PDA

View Full Version : links of rechts aanleren?



pmeij270769
7 juli 2004, 14:23
Hallo allemaal,

Ik ga binnenort les nemen maar kan maar niet bepalen of ik als linkhandige links of rechts moet aanleren. Men zegt dat ut kan...
Hoe zijn de ervaringen?

Iced Dragon
7 juli 2004, 14:30
kiko loureiro is ook linkshandig maar speelt rechtshandig, maar toch raden de meesten het niet aan. Doe maar links dus..je coördinatie en kracht zal sowieso beter zijn...

GuitarMaster
7 juli 2004, 14:57
gewoon een gitaar pakken, dan hou je hem automatisch links of rechts vast, dat is meestal de goede kant.

Ronald
7 juli 2004, 15:19
ja das natuurlijk wel een lastig dillema , want linkshandige spullen zijn er veel minder te krijgen , dus heb je minder keus, maar jezelf rechtshandig aan gaan leren als je links bent lijkt me wel extra moeilijk.

je zou in principe ook linkshandig op een rechthandige gitaar kunnen spelen en dan de snaren andersom erop zetten , maar ja das ook nie alles.

tja kunnen wij nie echt voor jou beslissen denk ik

Darkwing
7 juli 2004, 15:35
Ik ben ook linkshandig en heb mezelf het gitaarspelen van begin af aan rechtshandig aangeleerd en dat gaat prima. Ik heb laatst een linkshandige gitaar in de handen gehad en kon daar absoluut niet mee omgaan. Voor mij is het nu natuurlijk... het is misschien lastig in het begin (ook al heb ik dat zelf niet zo ervaren), het is wel een stuk makkelijker wat betreft accessoires, en als je eens een keer op de gitaar van iemand anders wilt spelen (9 van de 10 keer rechtshandig).

ReinoutV
7 juli 2004, 16:22
Op zich zijn het zulke aparte bewegingen die je handen moeten maken dat het niet eens uitmaakt of je rechts of links bent. Rechtshandigen doen op gitaar de fijnste bewegingen met links, dus misschien ben je als linkshandige wel beter af ook.

thijsov
7 juli 2004, 16:47
ik ben links, heb rechts aangeleerd gaat goed, mijn co-ordinatie is zowieso al beter door piano spelen.

pmeij270769
7 juli 2004, 17:02
Bedankt voor de reacties zover. Gezien het feit dat reacties van de mensen met ervaring (de linksen) over rechts positief zijn, lijkt het mij wel verstandig toch door de rechtse zure appel te bijten. Mede ook omdat de beschikbaarheid en uitwisselbaarheid op rechts vele malen groter is.

the joshua tree
7 juli 2004, 19:35
gewoon een gitaar pakken, dan hou je hem automatisch links of rechts vast, dat is meestal de goede kant.

Dat is bij mij niet waar! Ik ben zo rechts als maar kan maar pakte hem de eerste keer volkomen verkeerd vast!

harrie-beton
7 juli 2004, 23:31
Linkshandigheid is AANGEBOREN. Ongeveer 15% van de mannen en 3% van de vrouwen zijn links dominant.

als je links bent is je rechterhersenhelft dominant t.o.v je linker. De hersenen werken gekruist. Dat betekent dat je linkshandig beter bent dan rechts. Links wordt je waarschijnlijk een betere gitarist dan rechts.

Andere factoren spelen ook een rol. Ritmegevoel, oefening en muzikaliteit.
Ik wil wel stellen dat je links meer kans maakt dan rechts.

Deze tekst heb ik al eerder op forums getypt.

Eh ken je Jimi Hendrix?

Pilitev
7 juli 2004, 23:58
Ik weet niet of je ook al gelijk van plan bent om een gitaar ofzo te gaan kopen, maar stel dat je dit wel doet en je krijgt op den duur toch het gevoel dat dat rechtshandige niet zo geweldig gaat, dan zit je wel mooi met die gitaar opgescheept

Pilitev
8 juli 2004, 00:00
Ik weet niet of je ook al gelijk van plan bent om een gitaar ofzo te gaan kopen, maar stel dat je dit wel doet en je krijgt op den duur toch het gevoel dat dat rechtshandige niet zo geweldig gaat, dan zit je wel mooi met die gitaar opgescheept

Darkwing
8 juli 2004, 01:41
Linkshandigheid is AANGEBOREN. Ongeveer 15% van de mannen en 3% van de vrouwen zijn links dominant.

als je links bent is je rechterhersenhelft dominant t.o.v je linker. De hersenen werken gekruist. Dat betekent dat je linkshandig beter bent dan rechts. Links wordt je waarschijnlijk een betere gitarist dan rechts.

Andere factoren spelen ook een rol. Ritmegevoel, oefening en muzikaliteit.
Ik wil wel stellen dat je links meer kans maakt dan rechts.

Deze tekst heb ik al eerder op forums getypt.

Eh ken je Jimi Hendrix?

Zoals Reinout al zei, de handelingen die je met je (beide) handen moet doen zijn sowieso nieuw voor je, en of je nou links- of rechtshandig bent, ik denk niet dat het veel uitmaakt. Het gaat eigenlijk om de samenwerking en coördinatie tussen beide handen, en of je dat nou links- of rechtshandig aanleert maakt volgens mij geen bal uit. Beide handen moeten immers werk verrichten. Eigenlijk zou je dus tweehandig moeten zijn ;)

Negative K3 fan
8 juli 2004, 11:58
rechts!!1 zonder twijfel, niets zo vervelend bij gitaren om linkshandig te ouwehoern, je kunt nooit op een andere gitaar spelen (omdat die 99,99% rechts zijn) en in winkel kun je nooit gitaren uitproberen en soms zijn zelfs bepaalde modellen niet eens linkshandig te krijgen.

harrie-beton
8 juli 2004, 16:01
Op een gitaar doet je ritme hand de moeilijkste dingen, dat moet je dominante hand zijn voor het beste resultaat.

Wil je makkelijk gitaren van anderen bespelen of wil je een goede gitarist worden. Waar gaat het nu om??

hb

ReinoutV
8 juli 2004, 16:53
Ritme-hand de moeilijkste dingen? Sorry hoor, maar je fret-hand moet volgens mij veel secuurder werk verrichten...

Negative K3 fan
8 juli 2004, 19:23
als dat zo is, waarom spelen rechtshandigen dan altijd verkeerd om hun gitaar?

dejohan
9 juli 2004, 14:07
Ik ken een linkshandige gitarist die rechts speelt, en hoewel hij goed speelt, zijn rechterhandtechniek is echt niet het je dat. Manieren van aanslaan die iemand na zo'n jaartje wel kent kan hij na tien jaar spelen nog niet, dus blijkbaar is die hand wel belangrijk.

Ik zou links leren spelen mocht ik linkshandig zijn. Ik zou echter geen linkshandige gitaar kopen, je kan echt veel eenvoudiger:

Een rechtshandige gitaar gewoon omdraaien (dus met de dunste snaren naar boven). Jimmi Hendrickx, en Kurt Nielssen (of hoe heet die, die scandinaviër die Idol gewonnen heeft) spelen zo als ik mij niet vergis. Dan zal je wel tabs en akkoorden ondersteboven moeten leren lezen, maar ik denk niet dat dat zo moeilijk is eens je het gewoon bent.

Nog eenvoudiger is een rechtshandige gitaar omdraaien, maar de snaren er omgekeerd opzetten. (zodat de dikste snaren er weer vanboven opzitten). Dan heb je hetzelfde als hierboven, maar je snaren staan hetzelfde als een echte linkshandige gitaar. Als je op een klassieke gitaar speelt zou dat geen enkel probleem moeten zijn, op andere gitaren ook niet, alleen zie je daar wel dat je de gitaar ondersteboven houdt, maar dat maakt het eiegenlijk alleen nog cooler.

Toffe gozer
9 juli 2004, 16:49
Ritme-hand de moeilijkste dingen? Sorry hoor, maar je fret-hand moet volgens mij veel secuurder werk verrichten...

Ben ik het eigenlijk wel mee eens, ik ben zelf linkshandig maar ik speel op een gewone gitaar. De eerste keer dat ik op een gitaar ging spelen voelde dat normaal aan ,een rechtshandige gitaar. Ik vond het eigenlijk ook wel wel logisch dat ik mijn linkerhand gebruikte voor op de hals want de linkerhand moet het moeilijkste werk verrichten, ik snap op ook niet dat rechthandige mensen voor het fret-werk hun linkerhand gebruiken en niet hun rechter.

Orangensaft
14 juli 2004, 00:45
Een ander nadeel van linkshandig spelen: op een klein podium sta je elkaar vreselijk in de weg als je met rechtshandige gitaristen/bassisten speelt!

Thom TK
14 juli 2004, 00:54
Ik zou gewoon uitproberen wat je het fijnst vind spelen, rechts of linkshandig.
ik ben rechtshandig, maar speel linkshandig gitaar (trouwens: alles wat je met 2 handen doet, doe ik linkshandig: schieten, hockeyen (nee, ik zit NIET op hockey), honkbal, e.d.).
Ik vind het gewoon fijner, en: ik speel maar 2,5 jaar gitaar, maar mensen zeggen iedere keer verbaast te zijn wat ik kan na 2,5 jaar, dus het maakt dus niet uit wat je doet (als je maar doet wat je het fijnst vind spelen).
Nadeel: GEEN KEUZE IN GITAREN :evil:

Thom TK
14 juli 2004, 00:56
Voordeel: als rechshandige is mijn rechterhand het sterkst ontwikkeld, dus als ik gitaarspeel is dit mijn fret-hand (?).
Daar heb je dus een voordeel mee, in mijn geval.

Thom TK
14 juli 2004, 01:01
Linkshandigheid is AANGEBOREN. Ongeveer 15% van de mannen en 3% van de vrouwen zijn links dominant.

als je links bent is je rechterhersenhelft dominant t.o.v je linker. De hersenen werken gekruist. Dat betekent dat je linkshandig beter bent dan rechts. Links wordt je waarschijnlijk een betere gitarist dan rechts.

Andere factoren spelen ook een rol. Ritmegevoel, oefening en muzikaliteit.
Ik wil wel stellen dat je links meer kans maakt dan rechts.

Deze tekst heb ik al eerder op forums getypt.

Eh ken je Jimi Hendrix?

(sorry voor mijn spam-post)



+2!!!

Akira
14 juli 2004, 01:20
Luchtgitaar spelen en dan kijken hoe je je armen houd?
Ik zou toch links leren spelen.
Ik ben rechtshandig, en rechts spelen heeft vanaf het begin natuurlijk gevoeld.

Nou ja, bij naders inzien....probeer het gewoon allebei eens in een gitaarwinkel, een paar minuutjes.
Ga gewoon voor wat het natuurlijkst voelt.

sunday violence
21 juli 2004, 21:37
ik ben links en speel links!
steve morse is links en speelt rechts
steve morse is vet goed
conclusie

zoek het zelf ff lekker uit!

Bluesbreaker
21 juli 2004, 21:55
het lins/rechts idee komt uit de tijd dat je met je aanslaghand het meeste/snelste moest doen met je tokkelhand, dus als je rechts was was je rechterhand je aanslaghand

maar voor de meeste muziek van tegenwoordig doe je met je halshand ingewikkeldere dingen dus zou je als je rechts bent je rechterhand als halshand moeten gebruiken

nouja, betere benamingen kon ik er zo snel niet voor bedenken, maar ik denk dat de boodschap wel over komt zo

Gearjunkie
24 juli 2004, 19:17
Ik zou de snaren niet omdraaien op een rechtshandige gitaar (zoals Hendrix deed) Bij acoustische en electrische gitaren moet je de brug en topkam laten omdraaien, ivm snaardikte in de topkam en intonatie aan de brugkant.

Persoonlijk zou ik gewoon een linkshandige gitaar kopen.

Bluesbreaker
25 juli 2004, 19:40
kun je ook gewoon anders afstellen

maxiator7
26 juli 2004, 19:16
ik ben links en speel nu ook op een linkshandige gitaar.

de eerste keer dat ik een gitaar vasthield, was met mijn neef zijn rechtshandige gitaar. hij probeerde me er dammit van blink 182 op aan te lere. het probeem was dat mijn hand-oog coordinatie voor met plectrum te spelen niet zo goed was in mijn rechterhand, en de bewegingen allemaal nogal onnatuurlijk waren.
toen ik de snaren op een akoestische gitaar had verwisseld, ging dit allemaal veel beter, en lukte liedjes spelen veel sneller.
Ik neem aan dat het wel gelukt zou zijn met eenrechtshandige gitaar, maar aangezien ik iemand ben die vrij snel resultaat wil, denk ik niet dat ik het volgehouden zou hebben.

btw: je kunt wel simpele deuntjes ondersteboven spelen op een rechtshandige gitaar hoor :), ik doe het wel vaker op gitaren van vrienden, enigste is dat je anders moet gaan aanslagen.

Malochia
27 juli 2004, 16:23
Ik ben (ontzettend) linkshandig, maar speel rechtshandig gitaar. Zo ben ik nou eenmaal begonnen, een vriend van me gaf me als advies om maar gewoon rechtshandig te beginnen.
En daar nooit een probleem mee gehad. (met m'n linkshandigheid)

Toevallig trouwens, gister nog eventjes op een linkshandige akoustische gitaar gespeeld.....haha, wat was dat een ramp zeg. Een E-akkoord lukte nog wel :P Maar verder....


Zijn er hier trouwens mensen die na een tijd spelen (minstens een jaar ofzo) omgewisseld zijn..?

harrie-beton
27 juli 2004, 17:11
Ik ben linkshandig.

Ik heb 2 jaar rechts gespeeld, dat was een ramp. En nu 18 jaar links. Dat bevalt goed begrijpt u.

Heb in 1995 een linkshandige laten bouwen want, eerlijk is eerlijk: Linkshandige gitaren kopen is een ramp.

Ben G.V.D. in New York geweest bij MANNY's (dé vaste dealer gitaarzaak van JIMI HENDRIX). GEEN LINKSHANDIGE GITAREN!
:???:
Dus gelijk maar vliegtuig gekaapt


http://www.besidesthat.nl/gitaar/manny.jpg

Bluesbreaker
27 juli 2004, 17:26
Toevallig trouwens, gister nog eventjes op een linkshandige akoustische gitaar gespeeld.....haha, wat was dat een ramp zeg. Een E-akkoord lukte nog wel :P Maar verder....


Zijn er hier trouwens mensen die na een tijd spelen (minstens een jaar ofzo) omgewisseld zijn..?

ik ben rechts, maar ik zit er over te denken om ook eens linkshandig te gaan proberen, gewoon voor de grap

defecto
28 juli 2004, 14:15
Voor mij was het natuurlijk om op een rechtshandige gitaar te spelen omdat ik rechtshandig ben en ik dat eigenlijk (bijna) iedereen daarvoor had zien doen. Maar nu ik dit forum lees vraag ik me eigenlijk af waarom het dus niet omgedraaid is? Volgens mij heb je als gitarist de meeste moeite (relatief gezien) met je linkerhand... of niet? Je hebt ook meer speling met je rechterhand omdat je je linkervingers veel preciezer neer moet zetten. Dus waarom spelen rechtshandigen niet op een linkshandige gitaar? Naja.. ik ga in iedergeval niet omwisselen ofzo.. dan zijn al die jaren 'verspilde tijd' 8)

wanna1
30 juli 2004, 13:47
Ik ben links maar ben vanaf het begin automatisch rechts begonnen met spelen.

Ikzelf vind dit logischer om veel technische redenen.
veel grootheden doen dit ook btw (gebruik maar eens de zoekfunctie)

en tevens zijn er veel meer spullen te krijgen.

wat vind je zelf??

harrie-beton
30 juli 2004, 14:39
Ikzelf vind dit logischer om veel technische redenen.


ok, maar muzikaal gezien zou je links een betere gitarist worden.

wanna1
30 juli 2004, 15:14
Nee niet mee eens, ik vind dat hoever ik nu al ben gekomen qua spel en verschillende bands en aantal optredens, en aanvragen van bands, dat ik niet mag klagen.
Ook had ik niet durven dromen, dat toen ik begon met spelen, ik zover gekomen ben.

Ik ben tevreden en nog steeds groeiende. :-D :-D

wat betreft het linkshandig rechtshandig, denk ik dat het logisch is om het andersom te doen.

In mijn situatie; ik schrijf met links en doe daarmee veel moeilijkheden (motorisch priegelwerk) ook met links.
Op de hals doe je ook veel snel priegelwerk met links dus dat heb ik sneller geleerd.

nu ik bezig ben met "very fast notepicking" kom ik erachter dat het moeilijk is om lange tijd met beide handen dezelfde snelheid te houden, maarja wie heeft of had dit niet?? Ook dit is weer kwestie van veel oefenen. en dat lukt alweer aardig.

Ga op je gevoel af.

Luc-O
30 juli 2004, 15:50
Nee niet mee eens, ik vind dat hoever ik nu al ben gekomen qua spel en verschillende bands en aantal optredens, en aanvragen van bands, dat ik niet mag klagen.
Ook had ik niet durven dromen, dat toen ik begon met spelen, ik zover gekomen ben.

Ik ben tevreden en nog steeds groeiende. :-D :-D



Hé, wanna1, nu zit je weer 'op te scheppen', net als in mijn topic in Sounds, maar ik wil nou eindelijk wel eens wat van je horen. Dus nogmaals: kun je mij 'ns wat mailen?

wanna1
30 juli 2004, 16:04
Opscheppen??

Ik zeg niet dat ik goed ben of dat anderen dat moeten vinden!
Ik ben gewoon trots op mezelf, maar nog niet genoeg.

Ja ik zou nog reageren.

Alle bestanden die ik heb zijn ondersteund met midi sounds en die ondersteund mijn huisige computer niet en ik kan niet vinden waarom.

Maar momenteel ben ik bezig met improvisatietje over een baslijntje zonder midi, die stuur ik je wel toe over 2 a 3 dagen, ik moet nog een leuk introtje bedenken.

de garoeten maar weer

pmeij270769
6 augustus 2004, 11:57
Zo zeg. Wat veel reacties! Ben ik er nu uit..... denk het wel. Gewoon mijn eerste les ff proberen en dan maar een setje aanschaffen. Vooral de reacties van 'met links priegelen op de hals' kan ik me in vinden. Denk dat ik dus maar voor rechts ga, om te proberen.
Valt nog wel mee als ik met een goedkope gitaar begin (al Yamaha Pacifica 112 voor 259 Euri gezien). Kan altijd nog wisselen, dan maar met ietwat verlies.

patricia
13 augustus 2004, 11:50
Linkshandigheid is AANGEBOREN. Ongeveer 15% van de mannen en 3% van de vrouwen zijn links dominant.

als je links bent is je rechterhersenhelft dominant t.o.v je linker. De hersenen werken gekruist. Dat betekent dat je linkshandig beter bent dan rechts. Links wordt je waarschijnlijk een betere gitarist dan rechts.

Andere factoren spelen ook een rol. Ritmegevoel, oefening en muzikaliteit.
Ik wil wel stellen dat je links meer kans maakt dan rechts.

Deze tekst heb ik al eerder op forums getypt.

Eh ken je Jimi Hendrix?


ja, ken jij joe satriani(linkshandig maar speelt rechts-handig :wink: )

Mark S
13 augustus 2004, 12:39
Mark Knopfler is ook linkshandig maar speelt rechtshandig. Ik heb ook wel eens met een linkshandige gitaar zitten klooien, lijkt me lastig om dat onder de knie te krijgen (druk ik me nog heeeeel voorzichtig uit :lol: )

patricia
13 augustus 2004, 14:00
ik zalme maar niet uitlaten over de gitaren , dat is helemaal een ramp,met veel pijn en moeite een bc-rich bich uit amerika laten komen.
ik weet het ,wat moet een wijf nou met een bc-rich?nou gewoon omdat het een lekkere gitaar is en er gewoon tof uitziet, daarom.
nee, bedankde goeie god op je blote knieen dat rechtshandig bent.

:wink: patricia

Mark S
13 augustus 2004, 14:11
Woohhhhhhhh, een chicka met een BC-Rich!! :cool:

FOTO'S!!!!! :-D

patricia
13 augustus 2004, 14:27
als iemand mij kan vertellen hoe ik in GODSNAAM een foto erbij kan doen........nou vooruit dan. :-D

patricia
13 augustus 2004, 14:49
gevonden ha-ha,http://img.photobucket.com/albums/v435/karwei/guitars003.jpg

AFKAS
13 augustus 2004, 14:55
:o
Damn dat staat denk ik echt stoer live 8-)

Mark S
13 augustus 2004, 14:58
mooi hoor, nu nog even een fotootje van jou met de BC-Rich omgehangen...

patricia
13 augustus 2004, 14:58
ja best wel,ik heb een paar keer live gespeeld en dan zie je ze wel kijken hoor, ik ben denk ik een ruig typje ,in elk geval geen wasmachine-typ.
geef mij maar gitaren ha-ha.

AFKAS
13 augustus 2004, 14:59
Ruig als in..............Kittie ? :P

patricia
13 augustus 2004, 15:03
ha-ha, ik zal proberen ergens nog wat foto`s op te duikelen. :)

sunday violence
13 augustus 2004, 21:00
doe maar!
doe maar snel!

Richwoodje
18 augustus 2004, 12:29
ON-TOPIC:
Ik ben ook linkshandig, en speel rechtshandig. Het is mij ooit eens aangeraden door een leraar op de basisschool en ik heb er geen spijt van dat ik naar die gozer geluisterd heb.
En, als je met rechts een snaar te veel aanslaat, dan klinkt het soms nog wel vet. Als je met links je vinger verkeerd neerzet (verkeerde snaar) dan klinkt het naar nix :P

Pimmie
10 september 2004, 21:12
Ik ben heel erg links, en toen ik begon met spelen voelde het raar aan als ik zo'n rechtshandig ding vast had. Pech is wel dat je een fortuin moet neer tikken als je een fatsoenlijke gitaar wil kopen. Persoonlijk vind ik linkshandige strats er ook raar uit zien.
Dus ik speel links. Gary Moore is ook linkshandig geloof ik, Mark Knopfler ook...maar spelen rechts.

Thom TK
15 september 2004, 17:15
Jah, linkshandige gitaren krijgen is een drama, echt waar.
Margoed, gelukkig bestaat er een merk zoals ESP 8-) 8-) 8-) .
Die maken lefty's op aanvraag, dus dat scheelt weer.

Maar ik speel links, ben rechts.

[edit]: ojah Patricia: post eens een foto!

harrie-beton
23 september 2004, 08:31
ik heb gehoord dat er ook (een paar) links-spelende violisten zijn...

trouwens, ik als linkspoot heb net een ander gitaartje (voor erbij) gekocht. Een Ibanez George Benson, rechtshandig en ga hem naar links omzetten. Hij was de enige gitaar die me beviel maar wordt niet linkshandig gemaakt. Ik post het weekend wel een mp3 en foto..

Saksioni=links, speelt rechts. Tja.