PDA

View Full Version : Gitaarspelen gaat niet echt hoe ik het wil



Jax
10 juli 2004, 19:45
Bah! Ik ben al een tijdje (electrische en akoestische) gitaar aan het leren te spelen, maar ik ben een erg ongeduldig type, en wil meteen resultaat (ik weet het, erg slecht eigenschap). Maar ik heb echt het gevoel dat ik niet vooruit kom. Ik speel wel een beetje, maar niets gaat nog automatisch en ik wil meer kunnen spelen, en bovenal emotie in de liedjes brengen. Op de piano lukte me dit wel ok, maar niet op de gitaar. Wat moet ik doen? (En ik verwacht al het antwoord oefenen, maar dat is niet het advies dat ik wil) Moet ik zelf proberen liedjes uit te zoeken, met tabs, of moet ik lessen gaan nemen, of juist erg letten op het oefenen van toonladders? En als ik tabs uit zou moeten zoeken, wat voor muziek dan, want ik krijg echt genoeg van die powerchords. Ik wil een beetje gecompliceerde muziek, maar toch muziek wat voor mij te doen is. Sorry voor deze misschien een beetje vage vraag, maar ik heb echt even advies nodig.

Jax

Horus
19 juli 2004, 09:45
Volgens mij weet je het antwoord al lang.

Mithrandir
19 juli 2004, 10:02
Vraag; hoe lang speel je nu effectief gitaar?

Als jij snel resultaat wilt, zul je voor jezelf een gevarieerd oefenschema moeten opstellen en deze heel gedisciplineerd elke dag moeten uitvoeren.
Oefen daarbij akkoorden, toonladders / intervallen, timing, gehoor (door liedjes uit te zoeken idd), samenspel (op backingtracks of samen met iemand) etc... Als je dit elke dag 2 uur doet (verdeelt over de dag), dan moet je redelijk snel resultaat kunnen boeken.

Als jij denkt dat je dit niet alleen kunt of dat je niet de discipline hebt om het vol te houden, omdat je bijvoorbeeld erg ongeduldig bent, neem dan gewoon les. Een leraar kan je precies vertellen waar je moet beginnen, kan je de juiste oefeningen geven en is een goeie sparingpartner. Het is wel aan te raden prive les te nemen en niet in een groep, want in een groep moet de aandacht teveel verdeelt worden en moet je altijd rekening houden met tragere studenten.

En waarom wil je gecompliceerde muziek? Leer eerst nou eens dat instrument te beheersen.

HaTim
19 juli 2004, 13:01
Met piano kan je goed langzaam en zonder tempo spelen. Druk de rechter pedaalin, leg een akkoord neer en je hebt je 'emotie'.
Bij gitaar is dat moeilijker. Een snaar even niet goed ingedrukt en je geluid is weg.
Netjes spelen op een gitaar is heel belangrijk. Oefen dat met door jezelf een vast maar niet te snel tempo op te leggen en met je voet in tween of vieren mee te tikken. Als die basis er is komt er vanzelf wel ruimte voor emotie.

HaTim
19 juli 2004, 13:01
Met piano kan je goed langzaam en zonder tempo spelen. Druk de rechter pedaalin, leg een akkoord neer en je hebt je 'emotie'.
Bij gitaar is dat moeilijker. Een snaar even niet goed ingedrukt en je geluid is weg.
Netjes spelen op een gitaar is heel belangrijk. Oefen dat met door jezelf een vast maar niet te snel tempo op te leggen en met je voet in tween of vieren mee te tikken. Als die basis er is komt er vanzelf wel ruimte voor emotie.

HaTim
19 juli 2004, 13:02
Met piano kan je goed langzaam en zonder tempo spelen. Druk de rechter pedaalin, leg een akkoord neer en je hebt je 'emotie'.
Bij gitaar is dat moeilijker. Een snaar even niet goed ingedrukt en je geluid is weg.
Netjes spelen op een gitaar is heel belangrijk. Oefen dat met door jezelf een vast maar niet te snel tempo op te leggen en met je voet in tween of vieren mee te tikken. Als die basis er is komt er vanzelf wel ruimte voor emotie

Maiden Michiel
19 juli 2004, 15:05
Vraag; hoe lang speel je nu effectief gitaar?

Als jij snel resultaat wilt, zul je voor jezelf een gevarieerd oefenschema moeten opstellen en deze heel gedisciplineerd elke dag moeten uitvoeren.
Oefen daarbij akkoorden, toonladders / intervallen, timing, gehoor (door liedjes uit te zoeken idd), samenspel (op backingtracks of samen met iemand) etc... Als je dit elke dag 2 uur doet (verdeelt over de dag), dan moet je redelijk snel resultaat kunnen boeken.

Als jij denkt dat je dit niet alleen kunt of dat je niet de discipline hebt om het vol te houden, omdat je bijvoorbeeld erg ongeduldig bent, neem dan gewoon les. Een leraar kan je precies vertellen waar je moet beginnen, kan je de juiste oefeningen geven en is een goeie sparingpartner. Het is wel aan te raden prive les te nemen en niet in een groep, want in een groep moet de aandacht teveel verdeelt worden en moet je altijd rekening houden met tragere studenten.

En waarom wil je gecompliceerde muziek? Leer eerst nou eens dat instrument te beheersen.

Inderdaad! Oefen je technieken maar speel daarnaast ook bijvoorbeeld veel backingtracks, blijven proberen en probeer veel emoties te brengen met bends en "de juiste toon op het juiste moment". Dat advies kan je niet geven, dat bereik je door gewoon te proberen.

sneez0r
19 juli 2004, 17:15
Lees deze artikelen van Steve Vai eens door: http://www.vai.com/LittleBlackDots/MLS_index.html

Bluesbreaker
20 juli 2004, 17:17
Met piano kan je goed langzaam en zonder tempo spelen.
zonder tempo? knap als je dat kunt


Druk de rechter pedaalin, leg een akkoord neer en je hebt je 'emotie'.
zet je amp op clean, gain wat hoger, gitaar op brugelemen en tonepot helmaal open, speel een akkoord en je hebt je 'emotie'


Bij gitaar is dat moeilijker. Een snaar even niet goed ingedrukt en je geluid is weg.
dan pak je toch een makkelijker akkoord? in het begin sowieso wel handig, moeilijk kan altijd nog, eerst maar een beetje ervaring opdoen


Netjes spelen op een gitaar is heel belangrijk.
inderdaad, daarom maar een makkelijker akkoord goed spelen dan een moeilijkere fout, op een gegeven moment gaat die ook goed


Oefen dat met door jezelf een vast maar niet te snel tempo op te leggen en met je voet in tween of vieren mee te tikken.
in tween of vieren? je zult wel bedoelen in tweeden of vierden, maar dat kopt ook niet in alle maatsoorten.


Als die basis er is komt er vanzelf wel ruimte voor emotie
inderdaad

Jax
20 juli 2004, 19:10
hartstikke bedankt voor al de reacties! Ik ben nu een schema aan het maken voor dingen die ik elke dag ga oefenen. Nu lekker vakantie, dus tijd genoeg om mijn gitaarspel te verbeteren. Ik heb veel zinnige opmerkingen gelezen en zal deze echt gaan gebruiken. Vooral de link van Vai's site is erg handig.

Bedankt

Jax
20 juli 2004, 19:12
hartstikke bedankt voor al de reacties! Ik ben nu een schema aan het maken voor dingen die ik elke dag ga oefenen. Nu lekker vakantie, dus tijd genoeg om mijn gitaarspel te verbeteren. Ik heb veel zinnige opmerkingen gelezen en zal deze echt gaan gebruiken. Vooral de link van Vai's site is erg handig.

Bedankt