PDA

View Full Version : peavey 5150 combo "probleem"



bobby
10 juli 2004, 21:36
raar forum.. bericht wil zich niet plaatsen.

bobby
10 juli 2004, 21:37
Ik bezit nu ongeveer een jaartje de peavey 5150 combo.. mooie bak, snoeihard, en gemaakt voor metal.. tot dusver alles goed dus.. er is alleen 1 probleem, ik vind hem onduidelijk en te schel..
Toen ik ermee ging kloten, kwam ik al snel op een vrij aparte set-up, maar dat klinkt wel het beste:
- Low -> 6,5
- Mid -> 4
- high-> 0
- Res -> 0
- Pres-> 0

je ziet het, alle schelle "elementen" van de versterker zijn uitgeschakeld, en toch blijft ie onduidelijk, en schel.. nou heb ik gelezen en gehoord dat de 5150 vanuit de fabriek soms een koude bias meekrijgen.. zou dat het probleem zijn, of ben ik mischien niet meer fan van het 5150 geluid?
Ik heb namelijk een mesa boogie F-50 geprobeerd, en daar kreeg ik toch echt een warmer geluid uit..
De buizen in de peavey zijn een sovteks 6L6's setje..
Iemand?

BLOK182
10 juli 2004, 21:50
Hmm, zijn de buizen nog wel helemaal tof? Laat der anders ff een tech naar kijken, misschien met een set nieuwe buizen en een goede bias dat je een eind verder komt...

bobby
10 juli 2004, 22:04
De buizen zitten er nu ongeveer een jaartje in, gloeien gewoon rood,oranje..
Mischien helpt het om te zeggen dat ik door een gibson explorer gothic speel met de stock-pick ups.. die volgens mij helemaal niet slecht zijn.. de snaren zijn ook al wat oud, maar ik leg de schuld toch echt bij de versterker.. een solo klinkt ook gewoon niet, koud en iel.. maar een palm mute klinkt wel erg goed.. dikke crunch..

BLOK182
10 juli 2004, 22:09
Hmm nee, die goth explorer, dat wil wel... raar hoor, maar misschien is der net een pre-amp buisje naar de klote ofzo? Toevallig pech mee gehad oid. Of toch de koude bias...sorry weet niet zo heeeel veel van de amp af, Lennart meld je!!

Swan
10 juli 2004, 23:16
ik heb ook n 5150combo.....en als ik iets haat is het wel n trebly schelle toon, ik heb mn highs op 5 staan en mn presence ook zoiets en heb daar n redelijk donker geluid mee, zeker niet erg schel...das met mn Jackson KE3....met mn Jackson Dinky zet ik de treble nog iets terug vanwege al t alder...
dus ik vermoed dat er iets met n buisje, potmeter oid niet helemaal goed is

Negative K3 fan
11 juli 2004, 13:38
hm ik weet niet wat het is. Bias van de 5150 combo's is niet zo extreem laag als bij de heads en zelfs Al was hij laag dan zou hij met zulke setting toch echt niet meer schel mogen klinken.

Heb je alle andere factoren echt uigesloten (zelfde gitaar> andere amp. andere gitaar>5150???, kabels controleren etc.), anders zou ik het echt niet weten. Misschien buisjes?

bobby
11 juli 2004, 15:14
Ik zal inderdaad even wat extra dingen moeten uitsluiten, daar ga ik zo mee beginnen.. even een andere kabel, heb geen tweede gitaar.. die kan ik wel even lenen..
Ik heb trouwens gelezen dat 5150 combo zelf te biassen valt.. iemand dit ooit gedaan?

Negative K3 fan
11 juli 2004, 15:20
dat valt zelf te biassen, moet je zelf een pot meter installeren of de weerstand vervangen. Maar dat is dus al vrij technisch en voer voor de meer ervaren mensen aangezien een amp ook met de stekker eruit dodelijke voltages binnenin heeft zitten.

bobby
11 juli 2004, 16:22
oke.. bedankt.. dan ga ik me daar zeker niet aan wagen.. ik ben niet technisch op dat gebied..
Ik heb trouwens wat andere kabels geprobeerd, maar geen verschil.. ik heb de volume even op 5 gehad, klapte erover, klonk iets beter dankzij de hogere volume, maar nog steeds dat schelle, krasserige rot toontje erdoorheen..
Ik ben bang dat ik hem weg moet brengen.. daar gaat mijn rug!

josh.vandenberg
11 juli 2004, 19:40
het ligt ook wel aan die versterkers ,zeklinken gewoon wat dun.Ik heb een tijd zonder achterkant gespeeld.Dan wordt het geluid wat losser.En andere speakers geprobeerd.

De tops klinken beter ,vind ik dan .Vooral versie 1

Swan
11 juli 2004, 19:41
dun :???:

josh.vandenberg
11 juli 2004, 23:02
beter woord ,snijdend,schril

De tops klinken ,vind ik dan ,beter gebalaceerd.

Ik vind het combo clean onovertroffen,behalve door fender dan.

Akira
11 juli 2004, 23:21
Heb je het over dezelfde versterker?
Het enige wat ik op dit forum gelezen heb over het clean van een peavey 5150 is dat het RUK is.

guhlenn
12 juli 2004, 10:46
je moet niet alles geloven wat je hier leest. ik persoonlijk houdt het potje zout binnen handbereik. Als ie zo schel is is er iets mis, met die settings zou die op z'n minst zompig moeten klinken. Lijkt een beetje op een probleem met de bedrading van een humbucker cheap-o gitaar die ik had. Bleef maar schel no matter what.