PDA

View Full Version : Is er verschil.... ondelinge afstand snaren



essel
11 juli 2004, 11:18
Hallo,

Zoals jullie wel hebben gemerkt ben ik op zoek naar een gitaar (begiiner).

Afin.. nu las ik onlangs iets in de trend van "een les paul komt niet aanmerking... dikke vingers"

Is het zo dat gitaren zijn waarbij de onderlinge afstand van de snaren afwijkt t.o.v. andere. Zo dat bepaalde gitaren geschikter zijn voor mensen met dikkere vingers ??

Je raad het misschien al, maar ik heb ook redelijke dikke vingers.


Sjoerd

Harry
11 juli 2004, 11:31
bij dikke vingers zou je een bredere hals kunnen overwegen, dus blijf weg van ibanez jem-achtigen (help, kenners?).

Een Les Paul heeft, afhankelijk van het type, zeer dunne frets, maar dat heeft niks met dikke vingers te maken lijkt me.

Waarom ga je geen bas spelen? Er is een groot tekort aan bassisten....

AART
11 juli 2004, 11:43
Waarom ga je geen bas spelen? Er is een groot tekort aan bassisten....

idd, dat moeten we gaan doen als gitristen, alle beginners stimuleren om bas te aan spelen. nooit meer zoeken naar bassisten, maar andersom. :-D

Monty
11 juli 2004, 11:51
Bij de topkam wil het nog wel is verschillen in de breedte. Standaard is dit geloof ik 43 mm (gibson lp, ibanez jem, prs wide fat/thin). Sommige gitaren zijn iets smaller (42 mm) en dat merk je wel als je 43 gewend bent. Oa Ibanez Satriani, prs regular halzen en sommige Fenders zijn die maat.

amon
11 juli 2004, 11:52
hehe :-D


maareh, ik heb ook dikke vingers en ik speel op een rg750, dus jem variant, maar daa rheb ik geen last van dat ie een dunne hals heeft. als ik op een andere gitaar van me speel met een dikkere hals, speelt dat ook niet fijner (of het ligt aan het gebrek aan jumbofrets op die gitaren :wink: ). en sneller al helemaal niet...

dus ik (met mn dikke vingers) heb juist liever een dunne hals, maar wel een brede toets, dat is het misschien wel... een brede toets. ga een sop zoek naar gitaren (of bassen :D ) met een brede toets.

jaywalker
11 juli 2004, 13:27
KLopt ibanezjes hebben over het algemeen smalle halsen. Ik heb zelf ook vrij grote handen. Maar ik moet zeggen dat in vergelijking met andere ibanezjes de Artcore-serie de semie acoustische (halve klankkast) een brede hals heeft. Ik heb deze gitaar dus ook en ik denk dat hij zo lekker speelt omdat hij een brede hals heeft.

Maar ik speel voornamelijk op fenders en ga binnenkort een fender jaguar kopen. Ik heb nooit echt op de breedte van een fender hals gelet, maar die zijn toch over het algemeen vrij breed ?

Swan
11 juli 2004, 13:31
bij n floyd staan de snaren altijd ietsje verder uit elkaar dan bij normale/vaste bruggen, en de breedte van de nut heeft natuurlijk veel invloed

guvnor
12 juli 2004, 08:57
De afstand tussen de snaren (string spacing..?) op mijn Les Paul (Epi...maar toch) is inderdaad een stukkie kleiner dan op mijn Strat (Squier...maar toch). Voor mij houdt dat in dat ik wat makkelijker speel op mijn LP en voor de Strat iets meer moeite moet doen. Ik kan me voorstellen dat iemand met flink dikke vingers liever wat meer afstand tussen de snaren zou willen. Aan de andere kant: er zijn een hele hoop gitaristen die kiezen voor Gibson ondanks het feit dat ze kolenschoppen van handen hebben.

Dat er verschil is de string spacing zie je ook aan het feit dat er elementen zijn die gemaakt zijn voor de grotere string spacing die Fender hanteert (de zgn F-spaced of Fender-spaced elementen).

Net als voor een hele hoop andere gitaar issues geldt: uitproberen en dan oordelen/ keuzes maken. Waarschijnlijk de enige die jou een echt nuttig advies zou kunnen geven is jouw gitaarleraar. Die weet hoe jij jouw gitaar vasthoudt en of een ander type gitaar misschien wel beter voor je is. Maar ga vooral uit van wat jij lekker vindt spelen.

wietse
12 juli 2004, 09:38
heb je BB king zijn handen wel eens gezien ?
die speelt ook op een lp en dikkere vingers dan die van hem kan je je bijna niet voorstellen.
een keer een les video van hem gezien , zegt hij iets van wijsvinger plaats je hier , had gelijk iets van waar heb je het over , zie door die ene wijsvinger de hele hals al niet meer.
het is gewoon een kwestie van gewenning denk ik.
de lengte van de vingers is veel belangrijker , met erg korte vingers heb je het moeilijk en soms is het onmogelijk om bepaalde grepen te doen.

MightyMike
12 juli 2004, 10:08
Dikte en lengte van je vingers is echt geen criterium om een gitaar al dan niet te kopen. Zeker niet voor een beginner die toch nog alle vingerzettingen moet leren. Tenzij je een of andere genetische afwijking hebt, zijn je vingers nooit te dik of te kort om te spelen.