PDA

View Full Version : beige (blonde) bassman box



gretsch
5 juli 2004, 04:31
In navolging van mijn verzoek om info Music Man top heb ik er nog één:

Deze MM-top gebruik ik in combinatie met een jaren 60 Fender Speaker.
Het is een vrij grote liggende beige box met beige front, 2 uitklappoten aan weerszijden, net als de twin, er zit één 15 inch JBL speaker in.
Ooit voor 200(!) oude guldens gekocht.
Alles ziet er origineel uit, klinkt fantastisch.
Hoewel ik regelmatig allerlei (oude) gitaarboeken en andere info bekijk heb ik deze box nooit ergens afgebeeld gezien.

Is dit een bassmankast? Weet iemand hier meer over zoals bouwjaar?
Ik denk zelf aan 1963-66.

Alvast dank en groet, Robert

P.S. ik ga in de nabije toekomst op zoek naar de bijbehorende Fender Bassman top

isi
6 juli 2004, 12:02
De beige Fender box met 1 x 15 JBL speaker is een Showman box, voor de Bassman uitvoering gebruikte men destijds 2 x 12 inch speakers. De 1 x 15 box heeft ook een speciaal ontworpen front baffle met een zeer goede akoestische werking, de beige kasten werden gemaakt voor aanvang van het Blackface tijdperk en net na de tweed/brownface periode. Een bijzonder goede box, en gezien de betaalde prijs een koopje.

Lucluc
6 juli 2004, 12:04
Hoi,

Ik denk dat het een Showman cabinet is. Met vaste speaker neem ik aan. Als je een donkerbruin doek had gehad, was het waarschijnlijk een box met een zogenaamde tone ring: een metalen ring waar de speaker in opgehangen is. De Bassman en Bandmaster hadden een box met één 12'' speaker, de Showman een 15''. Bouwjaar zal 1962-1963 zijn.

JL

Bassman en Bandmaster kregen later (1962) idd een 2 x 12'' configuratie. Is allemaal met een top met witte knoppen en bruin frontje.

Gretsch6120
6 juli 2004, 12:58
Ooit voor 200(!) oude guldens gekocht.


lucky bastard!! :lol:

leuke nick trouwens :wink:

Mr.Jay
6 juli 2004, 13:02
Is dit een bassmankast? Weet iemand hier meer over zoals bouwjaar?
Ik denk zelf aan 1963-66.

62of63 zoals LucLuc al zei.
Showman > 8 ohm > klopt dat met je MM ?

>P.S. ik ga in de nabije toekomst op zoek naar de bijbehorende Fender Bassman top

Just like mine ? :lol:
http://home.hetnet.nl/~mrjay/plaatjesmap/6G6Bassman.jpg

Maar je moet dus ene bijbehorende ShowmanTop zoeken, in blonde notabene > succes !.

JaY

Gretsch6120
6 juli 2004, 13:09
Is dit een bassmankast? Weet iemand hier meer over zoals bouwjaar?
Ik denk zelf aan 1963-66.

62-53 zoals LucLuc al zei.
Showman > 8 ohm > klopt dat met je MM ?

>P.S. ik ga in de nabije toekomst op zoek naar de bijbehorende Fender Bassman top

Just like mine ? :lol:
http://home.hetnet.nl/~mrjay/plaatjesmap/6G6Bassman.jpg

Maar je moet dus ene bijbehorende ShowmanTop zoeken, in blonde notabene > succes !.

JaY
[/img]

Hoeveel wil je er voor hebben? Komop, Limburgers onder elkaar..... :lol:

Mr.Jay
6 juli 2004, 13:14
Hoeveel wil je er voor hebben? Komop, Limburgers onder elkaar..... :lol:[/quote]

heb em pas sinds vorige week ( stond hier al een jaar ) klaar, helemaal gerestaureerd, dus voorlopig wil ik er nog lol van hebben ( en die heb ik !! ), plenty tijd en werk ingestoken.
Mocht ik er nog een vinden, tip ik je wel.
Heb er vorige maand nog een gevonden voor onze andere gitarist.

JaY

Mr.Jay
6 juli 2004, 15:01
Hoi,
Bassman en Bandmaster kregen later (1962) idd een 2 x 12'' configuratie. Is allemaal met een top met witte knoppen en bruin frontje.

niet correct JL :
er zijn ook blondies met ZWARTE faceplate, vanaf midden 1963 nl.
deze hebben ook al het taillogo, maar nog steeds witte knoppen en brownface-circuit.
Trouwens het "bruin" van de TOP-faceplates is anders ( heel donker ) dan het bruin van de combo-faceplates.

JaY

Lucluc
6 juli 2004, 15:16
niet correct JL :
er zijn ook blondies met ZWARTE faceplate, vanaf midden 1963 nl.
deze hebben ook al het taillogo, maar nog steeds witte knoppen en brownface-circuit.
Trouwens het "bruin" van de TOP-faceplates is anders ( heel donker ) dan het bruin van de combo-faceplates.

Haha, wat een wijsheid. je hebt helemaal gelijk. Ik heb zo'n boek, first 50 years, daar staat dat idd allemaal in. Ook blackface circuit met witte knoppen?

Ik zou best eens het verschil tussen combo en topje willen zien qua faceplate. Je weet dat ik op m'n 6G9B tremolux een replica faceplate heb zitten? En nieuwe knoppen / logo / tolex / doek?

Die Bassman van jou is echt te cool voor woorden. Heel erg stijlvol!

JL

Mr.Jay
6 juli 2004, 15:28
[quote="Lucluc"][quote]
Haha, wat een wijsheid. je hebt helemaal gelijk. Ik heb zo'n boek, first 50 years, daar staat dat idd allemaal in. Ook blackface circuit met witte knoppen?

mooi boek inderdaad.
Bf/witte knoppen ken ik niet..? welke ?
wél een blonde met Bf-knoppen, maar die was ouur voor de catalogus.

>Ik zou best eens het verschil tussen combo en topje willen zien qua faceplate.
Bij de combo's zie je meteen goed de bruine faceplate.
Laatste keer in Veenendaal stond een Maroon bassman > de faceplate was bijna zwart , zó donker > verschil was wel > bij het 1e knl. stond "BASS", bij de latere zwarte faceplates stond " BASS INSTRUMENT"

>Je weet dat ik op m'n 6G9B tremolux een replica faceplate heb zitten? En nieuwe knoppen / logo / tolex / doek?
faceplat wist ik, maar nog niet gezien . close up foto misschien ?

>Die Bassman van jou is echt te cool voor woorden. Heel erg stijlvol!
thanks ! ben er ook wel trots op. En klinken doet ie ook nog es.
Zo moet ie ongeveer nieuw uit de winkel gekomen zijn.

JaY

PeeVee
6 juli 2004, 18:30
Als je Mr. Jay's "ouwe meuk" in actie wil zien (en horen) dan moet je zeker even de video clips gaan bekijken op...

www.bugabootang.nl

Ze zijn niet groter dan 3 mb per stuk (en ik kan het weten want heb ze gemaakt) en stuk voor stuk de moeite waard om even te bekijken... Wie speelt d'r trouwens op dat grote hondehok?! 8-)

Bouke
6 juli 2004, 19:51
Hey Jay en Pee,

Gave clips! Klinkt erg lekker. Wat klinkt zo'n hondehok nog hè... Gewoon Fickie eruit werken, snaren erop en gaan met dat ding :D

Te gek mannen!

Groets,

Bouke

PeeVee
6 juli 2004, 23:07
Gave clips! Klinkt erg lekker
Thanks... de eer was overigens geheel aan mijn zijde, supertof om met deze heftige jumpbluesdudes mee te mogen slappen!!


Wat klinkt zo'n hondehok nog hè...
Kicken he? Ik speel helemaal geen "Fender bass" (boring), uitsluitend doghouse of Gretsch (zie www.letsbuzz.nl).

Heb site van jouw band ook bekeken, ziet er errug profi uit, toffe demo's ook... keep it up enne... gewoon die SR op 4-5 zetten joh, dat kan echt overal ;-)

gretsch
7 juli 2004, 01:51
[quote=gretsch]



62of63 zoals LucLuc al zei.
Showman > 8 ohm > klopt dat met je MM ?

Ja, mijn MM kun je op 4 of 8 ohm schakelen. Volgens mij is de JBL-speaker 16 ohm, ik heb hem weleens opengeschroefd.

Just like mine ? :lol:
http://home.hetnet.nl/~mrjay/plaatjesmap/6G6Bassman.jpg

ERG MOOI !!!

Maar je moet dus ene bijbehorende ShowmanTop zoeken, in blonde notabene > succes !.

JaY


Dank voor de info! Ik ga dus op zoek naar een blonde Showman.
Zag er gisteren toevallig een op Ebay, werd helaas alleen binnen USA verzonden!

groet, Robert

gretsch
7 juli 2004, 02:11
leuke nick trouwens :wink:[/quote]

(vanwege m'n 1967 Anniversary)

:satisfie: