PDA

View Full Version : Ibanez rg......



Sentenced
10 juli 2004, 13:17
Hoi hoi......

Ik vroeg me af of 1 van de vele kenners mij iets kan vertellen over
de Ibanez rg370b......is het wat?....voor een beginner?Greetz

AART
10 juli 2004, 13:18
ik denk dat het voor beginnen een goede gitaar is, maar er zit een floyd rose achtige brug op, de een vind het fijn, maar voor de ander een hel.

en misschien kan je tweedehands een betere rg krijgen voor het zelfde geld.

Sentenced
10 juli 2004, 13:22
Er staat pro edge 2.......zegt mij helemaal niks hoor :lol:

al die benamingen......is dat moeilijk stemmen ofzo?

of een domme vraag :lol:

Ronald
10 juli 2004, 13:24
nou eerlijk gezegd lijkt me dat alle gitaren geschikt zijn voor beginners. ik bedoel de goedkoopste simpelste gitaren zijn tenslotte toch eigenlijk al bedoeld voor beginners en hoe duurder je gaat hoe beter ( nou ja in de meeste gevallen dan ). dus het maakt eigenlijk helemaal niks uit op wa voor gitaar je begint. ze lijken me allemaal even geschikt.

alleen zou je dus wel kunnen kijken of je niet liever met een vaste brug begint om stem probelemen te voorkomen of met een middel-dikke nek begint omdat je nog nie weet wat voor nek je het fijnst vind.

daar zou ik op letten maar nie bijvoorbeeld welke ibanez rg type. die zijn gewoon allemaal geschikt. ik bedoel wanneer is een gitaar eigenlijk niet geschikt voor een beginner?? maar persoonlijk zou ik je dus aanraden om met een avste brug te beginnen omdat zo'n floyd rose geval echt heel kut is met stemmen en dat wil voor beginners nog wel es lastig zijn.

Vexx
10 juli 2004, 14:03
Er staat pro edge 2.......zegt mij helemaal niks hoor :lol:

al die benamingen......is dat moeilijk stemmen ofzo?

of een domme vraag :lol:

De Edge Pro II is inderdaad de brug die op de non-prestige gitaren zit van Ibanez (althans, de gitaren met floyd). Ikzelf heb een RG2550 met een Edge Pro (de betere versie van de Edge Pro II) en die vind ik erg prettig. Het stemmen gaat in het begin moeilijker dan een vaste brug, maar dat is een kwestie van wennen... Het zal altijd langer blijven duren, maar je krijgt er wél een gitaar voor terug die (over het algemeen) beter gestemd blijft.

Ikzelf ben ook gewoon begonnen met een Floyd, en het is gewoon effe klooien voordat je doorhebt hoe het moet. Hier is op het internet ook meer dan genoeg informatie over te vinden, dus dat is geen probleem.

Als de RG-vorm je aanspreekt, dan zou ik er gewoon voor gaan. Of je nu als beginner aan een floyd begint, of als een gevorderde: wennen moet je toch en dat gaat toch niet sneller als je gevorderd bent.

De RG370 lijkt mij een geschikte axe om mee te beginnen (hij is toch niet helemaal een beginnersmodel, die zijn nog goedkoper: zie RG270 en RG170).

Wat AART zei, zit echter wel wat in: misschien kan je voor het geld van de RG370 ook wel een 2ehands betere RG op de kop tikken. Bijvoorbeeld een RG550: die zijn toch een stap beter dan de RG370.

Sentenced
10 juli 2004, 14:30
Moet ff misverstand uit de weg helpen :-D

Ik heb de rg370b al......maar vroeg me af of het een beetjuh
redelijke gitaar was.........
Stemmen was inderdaad erg lastig in het begin....ik bleef stemmen...
Maar dacht dat dat aan mij lag :-(

gelukkig gaat stemmen nu redelijk....en hij blijft inderdaad lang goed gestemd.........

alleen wat ik vreemd vind.....maar dat zal wel aan mij liggen....dat zijn de
"fijnstemmers".......snap niet wat je daaraan hebt.........hoor bijna geen verschil...... :lol:

amon
10 juli 2004, 15:54
uhm, nou, eerst stem je je snaren 'gewoon' ik doe het altijd iets lager dan de goede noot, dan draai je die lockers dicht, bovenaan je hals, maar dan is de toon een beetje veranderd, als je hem wat lager gestemd hebt, zit je vaak nu al goed, qua noot, maar als je dat niet deed, is de noot nu wat te hoog, en dan hoef je niet weer die lockers los te draaien, maar kun je dat kleine verschil gewoon met de fijnstemmers doen...


edit: rg 370 is een prima gitaar, zeker ook voor beginner. als je wat rek heb t in je budget zou ik voor de 570 gaan ofzo, gewoon omdat die net iets beter is... neemt niet weg dat de 370 een k*tgitaar is!

AART
11 juli 2004, 13:54
tegenwoordig heet de 570 1570.

Vexx
11 juli 2004, 14:02
tegenwoordig heet de 570 1570.

eigenlijk is de 570 opgegaan in twéé modellen: de 1570 en de 2570. Deze laatste is nog steeds een 570, maar met een lichte elementenupgrade. De oorspronkelijke elementen uit de 570 zijn inderdaad overgegaan in de 1570.

Ps. De RG370 is best een goeie gitaar om mee te beginnen: ik ken genoeg mensen die met minder zijn begonnen (bijvoorbeeld een RG170 of een Squier Affinity Stratocaster).

AART
11 juli 2004, 15:57
ja, dat wist ik al, maar de 2570 ligt misschien een beetje ve buiten het budget van de topicstarter :)

Sentenced
12 juli 2004, 20:33
Zou het ook niet een beetjuh dom zijn als je begint met spelen om een
dure gitaar te kopen??.....

ik ben 2 jaar terug begonnen met een 2e hands squire strat.....
die is gestolen.....

Toen uit geldnood een aria....ook een strat clone.....
maar wou toch iets meer.........

zag toen de gitarist van NightWish met een Ibanez.....dacht ik....die wil ik :-D

alleen een goedkope....eerst leren spelen.......want wie zegt dat ik dat ooit leer....haha.....vandaar de rg370........maar moet zeggen dat het al een wereld van verschil is met de aria 8-)

Vexx
12 juli 2004, 20:41
Zou het ook niet een beetjuh dom zijn als je begint met spelen om een
dure gitaar te kopen??.....

ik ben 2 jaar terug begonnen met een 2e hands squire strat.....
die is gestolen.....

Toen uit geldnood een aria....ook een strat clone.....
maar wou toch iets meer.........

zag toen de gitarist van NightWish met een Ibanez.....dacht ik....die wil ik :-D

alleen een goedkope....eerst leren spelen.......want wie zegt dat ik dat ooit leer....haha.....vandaar de rg370........maar moet zeggen dat het al een wereld van verschil is met de aria 8-)

Tja... voor beide standpunten is wat te zeggen..

Ikzelf vind dat je vooral een dure gitaar moet kopen, als je dat graag wilt. Dat motiveert je namelijk om te spelen. Als je een slechtspelende klotegitaar hebt, werkt dat niet echt bevorderend.

Dit is ook de reden waarom ik als eerste gitaar (eigenlijke eerste was een USA strat van mijn pa) gelijk een Ibanez RG2550 te kopen. Het kopen, en trots zijn op je gitaar/gitaren hoort ook bij het gitaarspelen.

Ps. Heb je voor die Squier niets terug gekregen van de verzekering? Een vriend van mij is nl. precies hetzelfde overkomen, en die heeft meer van de de verzekering terug gekregen dan hij er ooit voor heeft betaald (400 euro). Die heeft vervolgens een RG1570 gekocht btw (hij zag dat mijn RG toch wel wat beter was dan zijn Squier.. :razz: ).

Sentenced
12 juli 2004, 20:46
Heb het nooit opgegeven aan de verzekering........was 2 euro 2e hands met zo'n beginners versterkertjuh......

speelde ook niet veel in die tijd......maar interresse is toen terug gekomen toen ik me meer met muziek bezig ging houden.....

toch zonde ....was zo'n sunburst kleur........altijd leuk als je kan zeggen dat je je eerste gitaar nog hebt......

Vexx
12 juli 2004, 20:53
Heb het nooit opgegeven aan de verzekering........was 2 euro 2e hands met zo'n beginners versterkertjuh......

speelde ook niet veel in die tijd......maar interresse is toen terug gekomen toen ik me meer met muziek bezig ging houden.....

toch zonde ....was zo'n sunburst kleur........altijd leuk als je kan zeggen dat je je eerste gitaar nog hebt......

Tja.. mijn pa denkt er nu over om die ouwe strat te verkopen, maar ik probeer hem toch over te halen om hem te houden... Dat is immers toch de gitaar waar het voor mij allemaal mee begon..

Ik wil nu sowieso wel een eigen strat... Wel eentje met H-H, want die Singlecoils ben ik niet zo'n fan van.. (/me is een metalfan...)

Sentenced
12 juli 2004, 20:54
Ik ga nog ff pingelen.....moet natuurlijk wel m'n nivo-TJUH op peil houden :-D

Hele fijne avond en bedankt voor de uitleg :wink:

Vexx
12 juli 2004, 20:55
Ik ga nog ff pingelen.....moet natuurlijk wel m'n nivo-TJUH op peil houden :-D

Hele fijne avond en bedankt voor de uitleg :wink:

No problemo..

Ps. Ik zit gewoon hier voor de computer met mijn gitaar... multitasken!!

Sentenced
12 juli 2004, 21:01
me is ook metal fan.....vandaar de ibanez.....en niet de strat......

zover was ik al :-D

vooral veel powerchords....heerlijk :-D

Sentenced
12 juli 2004, 21:02
nu ook mijn "babe"op m'n schoot.....hehehe

Sentenced
12 juli 2004, 21:06
Hey vexx?........

mag ik nog een vraagjuh stellen?........weer zo'n domme? :-D

Vexx
12 juli 2004, 21:29
Hey vexx?........

mag ik nog een vraagjuh stellen?........weer zo'n domme? :-D

Sure... ga je gang

Sentenced
12 juli 2004, 21:32
Ik heb heb een tip nodig....... :-D

Ben heel snel geneigd om de pink over te slaan als het om spelen gaat....

Is het slim om juist die pink veel te trainen en juist te gebruiken?....

of speelt iedereen gewoon op zijn eigen manier?????

heb wel is lessen gedaan van L.O.I........daar stonden allemaal regeltjus voor vingerzetting........ben benieuwd hoe de iets meer ervaren gitaristen dat doen?

Vexx
12 juli 2004, 21:45
Ik heb heb een tip nodig....... :-D

Ben heel snel geneigd om de pink over te slaan als het om spelen gaat....

Is het slim om juist die pink veel te trainen en juist te gebruiken?....

of speelt iedereen gewoon op zijn eigen manier?????

heb wel is lessen gedaan van L.O.I........daar stonden allemaal regeltjus voor vingerzetting........ben benieuwd hoe de iets meer ervaren gitaristen dat doen?

Lol.. waarschijnlijk ben ik net zo ervaren als jij... ik zit alleen alweer ruim een jaar op het forum...

Ik gebruik mijn pink ongeveer even veel als mijn andere vingers. Het is wel aan te raden om hem genoeg te oefenen, later leer je wel akkoorden waarbij je hele moeilijke stretches moet doen (akkoorden over een heleboel frets). Dan heb je je pink nodig.

Waar je goed op moet letten is dat je ook met gekromde vingers speelt. Die fout heb ik gemaakt in het begin, en als je het eenmaal hebt aangeleerd is het vrij moeilijk om ervan af te komen.

En als ik jou was zou ik in plaats van powerchords gewoon de normale barré-akkoorden gebruiken, aangezien je daar veel meer van opsteekt. Powerchords worden op een gegeven moment wel erg beperkt. Het klinkt wel lekker vet, maar op een gegeven moment wil je toch meer.

Uiteraard is dit slechts advies, en het is inderdaad zo dat iemand anders misschien wel zegt dat je je pink helemaal niet nodig hebt. Zoals je al zei, is dat heel persoonlijk. Ik vind die vinger alleen vrij handig ( :) ).

Als je nog meer vragen hebt, kan je me ook toevoegen op msn of icq. De adressen staan in mijn profiel...

Sentenced
12 juli 2004, 21:52
Ik heb nog zoveel vragen.....hehehehehe

Zoek morgen wel ff je msn op........ :-D

ga nu stoppen.......... heel erg bedankt voor je tijd......

have fun with your jengelstengel :-D weltrusten 8-)

Soulflyhigh
12 juli 2004, 23:35
@ Sentenced
Ff zeiken, de gitarist van Nightwish speelt op ESP's. 8-)

Thom TK
12 juli 2004, 23:46
Zou het ook niet een beetjuh dom zijn als je begint met spelen om een
dure gitaar te kopen??.....

ik ben 2 jaar terug begonnen met een 2e hands squire strat.....
die is gestolen.....

Toen uit geldnood een aria....ook een strat clone.....
maar wou toch iets meer.........

zag toen de gitarist van NightWish met een Ibanez.....dacht ik....die wil ik :-D


Nightwish fan??? gaaf, me too :)
Maarre, dat was geen Ibbie, het is Washburn Chicago, ook een mooi model gitaar (zeker voor een Washburn...), tegenwoordig heeft hij ook een ESP (Emppu Vuorinen).

Sorry, maar dit moest ik ff zeggen.

Wickeh
12 juli 2004, 23:54
Emppu is cool maar moet toch echt eens een haarkleur overwegen :D. Laatst clip van Nemo gezien, dat was toch idd een ESP? :???:

Vexx
12 juli 2004, 23:57
Emppu is cool maar moet toch echt eens een haarkleur overwegen :D. Laatst clip van Nemo gezien, dat was toch idd een ESP? :???:

Zoals Thom TK ook al zegt, zal hij ongetwijfeld meerdere gitaren hebben, van verschillende merken. Dikke kans dat die gast net zoveel last heeft van GAS als wij... Probleem voor hem is alleen dat hij niet eerst een tijd hoeft te sparen: hij zal wel een groot huis nodig hebben... (ik wel iig als ik in zijn situatie zat.. :razz: )

Thom TK
13 juli 2004, 00:04
Emppu is cool maar moet toch echt eens een haarkleur overwegen :D. Laatst clip van Nemo gezien, dat was toch idd een ESP? :???:

Zoals Thom TK ook al zegt, zal hij ongetwijfeld meerdere gitaren hebben, van verschillende merken. Dikke kans dat die gast net zoveel last heeft van GAS als wij... Probleem voor hem is alleen dat hij niet eerst een tijd hoeft te sparen: hij zal wel een groot huis nodig hebben... (ik wel iig als ik in zijn situatie zat.. :razz: )

hij heeft 2 Washbuns Chicagos's, een Gibson Les Paul en een ESP Standard (die niet op de site staat trouwens).
Dat zijn de belangrijksten dacht ik.

Rubenios
13 juli 2004, 22:34
k vind die nightwish dude wel aftakelen kwa gitaarspel...