PDA

View Full Version : Hoe weet je, op welke ladder je moet soleren???



Strat uber alles
6 juli 2004, 14:48
ha mensen,

wat ik nog steeds niet goed begrijp is hoe je er nu achter kunt komen op welke ladder je moet soleren, stel een stuk staat in ''a',
is het dan de a-bluesladders of de majeur of mineur of pentatonisch, kan iemand mee helpen hiermee?

en misschien wat nadere uitleg geven over dit onderwerp.(denk dat het voor veel jonge gitaristen handig is )

groeten

savecracker85
6 juli 2004, 16:09
ik weet dat je op een stuk in majeur in mineur en majeur kan soleren...Maar op een stuk in mineur kan je alleen in mineur soleren..

dus in princiepe kan je op een stuk in A majeur dus gewoon de pentatonische A mineur/majeur ladders pakken...Maar op een nummers in A mineur dus alleen de mineur ladders...

en daar houdt mijn theorie kennis ongeveer op :D

taylor
7 juli 2004, 11:36
je zegt het nog al onduidelijk,het stuk staat in A-->je moet dan weten in welke trap het stuk staat dus is het 1 Amin stuk of en Amaj stuk.

je kunt ook wel Amaj penta over en Amin stuk spelen en omgekeerd.

walkin' j. blue
7 juli 2004, 21:40
een tip is studie maken van akkoordensubsitutie. bijvoorbeeld: ii7-v7
Toets maar eens op internet, zat info

Robs
8 juli 2004, 12:57
Net een soortgelijk topic geweest ook, check:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=31727

Super Slinky
9 juli 2004, 14:49
Je kunt toch gewoon horen of het klinkt of niet.

Gebruik je gitaar niet als een typemachine of toesenboard. Maar luister naar wat je bij iets speelt. Als je een a-mineur ladder speelt en het klinkt niet , probeer je gewoon een andere. Onthou de loopje en tonen die wel klinken en zoek hoe je naar deze noten toe kunt werken. Leer enkele dingen van buiten maar blijf er niet in hangen want dan blijf je allleen maar in ladders denken en kom je nooit los van een vast patroon.
Nogmaals gebruik vooral je oren. (Eddie van Halen zei ooit: Ik weet soms helemaal niet wat ik doe, maar als het gewoon klinkt is het goed!)

taylor
12 juli 2004, 15:26
ja er zit wat in wat je zegt.

maar als beginende solist is dat nogal moeilijk van als die ladder niet klinkt dan doe je maar wat anders, tevens zal het zou zijn dat je oren helemaal niet zo getraind zijn dus wat hij mooi vind is voor het meerendeel vals of helemaal niet erg mooi.(ik praat in het algemeen)

je kunt het best gewoon goed basis leren van theorie en spel over ladders
bij 1 leraar die kan je ook zijn mening geven over wat je doet of je progresie ect alleen op 1 kamer heb je nooit feedback van iemand.

sneez0r
15 juli 2004, 23:50
Als mensen zeggen: 'het stuk staat in A', bedoelen ze vaak A-groot (=majeur). Die bestaat uit de volgende tonen: a b cis d e fis gis a. Door een pentatonische majeurladder te gebruiken, laat je in feite alleen de vierde en zevende trap weg. Dan gebruik je a b cis e fis a. Let op: dat is dus een heel andere toonladder dan a mineur pentatonisch. Pas als men zegt dat iets in a-mineur staat, kan je ook echt de (harmonische) mineurtoonladder of de pentatonische mineurtoonladder gebruiken.

Belangrijk: als blues of rock in a staat, betekent dat juist wél dat je er in A mineur pentatonisch overheen kan spelen. Het bovenstaande geldt vnml. voor klassiek en iets geavanceerder muziek.