PDA

View Full Version : Verschillende halzen...



BartL
12 juli 2004, 18:36
Heej mensen,
Hoe kan ik erachter komen wat voor hals ik precies op mijn gitaar (Fender strat plus uit '84) heb? Het enige wat ik weet is dat het een gelakte hals is die erg fij speelt :-D . Op een andere plus strat die ik bespeeld heb zat een iets dikkere hals, ook gelakt. Enig idee wat voor 'soort' hals ik heb? :-? Zijn hier namen voor? Jaartallen? Type-nummers?

Ik ben namelijk een beetje aan het rondkijken naar een backup-gitaartje en ik wil een hals die het meest lijkt op die, die ik nu heb...maar dan voor wat minder geld :)

Hebben alleen de duurdere gitaren normaal gelakte halzen? Of hebben er dit ook in de lagere prijsklassen?

Wickeh
12 juli 2004, 18:37
Ik heb geen idee maar 'rukeend' is mijn signatuur-gezegde, smeerlap :-(.

Thom TK
12 juli 2004, 18:51
Ik heb geen idee maar 'rukeend' is mijn signatuur-gezegde, smeerlap :-(.

Maak een nieuwe aan dan (pijpsnavel bijvoorbeeld?)

Anyway: ik heb een Ibbie RG 470 en die hals is NIET gelakt.
Op mijn kuttige BC Rich Warlock-kreng (platinum series) zit een gelakte hals.
Die hals is volgens mij het duurste item op die hele gitaar, want hij speelt fijn man!
Maar volgens mij hoort deze hals er oorspronkelijk niet op te zitten.

Thom TK
12 juli 2004, 18:52
Oh ja: dat van pijpsnavel is dus geen offense he? geen.

AART
12 juli 2004, 19:12
Ik heb geen idee maar 'rukeend' is mijn signatuur-gezegde, smeerlap :-(.

Homofile bosaap is misschien een leuke vervanger :)

dejohan
12 juli 2004, 19:56
Ik heb geen idee maar 'rukeend' is mijn signatuur-gezegde, smeerlap :-(.

Homofile bosaap is misschien een leuke vervanger :)

Gaat niet, die zijn uitgestorven.

Vexx
12 juli 2004, 20:29
Ik heb geen idee maar 'rukeend' is mijn signatuur-gezegde, smeerlap :-(.

Homofile bosaap is misschien een leuke vervanger :)

Gaat niet, die zijn uitgestorven.

Zou je dan misschien een recente pic kunnen posten om te bewijzen dat de rukeend nog steeds op deze wereld rondloopt?? :lol: :razz:

On topic: een gelakte, dan wel niet-gelakte nek zegt (volgens mij) niets over de prijs van een gitaar. Het is gewoon anders: welke beter is, is een kwestie van smaak. Ikzelf ben meer fan van de niet-gelakte nekken.

The Thumb
12 juli 2004, 21:07
de meeste fender halzen hebben een C, D of V shape. Dit zijn ook de namen waarmee ze worden aangeduid. Vaak zijn ongelakte halzen niet ongelakt, maar hebben een īsatinī finish, waardoor hij ongelakt aanvoelt. Satin en gloss finish (wat jij dus gelakt noemt) komen op gitaren uit alle prijscategorieen voor.

by the way, je topic beginnen met īrukeendī geeft enerzijds aan dat je een vrij slecht gevoel voor humor hebt en anderzijds dat je niet echt snel van begrip bent, het forum doet het namelijk al weer een tijdje.

Sander II
12 juli 2004, 22:28
...en wat is het verschil tussen C, D en V halzen.
Ja, de vorm, maar waar staat dat C, D of V voor.

BartL
13 juli 2004, 00:17
by the way, je topic beginnen met īrukeendī geeft enerzijds aan dat je een vrij slecht gevoel voor humor hebt en anderzijds dat je niet echt snel van begrip bent, het forum doet het namelijk al weer een tijdje.
Ik postte het hele verhaal, toen werkte hij niet. :evil: Lul maar een end weg...

Nee, ben niet traag van begrip :wink:

OK, het is dus een glossy finish. Iemand enig idee welke vorm hals in welke jaartallen of welke series op de gitaren zijn gezet?

(Ik ga ff flink googlen)

The Thumb
13 juli 2004, 08:24
...en wat is het verschil tussen C, D en V halzen.
Ja, de vorm, maar waar staat dat C, D of V voor.

zie onderstaande link, dan zie je waar de naamgeving vandaan komt. wat Fender D noemt, noemen zij U

http://usacustomguitars.com/contours.html