PDA

View Full Version : van mono naar stereo?



dude of hazard
12 juli 2004, 14:03
hallo, mensen

kunnen jullie mij met het volgende probleem helpen,

ik heb een pre-amp met een mono output, maar wil graag eens een stereo setup uitproberen, met de mogelijkheid dat ik 1 van de twee kanalen uit kan zetten mbv een footswitch.

ik heb gehoord dat je dmv een korte delay een stereobeeld kan creeren, maar ik heb ook gehoord dat jeje effecten via de loop moet doen omdat de output van je preamp te hoog zou zijn.als ik het over de loop zou doen dan zou ik over mij mono output de delay krijgen en da's ook weer niet de bedoeling..

is het mogelijk om gewoon mij mono putput te splitsen en dan 1 van de 2 signalen door een delay te halen en er een aan/uit footswitch tussen zetten?

if so wat zou dan een redelijk betaalbare en kwalitatief goede effectenmodule zijn? kan ik ook effectenodule's krijgen waarmee ik continu een delay over 1 kaneel heb en nog een kanaal heb voor andere effecten? (als ik een keer flanger of galm zou willen.. )

ik heb nu:

Peavey Rockmaster pre amp
Rocktron Hush ruisonderdrukker
BBE maximizer
Peavey 50/50 eindtrap.

bij voorbaat dank,
Michiel

bluegate
12 juli 2004, 14:44
Je komt met de spullen die je hebt al aardig in de buurt.

Je hebt een splitter nodig om de output van je pre-amp op te delen,
één kant naar de input van de eindtrap, de andere naar een multieffect en dan door naar de andere input van de eindtrap.
Let op je hebt een effect nodig met Line niveau!!! (+4dB)
Je hebt dan bijv. Links je originele signaal en Rechts je iets vertraagde signaal.
Dit geeft een kamerbreed geluid. Vooral als je de speakers iets uit elkaar zet, vertraging ongeveer 10ms.
Met een multi effect kun je dan eventueel ook een flanger/phaser erbij doen (mono).
Reverb werkt niet omdat je je hele signaal (100% wet) door het effect moet halen om het effect te krijgen wat je zoekt.

Ik denk dat een Rocktron Intellifex wat voor je is.
Is op zich zeer betaalbaar.
Heeft als een van de weinige effectapp. een analoog wet/dry mixer.
En je kunt er mooie geluiden mee maken.
Je sluit je pre-amp aan op de Intellifex (heeft volgens mij ook een mono input) en de intellifex sluit je aan op Links/Rechts van je eindtrap.
zo hou je een groot deel van je geluid intact en je kunt stereo effecten toevoegen.

Succes,

Dave

dude of hazard
12 juli 2004, 15:15
hej dave,

bedankt alvast maar toch heb ik nog wat te vragen..

dat wet/dry gebeuren betekent wet: je signal + effect en dry = zonder effect right?

een intelliflex kan dus wel mijn pre-amp output aan? de +4 db? ik heb geloof ik 2 outputs trouwens.. alleen weet ik daar zo de waardes niet van uit mijn hoofd. (zit op mn werk)
vervolgens kan ik dus alleen over een enkel kanaal een delay gooien?

kan dat ding met die continue delay dan ook nog weer andere (stereo) effecten produceren en een reverb?

waar zet ik mijn ruisonderdrukker en maximizer dan neer? welke volgorde krijg ik zeg maar... ?


te gek dat je me hiermee helpt hardstikke bedankt.

Michiel

dude of hazard
12 juli 2004, 15:16
hej dave,

bedankt alvast maar toch heb ik nog wat te vragen..

dat wet/dry gebeuren betekent wet: je signal + effect en dry = zonder effect right?

een intelliflex kan dus wel mijn pre-amp output aan? de +4 db? ik heb geloof ik 2 outputs trouwens.. alleen weet ik daar zo de waardes niet van uit mijn hoofd. (zit op mn werk)
vervolgens kan ik dus alleen over een enkel kanaal een delay gooien?

kan dat ding met die continue delay dan ook nog weer andere (stereo) effecten produceren en een reverb?

waar zet ik mijn ruisonderdrukker en maximizer dan neer? welke volgorde krijg ik zeg maar... ?


te gek dat je me hiermee helpt hardstikke bedankt.

Michiel

bluegate
13 juli 2004, 00:10
Dry = alleen gitaar
Wet = alleen effect

Je maakt daartussen een mix, zodanig dat je effecten hoort maar niet alles overheersen.

Ik ken de Intellifex niet volledig, maar volgens mij kun je een stereo Delay instellen met Links 0ms en Rechts 10ms voor het effect dat je zoekt.
Ik gebruik zelf altijd een detune als ik een breed geluid wil.
Ik stel dan bij Links -6% in en rechts +6%.
Hierdoor krijg je een interresant breed effect dat minder snel verveeld als Bijv. een Chorus zou doen. Deze heeft namelijk een vaste frequentie.

Je kunt met een multieffect meestal een aantal effecten tegelijk aanzetten.
Ruisonderdrukker zit al in de Intellifex (Hush)
(Hoort na de preamp tekomen, effectapp. zijn vaak stil genoeg.)
Maximizer voor de eindversterker.
Gitaar-> Preamp-> Ruisonderdrukking-> effectapp.-> maximizer-> eindtrap->speakers

Jimi Hendrix
13 juli 2004, 09:06
Die rechts gedelayed truck werkt natuurlijk alleen als je de effecten 100% wet hebt, anders krijg je L 0ms delay, wat altijd neerkomt op 3ms ofzo, vanwege de AD conversie van het apparaat + het directe signaal. Dat klinkt niet fris.... ;-) kamfiltering, faseproblemen etc.
Die truck is meer bij opnames geschikt, dan zet je het originele spoor uiterst rechts en een kopie van dat spoor met een kleine vertraging op Links.... Je moet zeker met live spelen niet het 'Midden' uit het oog verliezen. Vandaar ook dat wet/dry/wet (3weg systeem) zo goed werkt, je houdt de kern van het geluid intact en kunt daar stereoeffecten omheen 'strooien'.

dude of hazard
13 juli 2004, 09:28
detune.. okay? hmmm ik denk dat ik maar eens even gewoon naar zo'n apparaat op zoek ga, zelf uitproberen en pielen is toch vaak het beste om te leren.

Kan meneer Hendrix mij misschien wat uitleggen over dat drie-weg systeem?.. links - midden - rechts / wet - dry - wet
ik snap het niet helemaal maar ben erg nieuwsgierig wat je precies bedoelt.

Jimi Hendrix
13 juli 2004, 10:59
bij een drieweg systeem is je middelste box als het ware je versterker zonder effecten, dan zet je er nog 2 speakers naast L en R voor de WET kanalen.

bluegate
13 juli 2004, 11:59
3weg W/D/W is absoluut het beste!

Maar, als je live speelt krijg je te maken met de geluidstech.
Dit slag mensen houdt niet van dit soort ongein.
Hij moet dan 3 mics+kanalen op de tafel gebruiken.
Ik speel zelf stereo en daarvan krijg ik vaak maar 1 kanaal de zaal in.

Zelf experimenteren is het beste dat je kunt doen.
Het is leuk en leerzaam.

JH heeft gelijk wat betreft de 3ms van de AD/DA omzetting.
Die was ik vergeten.

dude of hazard
13 juli 2004, 14:55
okay dan snapte ik het dus wel.. alleen is 3 speakerkasten me wel wat te gortig.. kwa kosten en ruimte en gewicht. betekent dat dan ook 3 mono eindtrappen? hebben jullie dan allemaal geld teveel? damn.


kan iemand me ook nog andere alternatieven geven voor de intellifex? en wat is het verschil met de LTD?

bedankt!
michiel

Jimi Hendrix
13 juli 2004, 17:31
De Intellifex is naar verluid een goed ding, een alternatief zou zijn de TC Gmajor.... maar de intellifex is waarschijnlijk net zo goed.
Je kunt met jouw setup met elk van deze apparaten goede resultaten boeken!

bluegate
13 juli 2004, 23:47
Geld te weinig...!!! Altijd.
Ik lijk wel een junk, altijd maar weer zien te scoren.

Mijn setup is als volgt:

Fender CustomShop Strat
Dunlop Crybaby Wah
Custom Audio Electronics 3+ (met SE mod)
Eventide GTR4000
Carvin T100 Stereo buizen versterker
Hughes & Kettner 1x12" speakerkasten

Footcontroller is tijdelijk een Behringer FCB1010.

Al het signaal gaat door de Eventide, maar omdat deze van dusdanige kwaliteit is merk je daar niet heel veel van.
Behalve als je digitaal het volume omlaag brengt, dat geeft een verlies.

Ik vind het leuk om te knutselen, vooral de virtuele pedalboards in de Eventide zijn onderhoudend.

dude of hazard
14 juli 2004, 09:56
okay ik ben wat aan het rondkijken maar vind wat verschillende dingen, een 'normale' intellifex, een LTD versie een on-line versie een blackface versie.. en ook nog eens een nieuw apparaat een Xpression... ik snap wel dat de Xpression weer meer effecten heeft en weer beter zou zijn maar deze is ook weer duurder.. obvious.

maar wat zijn nou de verchillen tussen al die intellifexen? ik heb dat bomen/bos probleem... heeft hier niet iemand zo'n apparaat te koop?

Raffel
14 juli 2004, 09:59
@ bluegate:

Wat kosten die CAE 3+ eigenlijk 2e hands? Zijn neem ik aan moeilijk aan te komen. Ze worden niet meer gemaakt toch? Ik hoor er veel goeds over.

bluegate
14 juli 2004, 21:37
Dude, ik heb de Intellifex als voorbeeld genomen.
Je kunt van alles gebruiken als je het maar kunt/wilt betalen.
De Intellifex bestaat al heel lang, was eens het beste wat er was.
Dit was de blackface... daarna zijn er opvolgers gekomen.
De latere hebben een andere processor.
Volgens kenners zijn de eerste serie de besten.

Raffel, er is heel lastig aan te komen. Vooral voor een leuke prijs.
Nieuw is 1500 Euro bij oom Bob, echter invoer en verzenden komt op ongeveer 2400 Euro totaal.
Op ebay duitsland wil er nog wel eens een te koop staan.
Je moet dan wel daar naar toe, opsturen doen ze vaak niet.
Mijne was 1400 inclusief de footswitch (kost in USA ook nog eens $195)