PDA

View Full Version : Alleen ikzelf ben vintage in deze topic maar toch advies gew



Dirtypool
9 juli 2004, 20:07
Ik heb een vraag en verwacht hier de meest serieuze reacties.

Hoe hebben jullie de financien geregeld met jullie bandje.
Wij spelen hooguit 1x per maand of per 6 weken en ik wil geen fiscaal geneuzel achteraf.
Suggesties?
Grtz Richard

Mr.Jay
9 juli 2004, 20:31
Ik heb een vraag en verwacht hier de meest serieuze reacties.

Hoe hebben jullie de financien geregeld met jullie bandje.
Wij spelen hooguit 1x per maand of per 6 weken en ik wil geen fiscaal geneuzel achteraf.
Suggesties?
Grtz Richard

gewoon via een gageverklaring ( verkrijgbaar bij de belastingdienst ) is dan het handigst, mag je p.pers. 136 euro per gig als kostenvergoeding opvoeren. Je moet wél persoonlijk kunnen aantonen dat je die kosten ook daadwerkelijk hebt, anders zou je dat bedrag bij jouw inkomen bijgeteld worden.

JaY

PeeVee
9 juli 2004, 20:55
Hoi Richard. Het was vroeger een crime als amateur muzikant of semi-pro, maar er is, geloof het of niet, tegenwoordig een goede en redelijke regeling voor muzikanten. Je kunt de kosten (er is een maximum per jaar) als NETTO onkostenvergoeding uit laten betalen. Da's handig voor jezelf, maar ook voor de opdrachtgever. Geen gezeur met verlonen en jaaropgaves enzo...

Binnen het kader van de kleine vergoedingsregeling mag je p.p. per optreden een netto onkostenvergoeding ontvangen van max. €136 per optreden. Je vult hiertoe een zgn. Gageverklaring in. Stel je beurt €200 met 4 personen dan geef je eerst als BRUTO gage op €50,=. In de tweede kolom kun je aangeven hoeveel je van dit bedrag wilt opvoeren als netto onkosten vergoeding, je kiest dan uiteraard hetzelfde bedrag (dus je brengt €50 netto onkostenvergoeding in mindering op de €50 bruto gage). Er blijft dan niets over en daarmee is de kroegbaas / opdrachtgever / boeker vrij van plichten (alleen het gageformulier invullen en opsturen). Hij hoeft dus niets te verlonen of ander gedoe, hij kan immers aantonen dat het bandje het volledige bedrag als netto onkosten vergoeding heeft uitbetaald gekregen. Kroegbaas is dus blij!

Je moet deze netto onkosten vergoeding WEL opgeven bij belasting als inkomsten niet als dienstbetrekking; de kleine vergoedingsregeling beroepssporters en muzikanten (of zoiets) wordt zelfs genoemd. Je geeft b.v. die €50 op, vervolgens trek je onderaan hetzelfde bedrag weer af aan onkosten, voila. Ik moet daarbij wel opmerken dat de Belastingdienst verwacht dat je zelf een administratie bijhoudt waarmee je de "gemaakte kosten" ook naar redelijkheid kunt aantonen; bonnetjes van de bus, je gear, frietje in de pauze, snaren, kleding etc.

Je moet het officiëel opgeven, maar als het echt maar om tientjes of paar honderd Euro gaat (zeg tot €250 ofzo), dan zou ik het niet eens opgeven, daar doe je volgens mij niemand een plezier mee. Letop: het moet natuurlijk wel, iedereen moet dat even voor zichzelf uitmaken. Mijn gedachte: waarom slapende honden wakker maken. Volgens onze administrateur (en da's een pro in Belastingland) fraudeer dan niet, je hebt niets bewust verkeerd ingevuld, je bent hoogstens iets vergeten:

"Uw aangifte wordt niet goedgekeurd meneer, uit onze administratie blijkt dat u inkomsten heeft gehad niet uit dienstbetrekking via de Gageverklaring Artiesten en Beroepssporters"
"Oh maar da's toch een NETTO ONKOSTENVERGOEDING?! ", "ja meneer dat is ook zo maar toch moet u het opgeven", "Oh? Om vervolgens weer exact hetzelfde bedrag in minderint te brengen aan gemaakte kosten", "inderdaad meneer", "maar daar schiet u of ik toch niets mee op?!", "inderdaad meneer, belastingdienst kan het in dit geval niet leuker maken, maar ook niet gemakkelijker".

Ga naar www.belastingdienst.nl, kies "ondernemers startpagina", kies "loonbelasting", kies dan "Handleiding loonheffing artiesten en beroepssporters 2004" dan vind je alle info. Letop: dit is dus geschreven vanuit de onderneming (zaal / kroeg).

De gageverklaring vind je op:

http://www.belastingdienst.nl/9229250/lb/forms/lb242004.pdf

Vul die netjes in met sofi nummers, geef daarbij ook kopieén legitimatie van alle bandleden. Het staat altijd wel profi om dat netjes van te voren al toe te sturen, je kunt evt. ook na het optreden bij het afrekenen "gelijk oversteken".

Moet lukken zo he?

Met een PDF WRITER kun je het formulier trouwens Editen en dus netjes voorbedrukken. Kan ik evt. voor je doen als je wilt, kleine moeite.

Dirtypool
9 juli 2004, 23:24
Ok jongens, hardstikke bedankt voor de moeite.
Zoals jullie zien ben ik niet alleen groen maar neig zelfs een beetje naar lichtgeel :-D vanille of donkerwit :-D

Echt tof, ik ga dit morgen gelijk bespreken met de dame en heren.
Richard

Dirtypool
9 juli 2004, 23:25
Laten jullie trouwens contant betalen of op gezamelijke rekening storten?

The Thumb
10 juli 2004, 12:18
Gageverklaring kan idd heel goed, maar ik merk de laatste tijd wel dat steeds meer eigenaren van met name de wat grotere kroegen/festivals een voorkeur hebben voor uitkoop, omdat dat voor hun minder papierwerk oplevert. Wat je dan moet doen is een stichting oprichten (doel kan bijv. zijn behoud van blues of rock muziek of zo), en vanuit die stichting factureer je vervolgens de kroegeigenaar of festivalorganisator. Stichtingen zijn niet btw plichtig, dus daar heb je geen last van. Het nadeel van een stichting is wel dat er oprichtingskosten mee gemoeid zijn en dat je zelf een keurige administratie moet bijhouden.

Contant betalen heeft vaak de voorkeur van de organisator, met name wanneer niet het hele bedrag wit is

Mr.Jay
10 juli 2004, 13:02
Gageverklaring kan idd heel goed, maar ik merk de laatste tijd wel dat steeds meer eigenaren van met name de wat grotere kroegen/festivals een voorkeur hebben voor uitkoop, omdat dat voor hun minder papierwerk oplevert. Wat je dan moet doen is een stichting oprichten (doel kan bijv. zijn behoud van blues of rock muziek of zo), en vanuit die stichting factureer je vervolgens de kroegeigenaar of festivalorganisator. Stichtingen zijn niet btw plichtig, dus daar heb je geen last van. Het nadeel van een stichting is wel dat er oprichtingskosten mee gemoeid zijn en dat je zelf een keurige administratie moet bijhouden.


Als je echter vaker en/of duurder speelt, krijg je wel véél geld in "Kas" , als je dat aan je leden wilt uitbetalen, moet je dus zelf een Loonbelastingadministratie gaan voeren.
Bijna niemand wil echter meer tegen netto-loon uitbetalen. De volledige "papierlast" wordt de band neergelegd tegenwoordig.
Helaas wordt vergeten dat de huidige gages Bruto zijn voor de bandleden, dus eigenlijk fiks hoger zouden moeten zijn.

JaY

PeeVee
10 juli 2004, 21:31
Gageverklaring kan idd heel goed, maar ik merk de laatste tijd wel dat steeds meer eigenaren van met name de wat grotere kroegen/festivals een voorkeur hebben voor uitkoop, omdat dat voor hun minder papierwerk oplevert.
Dan heb je bovenstaande verhaal niet goed begrepen. Indien de bruto gage p.p. wordt verminderd met hetzelfde bedrag aan netto onkosten vergoeding binnen het kader van de kleine vergoedingsregeling hoeft de opdrachtgever NIETS te doen, dus geen papierwerk of verlonen, hij betaald gewoon een netto onkostenvergoeding en that's it. Enige wat hij hoeft te doen is zijn gegevens op het formulier zetten en een krabbel ter bevestiging, gageformulier opsturen en kopieën legitimatie in z'n administratie bewaren.

Alleen wanneer de gage meer is dan €136 p.p. dan zal een deel echt bestaan uit bruto gage die de opdrachtgever dan zal moeten verlonen. Als hij dat niet wil, dan zul je dat deel maal ong. 1,6 moeten doen en dan laten verlonen door zo'n typisch artiestenverloonbedrijfje; simpel!


Wat je dan moet doen is een stichting oprichten (doel kan bijv. zijn behoud van blues of rock muziek of zo)
Ja da's lekker joh, wist je dat je dan als bestuur hoofdelijk verantwoordelijk bent b.v. in geval van faillisement (denk aan een ongeluk met een claim)... e.d. Daar zitten nog een hoop haken en ogen aan geloof me, ik heb alle rechtvormen de laatste vijf jaar nauwkeurig bestudeerd maar via gageverklaring (evt. een deeltje zwart) is perfect. Er zit wel een maximum aan, maar ik vroeg de belastingdienst wat er gebeurd wanneer je boven dat maximum komt... Nou meneer, u mag gewoon niet meer opvoeren aan onkosten dus dan zult u er loonbelasting over moeten betalen... (het leed is immers al geleden en de kroegbaas hoeft niet bij te houden hoeveel ik al aan onkosten vergoeding heb gebeurd). Aha... nou da's prima dan, beetje inkomsten belasting betalen dat lijkt me redelijk. Jamaar meneer eigenlijk is dat niet de bedoeling... Nee tuurlijk joh, zal ik zeeeeker niet doen maar als ik het wel doe is er dus niets aan de hand? "dan betaald u gewoon inkomstenbelasting over dat deel"... Lijkt me prima! Bedankt!


vanuit die stichting factureer je vervolgens de kroegeigenaar of festivalorganisator. Stichtingen zijn niet btw plichtig, dus daar heb je geen last van.
Als je iets wilt uitbetalen zal "De Stichting" zelf een loonadministratie laten voeren en geloof me, daar wordt je niet blij van!


Contant betalen heeft vaak de voorkeur van de organisator, met name wanneer niet het hele bedrag wit is
Inderdaad, zwart geld altijd contant. Ik wil zowieso altijd contant, bij grotere festivals werkt dat niet zo maar die doen alles volgens het boek(houdert)je en dan kun je er meestal wel op vertrouwen.

Als je via een boekingsbureautje werkt zorg dan dat het een tent is waar je vaker voor speelt, en anders even met een paar vrienden van de motorclub langs, verder niets doen natuurlijk, gewoon een kudde motoren parkeren op het terreintje voor het kantoortje en alleen naar binnen gaan om te vragen of er misschien problemen zijn met het papierwerk en hoe we de zaak naar beider tevredenheid op kunnen lossen ;-)