PDA

View Full Version : ToneZone @ Ibanez Noodles



Wickeh
10 juli 2004, 18:57
test

Harry
10 juli 2004, 18:59
geweldig onderwerp, wat is het?

Wickeh
10 juli 2004, 19:02
Ok, ik heb een probleem. In Duitsland bij Musik-Produktiv een DiMarzio ToneZone besteld (DP155BK) en deze in de brug gezet van een Ibanez NDM/Noodles. Omdat ik fan ben van het geluid van Noodles, gitarist van The Offspring (velen haten het hier, ik weet het) wil ik streven om dit ook te bereiken. Hij gebruikt dus zelf ook ToneZones.

Nu heb ik het oude element (Ibanez INF2) vervangen met deze en goed aangesloten (hij zit in phase). Ik sluit 'm aan op m'n Marshall MG50-DFX en verrek, wat komt er een ruk geluid uit: heel zacht, vrij undistorted, schel. Hij bijt een beetje maar er zit geen geheel in, geen crunch. Nu kijk ik hier vreemd van op aangezien deze aangeraden wordt voor basswood (daar bestaat de body van de Ibanez Noodles dus uit) en Noodles hem zelf ook gebruikt. Nu kan de versterker meespelen maar dit lijkt me absurd. Zelfs na goed afstellen van het element t.o.v. de snaren en ampsettings klinkt hij nog vrij ruk.

Nu wil ik graag vragen, weet iemand hier iets aan te doen? Kan er iets helpen? Of ben ik godsgruwelijkgenaaid dat ik 110 euro voor niks heb uitgegeven (jaja lach maar, is wel een bedragje voor de middelbare scholier). Hoop snel wat van iemand te horen :-(.

Swan
10 juli 2004, 19:07
waarsch. toch fout aangesloten lijkt me

Wickeh
10 juli 2004, 19:11
waarsch. toch fout aangesloten lijkt me

Draadjes zitten op de goede plek, daarom ben ik zo verbaasd. Kan ook geen knik in de kabeltjes of iets dergelijks vinden.

Wilson
10 juli 2004, 19:31
hmm waarschijnlijk zit er toch iets niet goed. bij mijn humbucker die ik er zelf ingezet had op gegeven moment zlefde soort probleem, er was toen een draadje losgeraakt

AART
10 juli 2004, 20:02
hmm waarschijnlijk zit er toch iets niet goed. bij mijn humbucker die ik er zelf ingezet had op gegeven moment zlefde soort probleem, er was toen een draadje losgeraakt


dus pak een multimeter erbij(als je dat hebt).

Wickeh
11 juli 2004, 00:20
Draadjes opnieuw gesoldeerd, gemeten, zitten op de goede plek. Nog steeds zelfde tyfusprobleem, ziet er dus naar uit dat ik genaaid ben...

Anders Destium
11 juli 2004, 00:23
en als je nu bijvoorbeeld de witte en groene draadjes omdraait? Ik heb een beetje het idee dat je hem single coil geschakeld hebt, het kan best dat de inf-bedrading niet overeenkomt met de dimarzio bedrading...

Wickeh
11 juli 2004, 00:33
Hmmm, nou kijk dit is het schema wat ik heb gebruikt bij het aansluiten van het element: http://www.dimarzio.com/Text/Wiring/2.pdf .

Basically heb ik dit gedaan (zoals aangegeven staat in manual dat ik meegeleverd kreeg voor Standard Humbucker Series Wiring -http://www.dimarzio.com/Text/Install/4Conductor.pdf-):

- Groen aangesloten op plekske waar eerst witte zat van het vorige element
- Rood aangesloten op de hot
- Zwart en Wit aan elkaar gesoldeerd
- De 'bare' op de aarding

Nu hou ik een leek plekje over maar ga daar niet zomaar dingen op solderen. Als ik Groen volgens de diagram op de aarding gooide deed ie geen ene sodemieter. Wat ik wel raar vind is dat wit en zwart zomaar aan elkaar moeten worden gesoldeerd en niet ergens op. Probleem is dat ik dus een gitaar heb die bijna niemand heeft en dus ook geen vast diagram voor is. Nog ideen?

Swan
11 juli 2004, 00:52
n gitaar is n gitaar...dat van die 2 aan elkaar solderen en isoleren is standaard voor pickups...

ga anders ff bij n tech langs?

Wickeh
11 juli 2004, 01:14
Geen idee waar hier in de buurt een tech zit (Doetinchem), kga maar niet bij standaard muziekzaken langs, dat is me al afgeraden.

Trocar
11 juli 2004, 02:27
Hey, ik heb ooit een DiMarzio in een H-S-H Ibanez gezet met een 5-way switch, waarbij in stand 2 en 4 er een automatische coil tap is. Ik denk dat jij het zelfde hebt.

Dus ik ga ervan uit dat je je brug element kan mengen met je mid element en dat daarbij slechts 1 helft van je brug element 'aan staat'. En ik ga ervan uit dat er 2 draden (rood+wit) en een bare wire uit je oude element komen. Als dat niet zo is, weet ik niet meer of het volgende klopt!!

Ik kwam op het volgende:

De groene draad moet op de plek van de oude witte (hot).
De witte en zwarte draad moeten samen op de plek van de oude rode (coil tap).
De rode en 'bare' moeten naar de aarde.

Nu moet je nog even je nieuwe brug element 'mengen' met je midden element. Als je een zwak en leeg geluid hoort, is je brug element uit fase met het midden element. Dan moet je rood en groen omdraaien.
Verder moet je ook even checken welke helft van je brug element 'aan staat' wanneer je hem mengt met je mid element, aangeraden wordt om ervoor te zorgen dat het die 'coil' is die het dichtst bij het mid element staat is. Als dat niet zo is, simpelweg je element 180 graden omdraaien.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Wickeh
11 juli 2004, 11:11
Ja ik heb hem precies zo hetzelfde! Een H-S-H config met 2 en 4 positions. Ik heb met het element erin zetten al aan gedacht dat ie 't dichtste bij de SC moet staan. Ik ga het dus meteen proberen, zal het laten weten of het lukt! In ieder geval erg bedankt! :D

Anders Destium
11 juli 2004, 11:22
Ik zou het raar vinden als je NIET twee draadjes bij elkaar zou moeten solderen, dat is bij humbuckers standaard... Als je er echt niet uitkomt kun je toch het beste naar een winkel of gitaarbouwer gaan. Ik weet niet hoe je aan het element komt (via internet, of gekocht in een winkel). Als je het element in een winkel hebt gekocht kun je altijd vragen of zij hem erin kunnen zetten, losse elementen zijn duur zat!

Wickeh
11 juli 2004, 11:47
Hmmm ik ga dit toch maar niet doen want als ik 't zo lees kan ik dan misschien kortsluiting veroorzaken en hele element naar z'n grootje helpen en daar heb ik nou eventjes geen zin in. Ik heb hem idd via Internet gekocht (Musik-Produktiv) dus zal eens op zoek gaan naar een gitaarbouwer in de buurt, winkels hier vertrouw ik niet zo :D.

AART
11 juli 2004, 12:00
Hmmm ik ga dit toch maar niet doen want als ik 't zo lees kan ik dan misschien kortsluiting veroorzaken en hele element naar z'n grootje helpen en daar heb ik nou eventjes geen zin in. Ik heb hem idd via Internet gekocht (Musik-Produktiv) dus zal eens op zoek gaan naar een gitaarbouwer in de buurt, winkels hier vertrouw ik niet zo :D.

kortsluitiing gebeurt niet zo snel dacht ik, maar als ik jou was zou ik toch eerst zelf proberen het ding aan de praat te krijgen.

Wickeh
11 juli 2004, 13:18
Jaaaa Trocar je bent een toffe kerel :D. Ik heb je schematje geimplanteerd in m'n gitaar en wis en waarachtig: hij doet 't! Harstikke bedankt :D! Ben nu helaas te enthousiast om goed te spelen.

Negative K3 fan
11 juli 2004, 13:23
kortsluiting gaat je element niet kapot van hoor, maar gelukkig dat ie het nu doet. Misschien is dit iets voor in de faq aangezien dit een gitaar is die vrij populair is.

AART
11 juli 2004, 13:24
kortsluiting gaat je element niet kapot van hoor, maar gelukkig dat ie het nu doet. Misschien is dit iets voor in de faq aangezien dit een gitaar is die vrij populair is.

idd, heel veel mensen hebben ibanezzen met h-s-h.

:)

Anders Destium
11 juli 2004, 13:41
Mooi dat hij het nu wel doet :)

Swan
11 juli 2004, 13:45
en hoe klinkt ie?

Wickeh
11 juli 2004, 14:32
Lekker!!! Echt het geluid waar ik naar zoek zit ik nu heel dicht bij, ook met clean krijg ik nu een lekkere bluesy crunch met wat hogere gain, next stop = buizenamp *word alleen ff sparen hehe :D*. Bedankt voor jullie hulp jongens!

AART
11 juli 2004, 15:29
Bedankt voor jullie hulp jongens!

ik denk dat 70 % op het forum ouder dan jou is :-D

Trocar
11 juli 2004, 16:53
Gaaf! Ik ben blij dat ik zelf een keer iemand kon helpen op dit forum, veel plezier met je element!

BLOK182
11 juli 2004, 17:01
Lekker!!! Echt het geluid waar ik naar zoek zit ik nu heel dicht bij, ook met clean krijg ik nu een lekkere bluesy crunch met wat hogere gain, next stop = buizenamp *word alleen ff sparen hehe :D*. Bedankt voor jullie hulp jongens!
Ah cool, fijn te horen dat het nu wel werkt! Rock-ze!!

Akira
11 juli 2004, 18:43
Bedankt voor jullie hulp jongens!

ik denk dat 70 % op het forum ouder dan jou is :-D

:???:

Swan
11 juli 2004, 18:47
moet ie dan dankuwel meneren zeggen?
en t is "ouder dan jij is"

AART
12 juli 2004, 17:59
moet ie dan dankuwel meneren zeggen?
en t is "ouder dan jij is"

vast wel, mag ik ook eens vage dingen posten, of moet je daar 1000+ posts voor hebben :???: