PDA

View Full Version : Squire Stratocaster



andy
8 juli 2004, 14:48
Vraag: De eerste Squire Stratocasters kwamen toch uit in 1981?? Tot 83, alleen voor de Japanse markt en daarna ook voor de export.
De eerste Strats van Squire waren zelfs beter dan de Amerikaanse uitvoeringen (kan ik zelf over mee praten).
Klopt deze info?? Of zijn er nog oudere Squire Strats??

BartL
8 juli 2004, 14:52
http://mindcritic.dyndns.org/crap/guitars/squier.jpg
http://members.home.nl/guusslotman/squier.gif
Edit: Geen idee :-D

andy
8 juli 2004, 15:03
Ik stel gewoon een vraag.
:evil: Ik erger me zo langzamerhand dood aan al dat wel of niet goed bedoelde geouwehoer in allerlei topics. :evil:

Hierdoor krijg je weer een zeiktopic en kan ik fluiten naar de antwoorden, mijn dank is groot. NOT.

BartL
8 juli 2004, 15:14
Sorry Andy :( Het spijt me verschrikkelijk...maar goed.


Vraag: De eerste Squire Stratocasters kwamen toch uit in 1981?? Tot 83, alleen voor de Japanse markt en daarna ook voor de export.
De eerste Strats van Squire waren zelfs beter dan de Amerikaanse uitvoeringen (kan ik zelf over mee praten).
Klopt deze info?? Of zijn er nog oudere Squire Strats??

Bigfoot414
8 juli 2004, 15:27
Ik kan je wel vertellen dat de hals van mijn Tele, een Squier '83-er, net zo fijn zoniet fijner aanvoelt dan andere Telehalzen. De verkoper van de Tele had nog 2 andere, allebei USA's ('70's), maar de hals van de mijne was toch echt fijner. Ook de afwerking was veel beter. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat met strats zit, maar de Telecasters doen zeker niet onder voor de moderne USA's.

The Thumb
8 juli 2004, 15:27
De eerste Squiers stammen uit Japan, ik dacht uit 1982, en hadden op de kop een groot Fender logo en een klein Squier logo. Serienrs begonnen met JV (Japan Vintage, het waren reissues). In de opstartfase van de Japanse fabriek werden de onderdelen van Fender uit de USA fabrieken naar de Japanse fabrieken gebracht. Door de vaak wat betere kwaliteitscontrole in Japan waren de eerste Squiers inderdaad minstens zo goed als de USA’s van die tijd.

Na deze Squiers kwam in 1983 de JV serie met groot Squier op de kop en klein Fender. Deze gitaren waren wel van lokale (budget)onderdelen gemaakt en bedoeld voor de export. Verkopers van deze serie willen vaak doen geloven dat ook deze gitaren van USA onderdelen

Antal
8 juli 2004, 15:34
Van deze (http://www.mrgearhead.com/squierfaq/historyfaqSQ.html) site:

Q. "How long have Squier brand guitars been around?"
A. Fender acquired the V.C. Squier company, (an instrument string making company), in 1965 to produce Fender Strings. In 1982 the first Fender "Vintage series" guitars were produced in Japan. In that same year, in an effort to compete effectively in the European budget guitar markets, Fender Japan began producing some less-expensive versions of the "Vintage series" guitars for export into those European markets. These instruments were identified by a small "Squier" logo on the end of the headstock. Later that year this logo was replaced by a larger "Squier" decal which took the place of the Fender logo on the headstock. These were the first Squier brand instruments.
And so, began the history of Squier...

andy
8 juli 2004, 16:03
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Dan zat ik aardig goed met mijn vermoedens.

@ The Thumb. Ik had een exemplaar met Squire groot op de headstock en Fender klein helemaal aan het einde van de kop. Destijds bijna 1000 piek, maar voor een vergelijkbare Amerikaan die ook nog minder lekker speelde en klonk, betaalde je 1200 piek. Die heb ik in 1984 of 85 gekocht. Helaas bij een woninginbraak gejat. :-(

@BartL: Het was niet persoonlijk, maar meer een irritatie in het algemeen.
Maar je hebt het weer goed gemaakt. :wink:

BartL
8 juli 2004, 17:19
:oops:
I know, begrijp wat je bedoelt :)

BartL
8 juli 2004, 17:53
En nu on topic:
Zijn die oudere Squiers wel te pruimen? Das toch niet zo een troep als dat er nou gemaakt wordt, of wel?
Maken ze TEGENWOORDIG eigenlijk nog boeiende Squiers?

andy
8 juli 2004, 18:35
De eerste serie Squires waren kwalitatief erg goed. Ik heb het volgens mij al vaker geroepen, maar begin jaren 80 waren er heel veel muzikanten die liever een Squire kochten dan een Fender. Fender zat op dat moment ook kwalitatief even in een dip.
De serie Squire die in de tweede helft van de jaren 80 en later uit kwamen, waren kwalitatief stukken minder. Het hout was minder, de hardware was minder. Die dingen speelden gewoon niet lekker. Het was echt een low budget gitaar geworden.
Wat de reden daarvan precies was weet ik niet, maar ik las er ooit ergens een post van Wietse over. Misschien dat die er iets over kan melden.

The Thumb
8 juli 2004, 19:02
Andy,

de achtergrond daarvan is dat Fender zich door de talrijke (met name) Japanse kopieen genoodzaakt zag zelf een low budget gitaar uit te brengen... dat werden de Squiers. De eerste series waren eigenlijk ´te´ goed, omdat ze nog van Amerikaanse onderdelen gemaakt waren. En inderdaad, dat gebeurde net op het moment dat de gemiddelde USA Fender nou niet echt geweldig was. Vandaar dat er toen mensen waren die liever een Squier hadden dan een USA Strat. Pas later ging Squier lokale onderdelen gebruiken, en was het doel bereikt: een goedkope budgetgitaar.

bat
8 juli 2004, 19:03
Hmm, ik heb een 93er Squier Silver Series Telecaster gehad en die was toch behoorlijk fijn.

Bovendien: 3 stukken hout voor de body, waar de Amerikanen toen tot 5 stukken hout voor de body gebruikten.

De Squier Standard Tele die ik nu heb is leuk, maar haalt het niveau niet van een Mexicaanse Fender.

Diedo
8 juli 2004, 20:26
even over dat logo:

ik las hierboven dat alleen de eerste squiers uit pek em beet ´82 en ´83 groot Fender en klein squier series hadden staan, maar ik heb zelf een zelfde headstock gehad, maar ik geloof dat ie uit een jaar of ´95 of ´96 komt... (ik kan nu niet meer aan het serienummer komen want hij staat op school en het is nu vakantie...)

maar is dat mogelijk? of klopt er iets niet?

ijzerbroot1
9 juli 2004, 16:55
Er worden nog wel goede squiers gemaakt denk ik. Ik heb zelf een Squier Telecaster 72 custom, en dat speelt echt lekker. Uiteraard is niet alles aan de gitaar toppie, maar dat zijn dingen zoals strappins en een loszittende jackinput. Eigenlijk niets schokkends, alleen wat slordig. Gooi er een paar degelijke pickups in en je hebt een heel best gitaartje hoor. Maar zoals voor alle gitaren geldt, even zoeken tot je een goede vindt. En blijf weg van die affinity series, dat is echt niet al te best. Squier standard strats zijn wel aardig te pruimen voor dat geld. Kijk maar eens op marktplaats, je wordt ermee doodgegooid.

fred dons
10 juli 2004, 11:48
er is ook een latere mex uitvoering met groot fender spagetti logo en
klein squier logo
je kunt het verschil met de originele japanner zien door de verschillende zadels mex gegoten zonder logo, jap heeft bent zadels met fenderlogo)

Squier4ever
16 juli 2004, 19:55
Ik speel al een jaar of 2 op een nu 6 jaar oude affinity strat.
Om te beginnen is dit echt een geweldige gitaar, voor gevorderden ook nog zelfs. Alleen ben ik meer een Les Paul mens, maar toen ik electrisch begon te spelen vond ik die hondslelijk en ik kon en kan um nog niej betalen. Deze werd mij toen 2ehands aangeboden met een ampje voor een leuke prijs.
Inmiddels ben ik wel aant sparen voor een Les Paul, maar ik ben het niet met bepaalde personen eens dat de affinity's totale puin is. Zeker voor het geld dat je ervoor moet geven vind ik dit prima gitaren!!!!

Squier4ever
16 juli 2004, 19:55
Ik speel al een jaar of 2 op een nu 6 jaar oude affinity strat.
Om te beginnen is dit echt een geweldige gitaar, voor gevorderden ook nog zelfs. Alleen ben ik meer een Les Paul mens, maar toen ik electrisch begon te spelen vond ik die hondslelijk en ik kon en kan um nog niej betalen. Deze werd mij toen 2ehands aangeboden met een ampje voor een leuke prijs.
Inmiddels ben ik wel aant sparen voor een Les Paul, maar ik ben het niet met bepaalde personen eens dat de affinity's totale puin is. Zeker voor het geld dat je ervoor moet geven vind ik dit prima gitaren!!!!

devaron
1 oktober 2005, 12:27
Om helemaal compleet te zijn in de info over de JV Squires: er bestaan ook nog (hele zeldzame dus voor verzamelaars dure) zogeheten 'pre-Squire JV' modellen. Dat zijn de echte allereerste modellen die door Fender Japan op de markt werden gebracht in 82/83. Deze run had helemaal geen (kleine) Squire logo op de headstock, maar alleen Fender! Alleen een heel kleine aanduiding 'Made in Japan' onder het Fender logo gaf aan dat die in Japan was vervaardigd. Waarom hadden deze gitaren geen Squire logo? Simpelweg omdat deze op de markt werden gebracht als originele Fender gitaren! Alleen op de neck plate stond het JV-serienummer (JV = Japan Vintage).
Fender USA heeft echter - om niet aan eigen succes ten onder te gaan - vlak hierop besloten om haar in Japan vervaardigde Fenders te laten hernoemen in Fender Squire. Eerst met een groot Fender logo in combinatie met een klein Squier logo (ook vrij zeldzaam), maar al gauw daarna omgekeerd, dus: met een groot Squire logo en een klein Fender logo. De rest van het verhaal is bekend.