PDA

View Full Version : gitaar laten bouwen



Pee
1 mei 2002, 16:50
hoeveel kost het ongeveer om een gitaar te laten bouwen? niet voor nu, maar voor later, als ik geld heb. Zijn er ook goede belgische bouwers?

rePUNKtative
1 mei 2002, 17:46
ligt helemaal aan wat je wilt hebben :smile:

Neals
1 mei 2002, 17:48
Neem een plaat hout
schroef er een lat tegen aan.
plak wat staafjes ijzer op je plaat.
neem een paar elementjes + potmetertjes
ende monteer wat tuners erop.
owjah, strookje hout op plaat hout...
das toch wel de budgetgitaar

anyway, gitaar bouwen kan redelijk duur zijn, maar het grote voordeel is het feit dat je een gitaar hebt die helemaal naar jouw wens is.

maar volgens mij begint een gebouwde gitaar bij een 4000 gulden


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Neals op 2002-05-01 17:49 ]</font>

Arthur
1 mei 2002, 19:21
Een gitaar laten bouwen is absoluut niet duur en begint al helemaal niet bij de 4000 gulden. ga 'es langs bij een bouwer (of stuur een mail) met daarin je spec's.

Sjaak
1 mei 2002, 19:52
Maar hoe weet je eigenlijk hoe jouw eigen gitaar eruit moet zien??met welke hardware ed??

sebass
1 mei 2002, 20:38
Dit had ik al gezegd in een ander topic:

Ik wilde ook mijn eigen gitaar maken. Ik weet precies hoe het moet nu behalve de nek in de body maken (als het geen nek is die door de body heen gaat). Het enige probleem bij mij is dat ik noch tijd noch het geld heb. Mijn zelfbouw gitaar zou op iets van 3000,- gulden uitkomen maar dan heb je ook de beste spullen.

sebass
1 mei 2002, 20:39
en ik had ook al een keer uitgelegd hoe je hem moest bouwen:


Pfff dat is wel veel zeg. Ja ik weet wel hoe het in elkaar zit. Ik heb thuis wel tekeningen liggen van de gitaar die ik wil gaan bouwen. Ik zal je zeggen hoe ik een gitaar ga bouwen. Ik begin met de body (solidbody (massief) dus voor een elektrische gitaar) De vorm maakt op zich niet zoveel uit maar een beetje ergonomisch is wel handig want om nou op een vierkant blok te spelen is ook niets. Je hebt dan dus een groot blok gemaakt in de gewenste vorm. Er moeten elementen in (ik vind humbuckers het best qua geluid en het geeft bijna geen bijgeluiden omdat een humbucker uit twee single coils bestaat die in tegenfase staan wat dus de ruis etc tegen gaat)

Je moet dus gaten maken waar je de elementen in kan stoppen. Deze maak je aan de bovenkant van de gitaar verder maak je aan de achterkant een gat (met gat bedoel ik een open ruimte dus niet een gat door de hele gitaar!!!) dat gat moet ongeveer 10 bij 10 cm zijn en diepte 3 cm maar misschien iets groter. Vanuit de twee gaten die je hebt gemaakt voor de elementen (ik ga er dus vanuit dat je er twee humbuckers in gaat zetten) moet je ook een gat maken naar de open ruimte aan de achterkant waar de draden van de elementen uitkomen.

Vanuit het gat dat je aan de achterkant hebt gemaakt maak je vijf gaten naar de voorkant waar je de knoppen gaat maken (neem 4 potmeters 1Meg en een driewegschakelaar) De draden die vanuit de elementen komen maak je daaraan vast. Hier zijn heel veel sites voor!!! http://www.guitarelectronics.com/diagrams.html daar kun je alweer heel veel info vinden want als ik dat moet gaan uitleggen voor alle mogelijke elementen ben ik nog wel een tijdje zoet.

Als dit allemaal gelukt is heb je dus aan de voorkant twee elementen en 4 draaiknoppen en 1 schakelaar (die dient voor het switchen tussen de elementen). De hals moet er nu ook op. Het best is als je een kant en klare hals koopt want om dat af te meten heb je veel spullen nodig en al wil je het ook nog compound radius hebben is het nog moelijker. Voor de spullen die je daarvoor nodig hebt moet je maar even naar http://www.voxhumana.com gaan maar als je een goed werkende uitgebalanceerde gitaar wil moet je dat niet zelf doen.

Ik weet alleen nog niet hoe je de hals aan de body vast moet maken. Vertel me als je het weet.

Ik de hals zit de topkam (waar de snaren over heen gaan vlak achter de eerste fret) op de kop zitten de stemmechanieken die kun je er ook wel zelf opzetten niet moeilijk. Als je het toch zelf wilt maken moet je fretdraad kopen en op het fingerboard gleuven maken als die er nog niet zitten en met een speciaal hamertje het fretdraad erin zetten. Zelf nooit geprobeerd maar om een goed gebalanceerde gitaar te maken is dit volgens mij het moeilijkst. De snaren zitten aan de andere kant vast aan de brug op de body die op ongeveer 16 cm van de 22ste fret afligt. Er zijn veel verschillende bruggen dus dat moet je zelf maar even kijken het is niet zo moeilijk.

Oh ja je moet ook nog een output hebben die kun je op de voorkant maken of aan de zijkant. Dit zie je ook op die site over die wiring diagrams. Het moet een output zijn geschikt voor een jag plugje. Hier gaan de draden van de elementen naartoe nadat ze naar de knoppen en schakelaar zijn geweest. Qua electronica is nu alles geregeld.

Verder is het een werkje van frasen schuren en passen en meten. Slagplaatje erop schroeven etc.

Ik kan het niet specifieker uitleggen want het is nu al een krom verhaal. Het best is om naar een gitaar te kijken en die te gaan bestuderen en uit elkaar halen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt ik kan alleen mijn tekeningen niet laten zien want mijn scanner is kapot. Ik heb namelijk al een paar bleuprints gemaakt.

als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel

Sebastiaan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-05-01 20:41 ]</font>

sebass
1 mei 2002, 20:41
Zelf een gitaar maken is volgens mij best te doen alleen voor het spuiten en lakken enzo heb ik de ruimte niet. Ik kan het natuurlijk wel gewoon hier doen maarja toch liever een stofvrije ruimte zoals ook vleugels worden gelakt Oe mooi :grin:

Andrewski
2 mei 2002, 10:29
Er zijn verschillen in bouwers! Een goede gitaarbouwer doet er wel 5 a 6 maanden over om een goede gitaar te maken! Ook het hout wat ze gebruiken moet van goede kwaliteit zijn. Klinkt allemaal logisch, maar de verschillen zijn groot. Ik geloof er niet in dat een kleine gitaarbouwer voor 2500 gulden een topproduct kan afleveren. Dan wordt er bezuinigd op materiaal of er wordt te snel gewerkt! Een kennis van mij heeft ook een gitaar laten bouwen bij een gerenommeerd gitaarbouwer (wie het is laat ik in het midden) en na verloop van tijd veranderde de klank door het nawerken van het hout.
Ook is het goed om uit te zoeken wat je precies wilt (houtsoorten, model, constructie, elementen, brug), want als je dit aan de fantasie van de bouwer over laat kan het resultaat tegenvallen.
Ik heb met gitaarbouwer Patrick Koopman (toffe gozer) hierover gesproken en die vindt het lastig om een produkt te maken als de klant niet echt weet wat ie wil. Ik denk zelf dat een reele prijs voor een standaard solidbody (strat bijv.) van topkwaliteit gezien de huidige hoge prijzen rond de 4000 gulden (niet euro!) ligt.

Mitchel_12000
2 mei 2002, 20:11
Hallo Sebass,

Het verbinden van de hals met de body is echt helemaal niet moeilijk. Je moet uiteraard wel zeer precies werken zodat je geen kieren en naden tussen de verbinding krijgt.

Wat je moet doen is:

neem de nek en plaats hem met lijmklemmen op de body, in de stand waarin je hem later wilt bevestigen. Vervolgens neem je twee rechte latten en legt die tegen de beide zijden van de hals aan. Ook deze zet je vast met lijmklemmen (zorg er wel voor dat de lijmklemmen later niet in de weg zitten met het frezen. Ook moet je zorgen dat de nek in de juiste hoek met de body komt te staan. Bij een strat bijvoorbeeld staat de nek recht op de body, maar bij bijvoorbeeld een les paul maakt de hals een lichte hoek met de body.

De latten die je net bevestigd hebt, dienen als geleiders voor het gat wat je straks gaat frezen in de body waar de nek precies in past. De diepte van het gat is de dikte van de hiel - de laagst mogelijke stand van de brug. De afstand van de topkam tot de twaalfde fret moet ongeveer gelijk zijn aan de afstand van de twaalfde fret tot het punt waar de snaar de brug verlaat. Als je je aan al deze regeltjes houdt, kan je het gat gaan frezen. Als het goed is past de nek precies in het gat en is de hoogte goed en de afstand tot de brug ook. Dit is misschien allemaal een beetje verwarrend. Voor gedetailleerdere info kan je ook even kijken op http://www.buildyourguitar.com .

Succes,
Michiel

sebass
3 mei 2002, 23:30
Bedankt. Ja ik zat te denken over die halspen, hoe je die erin krijgt. Die moet helemaal door de hals en dan de body in toch? Ik ben er nog steeds niet aan begonnen. Ik heb nog steeds geen tijd gehad. Maar ik begin er zo snel mogelijk aan. In ieder geval bedankt voor je hulp.