PDA

View Full Version : Multi effect



appeltaart
6 juli 2004, 15:57
Beste mensen, ik ben van plan een multi effectpedaal te kopen. Eerst vooral voor thuisgebruik, maar later misschien ook voor wat optredens. Ik heb al wel op internet rondgekeken, maar ik was benieuwd naar wat jullie aanraden.

M'n budget is ongeveer 200/250 euro, is er iemand die (goede) ervaringen heeft met een multi effectpedaal van rond die prijs?

jaywalker
6 juli 2004, 16:23
moet je allemaal losse pedalen kopen en aan elkaarplakken heb je 1 groot multi effect

MightyMike
6 juli 2004, 16:37
Ik heb thuis zo een Korg AX100g ToneWorks ding waar ik relatief tevreden over ben. Niet alles is even goed natuurlijk, maar qua uitgebreide mogelijkheden zit dat wel goed. Uit de zin "eerst voor thuisgebruik..." leid ik af dat je wil experimenteren met een heleboel effecten en daar is die Korg wel goed voor.

Ben je op zoek naar puur effecten of moeten er ook een reeks distortions/overdrives inzitten? Indien enkel effecten, kijk dan eens naar de BOSS ME50, anders kan je de Line 6 POD eens proberen. Beiden vallen rond je prijsklasse.

appeltaart
6 juli 2004, 17:00
Ik wil er inderdaad een beetje mee experimenteren, ik ga even wat meer informatie zoeken over de Korg AX100G en de Boss ME50.

Heeft iemand trouwens ervaring met de Magicstomp van Yamaha(of er dingen over gehoord). Dat is namelijk een vrij goedkoop multi effectpedaal en er zitten aardig veel effecten in.

Ronald
6 juli 2004, 17:06
nou ik kan wel zeggen dat ik een me-50 heb ik er absoluut nie tevreden over ben

ik zou in ieder geval zoveel mogelijk rondzoeken en niet in verkoperspraatjes trappen

appeltaart
6 juli 2004, 17:09
nou ik kan wel zeggen dat ik een me-50 heb ik er absoluut nie tevreden over ben

ik zou in ieder geval zoveel mogelijk rondzoeken en niet in verkoperspraatjes trappen
Waarom ben je er dan niet tevreden mee?

Ik ga naar Musik Produktiv in Duitsland en daar helpen verkopers je alleen als je er om vraagt volgens mij, dus ik denk dat dat van die verkoperspraatjes wel meevalt.

BlackSun
6 juli 2004, 18:54
Met dat budget zou ik een 2e hands Boss Gt-3/5 of nieuwe Korg Ax1500G proberen.
beetje multieffecten in de 'hogere' klasse.

Mitch
6 juli 2004, 19:32
Voor dat geld onderschrijf ik de GT3

appeltaart
6 juli 2004, 19:48
Voor dat geld onderschrijf ik de GT3
Die kan ik niet vinden op de site van Musik Produktiv, die verkopen ze dus niet meer?

Javaca
6 juli 2004, 20:35
Tweedehands op marktplaats.
Een andere die ik aan kan raden is de Korg AX 1500g

appeltaart
7 juli 2004, 00:15
nou ik kan wel zeggen dat ik een me-50 heb ik er absoluut nie tevreden over ben
Ik ben nog steeds benieuwd waarom je er niet tevreden mee bent, ik heb een paar reviews gelezen en wat forums afgezocht en eigenlijk waren de meeste mensen die er een hebben er wel tevreden over.

Nocki
7 juli 2004, 08:26
als je nog niet zoveel weet van fx ed raad ik je aan gewoon een 2ehandsie te kopen. als je later iets ziet wat beter is of je weet wat je wil heb je niet zo veel geld uitgegeven. ik heb in het begin ook veel nieuw gekocht en heb er niks meer van. weggegooid geld... tenzij je het voor altijd wilt hebben..

Nocki

Ronald
7 juli 2004, 14:04
ik zou ff int kort proberen te zeggen waarom ik de me-50 dus nie goed genoeg vind:

kijk de me-50 heeft wel zn positieve punten bijvoorbeeld zn veelzijdigheid. je krijgt heel veel effecten ,delays en distortions. er zit een expressie pedaal op die als volume, wah en nog een antal andere functies gebruikt kan worden. hij bied dus heel veel kwantiteit.

dit lijkt dus op het eerste gezicht heel goed, ik had er dus de eerste maand ofzo dat ik da ding had ook nie echt probelemen mee.

maar nu zitten er een paar hele grote nadelen aan da ding. je kan bijvoorbeeld met da ding niet de distortion van je versterker gebruiken. want als je da doet zijn simpelweg zo goed als alle effecten waardeloos. het volume pedaal werkt nie meer. reverb maakt gruwelijk veel lawaai. delay geeft veel te veel feedback. en alle effecten vallen weg.

dan zal je zeggen nou gebruik dan de distortions van de ding. ja nu komt het op een kwestie van smaak en je versterker aan. maar ik vind echt dat geen een van die me-50 distortions beter klinken dan die van mijn versterker. de distortions klinken erg schel en basloos. en geven gewoonweg een "nep" geluid.


de modulatie effecten zijn wel redelijk. alleen vind ik de phaser erg slecht en de chorus wat te slap. de tremolo functie werkt ook nie zoals het hoort. de harmonist is wel erg goed en werkt als enige ook nog redelijk als je de distortions van je versterker gebruikt.

de modulatie is dus redelijk, maar zou stukken beter kunnen.

de wah is trouwens erg magertjes, maar daar klaagt iedereen over. en de ring modulator is echt superslecht en onbruikbaar. ik had hiervoor 1 ibanez pedaaltje ( de cf7) en daar kon je nog een 10 keer betere ring modulator uithalen

ok en dan nu de save functie. je kunt 30 pre-sets op slaan. er zijn 10 banken en 3 pre-sets per bank. alleen moet je om tussen de banken te kunnen switchen er wel een apart voetpedaaltje bijkopen :-? en bovendien valt er een stilte als je van pre-set verwisselt. bovendien moet je voor iederen kleine verandering een nieuwe preset maken. ja of je moet hem in manual mode laten staan maar dan moet je dus constant aan de knoppen gaan zitten draaien.

oh ook nog een groot nadeel is dat je geen 2 effecten tegelijk kan doen, bijvoorbeeld phaser en tremolo door tegelijkertijd.

als ik er een punt voor moest geven zou dit ding voor mij net een 6je krijgen. de me-50 heeft zo zn goeie punten maar het heeft voor mij gewoon echt te grote nadelen.

het zijn vooral effecten voor clean die je er uit kan halen. en eigenlijk kan je het zo zeggen: dit apparaat geeft wel kwantiteit maar geen kwaliteit.


dit ding lijkt dus in het begin heel goed , maar later zie je de nadelen en die zijn behoorlijk klote. maar goed ik had achteraf ook gewoon beter voor losse pedalen moeten gaan en nie voor een multi-effect.

Harry
7 juli 2004, 15:06
ik heb ook ooit eens een goedkoop multi effect gekocht, het geluid was hier en daar wel leuk om mee te klooien, maar wat me vooral tegenstond was het werken met die banken en parameters. Zelf draai ik het liefst aan knopjes om het geluid naar mijn smaak aan te passen. Heb dus lekker allerlei losse effecten gekocht.

Ronald
7 juli 2004, 15:16
ja losse pedalen geven gewoon altijd meer kwaliteit , maar ja als je wel veel effecten gebruikt is het wel een heel stuk duurder dan een multi-effect en je je kan geen pre-sets maken.

bollocks37
7 juli 2004, 15:42
Ik heb een ME-50 heb er verschillende optredens mee gedaan en was altijd dik tevreden.
Sterker het is de meest 'echt' klinkende multieffectenbak die ik ken.

De menu's heb ik nooit gebruikt, de reden dat ik hem gekocht heb is omdat ik een hekel heb aan al dat programmeren en surfen door menus en gewoon met een paar knoppen en mijn oren het geluid wil regelen.

Gezien de prijs van dat ding is het een superkoop!

Ik heb een volledig effectenboard met allerlei dure pedalen, maar de ME-50 gaat nooit meer weg, veel te handig.

appeltaart
7 juli 2004, 18:18
Bedankt voor jullie reacties, ik heb nu wel ongeveer een idee welke ik ga proberen. Over sommige pedalen zijn de meningen nogal verdeeld, dus dat zal ik zelf dan maar moeten beoordelen.


Ik heb een ME-50 heb er verschillende optredens mee gedaan en was altijd dik tevreden.
Sterker het is de meest 'echt' klinkende multieffectenbak die ik ken.

De menu's heb ik nooit gebruikt, de reden dat ik hem gekocht heb is omdat ik een hekel heb aan al dat programmeren en surfen door menus en gewoon met een paar knoppen en mijn oren het geluid wil regelen.

Gezien de prijs van dat ding is het een superkoop!

Ik heb een volledig effectenboard met allerlei dure pedalen, maar de ME-50 gaat nooit meer weg, veel te handig.
Toevallig postte je dat op hetzelfde moment als ik dit bericht postte. Maar wat jij zegt heb ik al meer mensen horen zeggen, toch zijn er ook weer mensen die er totaal niet tevreden over zijn, nog een reden om em zelf maar te gaan proberen.

Ronald
7 juli 2004, 18:58
ja je moet natuurlijk ook nie laten leiden door mijn stukje want das gewoon wat ik van dat ding vind. en ik ben nogal veeleisend als het op effecten aan komt.

maar je kan wel er ontzettend coole effetcen uit halen, maar ik vind gewoon dat de voordelen absoluut nie opwegen tegen de nadelen. maar mischien oordeel jij anders.


ik zou zeggen probeer de me-50 gewoon zelf uit. maar doe dat in ieder geval niet te vluchtig en bekijk da ding wel ff grondig. :)

appeltaart
7 juli 2004, 19:07
ja je moet natuurlijk ook nie laten leiden door mijn stukje want das gewoon wat ik van dat ding vind. en ik ben nogal veeleisend als het op effecten aan komt.

maar je kan wel er ontzettend coole effetcen uit halen, maar ik vind gewoon dat de voordelen absoluut nie opwegen tegen de nadelen. maar mischien oordeel jij anders.


ik zou zeggen probeer de me-50 gewoon zelf uit. maar doe dat in ieder geval niet te vluchtig en bekijk da ding wel ff grondig. :)
Natuurlijk ga ik em proberen, dat zou ik zowiezo al gaan doen, ik was gewoon benieuwd waarom jij er niet tevreden over was, dan kan ik daar op letten wanneer ik em probeer.

Ik heb net een demonstratievideo gekeken van de Korg AX1500G, zag er best wel redelijk uit vond ik. Veel functies en toch is die niet zo heel erg duur, €200 bij de winkel waar ik heenga. Ik las alleen wel in een review dat het expression pedal niet zoveel voorstelt, dat lijkt me een beetje raar. Maar ik ga em zeker proberen.

Globetrotter
12 juli 2004, 20:55
En een GT 6? Iemand ervaring mee? Ik ben niet zo vies van zelf patches te ontwikkelen of te downloaden... Laat ens weten!
Cheers,

Bart

BlackSun
13 juli 2004, 17:32
Patches maak je ook op de Korg.....
Expression pedal is best redelijk van de korg, alleen wat aan de 'korte' kant, moet je ff mee leren omgaan.
Ik vond de distortions uit de korg beter klinken dan uit de gt, alleen gt heeft meer mogelijkheden en opties.

schizo910
13 juli 2004, 18:11
Ik zelf heb een GT-3 gebruikt, maar ik ben er voor mezelf achter gekomen dat ik liever losse pedalen gebruik. De GT-3 is erg veelzijdig al zijn de distortions inderdaad iets minder (ik heb goede gevonden maar het heeft heel wat editten gekost), maar dat vind ik van de meeste multi's.
Bij losse pedalen kan je echt zoeken naar verschillende soorten geluid, naar verschillende 'feels'. Terwijl bij een multi je altijd enigszins het gevoel van die multi effect en een bepaald merk zult houden.

appeltaart
13 juli 2004, 22:33
Ik heb gisteren de Korg AX1500G gekocht voor €200. Het expressiepedaal is inderdaad een beetje kort, maar ik moet er zowiezo wel even aan wennen. Er zitten lekker veel functies op en ik moet nog even alles onder de knie krijgen maar ik ben zeker wel tevreden over m'n aankoop.

Ronald
14 juli 2004, 13:06
zo zo 200 euro is een hele mooie prijs. hopelijk bevalt ie je goed :)

heb je eigenlijk de me-50 ook nog uitgeprobeerd?

BlackSun
14 juli 2004, 17:06
Veel plezier ermee!

Tip: wees zuinig met de gain en je kan er geweldige lekkere net opbrekende cleans/lichte overdrives uithalen, dat is echt eens terk punt bij de Korg.

En 200,- is een mooie deal!

Jeroenvanhulsteijn
14 juli 2004, 18:34
veel plezier ermee!! kmoet zelf ook nog multi effect aanschaffen, maar dan meer in de hoek van de modellers.

appeltaart
15 juli 2004, 01:08
Veel plezier ermee!

Tip: wees zuinig met de gain en je kan er geweldige lekkere net opbrekende cleans/lichte overdrives uithalen, dat is echt eens terk punt bij de Korg.

En 200,- is een mooie deal!
Best wel, hij was in de aanbieding. Volgens mij wordt ie normaal gesproken voor € 250/300 verkocht.


heb je eigenlijk de me-50 ook nog uitgeprobeerd?
Dat was wel de bedoeling, alleen lukte dat niet helemaal. Ik heb ook nog de Magicstomp van Yamaha uitgeprobeerd, maar daar kun je lang niet zoveel mee als met deze Korg. En als het prijsverschil dan maar iets van € 10 is dan is de keuze tussen die twee niet zo moeilijk.