PDA

View Full Version : Zelfbouw pick-ups



JJ
13 juli 2004, 17:27
Hallo
Ik heb het schijnbaar onmogelijke idee gekregen om zelf mijn pick-ups te maken. Op zich is dit niet zo moeilijk als er hier in Nederland maar ergens geschikt koperdraad te krijgen is.
Weet iemand een adres waar ik dergelijk koperdraad kopen kan ?
Het gaat om diktes van 0,06 mm (zgn 42 gauge).

JJ

Javaca
13 juli 2004, 18:29
www.conrad.nl
www.radiocentrum.com

Magneten vinden is nogal moeilijk.

JJ
13 juli 2004, 19:17
Conrad heeft helaas de juiste dikte niet, alleen maar 0,050 mm.

Ik ben op zoek naar 0,063 mm en 0,056 mm (resp 42 en 43 AWG).

Op zich lijken dit minimale verschillen, maar de weerstand van een dunne draad is hoger dan die van en dikkere draad wat uiteindelijk weer zijn weerslag heeft op de klank van de pick-up.

Alnico magneten kun je kopen bij Back and Forth ( www.backandforth.nl )

JJ

Kjiratsiekoedel
13 juli 2004, 20:18
zijn ook bij texan&tweed te krijgen,

er is hier een redelijk uitgebreid topic over geweest van javaca, ff zoeken dus

fred dons
14 juli 2004, 15:26
hou er wel rekening mee dat de koper draad ge-emailleerd moet zijn
(de windingen mogen onderling geen kontakt maken()

inderdaad Texas en Tweed verkopen alle onderdelen en bij www.Rockinger.de kun je ze online bestellen

JJ
17 juli 2004, 11:19
Het is verdraaid lastig om hier in ons kikkerland koperdraad van de juiste dikte te krijgen. Het is er wel, maar dan moet je gelijk een spoel van minimaal 1 kilo kopen (genoeg voor >>100 pick-up's) terwijl ik alleen maar wat wil herwikkelen en wat wil proberen zelf te maken...
daar komt nog bij dat ik eigenlijk twee verschillende diktes nodig heb, 42 AWG voor strat en 43 AWG voor tele-pickup's.

Maar de queeste gaat door... ik hoop voor het eind van de zomer bezig te kunnen, ik ben nu bezig een soort wikkelmachientje te maken van allerlei restmaterialen.

Een ieder bedankt voor de goede adres tips, alleen was het wel even zoeken voor ik erachter kwam wie Texas en Tweed is, maar dit is een perfect adres voor onderdelen....

Grtz, JJ

JJ
17 juli 2004, 11:20
Het is verdraaid lastig om hier in ons kikkerland koperdraad van de juiste dikte te krijgen. Het is er wel, maar dan moet je gelijk een spoel van minimaal 1 kilo kopen (genoeg voor >>100 pick-up's) terwijl ik alleen maar wat wil herwikkelen en wat wil proberen zelf te maken...
daar komt nog bij dat ik eigenlijk twee verschillende diktes nodig heb, 42 AWG voor strat en 43 AWG voor tele-pickup's.

Maar de queeste gaat door... ik hoop voor het eind van de zomer bezig te kunnen, ik ben nu bezig een soort wikkelmachientje te maken van allerlei restmaterialen.

Een ieder bedankt voor de goede adres tips, alleen was het wel even zoeken voor ik erachter kwam wie Texas en Tweed is, maar dit is een perfect adres voor onderdelen....

Grtz, JJ

RopStop
3 december 2005, 20:43
Hoi iedereen,

Ik wil graag zelf J bass pikcups maken. De volgende dingen zijn mij nog niet duidelijk:

Moet ik een pickup winden tot een bepaalde impedantie is het aantal windingen belangrijker?

Heeft iemand enig idee wat de afmetingen zijn van de magneetjes in een jazzbasspickup?

Groet!

Rob

Mattia
3 december 2005, 22:25
Ik heb zelf een zooi spulletjes gehaald bij http://www.ampge.com (staat ook nuttige pickup bouw info op), zit in de VS, maar alles is prima aangekomen. Dit gaat echter alleen om magneten en bobbins voor Tele brug pickups, P-90s en Humbuckers (in mijn geval). Draad heb ik uit Engeland gehaald. http://www.wires.co.uk, ze hebben zeker 43 AWG (hou ik het nu even bij, .063mm), kijken bij 'shop' en onder 'copper wires', dan 'solderable', enamelled is meer 'vintage', dacht ik, en makkelijker te solderen. Kun je ook meteen kleinere hoeveelheden kopen.

Moet alleen nog even kijken of ik wat extra 'keeper bars' kan kopen zonder dat het bij een Amerikaanse handelaar moet. 50mm moeten ze zijn, denk, voor m'n P-90s. Had niet helemaal door dat ik ze voor zowel de humbuckers als de P-90s nodig had..

Verder...je kunt windingen tellen, maar impedantie is ook prima.

RopStop
4 december 2005, 10:49
Hmm, thanks voor de info, hier kan ik wel wat mee...

Echter wat door mijn hoofd speelt:

Ik denk er aan de weerstand te meten om te kijken of ik al genoeg windingen heb... alleen: daarvoor moet wel weer een stuk draad kaal en als je er nog niet voldoende windingen hebt, dan is dat toch juist iets wat je niet wil.... hoe hebben jullie dat opgelost?

Dirk W
4 december 2005, 11:47
misschien kun je de weerstand van 100 of 10 windingne meten en kijken wat daar de weerstand van is. En vanaf daar uitrekenen hoeveel windingen je nodig hebt. Ik neem aan dat het draad redelijk de zelfde weerstand houdt.
Dirk

Jeanken
4 december 2005, 15:15
Dat kan je waarschijnlijk doen, maar een winding wordt groter naarmate er meer draar om je spoel zit dus gaat er meer weerstand per winding zijn..

Mattia
4 december 2005, 18:10
Je kan een klein beetje van de isolatie eraf schrapen, genoeg om contact te maken en te meten. Daarna gewoon met een beetje lak (spuitbus oid) weer repareren, en doorwikkelen. Ik verwacht toch dat ik bij m'n eerste winds een aantal keer de draad breek, dus oefenen met solderen is er ook bij.

Qua toerenteller kun je wellicht een fietscomputer ombouwen. Moet je een beetje knutselen om te kijken wat voor afstandsaanduiding overeenkomt met 100 draaien (bijvoorbeeld), maar toch, het is te doen.

Javaca
4 december 2005, 19:58
Voor toerentellen... Een bandrecorder of casetterecorder met een hulpstukje. :-D

RopStop
9 december 2005, 15:24
Ja, ik heb al verschillende info bij elkaar verzameld over het maken van pickups. Ik ben gister eens wat electronica zaken langs gegaan om eventueel spoeldraad te kopen, maar geen van de zaken had het in huis.

Hebben jullie enig idee waar ik 42 of 43 AWG spoeldraad zou kunnen kopen? Een van beide diktes is 0.063 mm geloof ik.

Mattia
9 december 2005, 16:50
....staat een paar berichtjes hoger. Wires.co.uk heeft 43 AWG solderable copper wire.

blimb
9 december 2005, 17:13
ik wilde er niet te flauw over doen .. maar zat me net wel ff af te vragen .. van HALLLO HEB JE HET TOPIC WEL GELEZEN?????



Maar ik heb een beetje een kut dag dus ik zeik op alles wat los en vast zit 8) .. trek het je niet aan

RopStop
9 december 2005, 22:52
Tuurlijk heb ik dat wel gezien.

Ik heb liever een filiaal in NL waar ik het koop, maar ik krijg de indruk dat die erg schaars zijn.

Mattia
10 december 2005, 00:23
Tuurlijk heb ik dat wel gezien.

Ik heb liever een filiaal in NL waar ik het koop, maar ik krijg de indruk dat die erg schaars zijn.

Een groot prijsverschil zal er niet zijn (als het al geodkoper is), shipping valt best mee, en als je een credit card hebt is het zo gepiept.