PDA

View Full Version : Fase bij microfoons?



bartkruizenga
8 juli 2004, 11:26
Wat is de FASE bij microfoons?

Ik heb hier veel over gehoord en ik zou echt niet weten wat het is of waar het voor dient.

Dingen als bij microfoons de fase omkeren :???:

aaaaaaaaaaaa! help!


trab

Negative K3 fan
8 juli 2004, 11:52
fase heeft met golven enzo te maken, geluid is een golf, electriciteit wat uit mics komt is ook een golf, een fase is een golfbeweging en golven kunnen elkaar opheffen als ze precies tegenovergesteld zijn, dat kan dus gebeuren met microfoons (maar ook bv. met pickups en luidsprekers) en dat betekent veel signaal verlies.

ik hoopd at mijn verhaal klopt, ik basseer dit op alleen wat middelbare school natuurkunde.

bert k
8 juli 2004, 13:54
Klopt wel min of meer. Een geluidsgolf waait eerst naar voren, dan naar achteren. Als je met twee mics tegelijk werkt, en ze staan niet op exact dezelfde afstand van de geluidsbron, dan kan de ene mic de golf naar voren horen en de andere mic dus de golf naar achteren. Dan probeer je dus tegelijk te duwen en te trekken en dan hoor je nix :D (In de praktijk hoor je best wel wat, maar je geluid is dun, en zacht)
Als je nou een van de twee mics in tegenfase zet, gewoon met een knopje op de mengtafel, dan sluit je hem als het ware achterstevoren aan, zodat duwen trekken word. Plotseling klinkt alles beter.

Dit is dus een truc voor bijv. een gitaaramp met 2 mics, of drummics. Gewoon op gehoor testen wat goed klinkt.

Horus
8 juli 2004, 17:21
Als je met maar 1 mic werkt heb je vrijwel geen fase problemen. Wat ik altijd makkelijk vind om fase problemen met 2 mics (bijvoorbeeld een versterker micen) weg te toveren, is gewoon uit fase opnemen (dus dun, en lelijk), en dan digitaal de fase gelijk zetten. Als je in een programma als Cubase heel ver inzoomt, kan je de golven van je geluid zien, en zeer waarschijnlijk zien je 2 kanalen er bijna hetzelfde uit. Trek de een heel iets naar voor of achter en zet ze gelijk, en je fase probleem is opgelost.

Negative K3 fan
8 juli 2004, 19:20
en je hebt een hele kleine delay eraan toegevoegd... klinkt vast ook wel iets beter. Lijkt me wel een goede oplossing.

bartkruizenga
8 juli 2004, 20:35
ok thnks mensen,

dat is alles wat ik wou weten

Horus
9 juli 2004, 13:42
en je hebt een hele kleine delay eraan toegevoegd... klinkt vast ook wel iets beter. Lijkt me wel een goede oplossing.

Nee, eigenlijk haal je zo de mini delay die er al in zin eruit. Bovendien is dit zo'n klein beetje dat het absoluut niet hoorbaar is door het menselijk oor ;)

bert k
9 juli 2004, 14:47
Als je uitgaat van een toonhoogte van 400 hertz , en je hebt twee tracks helemaal uit fase, dan schuif je een halve golflengte op, das dus een achthonderdste seconde, oftewel 1,25 milliseconde. Dat is wel onhoorbaar. Maar met dat geschuif heb je wel kans op rare flanging effecten (wat wel weer heel leuk kan zijn. Je kan in Cubase of in Cool Edit, ook een track spiegelen, dan draait ie hem gewoon (verticaal) om. Dan ben je er ook, zonder delay.