PDA

View Full Version : Fender Bassman >> PeeVee Bluessman



PeeVee
9 juli 2004, 20:56
Nou, op verzoek van de moderator hier ook maar even een berichtje over PeeVee's "Bluessman - Amp" oftwel een gemodificeerde Bassman met wat meer gain. Het slachtoffer was een hele vroege silverface (blackline & drip edge c.q. alu trim) die ik van "The Mule" heb overgenomen. Het beestje was niet in beste staat en was bijna uitgefikt, (geen probleem en wist ik van te voren, was de prijs ook naar), vandaar dus ook "het ruisje" ;-)

Nou goed, het idee was om het "normal" channel (wat helemaal niet zo normal is) gewoon om te bouwen naar een normaal "normal" channel zoals b.v. op een Twin, Super reverb etc. dus met 2 gainstages (1 buisjes dus), dan de fasedraaier, dan de eindbuizen. Goed, dat was snel gepiept. Het "bass channel" is in een Bassman het meest fnuikende circuit ooit door Fender gemaakt; echt absoluut onbruikbaar maarrrr... gebruikt wel 2 buisjes dus mooi om te modificeren naar "iets anders", de bedoeling was iets met 3 gainstages (anderhalf buisje) en een kathode volger zoals je o.a. tegenkomt in Marshall, Matchless etc. Onder het mom "een beetje van mezelf en een beetje van Maggi" heb ik (dit is inmiddels de 2e hierziene versie) het volgende in elkaar gebroddeld. De spanning waar de preamp buisjes aan hangen is zo'n 400V

- 1e gainstage met 1K5 aan kathode met 1.5 uF bypass (beetje te hoge waarde) en 100K plate load
- Uitgang gaat via een .01 (mosterd) cap en dan 470K naar de 1M volume pot
- Dan 2e gainstage met 1K5 aan kathode zonder bypass capje maar 1 uF bij te schakelen middels deepswitch (mid boost)
- Uitgang gaat Via een 0.22 (mosterd) cap naar spanningsdeler met 470k naar aarde en 1M doorlaat
- Dan 3e gainstage met 1K5 aan kathode zonder bypass capje
- Dan een kathode volger met plate aan 400 VDC en 100K aan anode,
- Uiteraard tap het signaal af van de kathode
- Dan een Fenderige tonestack .022 (bas 250K pot), .022 (mid, 10k vast), 250 pF treble (250k pot).
- Dan komt er nog een lead kanaal volume, een 220k pot (had even niets anders, eigenlijk 100k).

Gisteren getest op een Fender Bandmaster 2 x 12" cabinet met (tamelijk fantasieloze) G75T's en waarempel, de vervorming is erg bruikbaar! En het kreng gaat trouwens ook hard zeg... Resultaat is eerlijk gezegd precies wat ik gehoopt had; 80's hardrock distortion; dus inderdaad ouwe ZZ-top, AC/DC etc. echt vet rocken en 80's metal / hardrock... Op 5 of 6 is het trouwens goed genoeg, daarboven slipt het dicht dus ga de gainstages nog wat temmen. Preamp is nu wat te wild, buisjes versterken teveel, dat in combinatie met licht microfonische (maar te gek klinkende) preamp buisjes geeft op hi-gain (dan ben je ZZ-top al voorbij hoor, misschien Angus Young al wel) een fijne piep / feedback (of misschien wel oscilatie). Ook de mid(en hoog) boost werkt fijn, wordt ie veel rauwer en agressiever van maar werkt ook fluiten beetje in de hand, moet dat dus nog verfijnen.

Heb het ding nu in oefenruimte staan (woensdag a.s. amp shoot-out sessie met Mr. Jay), maar zal binnen kort foto's maken. Aanpassingen waren niet al te radicaal en e.e.a. heb ik zelfs tamelijk "passend" gekregen op de bestaande contacten van het orginele circuit board en ook de originele bedrading kunnen hergebruiken. Verder zal ik (misschien na woends) even wat samples proberen te maken, dan kun je eens horen dat Fender niet alleen "king of clean" is, of de bekend SRV sound kan voortbrengen, maar na een avondje solderen dus ook waaanzinnig kan scheuren! Het circuit van het lead kanaal is overigens sterk gebaseerd op de Matchless Hotbox. Ik heb dus nu een ruige Fender sound die door de 12AX7 in de fasedraaier ook lekker de crunch in gaat, met een AB pedaaltje kan ik schakelen naar vette lead... Echt leuk... zeker als je het setje ziet zou je niet zeggen dat het zo'n scheurbak is... Ik zou het nu wel eens willen vergelijken met een "echte Marshall"... Overigens waren de G75T speakers prima combi met deze potige "Bluessman". Wanneer het project echt helemaal "af" is zal ik het circuit met de nodige foto's op mijn website publiceren, dit is een beetje een alternatief voor de veel ingrijpendere "Bluesmaker" moficicatie (ook op Bassman 50) van John McIntyre.