PDA

View Full Version : baslijnen schrijven



thijsov
10 juli 2004, 16:47
ik ben bezig met (simpele) nummers schrijven voor mij band, hoe moet ik de baslijnen hiervoor schrijven?
het is nu nog simpele riffs en powerchords voor gitaar, moet ik met de bas dezelfde noten tegelijk spelen of kan het anders?

dank, Thijs

schaap
10 juli 2004, 16:49
Tuurlijk kan het anders, zolang het maar klinkt in het geheel. 8-)
Gewoon lekker kloten met alles wat wel en niet klinkt dan, ben je ook weer apetrots als je iets aparts schrijft voor elk instrument wat bij elkaar goed klinkt. :cool: En ja ik bespaar je bewust al die achterliggende theorie troep want als je net begint is dat niet leuk om te weten :lol:
Succes.

sebass
12 juli 2004, 14:38
Als je het makkelijk wilt houden dan moet je gewoon goed kijken naar de akkoorden. Zorg dat de baslijn mooi uit komt op die akkoorden. Je kunt uitkomen op de tertsen van de akkoorden of de kwinten of om het helemaal simpel te houden gewoon op de grondtoon. Loop gewoon tijdens het ene akkoord door naar de terst van de ander bijvoorbeeld. en daar heb je het al. Niet zo moeilijk toch.

crypticon
12 juli 2004, 19:41
kan je mij dan duidelijk uitleggen wat de precieze definitie is van tertsen en kwinten en hoe ik die vind binnen een akkoord?

Nemesis
12 juli 2004, 20:23
terts is de 3e noot na de grondnoot en een kwint is dacht ik de 5e na de grondnoot

grondnoot is de noot die je officieel ( :D) aanslaat

thijsov
12 juli 2004, 22:32
aha het wordt een stuk duidelijker thnx! :)

sneez0r
15 juli 2004, 23:36
De terts is de tweede toon boven de prime en de kwint de vierde toon boven de prime (= de grondtoon van een drieklank of septimeakkoord). Op zich kan dat natuurlijk, als je weet in welke toonaard je speelt. Anders kan je natuurlijk niet bepalen welke noot de terts of kwint is (de ters ligt dus NIET twee frets hoger dan de prime!). Componeer je bewust in een bepaalde toonaard of op gevoel?

Als je dit interessant vindt, moet je eens een boek over harmonieleer kopen. Genieten voor de theoriefreaks :)

www.vanafvandaag.tk
22 juli 2004, 11:43
en kunt natuurlijk hier:
http://www.wheatdesign.com/bassbook/
erg veel inspiratie op doen! Staat e.e.a. uitgelegd over toonsoorten, ladders e.d.

Verder helpt het door vooral veel te luisteren naar anderen, zelf speel ik bijvoorbeeld heel erg graag met cd's van B.B. King mee, niet al te moeilijke blues, maar er wordt wel vaak erg creatief gebruik gemaakt van de standaard toonladders.

Bluesbreaker
22 juli 2004, 21:21
prime bijv c > c
secunde c > d
terts c > e
kwart c > f
kwint c > g
sext c > a
septime c > b
octaaf c > c

er zijn ook nog allerlei sorten secunden tertesen kwarten enz. maar dat ben je niet echt nodig en vind ik ook maar ingewikkeld

sneez0r
23 juli 2004, 18:08
prime bijv c > c
secunde c > d
terts c > e
kwart c > f
kwint c > g
sext c > a
septime c > b
octaaf c > c

er zijn ook nog allerlei sorten secunden tertesen kwarten enz. maar dat ben je niet echt nodig en vind ik ook maar ingewikkeld
Maar dat wisselt natuurlijk per akkoord. Bovendien heb je die verschillende soorten wél nodig: stel je speelt een Cm (c - es - g). Daar klinkt een e echt ruk over, geloof me. En over een G7 moet je ook duidelijk geen f spelen. Dat is dus het belang van het kennen van je toonsoort. :)

Bluesbreaker
23 juli 2004, 21:14
prime bijv c > c
secunde c > d
terts c > e
kwart c > f
kwint c > g
sext c > a
septime c > b
octaaf c > c

er zijn ook nog allerlei sorten secunden tertesen kwarten enz. maar dat ben je niet echt nodig en vind ik ook maar ingewikkeld
Maar dat wisselt natuurlijk per akkoord. Bovendien heb je die verschillende soorten wél nodig: stel je speelt een Cm (c - es - g). Daar klinkt een e echt ruk over, geloof me. En over een G7 moet je ook duidelijk geen f spelen. Dat is dus het belang van het kennen van je toonsoort. :)

klopt het verschilt per akkoord, ik heb het in c als voorbeeld gegeven, daarom staat er ook bijv. bij

en die verschillende soorten interval per interval hoef je niet uit je hoofd te leren omdat je een nummer toch in een bepaalde toonladder speelt als het goed is

sneez0r
23 juli 2004, 22:00
prime bijv c > c
secunde c > d
terts c > e
kwart c > f
kwint c > g
sext c > a
septime c > b
octaaf c > c

er zijn ook nog allerlei sorten secunden tertesen kwarten enz. maar dat ben je niet echt nodig en vind ik ook maar ingewikkeld
Maar dat wisselt natuurlijk per akkoord. Bovendien heb je die verschillende soorten wél nodig: stel je speelt een Cm (c - es - g). Daar klinkt een e echt ruk over, geloof me. En over een G7 moet je ook duidelijk geen f spelen. Dat is dus het belang van het kennen van je toonsoort. :)

klopt het verschilt per akkoord, ik heb het in c als voorbeeld gegeven, daarom staat er ook bijv. bij

en die verschillende soorten interval per interval hoef je niet uit je hoofd te leren omdat je een nummer toch in een bepaalde toonladder speelt als het goed is
Als het goed is, ja. Ik weet alleen niet op hoeveel theorie de topicstarter kent. Ik ken zelf genoeg bands die geen flauw idee hebben van theorie. Laat staan modi, die hier heel erg goed van pas komen :)