PDA

View Full Version : EMG HZ splitten?? en hoe??



amon
7 juli 2004, 18:11
ik heb 2 emg's uit de hz serie. nu met 1 voume en 1 tone knop en 1 3standenschakelaar, maar ik vroeg me af of ik 1 van die humers kan splitten en er een 2 standschakelaartje bijzetten (gesplitst/niet gesplitst).

is dit mogelijk?
mijn 2standenshakelaartje (miniswitch) heeft overigens maar 3 soldeerpuntjes en volgens de schema's op seymour duncan moet het er 1 met 6 punten zijn. MAAR.... welke moet ik hebben:

http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/schematicsjpg/2hb_1vol_1tone_3way-w-split.jpg


of:

http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/schematicsjpg/2hb_1vol_1tone_3way-w-ser_p.jpg

als dat 2e schema het goede is, dan moet ik een ander miniswitchje kopen, met 6 punten, maar op dat eerste schema, kun je dat ook gewoon zien als een switch met 3 punten? (aangezien die linker drie toch niet gebruikt worden...)

AART
7 juli 2004, 20:41
dat kan toch niet met emg's???. Nou probeer je emg's met een schema van sd's te splitten, ik vraag me af of actieve pu's überhaupt te splitten zijn :???:

laat staan met een schema van sd's. :-?

amon
7 juli 2004, 21:00
die emg's zijn niet actief, gewoon passieve en die schema's van seymour duncan zijn vaak voor alle elementen te gebruiken. op mijn emg's zitten ook dezelfde draden, dus ik dnek wel dat ze te splitten zijn. zeker weten doe ik dat niet, daarom is dat ook 1 van de 3 vragen...

(de 2e is welk schema, de 3e is of mijn miniswitch te gebruiken is als het eerste schema de goede is)

Antal
8 juli 2004, 10:02
Dan kan het dus wel! En dit schema kun je ook gewoon gebruiken. Je moet alleen ff controleren of de kleuren van de draden bij jou hetzelfde zijn. Verders maakt het niets uit. Als je tenminste ook een hunbucker hebt waar 4 draden uitkomen. Maar uit je verhaal begrijp ik van wel.

Als je alleen maar je humbucker wilt splitsen, en hem dus als single coil wilt gebruiken, dan heb je het bovenste schema nodig. Die is ook vrij eenvoudig uit te voeren. De onderste is als je de 2 coils van je humbucker wilt schakelen tussen serie parrallel.

amon
8 juli 2004, 11:10
ok!

en wat houdt dat serie/paralel in? ik bedoel, wat voor geluid krijg je daarmee? misschien is dat namelijk wel leuker....?

Trocar
8 juli 2004, 17:04
Bij het onderste schema:
Als je een two-position DPDT switch gebruikt is het een schema voor series/parallel. Als je een three-position on/on/on DPDT switch gebruikt, is het een schema voor series/split/parallel. Dan heb je dus drie opties.

Ik geloof dat je met jouw schakelaartje het bovenste schema wel kan doen. Je hebt dan een selectie tussen serie/noordelijke spoel. Het schema voor serie/zuidelijke spoel is ietsje anders. Voor de onderste moet je een nieuwe switch kopen.
http://guitarelectronics.zoovy.com/category/wiringresources.1wiringdiagrams.humbuckerwiringmod s/

Parallel: slightly less powerfull, with more highs and an overall "cleaner" sound. (This is not exactly the same effect as turning off one coil.)
- DiMarzio handleiding.

amon
8 juli 2004, 18:27
mannen, bedankt!

ik heb er een parchtig geluid bij! (op bovenste schakeling)

gelukkig klinkt het goed, want ik heb wel iets van 10 keer de snaren erop en eraf moeten zetten/halen, evenals de hals (moest eraf, anders kon de slagplaat niet goed los).... de aarding was nooit goed, sinds ik die emg's in mn gitaar (fernandes vertigo standard) geflikkerd heb, maar dat boeide niet, die kreeg ik nooit goed (ook nu niet). de eerste keer, ik sluit alles aan en alles doet het meteen (behalve de aarding, maja..).
dus, alles er terug op gezet, kom ik erachter dat het toch fijner is als het andersom zou zitten (switch naar boven: split, switch naar onder: normaal), dus ik alles eraf, draadjes verwisselen... doet ie het niet meer... ik weer alles eraf halen, draadjes nakijken, opnieuw solderen, alles er weer op, doet het weer niet, andere switch gepakt, erop, en jawel deze deed het wel weer! gelukkig!

daarna nog iets van 5 keer alles eropen eraf gehaald om maar te kijken waar de fout met het aarden zat... nog steeds niets kunnen ontdekken...



maargoed, de het geluid mag er wezen! en zolang ik blijf spelen, heb ik geen last van de ruis van een slecht geaard iets...
prachtig akoustisch geluid bij de gesplitste optie en prachtig scheurgeluid bij normaal!!! ik ben blij!!! 8-) 8-) :-D :-D :-D :P :-D

Trocar
8 juli 2004, 20:34
:D Ok dan! Nadat ik gereageerd had, ben ik ook meteen weer gaan klooien en solderen...

Mooi dat het gelukt is!

Izegrim
14 juli 2004, 10:44
Hmmm... Welke HZ's heb je gesplit? Ik heb H3's die ik super vind om te scheuren maar de cleane sound word ik niet warm of koud van. Misschien moet ik dit ook maar doen. Kun je mij vertellen of je er ook zo over denkt en of die paralelle schakeling een geluid geeft die wat meer karakter heeft (clean)? En of het dezelfde type HZ's zijn? Thanks bro!