PDA

View Full Version : Ervaringen Gibson Les Paul Junior Special Plus



Speedbird (Reinier)
7 juli 2004, 13:30
Hallo daar!

Nou vroeg ik me af of iemand ervaringen heeft met een Gibson Les Paul Junior Special Plus (hele mond vol).

http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/lpjplus.html

Ik ben thuis opgegroeid met de Fender Strat (mijn pa is Strat-freak), heb in Januari mijn eigen Tele gekocht. Nou wilde ik van deze zomer ook een Gibson Les Paul aanschaffen voor wat "extra ballen".

Gezien ik de "normale" Les Paul erg zwaar vind en er niet teveel aan wil uitgeven (pakweg 1300 Pleuro), zijn mijn zintuigen gevallen voor de wat lichtere Les Paul Junior.

Omdat ik helemaal geen Gibsonervaring heb wilde ik graag weten wat de verschillen en de voor- en nadelen zijn in tegenstelling tot een gewone Les Paul.

En maakt het nou wat uit als je ineens een Gibson oppakt terwijl je voordien alleen maar Fender hebt gespeeld. Welk verschil voel je bij het spelen?

Groeten,

Reinier Kraft van Ermel

AART
9 juli 2004, 18:10
voor ballen

koop een ibanez rg en een marshall jcm, gain op 10, en gaan met die banaan :-D

robzilla
9 juli 2004, 18:42
voor ballen

koop een ibanez rg en een marshall jcm, gain op 10, en gaan met die banaan :-D

Dat vraagt die niet.

Maar om maar ff ontopic te gaan, ik heb geen ervaring met die Junior. Wel met een gewone Std en dat voelt heel goed aan. Ga gewoon eens in de winkel een tijdje op een Les Paul spelen, en dan niet eventjes, maar een hele tijd.

spanky_franky
9 juli 2004, 19:20
sinds een paar maanden heb ik een Gibson LP special faded ebony en die bevalt me retegoed! daarvoor speelde ik op een squier strat, en het voornaamste verschil vind ik de halsdikte. De hals van m`n LP is veeeel dikker dan die van m`n squier. Verder is de actie van m`n LP lager dan de Strat
(aan beide heb ik niets gemod of wat.. gewoon nieuwstaat..)

máárrr.. daar ging het niet over :D
ik heb ook een LP junior in m`n handen gehad maar die vond ik minder klinken dan de special, hoe dat komt weet ik verder ook niet.. maar de special vond ik het meeste in de richting komen van de duurdere LP`s (heb een Classic en een Std. gepakt ter vergelijking)

Squier4ever
16 juli 2004, 20:02
Gibsons spelen tegenover Fenders vrij zwaar.
om te push-uppen moet je veel harder duwen, dan bij fenders, maar het kan ook aan de afstelling van een van beide gitaren liggen of mischien heeft met de tremolo en/of het ontbreken daarvan te maken?

AART
17 juli 2004, 13:35
volgens mij kan je beter een les paul studio kopen voor 1300, heb je meer waar voor je geld, de special series zijn volgens mij uitgerust met een slechte laklaag :-?

BLOK182
17 juli 2004, 14:07
Gibsons spelen tegenover Fenders vrij zwaar.
om te push-uppen moet je veel harder duwen, dan bij fenders, maar het kan ook aan de afstelling van een van beide gitaren liggen of mischien heeft met de tremolo en/of het ontbreken daarvan te maken?
Mwah, ligt ook grotendeels aan snaardikte, en je eigen handen. Sommige mensen spelen nu eenmaal sneller op een Fender nek dan op een dikke LP nek.

Sir Peckerkäse
17 juli 2004, 16:29
ik heb nog nooit een fender bespeelt maar het lijkt mij dat een gibson sneller speelt(mits de hals geen honkbalknuppel is), omdat hij korter is 24/3/4 - 25/5 gezeik

Vexx
17 juli 2004, 16:32
ik heb nog nooit een fender bespeelt maar het lijkt mij dat een gibson sneller speelt(mits de hals geen honkbalknuppel is), omdat hij korter is 24/3/4 - 25/5 gezeik

Dat kleine stukkie boeit dus echt niet.. Wat wél een belangrijk verschil is, is de finish van de hals.

Baker
21 juli 2004, 10:03
Nog steeds weinig mensen die ervaring hebben met die junior...
Ik ook niet. Wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Zelf heb ik een LP studio. Die moet je nieuw kunnen krijgen voor 1300 euro. (jongens.. please nu even niet de "Studio-is-not-the-real-thing-discussie, want daar heb ik nu geen zin in)

Probeer het ding eens uit in een winkel. En dan inderdaad niet 5 minuten, maar gewoon een uur! Je zult zien dat het gewicht best meevalt, en dat als je er eenmaal aangewend bent dat een LP ook best licht speelt. wellicht overbodig: Zorg er wel voor dat je een degelijke (brede)draagband gebruikt en dat de gitaar goed is afgesteld.