PDA

View Full Version : prefab hout, is 't wat?



lennartengel
13 juli 2004, 21:53
Het lijkt me wel wat om zelf eens een gitaar te gaan bouwen, En voor het geval het allemaal goed uitpakt wil ik toch wel een goed stuk hout gebruiken.

Het makkelijkst is om bij Vox Humana een gebookmatched stuk hout te kopen, mal d'r op en zagen maar. Maar is dat ook kwaliteit? De andere optie is naar de Amtserdamsche fijnhouthandel gaan om een stuk hout uit te zoeken. Maar ik kan niet zien of een stuk hout geschikt is voor een gitaar te ja of te nee, geven ze daar goed (en eerlijk!) advies?

Wie heeft er ervaringen te delen?

Sir Peckerkäse
13 juli 2004, 21:58
en ik altijd maar denken dat hout van bomen kwam :???:

lennartengel
13 juli 2004, 22:09
Nee joh, uit een tube :-D

http://www.lennartengel.nl/_visual_Kneedbaar_Hout.jpg

bert k
13 juli 2004, 23:34
Vox Humana verkoopt prima hout. Ze zijn eerlijk, en het zijn gitaarkenners, dus ze weten wat ze je verkopen. Bij een houthandel weet je dat nooit, die verkopen vooral hout voor vloeren en zo.

Desperado
14 juli 2004, 01:37
De rede om bij de fijhouthandel hout te kopen is dat je zelf kan selecteren op kleur /tekening en geluid van het hout,hou er rekening mee dat het hout minimaal 6 maanden moet nadrogen op rond de 20 graden (langer is altijd beter)

Je kan beter nu goed hout kopen en alvast beginnen met minder goed hout,als je eerste project is afgerond is het goede hout klaar om alles nog eens te doen maar nu zonder alle foutjes uit je eerste keer.

[edit] @bert een fijnhouthandel verkoopt echt niet alleen hout voor vloeren hoor !! ga er maar eens kijken )

Thom TK
14 juli 2004, 01:43
Inderdaad, een gitaar bouwen is niet makkelijk, onderschat dat niet.
Ik wou het ook eerst, maar toen ik het boek ervoor had aangeschaft (How to build your own electric guitar, van Melvin dacht ik), toen had ik me toch bedacht.
Echt tijdrovend en extreem precies werk hoor.
Houd het voor de eeste keer vooral simpel en goedkoop.

lennartengel
14 juli 2004, 10:23
houd er rekening mee dat het hout minimaal 6 maanden moet nadrogen op rond de 20 graden (langer is altijd beter)

Dat was nou precies waar ik bang voor was, bedankt! Een plankje van Vox Humana dan dus. En ik weet dat het niet makkelijk is. Maar het lijkt me dat ik met veel geduld, precies werk en goede info erg ver kan komen... Over een maandje of 6/7/8 kunt u allen het eindresultaat hier wel bewonderen (danwel misgenoegend afkraken :wink: ).

bert k
14 juli 2004, 11:14
[edit] @bert een fijnhouthandel verkoopt echt niet alleen hout voor vloeren hoor !! ga er maar eens kijken )
Nee, dat snap ik, het was ironisch bedoeld. :D Punt is dat je er alleen wat vind als je zelf verstand hebt van hout. Voor een beginner is het toch beter om bij een gitaarbouwer te kopen. Maar dat vind de topicstarter dus inmiddels ook.

gecko84
14 juli 2004, 12:53
Ik heb het hout voor mijn gitaar bij de amsterdamse fijnhouthandel gekocht. Dat scheelt in vergelijking met Fox Humana wel in prijs.

Mijn ervaring is dat ze daar geen of nauwelijks advies geven, dus als je daar hout wilt kopen zorg dat je goed bent voorbereid en weet wat je wilt. Voor zover ik weet is de kwaliteit van het hout wel heel goed.

Ze hebben alleen niet altijd even veel soorten of weer net niet in de afmeting die je zoekt. Maar volgens mij hebben ze wel hout dat al lange tijd heeft gedroogd.

Als je een paar extra tientjes kan missen ga dan naar Fox, die kunnen in ieder geval goed helpen. En weten er veel meer van af.

fred dons
14 juli 2004, 16:24
Vox koopt zijn hout onder andere bij de Amsterdamse fijnhouthandel
dus ik zou zelf voor de fijnhouthandel gaan (scheelt je behoorlijk in de prijs)

Erik van de Haar levert ook mooie stukjes hout en het voordeel daarvan is
dat het vaak al verlijmt is en op de goede dikte is gebracht

De A'dam fijnhouthandel levert veel aan instrumentbouwers en weten waar ze over praten (ze zijn overigens ook niet goedkoop)

Ik koop mijn hout o.a. bij Erik maar ook bij Warmoth, voor je eerste body kun best met goed hout beginnen, tis zo zonde als het allemaal lukt en je houd brandhout over :wink:

wat ik je wel aanraad is om de brug en neckfrezing door een gitaarbouwer te laten doen, de rest als je dat verpest is altijd nog te repareren

lennartengel
14 juli 2004, 22:12
wat ik je wel aanraad is om de brug en neckfrezing door een gitaarbouwer te laten doen

Dat was ik inderdaad van plan, daarom wil ik een goed stuk hout. Ik wil niet zomaar wat aankloten maar iets bruikbaars maken. Daar waar het niet lukt zoek ik hulp...
Over hulp gesproken, weet jij nog adressen in Alkmaar Fred? :wink:

fred dons
15 juli 2004, 08:22
alkmaar mmm moeillijk :D

laat maar weten als je wilt beginnen, er zijn ook dingen die ik zelf weer uitbesteed maar ik kan je daar wel bij helpen

DarknessAwaits
16 juli 2004, 13:56
Over welke prijzen hebben we het hier ongeveer? Ik ben nml. ook op zoek naar hout voor een zelfbouw project, wat ik wil starten zodra ik mijn yamaha-reparatie voltooid heb (tot nu toe slechts een body).

provisus
16 juli 2004, 19:42
ik heb een prachtig stuk zacht essen hout (oftewel swamp ash) bij een wagen makerij voor maar 25 eurotjes, die voxhumana is zoiezo al extreem duur met alles. Natuur gedroogt!!!

Sir Peckerkäse
16 juli 2004, 19:56
ik heb ook een flinke brok essen liggen van een houthandel, 10 euro, die vent waar ik het afrekende bedacht terplekke een prijsje volgens mij

ssj3goku
17 juli 2004, 00:36
Man ik wou dat er hier ook van die houthandels waren met zulke prijzen :-? Heeft er iemand misschien iets teveel hout liggen? :D

fred dons
17 juli 2004, 08:58
prijzen kunnen enorm verschillen en dit heeft met een heleboel dingen te maken, bij ash bijvoorbeel; is het swamp of northen ash (northenash is zwaarder en beter verkrijgbaar, denk aan de zware '70 strats)
bij swamp ash; van welk stuk van de boom komt het (voor gitaarbouw het liefst van het onderste stuk van de boom dat in het water heeft gestaan, de rest wordt het liefst voor vloertjes gebruikt)

en als laatste hoe is het gedroogt, het meest hout wordt ovengedroogd
en dat is voor swampash voor gitaren niet goed (de houtcellen worden dan vaak beschadigd)

en dat maakt een goed stukje licht swampash dus duur (Erik van de Haar bijvoorbeeld kan van een container swampash vaak maar 20-30 % gebruiken voor gitaarbouw, de rest wordt dan doorverkocht voor andere doeleinden )

michielv
18 juli 2004, 13:47
Ha Lennart,

Compleet andere omgeving maar blijkbaar ook hier dezelfde hbby ;)

Check je pm eens, misschien kan ik je een eind op weg helpen met een voorraad spullen (als je nog niets hebt gekocht). Binnenkort heb ik voor het knutselwerk al helemaal geen tijd meer en als wel dan wordt het waarschijnlijk een blokkendoos of hobbelpaard :razz:

Groetjes,

Michiel