PDA

View Full Version : Epiphone EJ200 CE



kdamsma
1 mei 2002, 20:08
Ik ben al een tijd op zoek naar een goede semi akoustische gitaar. Mijn oog is gevallen op de epiphone ej200ce. Waarom??, het is een mooie gitaar en zie em veel bij artiesten (dan van Gibson natuurlijk) Eigenlijk weet ik voor de rest niet veel van deze gitaar. Wie heeft deze gitaar en kan mij er wat over vertellen. Geluid, bespeelbaarheid enzovoort.

fakruis
2 mei 2002, 13:01
Ik vind uw redenering eigenaardig, u zoekt een goede gitaar en selecteert dan op basis van gegevens die met de kwaliteit niets te maken hebben. Het is niet omdat een Epi op de Gibson lijkt dat hij ook klinkt als een Gibson. De klankast van de Gibson is volledig massief, terwijl voor zover ik weet die van de Epi EJ200 CE volledig triplex is (zelfs de top).

kdamsma
2 mei 2002, 15:21
Je geeft niet echt antwoord op mijn vraag. Ik denk dat je wat beter moet lezen. Ook mijn redenatie doet er niet toe, ik wil gewoon informatie over die gitaar, zoals je in de laatste twee regels kunt lezen!!

fakruis
3 mei 2002, 13:10
Omdat je het zo vriendelijk vraagt.
Zoals ik heb geschreven (en jij misschien niet hebt gelezen) de Epi ej200 klankast is volledig van triplex. Dit wil zeggen, als je van plan bent om hem meestal onversterkt te bespelen dit volgens mij geen goede keuze is. Triplex dempt de klank teveel, dus minder volume en minder sustain. Dit verschil is duidelijk merkbaar als je twee gitaren direkt na mekaar uitprobeert, een met solid top en een met triplex top.
De spec. kan je vinden op:
http://www.epiphone.com/acoustics/
Epi heeft zeer zeker ook modellen met massieve top.
Nog vriendelijke groetjen.

kdamsma
3 mei 2002, 14:24
Oke, dit snap ik allemaal. Maar compenseert de jumbokast het geluid niet?? In de buurt waar ik woon is namelijk niet een gitaarwinkel die ze op voorraad heeft, dus kan ik niet effe probereb. Heb je dan een suggestie waar ik beter naar op zoek kan. Jumbo en semi akoustisch.

fakruis
5 mei 2002, 22:43
Ik neem aan dat u een beginner bent en niet teveel geld wilt uitgeven.
Een alternatief is bijvoorbeeld de Epiphone AJ-40TLC met massief bovenblad,
misschien is die wat duurder (ik ken de prijs niet) maar zeker meer gitaar voor je geld.

kdamsma
5 mei 2002, 23:08
Op het gebied van semi akoustische gitaren ben ik wel een beginner. Ik wil maximaal € 700 uitgeven aan de gitaar. Zelf had ik nog gezien, Cort Ntl 20 F, misschien is dit wat, op zich hoor ik wel positieve berichten over Cort

fakruis
6 mei 2002, 13:16
Een goede akoestische gitaar van een merk met naam en faam (Taylor, Martin, Gibson etc.) met Pickup en Cutaway en volledig uit massief hout kost al gauw een 2000 euro en meer. Dit is zo omdat die fabrikanten bij de aankoop van hun grondstoffen en bij hun produktieproces vrij hoge kwaliteitsnormen hanteren.
Indien men kiest voor een budget-gitaar dan moeten er een aantal toegevingen gedaan worden.

Zo is het verstandig denk ik om te kiezen voor een gitaar waar de fabrikant zinvol bespaart met als doel het maximum aan gitaar te bieden voor een lage prijs en waar bv. (overbodige) versieringen tot een minimum beperkt zijn. Het is tenslotte in de eerste plaats de bespeelbaarheid de duurzaamheid en de klank wat telt.

Ik denk hierbij bv. aan de Taylor Big Baby die er bijzonder spartaans uitziet maar absoluut een goede gitaar is, maar ook de Seagull S6 of M6 is een budget-gitaar waar de nadruk ligt op zinvol besparen.

http://www.seagullguitars.com/
http://www.taylorguitars.com/guitars/models/baby.html

Over Cort heb ik inderdaad ook veel goeds gehoord, persoonlijk heb ik een aantal Corts uitgetest en heb ik wat bedenkingen. Niet dat ze niet goed te spelen zijn, maar ik heb Corts gezien met knopen in het toetsenbord, ik heb er gezien waar de scheiding van het klankblad niet in het midden ligt, met fouten in de lak enz. dat wil daarom nog niet zeggen dat de gitaar slecht is maar persoonlijk stoort mij dat.

Er zijn zeer zeker nog andere merken die gitaren produceren die de moeite waard zijn om eens te proberen zoals de bv. Washburn, Fender of Yamaha.

Wat ik nog als advies wil meegeven koop niet te vlug probeer bekijk en vergelijk verschillende gitaren naast mekaar ook gitaren die ver boven uw budget liggen zo leer je de verschillen zien en horen.
Bedenk dat een massief bovenblad een eerste vereiste is om een goede akoestische gitaar te bouwen en dat de fabrikant in zijn specifikatie het woord "Solid" vermeld enkel als hij ook massief bedoeld. M.a.w. als in de spec. geschreven staat : Top Spruce, dan is de top of klankblad eigenlijk laminaat met een fineer van spar.