PDA

View Full Version : Veel/weinig hout?!



Snaar'n Bennie
13 juli 2004, 12:44
Waarom zijn veel gitaren, laten we Ibanez even als voorbeeld nemen, vaak zo dun?! Hier even een voorbeeld van een willekeurige Ibanez.

http://groups.msn.com/_Secure/0UQAAAPgYTQtdVWgYEGGOM*NL83N6QkiNGWBL4ygXWjCAlhbnh 0XhQtwEly7WQ!zhQ3v*F1qpnDl343*J3CX3jTewzHdkG*23PSK q0Ao7Ydv*RFaHjNG44*MbXsFxynZV/ibanez%20s%20series.jpg?dc=4675480390710208517

Volgens mij is het er één uit de S serie, maar dat maakt verder nix uit.

Als je dan naar een Les Paul kijkt zie je gewoon één BONK hout!

Ik dacht altijd, hoe meer hout, hoe meer volume, des te meer trilligen dus meer geluid?! :???:

Waarom zijn die Ibaneesjes ( :razz: ) dan zo dun?

En zijn deze alleen gemaakt voor gebruik na het nuttigen van een lijn speed om snelheidscapriolen op uit te halen?!

Please explain. :???:

Wickeh
13 juli 2004, 12:50
Ik doe zelf niet aan shredden en heb een Ibanez NDM, ook best dun dingetje. Ik vind 'm juist wel een lekkere scheur hebben, hij is niet schel maar heeft wel een klein topje erbovenop, dat vind ik wel lekker. Het geluid bijt gewoon als je eenmaal lekker bezig bent en dat zie ik ook graag. Kan mij dus niet schelen hoeveel hout er in een gitaar zit, zolang hij maar aan mijn verwachtingen voldoet en niet vreselijk zwaar is...

Vexx
13 juli 2004, 12:53
Je hebt ook wel een voorbeeld genomen! De S-serie is Ibanez' enige lijn die extreem dun is. Bijvoorbeeld een RG of een SA is ongeveer even dik als een strat of een jackson. Ik denk dat je het 'Ibanez' in je post zou moeten vervangen door 'superstrat', want andere merken zoals Charvel, Jackson en ESP maken ook dunnere gitaren dan een LP.

Men maakt bij Ibanez liever lichte, dunne gitaren omdat ze het speelcomfort erg belangrijk vinden (niet dat Gibson dat niet vindt, maar je hoor mij niet zeggen dat ik een LP een ontzettend comfortabele gitaar vind, terwijl ik dat wél vind van mijn Ibanez RG).

AART
13 juli 2004, 12:58
gibson heeft ook een "zwaardere" klank dan ibanezjes, en ik heb een hekel aan "zwaar" geluid dus speel ik ibanez :)

Negative K3 fan
13 juli 2004, 14:01
volgens mij heeft de dikte vast wel invloed op het geluid, of dat positief of negatief is, moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken.

Rubenios
13 juli 2004, 22:33
gibson heeft ook een "zwaardere" klank dan ibanezjes, en ik heb een hekel aan "zwaar" geluid dus speel ik ibanez :)

mijn RG klinkt zwaarder dan de gemiddelde gibson dus zal elementen misschien ook een rol spelen :-?

Tupelo
4 augustus 2004, 20:01
Zijn die plankjes niet meer bedoeld om achter een stevige effectbak te hangen en een LP b.v. wat meer naturel mee te spelen?

Squier4ever
4 augustus 2004, 21:08
sowiesoow kom op zeg Ibanez :-? :-? :???:
Ze mogen dan leuk klinken (de enige reden die ik me kan bedenken om hem te kopen) de looks vind ik 10x niks. alleen de SZ serie is echt mooi.
Mja ieder zijn eigen mening

Dirk_Hendrik
4 augustus 2004, 22:03
Ik ben zelf al een jaar of 8 in het bezit van een FGM300 die op de s serie is gebaseerd. Over looks kun je enorm lang leuteren en daar heb ik geen zin in. Wat ik wel weet is dat ik met een zwaar istrument als een LP aan het eind van een repetitie m'n schouders aardig voel. Met m'n eigen ibanez heb ik daat geen last van en het moge misschien rok'n rol zijn maar ik hecht meer waarde aan speelcomfort dan aan looks.

Dat "met een effectenbak"vs "naturel" krijgt de nominatie "crapopmerking van de week". Echt totale onzin. Hela! Jij speelt op een LP met een GT-6!! Ik ga nu de muziekpolitie bellen!. Wat??? Wel een Ibanez maar geen multieffect. Tsjongejonge! Ik blijf niet bellen!
Meld uw misdaad anoniem. Weet U een gitarist die niet met de juiste rig speelt? Meld het!

Randy
4 augustus 2004, 22:13
Bij de elementen, brug en hals zijn de mahony houten body's van de S modellen wat dikker. Het resultaat is dat je alsnog een goed geluid geluid hebt. Zelf speel ik al jaren shred en metal op mijn ibanez S 1540 prestige naast een heleboel andere stijlen en ik moet zeggen dat ik behoorlijk output en sustain heb (meer dan mijn andere gitaren). Geheime body afwerking van ibanez of kwaliteits pick ups?????

mijnechtenaamisalvergeven
4 augustus 2004, 23:00
Ik heb een gibson lp en een ibanez s. Ik vindt t allebei toffe gitaren.
De ibanez is iets minder eeeeeehh... zwaar in t midden. De gibson klinkt iets minder modern. Beetje moeijlijk uit te leggen. (ligt ook aan de elementen)

jaywalker
4 augustus 2004, 23:30
Zag zonet in steenwijk "de band zonder banaan" die gast speelt op een gretsch white falcon. Dat ding is hol en fluit als de tering

Anders Destium
4 augustus 2004, 23:58
Ik heb hier al redelijk wat onzin voorbij zien komen, niet normaal :o

Het zou helpen als mensen wat meer hun hokjesgeest laten waaien en wat logischer gaan nadenken: Een dunne en relatief lichte mahonie gitaar heeft altijd meer bas dan een dikkere basswood of alder gitaar, zo belangrijk is het hout van je body. Ik speel persoonlijk veel liever op lichte gitaren omdat ik daarbij geen last van mijn rug krijg, maar voor het geluid heb ik toch lieker een dikke mahonie plank. Ik heb een Ibanez S-serie gehad, en ik wil alle mensen die denken dat je daar geen goed geluid uit krijgt uitnodigen om gezamenlijk eens zulke gitaren naast een LP en wat dan ook uit te proberen. Overwin je schaamte om met een Ibanez gezien te worden en probeer er eentje, je zult niet worden teleurgesteld :)

Shaggy
5 augustus 2004, 07:53
Wow Anders, Ibanez is heus wel goed hoor :wink:

Ibanez S serie heeft idd minder body en meer treble in de sound en dat heeft grotendeels te maken met de dunnere body (althans dat lijkt mij logisch). Wat je ervoor terugkrijgt is supersolo sound met veel sustain. Ik heb 7 jaar lang een S470 gehad en type dus uit ervaring. Een stelling dat een ibanez minder scheurt dan een gibson is niet waar ik denk zelf het tegenovergestelde. De S series zijn rasechte scheurbakken waar je ook clean een mooie sound uit haalt en best veelzijdig zijn.

Anywayz .. De mooist klinkende S series vind ik toch wel de oude FM 1540 prestige

urezna
5 augustus 2004, 08:23
hoi!

ik ben in het bezit van zowel een RG als een S-serie, beiden uit mahonie en beiden voorzien van een zelfde type piezo brug, waardoor ik volgens mij in staat ben beide gitaren behoorlijk te vergelijken.
ik kan niet zeggen dat de een wezenlijk zwaarder klinkt dan de ander... factoren als: welke elementen zitten er in, aanvullende electronica etc gaan dan een veel grotere rol spelen, de enige reden waarom de RG zwaarde kan klinken is omdat-ie een 7e snaar heeft.... ;-)
verder maakt het eigenlijk heel weinig uit. en dat verrastte mij eerlijk gezegd ook een beetje... ;-)

vergeet overigens niet dat de S alleen aan de randen zo dun is, in het midden heeft hij de normale dikte, want je moet er toch elementen en in mijn geval een floyd rose achtige brug in kwijt kunnen, inclusief de veren die onder je brugelement doorlopen.

Dirk_Hendrik
5 augustus 2004, 09:02
Overwin je schaamte

Correctie: Kap eens met dat ontzettend conservatieve gedrag.

Raffel
5 augustus 2004, 10:03
Je hebt ook wel een voorbeeld genomen! De S-serie is Ibanez' enige lijn die extreem dun is. Bijvoorbeeld een RG of een SA is ongeveer even dik als een strat of een jackson. Ik denk dat je het 'Ibanez' in je post zou moeten vervangen door 'superstrat', want andere merken zoals Charvel, Jackson en ESP maken ook dunnere gitaren dan een LP.

Men maakt bij Ibanez liever lichte, dunne gitaren omdat ze het speelcomfort erg belangrijk vinden (niet dat Gibson dat niet vindt, maar je hoor mij niet zeggen dat ik een LP een ontzettend comfortabele gitaar vind, terwijl ik dat wél vind van mijn Ibanez RG).

mee eens. Ik weet niet of jullie wel eens gitaar hebben gespeeld terwijl je gitaar op een houten bureau staat, dan merk je wel dat je geluid er veel dikker van wordt, door de resonantie die doorgaat in het bureau. Dus meer hout voegt zeker wel een hoop dikte en warmte toe aan je geluid lijkt mij.

urezna
6 augustus 2004, 10:44
als we het over speelcomfort hebben....
dan vinnik de RG net effe beter.... en wel door de schuine afwerking op de plek waar je met je rechterarm op de body rust, das daar mooi afgerond. bij de S niet, moest ik even aan wennen....

Mr.Bluesbreaker
6 augustus 2004, 13:01
Dat "met een effectenbak"vs "naturel" krijgt de nominatie "crapopmerking van de week". Echt totale onzin. Hela! Jij speelt op een LP met een GT-6!! Ik ga nu de muziekpolitie bellen!. Wat??? Wel een Ibanez maar geen multieffect. Tsjongejonge! Ik blijf niet bellen!
Meld uw misdaad anoniem. Weet U een gitarist die niet met de juiste rig speelt? Meld het!

:-D :-D

Het is inderdaad waanzin, bepaalde rigs die aan modellen vastzitten. Maar het beeld wordt helaas in 9 van de 10 gevallen weer bevestigd. Slash op zijn LP recht in zijn JCM800's, Zakk Wylde, en neem dan Satriani, Vai en al die andere mafketels met hun 19 inch spul en effectenstapels. Maar het zou op zich ook wel andersom kunnen. Ik heb ook wel es al mijn effecten tussen mijn LP en Marshall gezet, maar dit kwam toch beter tot zijn recht op een transistorbak met mijn oude Ibanez. zo zie je maar weer.

Michael AE
6 augustus 2004, 13:10
Het is een complete myhte dat Vai en Satriani over enorme 19" racks spelen. Misschien in de jaren '80, maar toen deed IEDEREEN dat. Vai speelt gewoon over een top en Satriani ook. Die vooroordelen over Vai en Satriani altijd; gek word je ervan.

Thom TK
6 augustus 2004, 13:13
Het is een complete myhte dat Vai en Satriani over enorme 19" racks spelen. Misschien in de jaren '80, maar toen deed IEDEREEN dat. Vai speelt gewoon over een top en Satriani ook. Die vooroordelen over Vai en Satriani altijd; gek word je ervan.

Een mythe??
Ik heb de set-up van die gasten wel eens gezien, en ik kan je vertellen dat er echt wel een hoop 19" spul bij zit!

Michael AE
6 augustus 2004, 13:25
Het is een complete myhte dat Vai en Satriani over enorme 19" racks spelen. Misschien in de jaren '80, maar toen deed IEDEREEN dat. Vai speelt gewoon over een top en Satriani ook. Die vooroordelen over Vai en Satriani altijd; gek word je ervan.

Een mythe??
Ik heb de set-up van die gasten wel eens gezien, en ik kan je vertellen dat er echt wel een hoop 19" spul bij zit!

Laat maar eens een recente foto zien dan waar een enorm rack met 19" spul op staat. Niet uit de '80's dus.

Mr.Bluesbreaker
6 augustus 2004, 16:20
Allright, maar in ieder geval wel minstens 10 effectpedalen op de vloer dan, op mijn live DVD uit 1996. Stonden wel dikke racks naast, maar gedeeltelijk van de bassist van Vai.

Edit: in vroegere tijden inderdaad meer rack werk, Vai heeft een Bogner high gain achtig iets op het podium staan zag ik.

Lucky
9 augustus 2004, 00:08
Dat "met een effectenbak"vs "naturel" krijgt de nominatie "crapopmerking van de week".

Niet helemaal mee eens. Ik kan me voorstellen dat als je je sound maakt met een paar torens aan effectapparatuur je in sommige gevallen een meer neutraal klinkende gitaar kunt gebruiken en dan dus geen "toonhout" of weinig hout.
Gaat niet altijd en voor iedereen op natuurlijk (The Edge is een mooi voorbeeld van waar het niet opgaat) maar veel van die eighties hairspray boys haddentoch het liefst gitaartjes die op zich zelf staand weinig om het lijf hadden.

zjanke
9 augustus 2004, 07:55
Laat maar eens een recente foto zien dan waar een enorm rack met 19" spul op staat. Niet uit de '80's dus.

http://guitargeek.com/rigs/img/v/vai_steve_1999.gif Steve Vai in '99

en

http://guitargeek.com/rigview/293/ Satriani in 2000.

Lijkt me nou geen hele stapel 19" materiaal :D

Lucky
9 augustus 2004, 08:05
in ieder geval niet in vergelijking tot deze big boys uit de Bob Bradshaw stal in de jaren tachtig:

http://www.customaudioelectronics.com/images/VintageRacks.jpg

andy summers:
http://www.customaudioelectronics.com/images/AndyS1.jpg

The Edge:
http://www.customaudioelectronics.com/images/Edge2.jpg

Eddy v H.
http://www.customaudioelectronics.com/images/EVH1.jpg

Steve Lukather:
http://www.customaudioelectronics.com/images/Luke4.jpg


en natuurlijk good ol' Dave Gilmour (geen CAE rig maar pete Cornish):
http://www.geocities.com/cfuehrer/94rigwire.jpg
http://www.geocities.com/cfuehrer/ampsdiagram.htm