PDA

View Full Version : Belangrijkheid cabinet/speakers



Akira
12 juli 2004, 18:15
Ik heb een tijdje geleden een behringer 4x12 gekocht ivm met m'n financiele situatie, maar begin het nu een beetje zonde te vinden van mijn (dure) Brunetti XL R-Evo head.
Nu is de vraag, hoe belangrijk is de kast van een cabinet?
Als ik er dure speakers ingooi, krijg ik dan hetzelfde geluid als een duurder cabinet met diezelfde speakers?
Of moet je voor dat goede geluid echt een volledig ander cabinet kopen?
Plus, ik wil een vet metalgeluid, denk aan Amon Amarth, Dark Tranquility.
Zwaar en log, maar wel met definitie.
Welke speakers zijn daarvoor geschikt?

ieme
12 juli 2004, 18:31
als je in je lada een Lamborghini motor legt dan is het nog geen Lamborghini... die vergelijking gaat ook voor cabs op! de constructie van het cabinet is minstens zo belangrijk als je speakers...

ieme
12 juli 2004, 18:33
wat ik je kan aanraden is je cab te verkopen en een Engl cab voor 699 euro te kopen of een 2dehands marshall jcm cab voor een kleine 400 euro!

Baco
12 juli 2004, 18:40
Ik ben nogal liefhebber van de Engl Vintage 30 cabs, vind die super voor metal (altans voor bij mijn Engl SE), heeft een zware, donkere sound. :-D Ben wel benieuwd wat die nieuwd XL cab van Engl zou geven :wink:

BartL
12 juli 2004, 18:42
Of je koopt een ENGL 2x12" met V30's erin. Scheelt wat ruimte en klinkt (Lijkt mij) ook wel vet...

BramVersteeg
12 juli 2004, 22:58
Het cabinet scheelt zeker een hoop in sound. Ik denk dat je V-30's wel mooi vind als ik het zo hoor, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Ga gewoon eens van alles uitproberen. Bij Jukebox in Boekel kunnen ze je van alles uitleggen en hebben ze een hoop erg goede cab's staan.

skabouter
12 juli 2004, 23:05
zowieso geen speakers verwisselen, nieuwe cab kopen dus !
voor vette bassige metal zouden V30`s goed zijn. maar ik heb nu G12H-30`s en die zijn ook erg vet. en uit ervaring weet ik dat G12T-65`s ook vet zijn. qua cabs kan je alle kanten op, mesa, engl, marshall enzo.
denk dat engl het best geprijst is.
ik zou niet die engl 2x12`s nemen, want:
-2x12 geeft minder bas en spreiding, 4x12 is bij metal toch wel een must.
-lelijk, met een fullsized head erop

skabouter
12 juli 2004, 23:07
praat eens met adoni, die heeft een mooie ashdown voor weinig gekocht (met V30`s)

Negative K3 fan
12 juli 2004, 23:30
Ik heb een tijdje geleden een behringer 4x12 gekocht ivm met m'n financiele situatie, maar begin het nu een beetje zonde te vinden van mijn (dure) Brunetti XL R-Evo head.
Nu is de vraag, hoe belangrijk is de kast van een cabinet?
Érg belangrijk, vooral met scheur

Als ik er dure speakers ingooi, krijg ik dan hetzelfde geluid als een duurder cabinet met diezelfde speakers?
Nee, absoluut niet

Of moet je voor dat goede geluid echt een volledig ander cabinet kopen?
Hangt er vanaf wat goed is, andere speakers maken natuurlijk wel een enorm verschil, maar vaak klinekn v erschillende cabs met dezelfde speakers erg anders

Plus, ik wil een vet metalgeluid, denk aan Amon Amarth, Dark Tranquility.
Zwaar en log, maar wel met definitie.
Welke speakers zijn daarvoor geschikt?
V30 is de standaard voor metal, maar die nieuwe celestion centuries schijnen ook erg vet te zijn, je ziet ze alleen nog nauwelijks in cabs.

bluegate
12 juli 2004, 23:59
Er zijn twee zaken belangrijk aan een cabinet.
1. De constructie.
2. De speakers.

Alleen als (1) goed is, kun je het met (2) afmaken.

1. Soort materiaal, verbindingen & stijfheid.
- Spaanplaat (niks), Multiplex (minimaal 15mm dik dan in orde)
Hardhout (Maple bijv. het beste)
- Lijmen en schroeven (in orde), Zwaluwstaartverbindingen (het beste)
- Vooral het gedeelte waar de speaker zelf opzit (baffle)
Die moet stijf zijn, vandaar dat sommige HiFi-freaks marmer gebruiken.
Hoe stijfer het geheel des te beter het geluid.

2. Celestion wordt meest gebruikt, soms een EV.
- V30, Greenback, Alnico
- 12L

Grote van de kast maakt ook nog verschillen zelfde als open of dichte kast. Maar als de kast niet voldoet aan de punten bij (1) wordt het niets.

Je hoeft geen porten of thiele design te maken omdat een gitaar niet die
lage frequenties heeft. Gitaar begint bij 82 Hz en een port dient alleen om het gebied rond de 30/40 Hz op te krikken.

Thijssie
13 juli 2004, 10:37
Vooral het gedeelte waar de speaker zelf opzit (baffle)
Die moet stijf zijn, vandaar dat sommige HiFi-freaks marmer gebruiken.
Hoe stijfer het geheel des te beter het geluid.

Daarover verschillen wij dan van mening, een dunne baffle klinkt veel levendiger dan zo'n stijve klinisch klinkende plank....

Jeroenvanhulsteijn
13 juli 2004, 10:51
maar errrm, vind je de behringer dan echt slecht klinken tov een engl of rivera cab?

want als het alleen de naam is kun je die er ook af halen en er een mooie grillcloth met daarop Engl gestikt nemen ofzo :-D

maar idd, het maakt wel degelijk uit hoe de kast is. aan de andere kant...zo'n kast wordt neem ik aan wel getuned op de spkrs die er in gaan...of vice versa. met een zware stijve kast kun je wat zwaardere/grotere speakers nemen denk ik. daarom zou ik niet zomaar andere spkrs in die behringer kast zetten.

nouja...tis maar net hoeveel je uit wilt geven aan je geluid. ik kan me voorstellen dat zo'n Engl cab wat voller en strakker en breder klinkt. tzal toch niet voor niets 2.5 keer zo duur zijn.

andoni
13 juli 2004, 11:22
Zoals Skabouter al zei heb ik een Ashdown Fallen Angel cab met 4 V30's op de kop kunnen tikken. Nu moet ik je er wel bij vertellen dat dit een uitzonderlijk geval was (de winkel in kwestie deed een stock opruiming), ik heb ze 369 € betaald... maar met 50 % korting...
Dus voor een FA 4x12 cab moet je zonder korting toch een 700 € rekenen. Moesten ze niet in afslag geweest zijn zou ik er voorbij gelopen zijn (Ashdown heeft nog niet zo'n naam, ze zijn wat kleiner dan een standaard cab).

Mijn Ashdown cab klinkt vrij donker door de V30's met veel laag, maar wel een erg strak en weinig resonant laag, niet zoals een oversized cab waarin het laag blijft nazinderen, wat je misschien wilt als je een zwaar en log geluid zoekt. Dit komt door het kleinere volume van de speakerkast.

Ik denk dat je voor dergelijke muziek het best af bent met een grote cab met V30's (Engl, Mesa, de oversized Ashdown Fallen Angel cab).

Ik had net hetzelfde voor: na de aanschaf van mijn head had ik amper geld over voor een cab, en heb dus veel geluk gehad dat ik op deze cab ben gebotst. Ik vind het een aanrader, maar ik ken ook al veel mensen die het niets vinden...