PDA

View Full Version : probleempje met mijn floyd rose tremolo (lees: topkam)



nyc-kid
1 mei 2002, 15:17
Hallo mensen,

ik heb een tijdje geleden een bc rich warlock gekocht met het welbekende floyd rose systeem, nou heb ik wel een klein probleempje. Steeds als ik mijn snaren met de normale stemknoppen stem en daarna besluit om de topkam vast te draaien, loop ik een grote kans dat me snaren breken (het verschil tussen goed vast en gebroken is zeer klein). Is dit normaal, of ontbreken er een soort dingetjes om je snaar te beschermen?

Mzl Niels

EmgMaster
1 mei 2002, 22:49
Ik heb geen idee.
Maar ik draai ze nooit zo super strak aan.
Ik weet niet hoe dat in jouw situatie is.
Anders even naar de winkel en vragen of gewoon een ander topkammetje erop zetten

L4A
1 mei 2002, 23:10
Hm, ik draai ze wel altijd retestrak aan, maar daardoor nog nooit problemen gehad met het breken van snaren hoor (wel door te hard erop te raggen maar da's weer wat anders :wink: )
Toch maar effe laten checken want lijkt me niet normaal.

Ibanez
2 mei 2002, 11:09
Ik ben zelf ook van plan om een gitaar met floyd rose te kopen. Maar je hoeft toch niet elke keer je topkam weer vast te draaien als je hebt gestemd? of wel?

Moonchild
2 mei 2002, 13:29
nee, als je hem gewoon stemt, en je draait je topkam vast dan hoef je m een maand niet meer los te halen ofzo, het kleine stemwerk doe je met de finetuners op de brug.

En dan even over die warlockgitaar, bedoel je dat als je de klemmetjes vastdraait, dat de snaren dan kapot worden gedrukt, of dat ze strakker komen te staan, en daardoor bijna breken?
met een floyd rose is het zaak de retainer bar (dat staafje dat over je snaren ligt achter de topkam) zo laag mogelijk te zetten, zodat de snaren geheel in de V-groeven van de topkam liggen. Zo blijft de gitaar gewoon in stemming als je de klemmen vastdraait.

Dirk_Hendrik
2 mei 2002, 13:36
Zitten je topkamklemmetges (die je dus vastdraait niet toevallig een halve slag gedraaid?

nyc-kid
2 mei 2002, 15:44
Kijk moonchild, daar heb ik nou wat aan, maar volgens mij heb ik niet eens zo'n retainerbar, dus moet ik die er op laten zetten, of is dat niet mogelijk?

Dabbie
2 mei 2002, 20:46
Ik had hetzelfde probleem op mijn ibanez, totdat ik er achter kwam dat ik met mijn domme kop die 'nutjes' een kwart slag gedraaid had. Probeer ff die kleine zwarte gevalletjes los te draaien, een kwart slag te draaien en dan vast te zetten, misschien helpt t. (tzelfde waar dirk hendrik t over heeft)