PDA

View Full Version : uit je hart soleren



mister
9 juli 2004, 19:44
hoe kan je trainen om vaiut je hart te spelen ?? Dus dingen die in je hoofd zitten op je gitaar te spelen in een solo ? Ik heb vaak nog dan zit je in een solo en dan denk je, wat nu ? Hoe ken je nou trainen dus om vanuit je hart te gaan soleren??

groeten mister :cool:

hoofd
9 juli 2004, 19:51
noten die je speelt tegelijkertijd (zacht) zingen

Barret Wallace
9 juli 2004, 19:52
noten die je speelt tegelijkertijd (zacht) zingen

Damn jij geeft echt altijd zulke goede tips in dit subforum, een lintje voor hoofd :harmony: :chicken:

hoofd
9 juli 2004, 19:55
en een kogel voor Barret!

Sorry hoor, maar ik weet niet hoe je anders uit je hart kan soleren door de noten die je in je kop hebt (en dus kan zingen) tegelijkertijd op de gitaar te spelen...

Negative K3 fan
9 juli 2004, 20:04
[flauwe grap mode]
je borstkas open snijden, linkerlong iets aan de kant drukken met je hand voelen tot je iets kloppends voelt, dat ding hard naar buiten trekken en snijer twee gaten in zodat je linkerhand er doorheen kan, dan gitaar spelen. Voor optimaal effect is een tweede hart ook handig voor je rechterhand.

Barret Wallace
9 juli 2004, 20:08
en een kogel voor Barret!

Sorry hoor, maar ik weet niet hoe je anders uit je hart kan soleren door de noten die je in je kop hebt (en dus kan zingen) tegelijkertijd op de gitaar te spelen...

Die opmerking was niet sarcastisch bedoeld..

Je reply was gewoon goed, want als je de noten zingt en ze speelt ontwikkel je je gehoor als je nazingt weet je hoe een noot gaat klinken voordat je em speelt oftewel als je een melodie in je hoofd hoort kan je em op je instrument uiten.

Mithrandir
9 juli 2004, 20:10
hmmm, dat is idd een goeie tip zeg.

Al heb ik wel vaak dat ik solo's beter kan neurieen / zingen dan ze daadwerkelijk spelen :-(

Negative K3 fan
9 juli 2004, 20:14
en een kogel voor Barret!

Sorry hoor, maar ik weet niet hoe je anders uit je hart kan soleren door de noten die je in je kop hebt (en dus kan zingen) tegelijkertijd op de gitaar te spelen...

Die opmerking was niet sarcastisch bedoeld..

hahah je bent zo kansloos dat iedereen bij voorbaat al dat soort dingen over je denkt. Goed voor je zelfbeeld enzo!

Super Slinky
10 juli 2004, 07:57
Een goeie training om wat je in je hoofd hebt over te brengen naar gitaar is om allerlei bekende (of minder bekende) liedjes en deuntjes te leren spelen zonder dat je ze hoeft uit te zoeken. Dus je pakt je gitaar en speelt in 1 keer het Wilhelmus of bijvoorbeeld het thema van Goede Tijden Slechte Tijden.
Als het in het begin niet lukt komt het doordat je niet goed weet hoe de intervallen tussen de noten zijn en waar ze op de gitaarhals zitten.
Door dit vaker te doen krijg je meer gevoel voor de afstand tussen de noten. Je kunt dan steeds beter melodiën die je in je hoofd hebt direct over brengen op de gitaar.

Stratman70
10 juli 2004, 19:48
Ik hanteer twee manieren:
één is inderdaad de melodie precies in je hoofd hebben en evt. meeneuriën, maar je moet je ook een beetje zo voelen als de stemming die je over wil brengen. Bijvoorbeeld verdriet: een manier daarvoor is om veel ruzie met andere forumleden te maken, veel drinken en daarna zwelgen in zelfmedelijden. :D

De andere manier is iets improviserend spelen en goed letten op elke noot die je tot leven brengt: wat past er voor een noot / toon bij? Dat is snel denken, maar voor mij werkt het. Daarin is de uitdaging voor mij, door gebrek aan techniek, vooral om iets met enkele noten te doen middels gebruik te maken van ongewone timing, volume (uiteraard), melodie, bends (vooral) en elementschakelaar: bij het halselement klinkt een toon wat "liever" dan bij het brugelement.

sambora
12 juli 2004, 10:37
Dus je pakt je gitaar en speelt in 1 keer het Wilhelmus of bijvoorbeeld het thema van Goede Tijden Slechte Tijden. Dit is inderdaad een goede methode, zo heb ik het althans ook geoefend. Je leert hiermee dus intervallen herkennen en dan kan je dus ook gemakkelijker een melodie die je in je hoofd hebt spelen.

Zo zette ik ooit bij een optreden (solo stukje) bij wijze van grap spontaan het liedje van Nils Holgerson (die op z'n gans naar de zon vliegt :wink:) in. Het publiek kon dat gelukkig wel waarderen. Maar die had ik dus ook nooit eerder gespeeld. Ach, de Godfather theme is ook zo afgezaagd he? Nils rules big time! :D

mister
17 juli 2004, 17:46
ik heb ook dat ik de laatste tijd over layla ga soleren, en dat ik gewoon niet weet wat ik moet doen, komt dat omdat ik nu pas ECHT over me solo`s na ga denken ? EN moet je het ontwikkellen om van te voren al te weten wat je wil laten horen ???

groeten mister

Bluesbreaker
17 juli 2004, 17:50
bij improvisatie moet je inderdaat alle noten tegelijk met het spelen mee kunnen zingen/ neurieen

improviseren gaat vind ik trouwens veel beter als je samen met iemand speelt ipv met een cd

slayurrr
17 juli 2004, 23:32
gooi je hart open, maak me geeeeeeeeeekkkkkkkkkk

Stratman70
21 juli 2004, 11:29
bij improvisatie moet je inderdaat alle noten tegelijk met het spelen mee kunnen zingen/ neurieen

improviseren gaat vind ik trouwens veel beter als je samen met iemand speelt ipv met een cd

Ik kan echt niet altijd de melodie meeneurién. Soms weet ik dus wel, welke intervallen ik kan spelen, maar weet dan zo snel niet hoe die toon gaat klinken. Juist dat kan ook tot verassingen zorgen.

Die laatste opmerking, daar valt idd iets voor te zeggen.

Tupelo
6 augustus 2004, 02:08
Moet je voor improvisatie iedere noot vanuit je hoofd mee kunnen neuriën?Improviseren moet ook een beetje ontdekken zijn toch..........

Shaggy
6 augustus 2004, 11:00
[flauwe grap mode]
je borstkas open snijden, linkerlong iets aan de kant drukken met je hand voelen tot je iets kloppends voelt, dat ding hard naar buiten trekken en snijer twee gaten in zodat je linkerhand er doorheen kan, dan gitaar spelen. Voor optimaal effect is een tweede hart ook handig voor je rechterhand.

lmfao :lol:


ik denk dat je net als met lezen eerst een aantal noten verder in je hoofd moet zijn dan dat daadwerkelijk speelt. En de noten moet je kunnen zingen en neurien. Probeer dus eerst een solo te zingen en te neurien en dan is het een kwestie om het precies zo uit je gitaar te krijgen incl trem, bend, pinch bla