PDA

View Full Version : Floyd Rose



Dila
1 mei 2002, 15:59
kan iemand mij uitleggen hoe dat nou PRECIES werkt? ik weet wel ongeveer wat het is maar niet precies.

Ibanez
2 mei 2002, 11:13
HOe wat precies werkt? Als je snaren moet verwisselen is dat wel een werkje, omdat je ook al je snaren weer moet afstellen. Maar je kan er gigantische duikvluchten mee maken, echt vet. Ik ga vandaag weer naar de feedback, lekker met floyd rose spelen!

mrg470
5 mei 2002, 13:48
Je kan er hele vette duikvluchten mee maken, en als je hem goed afstelt lekker gorgelen, of hoe je dat ook scrijft.
Het is gewoon een gelockte trem die aan de bovenkant van je hals vastgeklemt zit, op die manier kun je de spanning van je snaren afhalen zonder dat deze meeglijden naar je stemknoppen (om ht zo maar te zeggen).
En met een beetje goed trem onttstemt je gitaar dan tenminste ook niet,

ik hoop dat je het een betje snapt nu, gr mrg470

master G
5 mei 2002, 14:47
Ik vind het ook superrelax maar je moet er wel aan wennen (althans ik dan). De eerste keer dat ik erop speelde en een duikvlucht maakte had ik het gevoel dat ik dat ding eraf brak.

Grtz. stefan

Timmer
5 mei 2002, 17:53
Hoe kan het dat je alles weer opnieuw moet afstellen? Hangt ie vast aan je snaren oid?

Ook heb ik wel eens iets gehoord over (goedkope?) systemen die niet helemaal goed vastzaten en die bij bijvoorbeeld string bends of hand op tremolo leggen vanzelf gingen bewegen. Klop daar iets van?

Oja wat zijn single/double locking voor systemen?

Noctiis
5 mei 2002, 18:01
hij hangt inderdaad aan je snaren :grin:

mrg470
8 mei 2002, 09:23
bij de goedkope systemen heb je de kans dat er een zeer losse tremolo op zit, of dat er een satelite trem op zit, die kunnen nog wel eens mee gaan bewegen, maar dat kun je bij een floyd rose perfect afstellen.

De eerste keer dat je flink rost met zo'n floyd heb je inderdaad het idee dat je dat ding er gewoon afropt, maar dat lukt je echt nooit, je moet wel oppassen dat de bevestigingsbouten niet scheef gaan staan, dat heb ik namelijk wel gehad.

maar goed.... mazzeeeelt

Ic3gl0vE
11 mei 2002, 20:44
ik durf me snaren niet te vervangen op mijn gitaar want ik ben niet zo handig (twee rechterhanden is niet cool als je links bent!) en ik heb zo'n gevoel dat snaren erop zetten me nie gaat lukken...
moet die floyd ook nog steeds vast laten plakken aan de onderkant

Braindead
12 mei 2002, 00:43
Man die Floyd laat je toch niet vastplakken!?! Heeft ie het mooiste tremolo systeem dat er is gaat ie hem vastplakken. Als je nou zo'n heel goedkope Licensed under F.R. hebt die continu ontstemd dan heb je gelijk , maar niet met een goede Floyd Rose doen! Koop dan meteen een gitaar met vaste brug!
Trouwens ik hoor mensen wel eens zeggen dat die floyd zou bewegen als je er met je hand erop steunt, bijv vergeleken met een Kahler tremolo, maar dat went heel snel. Ik was eerst ook een Kahler fan maar nu ik een Floyd Rose heb ben wil ik niks anders meer!
Af en toe sleutelen met snaren vervangen neem ik dan op de koop toe.
En al helemaal die flauwekulverhalen dat er dan zoveel hout uit de body wordt gehaald. Je gaat toch ook je boekenkast niet langer maken omdat het anders zonde is van het hout om weg te gooien.

pimmetje
12 mei 2002, 02:31
hmmmm... beetje scheve vergelijking met dat hout van die boekenkast. Je gitaar kan er goed anders van gaan klinken als je er een grote homp hout uit hakt.

mrg470
12 mei 2002, 15:57
koop dan wel gewoon een gitaar met vaste brug, want die zijn erop gebouwd geen trem te hebben, en wat onhandig betreft, je kunt het wel met twee rechterhanden, het kost de eerste paar keren gewoon ff tijd, maar moeilijk is snaren verwisselen met een floyd echt niet.
En vastplakken van een floyd is echt zonde, bij een goed floyd trilt de trem helemaal niet als je je hand erop legt, je kunt hem namelijk heel precies afstellen.


gr mrg470

Braindead
12 mei 2002, 20:02
Mischien wel een scheve vergelijking, maar het gaat in principe om de gulden middenweg. Al die mensen met die Les Pauls enzo, je krijgt er nog een hernia van. Zou jij trouwens het verschil horen tussen laten we zeggen een Marshall met een fender stratocaster met floyd rose en een fender stratocaster met vintage tremolo? Pim? Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar zou ik eigenlijk eens moeten doen. Lijkt me echt sterk dat je zoiets zou kunnen horen.
Alhoewel de gitaar misschien een 10 de van een seconde langer door zou kunnen klinken. Maar dan heb ik liever een gitaar waarmee ik kan janken en duikvluchten kan maken zonder dat ie gaat ontstemmen. Nee zwaarder is voor mij niet per definitie beter.

pimmetje
12 mei 2002, 22:10
Ik denk dat ik in veruit de meeste gevallen inderdaad geen verschil zou horen. Dat neemt niet weg dat 't een factor is om mee rekening te houden. Het is niet alleen de sustain die je verandert, het is ook de klank (omdat de uiteindelijke frequentie van de toon een optelsom is van alle voortgebrachte trillingen). Hier is natuurlijk het verschil ook zeer klein, maar toch... niet per se te verwaarlozen.

srv-man
12 mei 2002, 22:45
Volgens mij gaat het niet zozeer om de hoeveelheid hout die is weggehaald, maar om de wijze waarop de snaren contact maken met de body.
Een Floyd rose is volledig zwevend, er is dus eigenlijk geen direct contact met de body, behalve via de veren en de twee steunpunten. Dit heeft wel degelijk een zeer negatief effect op de klank en sustain (imo). Om deze reden laat Ed van Halen de brug altijd op de body rusten, zodat het contact beter is.
Bij een vintage strat is het contact al beter. Maar kijk eens naar andere constructies met een vaste brug. Vette sustain (les paul) of droge plok (tele).

Maar goed, de meeste floyd rosers spelen met gain op orkaankracht en bijbehorend volume. Je krijgt dan meestal toch wel een fijne sustain/feedback. Maar voor het subtielere werk werkt het toch niet goed. Waarom is Steve Lukather anders van een floyd rose afgestapt?

Zhou
13 mei 2002, 08:53
Omdat ie last van z'n oren begon te krijgen ? :smile: