PDA

View Full Version : Wat is het klank-/ gedragverchil tussen een 6V6 en een 6L6?



HaTim
6 juli 2004, 14:20
Wat is het klank-/ gedragverchil tussen een 6V6 en een 6L6 buis?
Ik kan nl. een 40 Watt combo met 4x 6V6 aanschaffen.
40 W 6L6 ken ik al, dat zit in mijn Vibrolux RI.

PeeVee
6 juli 2004, 18:35
6V6-je is brutaler en beetje schreeuweriger als ie opbreekt, beetje rockeriger. Ik vind het zelf wel erg toffe buisjes en heb ooit ook zitten overdenken om het chassis van mijn PA-100 (soort Twin Reverb / Show Showman top in disguise) om te bouwen naar een 4 x 6V6 amp...

Wat voor amp is dat dan? Ik heb zelden of nooit 4 x 6V6 als configuratie gezien... Lijkt me leuk. Je kunt overigens in de meeste 6V6 amps ook wel 6L6'en gebruiken vermits je ze gewoon biassed als 6V6, dat geeft dan een tikkie meer headroom en gezien de doorgaans wat lagere B+ spanning klinkt dat ook lekker. Zo kun je b.v. in een Champ gerust een 6L6 prikken; zelfde vermogen (want spanning / bias niet veranderd) maar tikkie meer hoofdruimte...

6V6-jes zijn erg tof, helaas niet zoveel goeie productie meer, ik heb gelukkig nog mooie UOS (Used Old Stock, dat noemen ze tegenwoordig trouwens ook al ANOS, Almost New Old Stock) en NOS...

Al
8 juli 2004, 19:34
Wat is het klank-/ gedragverchil tussen een 6V6 en een 6L6 buis?
Ik kan nl. een 40 Watt combo met 4x 6V6 aanschaffen.
40 W 6L6 ken ik al, dat zit in mijn Vibrolux RI.

6V6 is wat rockiger in de oversturing en een stuk minder potig als het gaat om het doortrekken in het laag. Verder lijken ze wel op elkaar.

Al

BLOK182
8 juli 2004, 19:58
Zal binnenkort eens mijn 6v6 amp op zun flikker geven in het oefenhok, had voorheen een boogie met 6L6. Eens kijken hoe het nu klinkt :)

EmgMaster
9 juli 2004, 13:55
6V6-je is brutaler en beetje schreeuweriger als ie opbreekt, beetje rockeriger. Ik vind het zelf wel erg toffe buisjes en heb ooit ook zitten overdenken om het chassis van mijn PA-100 (soort Twin Reverb / Show Showman top in disguise) om te bouwen naar een 4 x 6V6 amp...

Wat voor amp is dat dan? Ik heb zelden of nooit 4 x 6V6 als configuratie gezien... Lijkt me leuk. Je kunt overigens in de meeste 6V6 amps ook wel 6L6'en gebruiken vermits je ze gewoon biassed als 6V6, dat geeft dan een tikkie meer headroom en gezien de doorgaans wat lagere B+ spanning klinkt dat ook lekker. Zo kun je b.v. in een Champ gerust een 6L6 prikken; zelfde vermogen (want spanning / bias niet veranderd) maar tikkie meer hoofdruimte...

6V6-jes zijn erg tof, helaas niet zoveel goeie productie meer, ik heb gelukkig nog mooie UOS (Used Old Stock, dat noemen ze tegenwoordig trouwens ook al ANOS, Almost New Old Stock) en NOS...

Ja, of ANUS, Almost New Used Stock :-D :-D

















Sorry, flauw :razz:

dejohan
9 juli 2004, 15:34
Wel, ik heb net een NOS 6L6 van RCA naast een NOS 6V6 (ook van RCA) gelegd, en ze alletwee een flinke mep met de hamer gegeven. De 6L6 riep "auw" en begon te huilen, de 6V6 riep "godverdomme jij dikke lul" en begon mij terug te meppen. De 6L6 is dus wat braver qua geluid en gedrag, de 6V6 wat aggressiever.


(er was iets mis met die paddestoelen die deze morgen bij de omelet zaten)

Dirtypool
9 juli 2004, 20:03
:-D