PDA

View Full Version : Ontwerp e.d.



Bram Dijkhuis
7 juli 2004, 22:52
Hey,

Dit is mn eerste post op de site. Ik wil gaan beginnen met het zelfbouwen van gitaar, maar zit met nogal wat vragen. Ik heb een boel informatie al op internet kunnen vinden, maar er zijn nog een aantal dingen onduidelijk.

Ik wil eerst beginnen met het bouwen van een guitar kit (Saga of iets in die richting). Lijkt me namelijk een goede oefening. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om een gitaar from scratch te maken dus ik ben al een aantal dingen aan het uitdenken.

Nu weet ik dat je, als je een eigen ontwerp bouwt, volledig de vrije hand hebt in de afmetingen van de body. Als je je een bestaand ontwerp wil gaan nabouwen zou je dat ook kunnen doen, maar het is natuurlijk het mooist om hem getrouw na te bouwen. Mijn grote vraag is: "Hoe kom je achter de afmetingen van een reeds bestaand ontwerp?" Ik zou natuurlijk met een meetlint de eerste de beste gitaarwinkel in kunnen lopen, een Les Paul Flametop van de muur hijsen en beginnen met meten, maar ik denk dat de mensen van de winkel daar niet zo blij mee zouden zijn.

Heeft iemand hier misschien een wat simpelere oplossing voor (behalve dan, zorgen dat ik vrienden heb die een Flametop hebben? :P)

Alvast bedankt

AART
9 juli 2004, 14:08
GOOGLE vind alles :)

bert k
9 juli 2004, 14:39
Hangt er vanaf of je de maten van de snaren, brug en topkam bedoelt, die zijn wel overal op het net te vinden.
Maar als je een bestaand model wilt nabouwen kan je het beste zo'n ding lenen en netjes overtekenen op een stuk karton.
By the way, welkom op het forum. :)

Javaca
9 juli 2004, 18:35
Mijn advies foor het nabouwen:

-Haal van de site van de bouwer een foto in hoge resolutie van het frontaanzicht van de gitaar die je wil nabouwen. (fender en squier hebben hele goeie foto's)
-Print deze (meerdere keren) uit op de ware (of gewenste :wink:) grootte van de gitaar.
-Hang er 1 aan de muur voor aantekeningen en nametingen.
-Verknip de ander(e) voor sjablonen.

Anavrin
10 juli 2004, 02:59
als het goed is kun je hier een CAD-tekening van een Les Paul Junior downloaden:
http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/visit.php?lid=34

EDIT:
OK, de tekening hierboven is niet van een Junior (ook al denkt die gast die 'm online heeft gezet van wel), maar van een double-cut.
Ik had 'm hier:
http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/index.php
vandaan gehaald, dus misschien kun je zelf ff checken of er iets bij zit wat je wel kan gebruiken.

Bram Dijkhuis
11 juli 2004, 17:20
Bedankt voor de tips allemaal. Heb in ieder geval al een aantal tekeningen op ware grootte gemaakt nu. Heb 1 van mijn eigen gitaren opgemeten en die vergeleken met andere modellen, zodat de verhoudeingen min of meer kloppen. Het hoeft ook niet zo nodig een exacte kopie te zijn denk ik, ga het liefst voor een eigen ontwerp denk ik...