PDA

View Full Version : Mesa Rectifier, hoe Metallica geluid?



dennuz
9 juli 2004, 18:14
Ben in het trotse bezit van een Mesa Rectifier buizenbak. Nu is mijn vraag, hoe krijg ik dat Metallica geluid?
M.a.w. welke buizen schakel ik, hoe zet ik de EQ knoppen, welk kanaal gebruik ik en welke zettingen, en ga zo maar door.
By the way: ik speel ik op Emg's.....
Bedankt!
Cheers,
Dennuz

gerrekat
9 juli 2004, 18:45
Metallica gebruikt geen rectifiers.

ze worden op het podium gezet vanwege de deal die ze hebben met Mesa Boogie maar wat ze echt gebruiken, is een hele ingewikkelde rig gebaseerd op een Mesa strategy 400 en een Mesa Triaxis Pre amp, in de studio zijn bijna alle platen opgenomen met een Mesa Mark IIC+/IV en een cameron modded Marshall JMP(de eerste twee platen zijn 100% Marshall!).

Maar Metallica gebruikt zon beetje van alles en nog wat op de nieuwe plaat (die IMO baggerslecht is) wordt door James met name een Diezel gebruikt, en komen ook veel Marshalls tot inzet.

Ze schijnen zelfs een RANDALL CYCLONE SS a, gebruikt te hebben en op fotoos heb ik de meest exotische fabrikaten gezien van WIZARD tot BOGNER....en heel weinig mesa!

je kan best in de buurt komen met elke high gain amp....maar scoop onder geen beding je mids weg wat veel metalgitaristen thuis doen.
gebruik niet meer gain dan je nodig hebt, met je EMG's kun je gain nog een tad lager houden dan met Passives,a nders wordt je toon alleen maar buzzy.
Verder is het een kwestie van uitproberen wat jij er het meest op vindt lijken!

BLOK182
9 juli 2004, 19:37
Probeer eens met gain zo dicht mogelijk rond de 12 uur te werken, en hou mid niet onder de 9 uur. Welke recto heb je eigenlijk precies? Single-dual-triple? 2 of 3 kanaals?

jw009
10 juli 2004, 15:46
http://www.montyjay.com/metgear.html

hier is "alles" te vinden over de gear van James en Kirk

veel plezier!!!!

bobby
12 juli 2004, 23:36
En als het je niet lukt hun sound te evenaren, doe je rectifier dan maar weg.. geef hem maar aan mij dan :o ..

Raffel
13 juli 2004, 11:14
heeft metallica niet zo'n 50 verschillende sounds of zo? :-?

jw009
13 juli 2004, 12:11
je meot ook niet zoeken naar HET metallica geluid want dat vind je toch niet precies, je kan hun instellingen wel als hulp middel gebruiken en een eigen sound creeeren die je lekker vind.

dennuz
13 juli 2004, 15:55
Probeer eens met gain zo dicht mogelijk rond de 12 uur te werken, en hou mid niet onder de 9 uur. Welke recto heb je eigenlijk precies? Single-dual-triple? 2 of 3 kanaals?

Ik heb een 2 kanaals (dual) versterker....

dennuz
13 juli 2004, 16:36
je meot ook niet zoeken naar HET metallica geluid want dat vind je toch niet precies, je kan hun instellingen wel als hulp middel gebruiken en een eigen sound creeeren die je lekker vind.

Nee, dat is het ook, ik wil gewoon graag dat vette "zuigende" gitaarhakgeluid hebben. Bands als Heathen hebben het ook prima voor elkaar (alleen spelen zij weer Marshall zover ik weet....)

Monty
13 juli 2004, 19:07
Die mesa rectifiers zijn inderdaad puur voor de sier die op het podium staan. Op de DVD van die laatste cd zie je James op een Diezel VH4 spelen en Kirk op een Recto. Maar dan nog, zal er hoop tussen zitten als externe pre-amps enzo.

Iceman
13 juli 2004, 20:18
Inderdaad je gain zo laag mogelijk houden. (12:00-13:00)
Mid niet onder 09:00

Modern setting, rode kanaal.
Bold.
Rectifier-setting.

Verder is het vooral een kwestie van het palmmuten met het rechterhandje. Dat hakken is vooral oefenen om zo schoon mogelijk te spelen.

dennuz
14 juli 2004, 15:58
Inderdaad je gain zo laag mogelijk houden. (12:00-13:00)
Mid niet onder 09:00

Modern setting, rode kanaal.
Bold.
Rectifier-setting.

Verder is het vooral een kwestie van het palmmuten met het rechterhandje. Dat hakken is vooral oefenen om zo schoon mogelijk te spelen.

Bedankt voor de tips, ik zal het eens proberen, ik heb nu inderdaad mijn gain vrij hoog staan (16:00 uur), mijn mid op 08:00 en bass op voluit.
Inderdaad het rode kanaal op bold.
Welke buizen (bias setting) gebruik jij?

Iceman
15 juli 2004, 00:55
Bedankt voor de tips, ik zal het eens proberen, ik heb nu inderdaad mijn gain vrij hoog staan (16:00 uur), mijn mid op 08:00 en bass op voluit.
Inderdaad het rode kanaal op bold.
Welke buizen (bias setting) gebruik jij?

Zoooowww, gain op 16:00?!

Zet eerst eens je EMG (81, 85, 89?) zo dicht mogelijk op je snaren. Zo dicht dat je snaren net niet je element raken tijdens hakken/palmmuten.

Zet nu je gain maar eens op 13:00.
Draai dat laag iets terug, mid minimaal op 10:00 (mid=toon) en treble naar smaak. Hetfield gebruikt ook niet zoveel distortion in z'n geluid, overigens.

Ik gebruik Svetlana's 6L6, maar heb de biasstand op de achterkant op EL34 staan. Op de EL34 stand krijgen de buizen meer op hun donder en klinkt de versterker een keer zo hard. Mijn Triple draait al een tijdje perfect zo, maar alleen doen op eigen risico.
Het verhaal is dat de biassetting van rectifiers standaard heel 'koud' staat en door 'em op EL34 te zetten krijgt ie meer voltage op de buizen (of trekt ie meer spanning, technisch verhaal) en klinkt ie harder en dynamischer.


Lees het stuk http://www.eurotubes.com/euro-n.htm maar eens.


Mij bevalt het wel.
Verdere setting: Rectifier, Bold, rode kanaal/modern.

gerrekat
15 juli 2004, 07:56
dat zijn wel erg scooped settings

BramVersteeg
15 juli 2004, 08:25
Ik speel zelf op een Diezel Herbert dus over een Mesa kan ik niet meepraten, maar misschien kan ik je wel wat tips geven om lekkere 'tallica sounds krijgen. Ik denk dat je ten eerste die Bass een stuk dicht moet draaien. Daar krijg je live bijna geen goed geluid mee zo vol open. Ik heb zelf: treble 2 uur, mid 3 uur, bass 10 uur en gain tegen de 12 uur aan. 'tallica all the way!
Succes ermee. :wink:

dennuz
21 juli 2004, 17:24
Zoooowww, gain op 16:00?!

Zet eerst eens je EMG (81, 85, 89?) zo dicht mogelijk op je snaren. Zo dicht dat je snaren net niet je element raken tijdens hakken/palmmuten.

Zet nu je gain maar eens op 13:00.
Draai dat laag iets terug, mid minimaal op 10:00 (mid=toon) en treble naar smaak. Hetfield gebruikt ook niet zoveel distortion in z'n geluid, overigens.

Ik gebruik Svetlana's 6L6, maar heb de biasstand op de achterkant op EL34 staan. Op de EL34 stand krijgen de buizen meer op hun donder en klinkt de versterker een keer zo hard. Mijn Triple draait al een tijdje perfect zo, maar alleen doen op eigen risico.
Het verhaal is dat de biassetting van rectifiers standaard heel 'koud' staat en door 'em op EL34 te zetten krijgt ie meer voltage op de buizen (of trekt ie meer spanning, technisch verhaal) en klinkt ie harder en dynamischer.
Mij bevalt het wel.
Verdere setting: Rectifier, Bold, rode kanaal/modern.[/quote]

Goede tip! Heb gisteravond eens wat aan de knoppen gedraaid en inderdaad een vet "hakgeluid" gevonden. Meer mid minder bass, gain op 13.00 en presence en treble op 12.00. Ripping time!

dennuz
21 juli 2004, 17:25
Zoooowww, gain op 16:00?!

Zet eerst eens je EMG (81, 85, 89?) zo dicht mogelijk op je snaren. Zo dicht dat je snaren net niet je element raken tijdens hakken/palmmuten.

Zet nu je gain maar eens op 13:00.
Draai dat laag iets terug, mid minimaal op 10:00 (mid=toon) en treble naar smaak. Hetfield gebruikt ook niet zoveel distortion in z'n geluid, overigens.

Ik gebruik Svetlana's 6L6, maar heb de biasstand op de achterkant op EL34 staan. Op de EL34 stand krijgen de buizen meer op hun donder en klinkt de versterker een keer zo hard. Mijn Triple draait al een tijdje perfect zo, maar alleen doen op eigen risico.
Het verhaal is dat de biassetting van rectifiers standaard heel 'koud' staat en door 'em op EL34 te zetten krijgt ie meer voltage op de buizen (of trekt ie meer spanning, technisch verhaal) en klinkt ie harder en dynamischer.
Mij bevalt het wel.
Verdere setting: Rectifier, Bold, rode kanaal/modern.[/quote]

Goede tip! Heb gisteravond eens wat aan de knoppen gedraaid en inderdaad een vet "hakgeluid" gevonden. Meer mid minder bass, gain op 13.00 en presence en treble op 12.00. Ripping time!

dennuz
21 juli 2004, 17:25
Zoooowww, gain op 16:00?!

Zet eerst eens je EMG (81, 85, 89?) zo dicht mogelijk op je snaren. Zo dicht dat je snaren net niet je element raken tijdens hakken/palmmuten.

Zet nu je gain maar eens op 13:00.
Draai dat laag iets terug, mid minimaal op 10:00 (mid=toon) en treble naar smaak. Hetfield gebruikt ook niet zoveel distortion in z'n geluid, overigens.

Ik gebruik Svetlana's 6L6, maar heb de biasstand op de achterkant op EL34 staan. Op de EL34 stand krijgen de buizen meer op hun donder en klinkt de versterker een keer zo hard. Mijn Triple draait al een tijdje perfect zo, maar alleen doen op eigen risico.
Het verhaal is dat de biassetting van rectifiers standaard heel 'koud' staat en door 'em op EL34 te zetten krijgt ie meer voltage op de buizen (of trekt ie meer spanning, technisch verhaal) en klinkt ie harder en dynamischer.
Mij bevalt het wel.
Verdere setting: Rectifier, Bold, rode kanaal/modern.[/quote]

Goede tip! Heb gisteravond eens wat aan de knoppen gedraaid en inderdaad een vet "hakgeluid" gevonden. Meer mid minder bass, gain op 13.00 en presence en treble op 12.00. Ripping time!

Iceman
29 januari 2005, 19:44
Hoe gaat het nu met je Rectifier?

Ik heb volgens mij wel eens met Dennis gespeelt vroeger toen ie nog bij Genetic Wisdom zat. Ik zat/zit in DeadHead.