PDA

View Full Version : P90 elementen?



Buzz
9 juli 2004, 21:23
wat zijn de voor en tegens van P90 elementen? Ik ken single-coils en humbuckers, maar P90 zegt me niet zoveel.
Wie weet meer?

dalon
9 juli 2004, 21:52
Ik zit met dezelfde vraag, en ben een P90 in humbucker formaat aan het bestellen bij vintagevibeguitars. 75 euro incl. verzenden.

Voor zover ik weet krijg je met een P90 een vrij rauw, warm single coil geluid. Wel wat meer brom dan een humbucker. Beetje ouwerwetse sound.

Mark S
9 juli 2004, 21:59
P-90 trefwoorden:

- Helder
- Agressief
- Bijtend
- Veelzijdig
- Buzzy

Ik heb zelf de Seymour Duncan Phat Cats op een LP Custom en de Gibson P-94's op een PRS custom 24: beiden P-90 in humbucker formaat.

maestro_nl
9 juli 2004, 22:37
@Mark S
Kun je ook het verschil in sound en ruis aangeven tussen de SD Phat Cats en de Gibson P94?
(afgezien van de gitaren natuurlijk)

Mitch
9 juli 2004, 22:37
Alleen maar hb-sized P90 gebruikers ?
Hoe dan ook, de sound van P90's is gewoon anders. Dikker dan sc, voller, kan net zo hoge output hebben als hb, minder twang, meer rock of bluesy, warm. Maar net als in de rest van pickup-land zijn er talloze verschillen: medium output, high output, meer mids, minder mids.... etc.

Ruis en brom wordt vaak gezegd en is vaak ook zo (het zijn antuurlijk gewoon lekker dikke single coils), maar bij de Seymour Duncans vind ik het reuze meevallen.

iam
10 juli 2004, 00:27
kan je de jazzmaster sound beetje als p90 sound beschouwen?

Mark S
10 juli 2004, 00:55
er is wel een groot verschil in sound tussen de Gibson's en de SD's, de Gibsons zijn duidelijk meer 'mellow' met een behoorlijke scheut midden (clean geven ze een dikke Jazz-sound) en medium output. P-90's hebben altijd de naam gehad de missing link te zijn tussen SC en HB maar de Phat Cats gaan duidelijk over de stock brug-HB (498T Alnico Humbucker) heen. Het geluid heeft een enorme 'bite' en is helder en aggressief. Beiden hebben ruis en brom maar niet meer dan de gemiddelde SC, daar merk je tijdens het spelen niets van en als je de beide Pups activeert verdwijnen ook alle bijgeluiden: een perfecte ingebouwde noise-gate voor tussen de nummers!

Negative K3 fan
10 juli 2004, 14:34
Alleen maar hb-sized P90 gebruikers ?
Hoe dan ook, de sound van P90's is gewoon anders. Dikker dan sc, voller, kan net zo hoge output hebben als hb, minder twang, meer rock of bluesy, warm. Maar net als in de rest van pickup-land zijn er talloze verschillen: medium output, high output, meer mids, minder mids.... etc.

Ruis en brom wordt vaak gezegd en is vaak ook zo (het zijn antuurlijk gewoon lekker dikke single coils), maar bij de Seymour Duncans vind ik het reuze meevallen.

hier sluit ik me bij aan, al kan er best wel veel brom inzitten (vooral als je HBs gewend bent), het is maar net hoeveel je je eraan stoort. Zijn heerlijke elementen en worden steeds populairder, echte aanraders.

ik heb zelf een seymour duncan custom soapbar, een erg overwonden p-90 die kwa output sommige humbuckers voorbij gaat.