is gewoon een goede delay. Digitaal dat wel, maar toch goed. Kun je niet fout mee gaan, qua geluid. DD-5 is ook digitaal, maar ik vond em nou niet geweldig. Heb hem niet gehouden, in tegenstelling tot de DM-2.

BartL
14 juli 2004, 12:23
Trouwens, even kijken of ik het begrijp;
Tone suck wil zeggen dat je pedalen veel hoog wegvreten...toch? Of veel van alles? :-D

Ik begon te twijfelen omdat iemand in een post zei (ander stopic): Als je een paar Boss pedaaltjes achter elkaar zet moet je gewoon de Treble van je amp wat hoger zetten.

Of krijg je bij tonesuck verschrikkelijk veel last van ruis?
Als je alleen wat treble verliest vind ik het niet zo erg eigenlijk, mijn amp is al vrij schel :-?




Ontopic:
Mara iemand iets goeds te melden over de Boss PH-2?

Robbert
14 juli 2004, 12:39
Tonesuck is voornamelijk hoog, omdat dat het meeste opvalt. Maar er wordt wel degelijk wat weggesnoept van alle frequenties.
De mening van een aantal forumgenoten dat je geen drie Boss pedalen moet gebruiken vind ik wat overtrokken. Bij één Boss pedaal heb je al wat toneverlies, maar bij drie is het niet zo dat je verlies drie maal zo groot is. Geen lineaire lijn.

Tonesuck is geen ruis, dat komt meer door een slechte aansluiting (voeding of kabels).


PH-2 ken ik niet.

Dirk_Hendrik
14 juli 2004, 13:09
Tonesuck kan wat verder gaan dan het wegsnoepen van hoog alléén. Een ander tonesuck fenomeen is het beiinvloeden van de werking van de aangesloten pedalen die daardoor anders op je signaal reageren.

@Robbert
Dank je wel voor je Bossopmerking. Je krijgt op dit forum wel eens het geoel dat een boss zowat geen signaal meer doorlaat van de tonesuk...

Mitch
14 juli 2004, 13:13
Zowel de DE7 als de DL10 zijn goede delays, waar de DE7 een mooiere klank heeft en de DL10 betrouwbaarder is. Ik vind van beide dat ze een goede bypass hebben. Beide zijn regelmatig op Marktplaats te vinden.
Boss DM2 is natuurlijk terecht een klassieker maar heeft slechts 300ms delay. Beide digitale Ibanezjes hebben meer delaytijd. Persoonlijk vind ik iets meer delaytijd, zoals 450ms juist lekker klinken. Da's weer het voordeel van digitale !

Phasers:Small Stone is de vetste, maar niet zeker niet subtiel. Boss is redelijk oke. De Ibanez PM7 is 1 van mijn persoonlijke favorieten, om de reden dat -ie heel subtiel kan zijn als je 'm minimaal instelt, maar ook extreem bizarre sounds kan maken als je 'm wat vetter instelt. Buitengewoon veelzijdig pedaal en pas nog in Duitsland op eBay (nieuw) voor iets van 60E. ik had er nog een topic over geopend.

En zeker voor een overdrive kan het handiger zijn om wat meer uit te geven, maar zeker niet noodzakelijk; ligt er een beetje aan hoe veel -ie mag vervormen. Juist als je wat subtielere overdrive wil ben je bij boutique pedalen beter af.
Cheap: zeker de oudere Ibanezzen TS10, MS10 zijn gewoon goeie tubescreamer-achtigen. Maar ook de Boss OD2/3 en Bluesdriver zijn niet verkeerd

Toonverlies gaat voor een groot deel in de kabeltjes zitten. Ik heb een aardige rits effecten waarvan ca. de helft TB is. Pas toen ik betere kabels ging gebruiken ging mijn geluid vooruit. Is gewoon zo.

Speeddemon
14 juli 2004, 13:24
ik zou voor overdrive een 2e hands Boss OD-3 proberen te scoren, en als je meer gain wil, er een gemodificeerde DS-1 erbij,
of Ibanez SM9 (reken wel op 100 euro, 2e hands)
of Zoom Tri-Metal...

maar die OD-2 is niet echt je van het.
Ben t wel eens met de DE7 aanbeveling. En analoog-klinkende delays MOETEN juist hoog wegsnoepen!!!

elmark
14 juli 2004, 13:31
ikzelf heb tijdje 2e hands Boss PH-2 phaser gehad maar deze heb ik binnen paar weken omgeruild voor een mxr phase90 (reissue met r28 mod).

Mijn ervaring met de ph-2 is dus niet zo denderend. Je hebt 2 modes, waarvan 1 vooral geschikt is voor de wat meer 'over the top' phasegeluidjes, geluid van 't pedaal vind ik erg dun, zeker niet zo warm als bv een mxr/small stone en 't vraagt 12v ipv 9v. Met de pedalpower (dipswitch omzetten) werkte ie perfect, anders heb je ACA adapter nodig.

Vooral binnen een bandsituatie met 1 gitaar zijn er betere opties! Maar altijd leuk voor erbij natuurlijk :wink:

Fuhgawz
14 juli 2004, 14:16
Je hoort hier altijd over de phase 90, maar er zijn ook phase 45 en phase 100 varianten. Misschien is dat iets?

Speeddemon
14 juli 2004, 14:32
ik was nooit zo kapot van phasers, (heb een DOD 201 Phasor gehad (Phase45 kloon), een Boss PH-1 (vintage '79) en nu dan een Boss PH-1r, maar deze gebruik ik VOOR m'n distortion...
en dan is t een cool auto-wah meets flanger achtig iets voor m'n Van Halen zooi. (Unchained, Ain't talking bout love)

sowieso klinkt de PH-1r heel dik. beetje minder mid-gebied, maar t laag wordt echt rete-vet.

BartL
14 juli 2004, 15:40
Dus het is niet zo als ik 3 bossjes en 1 ibi achter elkaar zet, dat ik dan geen tone meer heb? :???:

...of 2 ibis en 2 bossjes?

Robbert
14 juli 2004, 15:44
Dus het is niet zo als ik 3 bossjes en 1 ibi achter elkaar zet, dat ik dan geen tone meer heb? :???:

...of 2 ibis en 2 bossjes?

:D

Fuhgawz
14 juli 2004, 15:56
Volgens mij wordt het toon verhaal over de Bossjes hier 'lichtelijk' overdreven. Er zijn toch genoeg artiesten die drie of zelfs meer Boss pedalen in de ketting hebben en toch een goede toon hebben. Zoals iemand hier al zei, weet niet meer wie, merk je het verschil als je één Boss er tussen hebt wel duidelijk, maar elke die je erbij doet hoor je het verschil minder.
Daarbij moet ik natuurlijk wel zeggen dat het niet echt cool uitziet als je alleen maar Bossjes voor je hebt liggen, maar dat is hier niet zo van belang denk ik.

The Thumb
14 juli 2004, 16:34
Het Boss tonesucking verhaal wordt hier niet overdreven, omdat de topicstarter aangaf dat tonesucking voor hem een zeer belangrijke factor was bij de aanschaf van zijn pedalen (waarbij hij in de loop van het topic even vroeg wat tonesucking nou eigenlijk was :D ).

Het al dan niet gebruiken van niet-TB pedalen blijft een persoonlijke afweging, de een zegt dat geen hond in het publiek het verschil gaat horen (en heeft daar waarschijnlijk gelijk in), de ander probeert zijn gitaarsignaal zo onaangetast mogelijk bij zijn versterker te krijgen.

Ik heb een aantal tubescreamers (TS-808, TS-9) en niet TB wahs (Crybaby, Vox) versleten en het viel mij altijd op dat naast het wegvallen van hoog en midden (wat nog enigszins te corrigeren is met je versterker) er ook iets gebeurde met de punch en attack, het geheel leek wat ongedefinieerder, modderiger te worden. Of dat nou ook komt door het wegvallen van mid en hoog durf ik niet te zeggen...

BartL
14 juli 2004, 16:44
Het Boss tonesucking verhaal wordt hier niet overdreven, omdat de topicstarter aangaf dat tonesucking voor hem een zeer belangrijke factor was bij de aanschaf van zijn pedalen (waarbij hij in de loop van het topic even vroeg wat tonesucking nou eigenlijk was :D ).
Ik wilde het gewoon ff zeker weten :oops: :-D

Misschien een beter plan:
In plaats van een overdrive pedaaltje gewoon de volumepot van mn axe gebruiken :-? ...scheelt weer 1 Bossje

Dus dan zou ik voor een euro of 200 een goede delay en phaser kunnen kopen... :)

Hoe de fuck kan het trouwens dat die Small Stone USA maar 80 euri kost? :-?

Jeroenvanhulsteijn
14 juli 2004, 18:38
arion!!!!!! :-D kost geen poep klinkt "fantastisch". huisjes zijn wel plastic klotezooi, maarja....Aad is nog bezig met een ontwerp voor een switcher voor pedaaltjesbakken, kun je nog presets maken ook. aanraders: SAD-1, SOD-1, SCH-1

Mitch
14 juli 2004, 18:49
Ja da's waar ook. Ik heb laatst bij Sander de Gier een paar pedalen van Danelectro gehoord en die verbaasden me echt in positieve zin.
We gaan ze binnenkort eens wat beter aan de tand voelen in een grotere vergelijkings-test (reviews volgen dus nog), maar ze vielen me 100% mee. Zeker de delay was erg goed ! Het originele signaal kwam verrassend goed door en qua ruis of tonesuck was er weinig te bekennen. En er stonden er toch echt vijf achter elkaar :o
Door de mogelijkheid te schakelen tussen een korte en een langere delay een aanrader !

BartL
14 juli 2004, 19:08
Hmmm...
Trouwens, over die Small Stone. Ik heb ergens gehoord dat de originele versie daarvan nogal brak is. Hij zou veel tone wegzuigen :-D :-D Enig idee wat hiervan waar is? Heeft de re-issue hier ook last van? :-?

Mitch
14 juli 2004, 19:11
Die oude: ja.
Die nieuwe: nee.

Horus
14 juli 2004, 19:20
Wil je mijn delay niet kopen? 80 euro, voor een delay die net als een DM-2 klinkt, maar meer delaytijd heeft, en totaal geen tone zuigt :) (true bypass natuurlijk). Mail/PM me maar als je interesse hebt.

BartL
20 juli 2004, 01:03
Zo...

Heb alvast wat inkopen gedaan:
Ibanez TS-9
Boss DD-6 (Dit pedaal heb ik trouwens nog nooit gehoord ofzo...maar goed) :roll: :oops:

Robbert
20 juli 2004, 01:20
Heb een maandje een DD5 gehad. Veel instellingen, maar klonk net iets té digitaal, steriel. Wel cool de loop functie: 3 of 4 seconden opnemen en dan afspelen. 105 Euro klinkt als een goed prijsje.

BartL
25 juli 2004, 22:22
Nou...die DD-6 gaat er weer uit. Ik wil altijd veel te veel :-D
Heb een tijdje met dat ding zitten te spelen. Zit erg veel leuks op. Suckt geen tone, maar ik denk niet dat ik er een toepassing voor kan vinden :-? Dus gaat ie weer weg...SPAM! (?)

Edit: Over die CS-9 ben ik nog altijd zwaar tevreden. Iemand wilde hem van me kopen...had al 140 euro geboden. Hehe...mooi niet dus 8-) OMFG wat een vet pedaal :-D