PDA

View Full Version : Meedere pedalen op 1 stekker



Rooligan
1 mei 2002, 22:44
Ik ben van plan om binnenkort te gaan beginnen aan het bouwen van een fx-bak. Ik heb drie Boss pedaaltjes, een Q-tron, een Wah en een voorversterkertje (voor mijn contrabas).
Ik wil eigenlijk elk pedaaltje op het lichtnet aansluiten (geen batterijen dus); het liefst het 1 stekker.
Ik kan nu wel gaan klooien met een stekkerdoos, maar dat neemt nogal wat ruimte in beslag. Is het mogelijk om dit via 1 adapter te doen? Lijkt me wel, maar wordt lastig met verschillende voltages (Q-tron vraagt 24 Volt) en Amperages.
Iemand een ideetje?

RadiuS
2 mei 2002, 14:01
Ik heb 4 pedaaltjes op 1 adapter via een verdeelsnoertje, moet je gewoon ff naar vragen bij de muziekwinkel. Maar hij kan uiteraard maar een beperkt aantal pedaaltjes hebben, heeft te maken met volt en ampere enzo weenie precies hoe da werkt.

aadplagiaat
2 mei 2002, 15:34
Over het algemmen werken de effectpedalen op 9 volt batterijen. Hiervoor kun je beter een GESTABILISEERDE voedingsadapter gebruiken.
Let op, ik heb 1 woord met hoofdletters geschreven. Dit omdat een gewone adapter NIET gestabiliseerd is en dus voor brom zorgt.
Vaak kun je via de technische spec van een (effect)apparaat zien hoeveel stroom die gebruikt b.v. 100mA (= 100 miliampere = 0,1ampere). Tel de stromen bij elkaar op en je weet wat je ongeveer nodig hebt. Dit is echter de minimale stroom die je gebruikt. Hou rekening met eventuele uitbreiding/wijziging van je effecten. In jouw geval dus 4x 100mA zou 400mA kunnen zijn.
Zelf ga ik in zo'n geval voor een 1ampere voeding of zelfs meer (1,5-2?).
Tot zover het 9volt verhaal. De 24volt is een andere kwestie. Lastiger. Er zijn wel voedingen voor 24volt gestabiliseerd, maar meestal zijn dat nogal logge dingen van een kilootje of wat. Zelfbouw is eventueel goed mogelijk en stelt je in staat om meerdere spanningen uit 1 kastje te halen, met ook diverse aansluitmogelijkheden.

Rooligan
2 mei 2002, 16:27
Thnx, Aad. Duidelijk verhaal.

Ik denk dat ik voor het volgende ga:
ik bouw een kleine stekkerdoos in.
Deze stekkerdoos zal ik verzinken in de onderplank en op die plaats komt een (geventileerde) verhoging waarop ik twee pedaaltjes zal zetten.
Op de stekkerdoos zal ik twee voedingen aansluiten: eentje voor de 24 Volt (die adapter heb ik nog origineel) en eentje voor de 9 Volt.
Die van 9 volt zal ik op 1 Ampere zetten (kopen dus). Die zal mijn andere pedaaltjes voeden. Maar hoe fix ik dat nou, zonder al te veel soldeer werk?

P.S. ik wil later best foto's hier neer zetten, als hij af is.... iemand interesse? :wink:

aadplagiaat
2 mei 2002, 19:55
Tsja, ik weet niet wat vvoor aansluitingen je hebt op je effectpedalen. Dit kan per pedaal weleens verschillen. Soms 3,5mono jack, soms die japanse aansluiting (zo noem ik ze maar).

Alles is te koop maar je zult toch wel moeten solderen vrees ik.....tenzij je al die snoertjes kant en klaar ergens kunt opduiken. Dan zou je alle +en en -en met een kroonsteentje aan elkaar kunnen verbinden (yuck).
Als je de pedalen vastschroeft op een plank is er het volgende alternatief:
Koop evenveel 9 volt batterij aansluitingen (electronicazaak) als je effecten hebt. Die verbind je met b.v. 0,2mm kwadraat luidsprekersnoer en de uiteinden knoop je weer bij elkaar aan de voeding met een kroonsteentje.

Ik moet echter zeggen dat deze manier van werken toch wel schreeuwt om problemen. Kijk of er niemand in je buurt is om het netjes voor je te doen.

grandpuba
3 mei 2002, 16:53
Howdie

ik heb zelf een pedalbak van boss
daar kunnen 5 pedalen in en de main switch
Dit is gewoon een pedal waar je in/out put snoer in stopt en je adapter. Er zit dan een verleng snoertje bij met 10 verleng kopjes die je in de adapter ingang kan steken
Zo verbind ik al mijn pedaaltjes op de zelfde adapter door
Gebruik geen dinkytoy adapter(bijv alecto) daar weet je zeker dat je een flinke brom krijgt.

Je hoeft niet speciaal die van boss te kopen, er bestaan zelfs pedalen met een effect en als hoofdswitch

Suc6
Don