PDA

View Full Version : hulp bij instellen midi spul..



BramVersteeg
8 juli 2004, 14:55
test

BramVersteeg
8 juli 2004, 14:56
Hoi hoi,
ik ben bezig met het instellen van mijn spulletjes. Ik heb een Axess GRX-4 looper en een midi-amp (diezel). Deze wil ik graag aansturen met een GT-6 (tijdelijk). Nu is het simpel om enkel die Diezel te progammeren. -store-patch-store. Klaar is kees. Maar het lijkt wel alsof de GRX-4 mijn signaal niet door krijgt. Alles zit, denk ik, goed aangesloten. GT-6 midi-out-->diezel midi-in, diezel midi-out/trough --> GRX-4 midi-in.
Ik heb de handleiding van de GT-6 en de GRX-4 al doorgelezen en vooral de GRX-4 lijkt erg makkelijk te progammeren maar op een een of andere manier werkt het niet. De diezel krijgt mijn signaal binnen en veranderd van progamma. Alleen de GRX-4 doet niks. Als ik de GRX-4 als eerste in de keten zet doet de diezel weer niks. Uit de handleiding van de GRX-4 maak ik op dat je het ding voorprogammeerd door m gewoon weer uit te zetten. Alleen weet ik niet hoe ik die GT-6 kan vertellen dat ie dat weer op moet roepen. Ik ben nog een leek op dit gebied dus misschien is het een domme vraag maar toch.....
Iemand advies of raad hoe ik het in moet stellen???
Alvast bedankt.
Grz. Bram

Raffel
8 juli 2004, 14:59
heb je al gecheckt of het niet 1 van de midi-kabels is? Dat zou ik als eerste checken.

wimmeltje
8 juli 2004, 15:09
Idd, probeer eens een andere midi kabel. Als dat niet werkt ga dan eens van je GT6 naar je Axess en dan naar je Diezel. Check even de midi kanalen die je gebruikt of ze hetzelfde zijn of zet alles op omni mode.

Raffel
8 juli 2004, 15:15
dat eerste heeft ie al geprobeerd, aangezien het iedere keer de 2e in de keten is, zou ik zeggen de midi kabel. Midi kanalen lijkt me sterk want dan zou iedere keer hetzelfde apparaat niet moeten werken. Maar je weet nooit, je kunt midi omni idd eens gebruiken :)

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:18
Het zijn 2 nieuwe kabels en ik heb ze net even allebei getest maar ze werken prima. Weet iemand misschien of ik iets fout doe met het progammeren van m'n GRX-4?? Of hoe het instellen van 2 PC's op de GT-6 precies gaat. Ik kom er met de handleiding niet goed uit.

Raffel
8 juli 2004, 15:21
dat zou het ook nog kunnen zijn, als je 1 PC verstuurt over midi, luistert misschien alleen het eerste apparaat in de chain.

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:22
En midi-omni, hoe gaat dat in de praktijk. Ik heb Raffel's MIDI FAQ gelezen en als ik het goed begrijp ik MIDI-omni dus een soort universele midi-taal??
Oh ja, als ik de GRX-4 handmatig probeer te verstellen(dus zonder iets probeer op te roepen via midi) hoor ik m'n effecten in de loops ook niet. Ik heb wel gewoon geluid dus het houd niet op bij de GRX-4 maar op een een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om die loops te laten werken.

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:24
dat zou het ook nog kunnen zijn, als je 1 PC verstuurt over midi, luistert misschien alleen het eerste apparaat in de chain.

Dat dacht ik ook al. Maar ik weet niet goed hoe je dan 2 PC's verstuurd??
En ik moet ook weten hoe ik dan die GRX-4 kan progammeren. Het leek zo simpel in de handleiding :cry: Ik heb ook al gedacht dat die GT-6 misschien maar 1 PC kan verturen maar er is iemand hier op het forum die een hele set met z'n GT-5 aanstuurd, dus moet die GT-6 dat ook wel kunnen.

LordRiffenstein
8 juli 2004, 15:25
Op welk midi-kanaal staan de GRX-4 en Diezel? Op welk kanaal verstuur je? De GRX-4 staat standard ingesteld dat die enkel op CCs reageert en ingesteld op midi-kanaal 16, hij heeft GEEN omni. Toch een beetje raar verhaal. Check ff of de GT-6 een CC verstuurd met de PC!

LordRiffenstein
8 juli 2004, 15:27
dat zou het ook nog kunnen zijn, als je 1 PC verstuurt over midi, luistert misschien alleen het eerste apparaat in de chain.

Dit verschilt van apparaat tot apparaat en van midi out of midi thru. In de meeste gevallen stuurt de midi OUT, enkel de midi info door waarmee het toestel zelf werkt en eventueel extra midi info dat dit toestel uitstuurt. Midi THRU stuurt normaal alles door.

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:29
Ik weet niet op welke kanalen de apparaten staan, en of ze überhaupt wel op een kanaal staan. Ik weet dat de GRX-4 vanuit de fabriek op CC's staat maar dat heb ik al veranderd. Yoeri, jij hebt ook een GRX-4 he. Hoe stel jij hem in?? Gewoon edit, stroom erop, na 1 keer knipperen loslaten, instellen en dan stroom eraf?? Maar hoe haal je dat dan weer terug met je midi-board??

LordRiffenstein
8 juli 2004, 15:31
En midi-omni, hoe gaat dat in de praktijk. Ik heb Raffel's MIDI FAQ gelezen en als ik het goed begrijp ik MIDI-omni dus een soort universele midi-taal??
Oh ja, als ik de GRX-4 handmatig probeer te verstellen(dus zonder iets probeer op te roepen via midi) hoor ik m'n effecten in de loops ook niet. Ik heb wel gewoon geluid dus het houd niet op bij de GRX-4 maar op een een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om die loops te laten werken.

Ik veronderstel dat je enkel PCs verstuurt met je GT-6 of kan je ook CCs versturen?

Om de GRX in te stellen voor PCs moet je hem uit zetten en de edit switch induwen terwijl je hem stroom geeft. Laat de leds 3 keer flashen en laat dan de edit los. Je moet dan edit gebruiken tot de 4 leds van de loops uitzijn en dan de GRX weer afzetten(stroom eruit) dan pas is hij klaar voor PCs. Midi kanaal instellen is hetzelfde maar nu moet je de edit loslaten nadat de led 1 keer geflasht hebben.

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:31
De Diezel heeft een MIDI-through. Vandaar heb ik de midi kabel naar de midi-in van de GRX-4 lopen.

LordRiffenstein
8 juli 2004, 15:33
Ik weet niet op welke kanalen de apparaten staan, en of ze überhaupt wel op een kanaal staan. Ik weet dat de GRX-4 vanuit de fabriek op CC's staat maar dat heb ik al veranderd. Yoeri, jij hebt ook een GRX-4 he. Hoe stel jij hem in?? Gewoon edit, stroom erop, na 1 keer knipperen loslaten, instellen en dan stroom eraf?? Maar hoe haal je dat dan weer terug met je midi-board??

Dit is enkel het instellen van het midi-kanaal, zie mijn andere post!

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:34
En midi-omni, hoe gaat dat in de praktijk. Ik heb Raffel's MIDI FAQ gelezen en als ik het goed begrijp ik MIDI-omni dus een soort universele midi-taal??
Oh ja, als ik de GRX-4 handmatig probeer te verstellen(dus zonder iets probeer op te roepen via midi) hoor ik m'n effecten in de loops ook niet. Ik heb wel gewoon geluid dus het houd niet op bij de GRX-4 maar op een een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om die loops te laten werken.

Ik veronderstel dat je enkel PCs verstuurt met je GT-6 of kan je ook CCs versturen?

Om de GRX in te stellen voor PCs moet je hem uit zetten en de edit switch induwen terwijl je hem stroom geeft. Laat de leds 3 keer flashen en laat dan de edit los. Je moet dan edit gebruiken tot de 4 leds van de loops uitzijn en dan de GRX weer afzetten(stroom eruit) dan pas is hij klaar voor PCs. Midi kanaal instellen is hetzelfde maar nu moet je de edit loslaten nadat de led 1 keer geflasht hebben.

Het instellen doe ik precies zo en het apparaat staat op PC's. dat heb ik net nog even nagekeken. Die GT-6 verstuurd PC's en CC's. Ik dacht eerst alleen PC's maar in de handleiding spreken ze over PC's en CC's. Maar ik gebruik enkel PC's.

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:39
Ik weet niet op welke kanalen de apparaten staan, en of ze überhaupt wel op een kanaal staan. Ik weet dat de GRX-4 vanuit de fabriek op CC's staat maar dat heb ik al veranderd. Yoeri, jij hebt ook een GRX-4 he. Hoe stel jij hem in?? Gewoon edit, stroom erop, na 1 keer knipperen loslaten, instellen en dan stroom eraf?? Maar hoe haal je dat dan weer terug met je midi-board??

Dit is enkel het instellen van het midi-kanaal, zie mijn andere post!

dat begrijp ik niet helemaal (sorry voor domme antwoorden/vragen).
Ik weet nu hoe ik de GRX-4 instel. Dat dacht ik al te weten en jij hebt het bevestigd. Ook de Diezel is erg simpel in te stellen. Ik neem trouwens aan de je elke keer op de GRX-4 een nieuwe pre-set moet maken als je een nieuwe pre-set op de GT-6 wilt maken (diezel en GRX-4)??
Ik moet, denk ik, alleen nog weten hoe ik die GT-6 2 PC's kan laten versturen. Ik heb geprobeerd de GRX-4 op de juiste loops te zetten, die diezel op het juiste kanaal en kom tot het midi menu van de GT-6 maar weet dan niet hoe ik het kan instellen??

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:40
waar is mijn post??
oh, hier :lol:

BramVersteeg
8 juli 2004, 15:59
Ik heb net nog even geprobeerd om alleen de GRX-4 te schakelen. GT-6 midi-out naar GRX-4 midi-in. De GRX-4 zo ingesteld zoals yoeri al zei maar geen reactie. Ik heb ook geen idee hoe zorg dat het signaal vanuit de GT-6 aankomt bij m'n GRX-4???? De kabel is het niet in ieder geval. Maar als ik de GRX-4 instel, uitzet en weer aanzet en dan op de patch van de GT-6 druk, hoort de GRX-4 toch weer die pre-set op te halen?? Of zie ik dat nou verkeerd?
Oh ja,ik heb midi-omni even aangezet maar ook dat geeft geen resultaat.

LordRiffenstein
8 juli 2004, 16:46
Ik heb net nog even geprobeerd om alleen de GRX-4 te schakelen. GT-6 midi-out naar GRX-4 midi-in. De GRX-4 zo ingesteld zoals yoeri al zei maar geen reactie. Ik heb ook geen idee hoe zorg dat het signaal vanuit de GT-6 aankomt bij m'n GRX-4???? De kabel is het niet in ieder geval. Maar als ik de GRX-4 instel, uitzet en weer aanzet en dan op de patch van de GT-6 druk, hoort de GRX-4 toch weer die pre-set op te halen?? Of zie ik dat nou verkeerd?
Oh ja,ik heb midi-omni even aangezet maar ook dat geeft geen resultaat.

Mmm ik denk dat je het niet helemaal beet hebt. Heb je geen MSN, dat praat makkelijker!

Anyway....lijkt me dat de GRX-4 niet goed staat. Laten we veronderstellen dat je PCs verstuurd via midi-kanaal 1, check dit even op je GT6 en stel het zo in mocht dit niet het geval zijn. Nu gaan we de GRX-4 instellen.

Eerst moet hij klaar staan voor PCs. Je zet hem af, stroom eruit dus, drukt de Edit-knop in en geeft hem weer stroom. De 4 LEDs gaan flashen, na de 3de keer laat je Edit los. Nu druk je Edit een aantal malen in tot de 4 LEDs uit zijn. Doe nu de stroom er weer uit.

Dan het midi-kanaal goed zetten, weer edit induwen en stroom erin. Na de eerste flash van de 4 Leds laat je Edit los, ook nu weer druk je edit in tot de 4 Leds uit zijn en dan weer de stroom eruit. Zo is hij geprogrammeerd.

Wil je nu een patch programmeren, moet je de GRX-4 uiteraard aanzetten, de 4 leds zijn nu uit. Duw op je GT6 de juiste patch in die je wil programmeren, op de GRX-4 gebeurd niets maar hij heeft de PC van de GT6 ontvangen. Om de juiste loop(s) aan te zetten duz je Edit in en hou deze ingeduwd tot de loops juist staan, je zal de Leds zien flashen. Als je op de juiste combinatie zit laat je Edit los en zal je de relays ook horen schakelen. Nu is deze patch geprogrammeerd. Enz voor verdere patches. Je moet bij dit programmeren de GRX-4 NIET afzetten.

HTH,

Yoeri

vinni
8 juli 2004, 20:00
Hoi Bram!

Problemen met je GRX-4 ?:-D :-D :-D

(even voor de niet ingewijden.....Bram, Michael AE en ik hebben gezamelijk GRX-en gekocht)

Ik heb gelukkig geen enkel probleem. Binnen 10 minuten was dat ding geprogrammeerd zoals ik dat wil. Eerst gewenst midichannel instellen (simpel....stroom dr af....write-knop ingedrukt houden...stroom dr op en aan de hand van de handleiding channel kiezen en dan STROOM ERAF!)
Vervolgens lekker je patches programmeren.
Ik heb dan wel het voordeel dat ik veel kennis van midi heb.....
Als je dr echt niet uitkomt......PB me effe met je telefoonnummer.
Ik ben gelukkig bijna klaar met mn rackie

Groet en suc6

Vinni

BramVersteeg
9 juli 2004, 13:11
Allereerst heel erg bedankt!
Ik ben nogal gestressed omdat ik zondag en donderdag op moet treden voor een groot publiek (1300 man) en ik wil natuurlijk dat m'n spullen werken! Maar goed. Ik heb die GRX-4 dus niet goed begrepen over die pre-sets maken. Ik had hem al op PC's gezet en wilde toen pre-sets gaan maken. Ik zette hem in het juiste menu ( na 1 keer flashen) en drukte zolang op edit tot ik de juiste lichtjes zag branden en haalde de stroom eraf en hoopte dat ie geprogammeerd was. Ook dacht ik dat ik een 7-pins midi-kabel nbodig had maar dat leek me raar(er zit een 7-pins op).
Ik ga snel even yoeri z'n manier uitproberen en hopen dat het lukt! :-?

BramVersteeg
9 juli 2004, 13:20
Als ik yoeri dus goed begrijp moet je eerst in het eerste 'menu' (1 keer flash) alle led's uit zetten en dan de stroom eraf. Dan, zonder edit in te drukken, aanzetten. Vervolgens op edit drukken to de led's goed staan(eerst op patch van GT-6 drukken). Dan op de volgende patch drukken en weer op edit tot de led's goed staan... enz. enz.??? Ik heb in het eerste menu de led's uit gezet en toen de stroom van de GRX-4 af gehaald. Toen weer aangezet en edit ingedrukt maar er gebeurd niks. :-?
Mijn mail en tevens MSN is: kanteldarmkanon@hotmail.com en telefoon nummer is 0412-639777.

BramVersteeg
9 juli 2004, 18:21
Opgelost! 8-)
Na even met Yoeri te hebben gepraat en wat uitgetest deed ie het opeens wel. Ik dacht eerst dat het toekennen van het kanaal (binnen de GRX-4) het instellen van pre-sets was. Toen Yoeri me dat had verteld(hoe het wel moest) deed ie het nog niet en hebben we van alles geprobeerd. Op een gegeven moment deed ie het opeens wel?? Erg vaag maar goed.
Ik ben een blij man die de eerste stap van de Midi (een beetje) begrijpt. :cool:
Iedereen bedankt voor de hulp.
Grz. Bram

vinni
12 juli 2004, 23:13
Nog een geintje wat ik ondervond met de GRX....

Alles goed aangesloten....midichannel ok......patches ok....

Maar na het kiezen van de patch.....hoorde ik geen effect welke ik op de loop had aangesloten..."kut.....multimeter.....opnieuw solderen"...
Maar nee hoor.....

Afijn uurtje later..."Toch maar de manual eens lezen..."
Momentary?....Latch?......"Zal toch niet...."

En ja hoor....stond standaard in momentary.....da's lekker!
Effe snel anders geprogrammeerd en.....Voila!

Vinni

BramVersteeg
13 juli 2004, 11:13
Daar dacht ik ook even aan maar dat had ik meteen in het begin al omgezet.