PDA

View Full Version : Overdrive pedaaltje



The_RockeR13
6 juli 2004, 18:12
Ik zoek een overdrive pedaaltje om keihard te scheuren :razz:

De overdrive van mijn behringer ultraroc gx110 is namelijk niet om aan te horen. Ik heb zelf echt helemaal geen verstand van pedalen. Welk pedaaltje gaat mij helpen voor een vette scheur?

BartL
6 juli 2004, 18:16
Boss OD-2
Klaar :)

The_RockeR13
6 juli 2004, 18:32
:o :lol: 8-)

The_RockeR13
6 juli 2004, 18:32
en mag ik nog hier even vragen wat het verschil is tussen gain overdrive en distortion :P

BLOK182
6 juli 2004, 18:39
Serieus, die OD2 (turbo-overdrive right) is vet, die heb ik zelf ook een hele tijd gehad, erg bruikbaar, heb em verkocht aan iemand en die er is ook al een dik halfjaar zeer tevreden mee.

The_RockeR13
6 juli 2004, 18:44
oke thnx dudes, dit word hem dus 8-)

The_RockeR13
6 juli 2004, 18:45
hee ik zie dat er ook een OD-3 is, is die niet beter

BlackSun
6 juli 2004, 18:56
Nee.

Mitch
6 juli 2004, 19:29
Daar is niet iedereen het mee eens, Speeddemon vond de OD3 voor een Boss overdrive uitzonderlijk goed.

Gain=letterlijk versterking, in de volksmond: de mate van vervorming.
Overdrive=letterlijk: oversturing (van buizen), maar kan dus gesimuleerd (of gestimuleerd trouwens :D ) door een overdrive pedaaltje. Oversturing geeft vervorming.
Distortion is kunstmatige vervorming, scherper geluid, minder als een overstuurde versterker klinkend.


Maar wat bedoel je trouwens met 'een vette scheur' ? Wat voor sound zoek je ? Misschien zoek je wel een Metalzone i.p.v. een OD2 ????

The_RockeR13
6 juli 2004, 20:30
Ik weet nog niet welke sound, meschien moet ik eens al die boss overdrive pedaaltjes uitproberen en kijken welke ik het vetst vind :razz:

Rooligan
6 juli 2004, 21:43
Ik weet nog niet welke sound, meschien moet ik eens al die boss overdrive pedaaltjes uitproberen en kijken welke ik het vetst vind :razz:

http://www.bossus.com/interactive/vpb_load.html
www.bossarea.com

IndiepoprockJesse
6 juli 2004, 21:44
anders kan je een big muff pi kopen of (wat duurder) een van de fulltone of t-rex reeks..

Jesse//

Globetrotter
6 juli 2004, 23:41
Is de Big muff een goede overdrive? Spreekt me ook wel aan, klinkt wel heel vet, ik vraag me af, is hij wel zo geschikt om bv. strummings etc. mee te doen, dan wel om riffs en solowerk te doen. Is hij anders niet wat zwaar (bedoel eigenlijk, wanneer je op meer dan 2 snaren tegelijk speelt...)
Cheers,

Bart

The_RockeR13
7 juli 2004, 10:17
Als je zoon boss pedaaltje koopt en op je versterker aansluit, gaat de eigen overdrivesound van de versterker dan weg, en is de sound dan geheel van het pedaaltje?

Fuhgawz
7 juli 2004, 11:40
Je sluit het pedaaltje aan op het cleane kanaal van de versterker. Wil je een overstuurd geluid, trap je op het pedaaltje dat vervolgens je geluid vervormt. Het overdrive kanaal van je versterker wordt dus helemaal niet gebruikt.
Je moet trouwens niet alleen kijken naar overdrive pedaaltjes, maar vooral ook distortion pedaaltjes en misschien wat fuzz pedaaltjes. Als je even vertelt welke bands je allemaal leuk en hoe je dus wilt klinken kunnen we je wat gerichter advies geven.
Ik kan je trouwens adviseren, en heel veel gitaarnetters zijn het hiermee met me eens, om eerst in de winkel de pedaaltjes te testen om te kijken welke je het mooiste vindt en het vervolgens via marktplaats 2e hands te kopen. Dat bespaart je veel geld!

BartL
7 juli 2004, 12:52
Doe ik ook altijd, vind ik toch wel lullig voor de verkoper in de winkel altijd :-D

The_RockeR13
7 juli 2004, 15:52
Hhm ik vind eigenlijk alle muziek wel leuk :D Wat zal ik eens noemen...
Metallica, Steve Vai, Steve Morse, Yngwie Malmsteen, RHCP, Thin Lizzy, Dire straits, Jimi Hendrix, Gary Moore, Van Halen, Eric Clapton, Santana, Guns N' Roses Oja en natuurlijk niet te vergeten de dikke lul band ( :razz: )

Ik vind zelf de sound van Metallica, Steve Morse, Van Halen, Gary Moore, Steve vai, en Bosch (gitarist hier op forum) vet klinken..

rasper
13 juli 2004, 23:20
Effe ook een vraagje binnen deze topic:
Zelf hou ik ook van het zwaardere scheurwerk. Ik kocht vroeger een Ibanez Distortion pedaaltje (DS7) om een wat betere distortion te krijgen uit mijn 15Watt amp in die tijd. Nu heb ik een Fender Performer 650 amp waarvan de distortion in de verste verte niet te vergelijken is met dat ibanez pedaaltje. De distortion van de amp voelt veeel krachtiger aan. Mijn distortionpedaal klinkt enorm schel zonder enige bas, helemaal niet wat ik zoek dus.
Het is ook alsof de distortion 'op' het geluid ligt.

Alhoewel ik redelijk tevreden ben van de distortion op mijn amp, vraag ik mij toch af of een pedaaltje als een metalzone zwaarder kan klinken dan de vacuum tube distortion van mijn fender-amp. Of zal het geluid er altijd 'op' blijven liggen met een pedaaltje?

rasper
13 juli 2004, 23:25
Effe ook een vraagje binnen deze topic:
Zelf hou ik ook van het zwaardere scheurwerk. Ik kocht vroeger een Ibanez Distortion pedaaltje (DS7) om een wat betere distortion te krijgen uit mijn 15Watt amp in die tijd. Nu heb ik een Fender Performer 650 amp waarvan de distortion in de verste verte niet te vergelijken is met dat ibanez pedaaltje. De distortion van de amp voelt veeel krachtiger aan. Mijn distortionpedaal klinkt enorm schel zonder enige bas, helemaal niet wat ik zoek dus.
Het is ook alsof de distortion 'op' het geluid ligt.

Alhoewel ik redelijk tevreden ben van de distortion op mijn amp, vraag ik mij toch af of een pedaaltje als een metalzone zwaarder kan klinken dan de vacuum tube distortion van mijn fender-amp. Of zal het geluid er altijd 'op' blijven liggen met een pedaaltje?

rasper
13 juli 2004, 23:28
Effe ook een vraagje binnen deze topic:
Zelf hou ik ook van het zwaardere scheurwerk. Ik kocht vroeger een Ibanez Distortion pedaaltje (DS7) om een wat betere distortion te krijgen uit mijn 15Watt amp in die tijd. Nu heb ik een Fender Performer 650 amp waarvan de distortion in de verste verte niet te vergelijken is met dat ibanez pedaaltje. De distortion van de amp voelt veeel krachtiger aan. Mijn distortionpedaal klinkt enorm schel zonder enige bas, helemaal niet wat ik zoek dus.
Het is ook alsof de distortion 'op' het geluid ligt.

Alhoewel ik redelijk tevreden ben van de distortion op mijn amp, vraag ik mij toch af of een pedaaltje als een metalzone zwaarder kan klinken dan de vacuum tube distortion van mijn fender-amp. Of zal het geluid er altijd 'op' blijven liggen met een pedaaltje?

rasper
13 juli 2004, 23:31
Effe ook een vraagje binnen deze topic:
Zelf hou ik ook van het zwaardere scheurwerk. Ik kocht vroeger een Ibanez Distortion pedaaltje (DS7) om een wat betere distortion te krijgen uit mijn 15Watt amp in die tijd. Nu heb ik een Fender Performer 650 amp waarvan de distortion in de verste verte niet te vergelijken is met dat ibanez pedaaltje. De distortion van de amp voelt veeel krachtiger aan. Mijn distortionpedaal klinkt enorm schel zonder enige bas, helemaal niet wat ik zoek dus.
Het is ook alsof de distortion 'op' het geluid ligt.

Alhoewel ik redelijk tevreden ben van de distortion op mijn amp, vraag ik mij toch af of een pedaaltje als een metalzone zwaarder kan klinken dan de vacuum tube distortion van mijn fender-amp. Of zal het geluid er altijd 'op' blijven liggen met een pedaaltje?

The_RockeR13
29 september 2004, 18:52
hmm ik denk dat ik een the darkness of metallica slag-gitaar sound zoek en een lead sound van gary moore, welk pedaal is geschikt? :razz:

Nicci
29 september 2004, 22:48
hee ik zie dat er ook een OD-3 is, is die niet beter

beter weet ik niet, maar de OD3 is een mooi pedaal.

Nicci
29 september 2004, 22:50
Alhoewel ik redelijk tevreden ben van de distortion op mijn amp, vraag ik mij toch af of een pedaaltje als een metalzone zwaarder kan klinken dan de vacuum tube distortion van mijn fender-amp. Of zal het geluid er altijd 'op' blijven liggen met een pedaaltje?

dat hoeft niet. teveel mensen met een prima geluid vullen hun versterker aan met een pedaaltje.
ik begrijp overigens niet zo goed wat je met een Fender versterker moet als je van zwaarder scheurwerk houdt . . .

Speeddemon
29 september 2004, 23:24
hmm ik denk dat ik een the darkness of metallica slag-gitaar sound zoek en een lead sound van gary moore, welk pedaal is geschikt? :razz:
Hughes & Kettner Tubefactor met een Marshall Guv'nor mk I ervoor.

Exact die sound!
I know,'coz I use it. 8-)

Maar een Ibanez SM9 of eventueel een Zoom HL-01 Hyper Lead moeten ook in die buurt komen.

ouwe Metallica slag is Marshall en Mesa, Gary Moore en The Darkness is meer richting Marshall, al gebruikt Justin van the Darkness een Dual Rectifier. Ik vind persoonlijk de lead-sounds bij The Darkness te korrelig. Je kunt duidelijk horen dat dat een medium/high gain (preamp) pedaal in een medium/high gain amp is. Iets te veel van 't goeie dus.

BartL
29 september 2004, 23:25
hmm ik denk dat ik een the darkness of metallica slag-gitaar sound zoek en een lead sound van gary moore, welk pedaal is geschikt? :razz:
Hughes & Kettner Tubefactor met een Marshall Guv'nor mk I ervoor.

Exact die sound!
I know,'coz I use it. 8-)
Nee man, die tubefactor is ruk!















:-D Just kiddin'

Antal
29 september 2004, 23:43
We mochten het niet meer over de tubefactor hebben toch :razz:

BartL
29 september 2004, 23:46
:-D Helemaal vergeten...hahaha

Rock&Roll
30 september 2004, 11:54
Therocker13,
Ik kan je misschien wel helpen met die OD3 van Boss.

PM me als je interesse hebt.

Globetrotter
1 oktober 2004, 11:39
hmm ik denk dat ik een the darkness of metallica slag-gitaar sound zoek en een lead sound van gary moore, welk pedaal is geschikt? :razz:
Hughes & Kettner Tubefactor met een Marshall Guv'nor mk I ervoor.

Exact die sound!
I know,'coz I use it. 8-)
Nee man, die tubefactor is ruk!



Heb Tubefactor ook zowat op aanraden van Bart gekocht... Is echt meer dan ruk! Hij is goddelijk, zowel overdrive als distortion sound komt enorm goed tot zijn recht. Wat een buisje allemaal niet kan doen hé :wink: Ik speel trouwens over een transistorbak, dus geeft die buis een stuk extra warmte aan mijn scheurgeluid. De moeite!
Cheers,

Bart











:-D Just kiddin'

BartL
1 oktober 2004, 14:28
Globetrotter oont :-D

dejohan
1 oktober 2004, 15:44
Met pedalen moet je niet Overdriven.

The_RockeR13
1 oktober 2004, 17:17
Met pedalen moet je niet Overdriven.

nee natuurlijk niet :???:

dejohan
1 oktober 2004, 17:48
Met pedalen moet je niet Overdriven.

nee natuurlijk niet :???:

Ik begin stilaan te vermoeden dat gitaristen geen gevoel voor humor hebben.

The_RockeR13
1 oktober 2004, 19:03
Met pedalen moet je niet Overdriven.

nee natuurlijk niet :???:

Ik begin stilaan te vermoeden dat gitaristen geen gevoel voor humor hebben.

ik speel viool

dejohan
1 oktober 2004, 19:30
Met pedalen moet je niet Overdriven.

nee natuurlijk niet :???:

Ik begin stilaan te vermoeden dat gitaristen geen gevoel voor humor hebben.

ik speel viool

*een beetje hoop sprankelt naar boven* Dus toch? Of ben je serieus?

The_RockeR13
1 oktober 2004, 19:40
ik speel viool en gitaar































nee alleen gitaar

Globetrotter
3 oktober 2004, 19:22
Globetrotter oont :-D

Oont?

tillens
3 oktober 2004, 23:55
Ik zag bij een van de gasten die zijn od3 aanbiedt, ook dat er een asat special van G&L stond. reden van verkoop? Weinig te vinden van deze gitaar en weinig winkels die em hebben

Peter

Rock&Roll
4 oktober 2004, 10:31
Hallo,
Dat was ik en zoals je in de sig kan zien heeft de asat een nieuwe thuis gevonden bij een braaf heerschap.
Als je G&L wilt, ze zijn te vinden op www.beatexplorer.be

cheers :cool:

The_RockeR13
16 oktober 2004, 13:01
Ik ga denk vandaag wat pedaaltjes testen, ik heb al wat samples gehoord van de mt-2 metalzone van boss en dat is denk wat ik zoek... maar nu nog een paar vragen:

wat gebeurt er als ik het pedaaltje intrap op me gain kanaal van m'n behringer? :razz:

kan ik ook mijn cry baby wah en effecten die op men behringer zitten nog gebruiken als het pedaaltje aanstaat?

als het pedaaltje aanstaat beinvloeden de bas mid en treble op de versterker de sound?

Dirk_Hendrik
16 oktober 2004, 15:55
Standaard reactie op dit forum. Zet die metalzone uit je hoofd. Je bent er binnen een paar weken op uitgekeken en binnen band werkt het ding al helemaal niet. Voor meer commentaren kun je de search gebruiken.

The_RockeR13
16 oktober 2004, 18:44
Standaard reactie op dit forum. Zet die metalzone uit je hoofd. Je bent er binnen een paar weken op uitgekeken en binnen band werkt het ding al helemaal niet. Voor meer commentaren kun je de search gebruiken.

het maakt me geen reet uit wat jullie ervan vinden...

Bluesbreaker
16 oktober 2004, 18:54
Standaard reactie op dit forum. Zet die metalzone uit je hoofd. Je bent er binnen een paar weken op uitgekeken en binnen band werkt het ding al helemaal niet. Voor meer commentaren kun je de search gebruiken.

het maakt me geen reet uit wat jullie ervan vinden...

flikker dan maar een eind op

er worden hier allemaal goede adviezen gegeven en in plaats van iemand bedanken voor zijn advies zeg je dat het je geen reet uitmaakt?

The_RockeR13
16 oktober 2004, 19:02
jah sorry was mischien ook wel beetje dom gezegd :oops: :lol:

Nicci
16 oktober 2004, 19:09
1. wat gebeurt er als ik het pedaaltje intrap op me gain kanaal van m'n behringer? :razz:

2. kan ik ook mijn cry baby wah en effecten die op men behringer zitten nog gebruiken als het pedaaltje aanstaat?

3. als het pedaaltje aanstaat beinvloeden de bas mid en treble op de versterker de sound?

1. geen idee, maar verwacht er niet te veel van
2. waarom zou dit niet kunnen?
3. ja natuurlijk.

The_RockeR13
16 oktober 2004, 19:12
ok thnx Nicci :D is het het best als ik alle toonregelaars op de versterker helemaal open draai?

Dirk_Hendrik
16 oktober 2004, 19:40
Zal ik nog een antwoord geven. Als ik dan weer een sneer krijg wordt ik wel boos.

Nee. Zet eerst je toonregelaars op standje midden/neutraal. De tijd van alles op max is al jaren geleden.

Nicci
16 oktober 2004, 19:41
ja, dat is algemeen beschouwt het beste.

The_RockeR13
16 oktober 2004, 20:05
Zal ik nog een antwoord geven. Als ik dan weer een sneer krijg wordt ik wel boos.

Nee. Zet eerst je toonregelaars op standje midden/neutraal. De tijd van alles op max is al jaren geleden.

bedankt voor de reactie, excuses van m'n vage opmerking op je vorige antwoord.

The_RockeR13
17 oktober 2004, 20:10
ik kom net dit tegen http://www.bosscorp.co.jp/products/en/OD-20/index.html is dat wat?

The_RockeR13
17 oktober 2004, 23:16
ik wil morgen een serie boss pedalen testen, wie weet er een goede winkel waar alle boss overdrive pedalen zijn? tot nu toe zie ik dat de spanjaard in alkmaar de meeste heeft..

The_RockeR13
19 oktober 2004, 19:34
iedereen heel erg bedankt voor alle hulp!!!!!
het is een boss metalzone 2 geworden en ik ben er erg tevreden mee!! 8-)

Speeddemon
19 oktober 2004, 20:19
je zoekt een overdrive en komt thuis met een metalzone? :o

"Hoi, ik wil graag een date met Carmen Electra".

"Hey mam, mag ik je voorstellen aan m'n nieuwe vriendin: Roseanne Barr". :roll:

Nicci
19 oktober 2004, 20:26
Geen negatief woord over Roseanne . . . . ! Moordwijf!

The_RockeR13
19 oktober 2004, 20:35
je zoekt een overdrive en komt thuis met een metalzone? :o

"Hoi, ik wil graag een date met Carmen Electra".

"Hey mam, mag ik je voorstellen aan m'n nieuwe vriendin: Roseanne Barr". :roll:

die ds-1, ds-2, os-2 klonken allemaal te iets schel op "mijn" versterker en zijn niet veelzijdig. De metalzone is wel heel erg veelzijdig, je kan er veel verschillende klanken uit toveren, en dit was ook de sound die ik zocht 8-)
en ik durf nu eindelijk eens op te nemen!! :wink:

Nicci
19 oktober 2004, 21:13
het woord veelzijdig wordt vaak ten onrechte als positief ervaren.

Dirk_Hendrik
19 oktober 2004, 21:47
het woord veelzijdig wordt vaak ten onrechte als positief ervaren.

+1

Dit is de eerste keer dat ik een referentie hoor over een veelzijdige one trick pony.

Speeddemon
19 oktober 2004, 22:31
die ds-1, ds-2, os-2 klonken allemaal te iets schel op "mijn" versterker en zijn niet veelzijdig.
Hier kan ik zeker inkomen.
Maar je hebt dus de OD-3, BD-2, SD-2 (als je 'm kan vinden!) en de SD-1 mogelijk geen kans gegeven.



De metalzone is wel heel erg veelzijdig, je kan er veel verschillende klanken uit toveren, en dit was ook de sound die ik zocht 8-)
en ik durf nu eindelijk eens op te nemen!! :wink:

De metalzone is absoluut niet veelzijdig!
Hij doet 1 ding heel leuk (thuis, niet op een podium), en dat is een redelijk vette heavy palm mute rhythm sound. (wat de Zoom Tri-Metal beter kan, als ik 't zo hoor van gebruikers).

Maar blues of classic rock sounds ga je no way uit een metalzone halen.

The_RockeR13
19 oktober 2004, 23:07
die ds-1, ds-2, os-2 klonken allemaal te iets schel op "mijn" versterker en zijn niet veelzijdig.
Hier kan ik zeker inkomen.
Maar je hebt dus de OD-3, BD-2, SD-2 (als je 'm kan vinden!) en de SD-1 mogelijk geen kans gegeven.



De metalzone is wel heel erg veelzijdig, je kan er veel verschillende klanken uit toveren, en dit was ook de sound die ik zocht 8-)
en ik durf nu eindelijk eens op te nemen!! :wink:

De metalzone is absoluut niet veelzijdig!
Hij doet 1 ding heel leuk (thuis, niet op een podium), en dat is een redelijk vette heavy palm mute rhythm sound. (wat de Zoom Tri-Metal beter kan, als ik 't zo hoor van gebruikers).

Maar blues of classic rock sounds ga je no way uit een metalzone halen.

ik krijg er wel een vette voodoo chile sound uit hoor, en die blues, classic rock sounds krijg ik al redelijk uit de gain op de versterker, alleen de gain kan geen metal aan dus daarom heb ik deze erbij, morgen neem ik wel iets op :roll:

Bluesbreaker
20 oktober 2004, 00:28
ja vrind, jij wel....

Speeddemon
20 oktober 2004, 00:32
ben ook ERRUG benieuwd hoe 'Voodoo Chile' klinkt uit een metalzone. :o :-? :roll: :lol:

The_RockeR13
20 oktober 2004, 11:40
ik heb nog een vraagje :roll:

ik heb nu volgens mij 2 mastervolumes, die LEVEL op de metalzone en gewoon de master op de versterker, hij gaat heel erg hard als ik mijn level open zet, geen problemen mee hoor :D maar hoe weet ik nou wanneer ik m'n speakers opblaas? Zal ik dan niet harder dan 5 gaan ofzo?

Dirk_Hendrik
20 oktober 2004, 11:44
Op het moment dat je niets meer hoort heb je of je speakers of je trommelvliezen opgeblazen.

The_RockeR13
20 oktober 2004, 15:50
lekker heb ik weer :-? als ik high helemaal open zet en mid dan hoor ik een soort van gezoem erbij, zal wel aan de speakers liggen?

Nicci
20 oktober 2004, 15:53
heb je pas nog vitaminepillen gebruikt? daar kan je ook dat gezoem van krijgen . . . .

Antal
20 oktober 2004, 16:01
het maakt me geen reet uit wat jullie ervan vinden...

Dat blijkt wel want anders koop je na 5 pagina's over een overdrive geen metalzone. Vraag het ons dan niet....

Maar goed... als jij er blij mee bent. prima.

ieme
20 oktober 2004, 16:33
maar hoe weet ik nou wanneer ik m'n speakers opblaas?

Doe zelf eens een kleine gok....

The_RockeR13
21 oktober 2004, 11:43
maar hoe weet ik nou wanneer ik m'n speakers opblaas?

Doe zelf eens een kleine gok....

ja oke maar normaal weet ik dat ik de mastervolume niet verder dan 10 moet laten gaan, maar nu heb ik ook nog dat level en daardoor gaat ie harder dan normaal.

en nogmaals als ik de high en mid helemaal open zet hoor ik een soort van schreeuwende flanger er door heen, zal dit aan m'n versterker liggen? :???:

ieme
21 oktober 2004, 11:51
en nogmaals als ik de high en mid helemaal open zet hoor ik een soort van schreeuwende flanger er door heen, zal dit aan m'n versterker liggen? :???:
Ja, of je pedaal, of gitaar, of je stroomvoorziening

Nicci
21 oktober 2004, 11:57
trol ur boat . . . .

LordRiffenstein
22 oktober 2004, 10:52
De metalzone is absoluut niet veelzijdig!
Hij doet 1 ding heel leuk (thuis, niet op een podium), en dat is een redelijk vette heavy palm mute rhythm sound. (wat de Zoom Tri-Metal beter kan, als ik 't zo hoor van gebruikers).

Maar blues of classic rock sounds ga je no way uit een metalzone halen.

Wil er iemand een Metalzone meebrengen nr de pedalendag??? :razz:

Robbert
22 oktober 2004, 11:08
Wil er iemand een Metalzone meebrengen nr de pedalendag??? :razz:

Is goed, speciaal voor jou. Neem ik gelijk de Boss Power driver mee :D