PDA

View Full Version : Mijn nieuwe Martin D46!!!



Picker
4 juli 2004, 22:54
Met trots presenteer ik jullie mijn nieuwe Martin D45!!!

Nou ja , niet helemaal, maar hij lijkt er wel verdo*#d veel op, is van dezelfde kwaliteit materialen gebouwd en hij klinkt AFGRIJSELIJK goed! Voor mij is het een D46!

Ik hoop binnenkort een MP3tje te maken, voorlopig moeten jullie het even met de plaatjes doen: zie www.eltjohaselhoff.com. Als je op de headstock klikt krijg je nog een foto te zien.

Binnenkort maak ik een echte fotoreportage van deze schoonheid, maar ik ben zo trots dat ik het alvast even met jullie wilde delen.

Picker.

roppie
5 juli 2004, 08:40
moooiii :o

en zelfgebouwd :o

mensen die elektrisch zelf bouwen okee maar akoestrisch!
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst in ieder geval! :)

Aat
5 juli 2004, 11:01
Ongekende schoonheid !!!!!!Knap om dat zelf te bouwen, ik hoop dat je er heel veel plezier van gaat belvene Picker !

CGCGCE
5 juli 2004, 12:37
Man, dat is schitterend ! Hoe doe je dat toch :o ? Heb je daar ervaring mee, een cursus gevolgd ??

Daniël_san
5 juli 2004, 12:52
verkoop je hem?? :razz: :razz: Echt super mooie gitaar

Picker
5 juli 2004, 20:35
Man, dat is schitterend ! Hoe doe je dat toch :o ? Heb je daar ervaring mee, een cursus gevolgd ??

Het is niet zo moeilijk hoor... Je pakt gewoon een paar stukken hout en hakt alles weg wat niet op een gitaar lijkt... :razz:

Zonder gekheid - als ik vroeger een gitaar bekeek leek het mij iets dat onmogelijk door mensenhanden gemaakt kon worden. Maar het is minder moeilijk dan je denken zou. Je moet echter wel over een paar kritische eigenschappen beschikken:

1. heel veel geduld hebben
2. heel precies kunnen werken
3. oog hebben voor detail
4. eersteklas gereedschap hebben, en goed beitels kunnen slijpen

(Wat dat laatste betreft: een beitel is pas goed geslepen als je jezelf ermee scheren kan!)

Daarnaast heb ik een achtergrond in fysica, en snap daardoor goed hoe een gitaar werkt en waar de kritische stappen in de constructie zitten. Dat helpt ook zeker.

Het blijft overigens best een dure grap, zo'n gitaar bouwen. Alleen voor de prijs van het parelmoer koop je tegenwoordig al een leuk gitaartje! Maar het geeft je een voldoening die zijn weerga niet kent als ie eenmaal af is!

Picker.

Dylan61
6 juli 2004, 00:25
'Daarnaast heb ik een achtergrond in fysica'...

dus we kunnen eigenlijk allemaal zo'n gitaar in elkaar frommelen, als jij het kan met zo'n 'achtergrond' :wink: ...

Lion
6 juli 2004, 06:42
Picker, hij is schitterend.
Ik ga er zo maar van uit dat niet jouw eerste gitaar is. Wil je daar iets meer over vertellen? Foto's? (Verkoop zelfs?)

bert k
6 juli 2004, 21:59
Geweldig... Ik ben sprakeloos, wat een mooie gitaar.

Picker
7 juli 2004, 09:33
Geweldig... Ik ben sprakeloos, wat een mooie gitaar.

Hoi Bert,

Luisterde net even naar jullie liedjes op je website. Mooi! Ooit wel eens overwogen om wat meer Keltisch te gaan? Doe eens wat inspiratie op met muziek van Clannad en de Celtic Fingerstyle CDs Blarney Pelgrim en Ramble to Cashel. De stem van de zangeres in combinatie met acoustisch gitaar lijken me een perfecte combinatie daarvoor, en Celtic is (en blijft) hot!

Picker.

Lion
8 juli 2004, 13:09
Picker, wat voor snaren heb jij op jouw schitterende gitaar gezet?

Javaca
8 juli 2004, 15:30
Prachtig!!!

Zou je ajb in Zelfbouw een bouwverslag met foto's willen zetten?

bert k
8 juli 2004, 16:36
Geweldig... Ik ben sprakeloos, wat een mooie gitaar.

Hoi Bert,

Luisterde net even naar jullie liedjes op je website. Mooi! Ooit wel eens overwogen om wat meer Keltisch te gaan? Doe eens wat inspiratie op met muziek van Clannad en de Celtic Fingerstyle CDs Blarney Pelgrim en Ramble to Cashel. De stem van de zangeres in combinatie met acoustisch gitaar lijken me een perfecte combinatie daarvoor, en Celtic is (en blijft) hot!

Picker.
Dank, dank, we doen ons best!
Keltisch is een goed idee, ik ga er zeker naar luisteren. Ik ken wel wat van Clannad, en Keltisch hou ik best wel van. Toevallig pakte mijn liedje 'Friends falling down' een beetje in die stijl uit. Misschien een aanleiding om eens in die hoek te gaan kijken.

Antal
9 juli 2004, 16:29
Jeetje, echt een supermooi ding man! Geweldig als je zoiets kan maken.

Picker
14 juli 2004, 23:22
Bedankt allemaal voor jullie enthousiaste reacties!

Om een paar van jullie vragen te beantwoorden:


- Nee, ik heb geen cursus gevolgd. Daar ben ik veel te eigenwijs voor. Mijn rijbewijs halen was al traumatisch genoeg... afwijking van mijn kant. Ik kan er helemaal niet tegen als mensen mij ongevraagd gaan vertellen hoe ik dingen moet doen (leraren op school etc., brr...). Ik ben op een gegeven moment veel gaan lezen over gitaarbouw, daarna een paar jaar (zonder overdrijven) gaan nadenken en heb toen de grote stap genomen. Stapel hout kopen, en zagen maar. Alles wegsnijden/zagen/beitelen wat niet op een gitaar lijkt en wat overblijft aan elkaar plakken... :-)

- Dit is niet mijn eerste gitaar. En ook niet mijn laatste. Het is wel de eerste waar ik van vind dat hij goed gelukt is, ongeveer zoals ik bedoelde. Wel zijn er nog wat punten van verbetering voor de volgende gitaar, maar dat is alleen estetisch.

- Nee, ik verkoop hem niet! Het zou bovendien best een dure grap worden. Alleen het materiaal heeft me al zo'n rommelige 1000 € gekost. Plus lak, zaagbladen, lijm, schuurpapier, versleten freeskoppen enz. nog eens zon 200 € erbij... Over arbeidsloon en investeringen (gereedsschap) heb ik dan nog niet eens gepraat. Al met al toch wel zo'n 120 uur werk.

- Snaren? Op het moment d'Adario EXPs, 0.011 - 0.0052. Maar dat is min of meer toeval. Klinken overigens best wel goed op deze gitaar. Ik heb op het moment zo'n 20 (!) verschillende merken snaren rondslingeren omdat ik nu voor eens en voor altijd wil weten wat voor mijn gitaren het beste is. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Ernie Ball Phosphor Bronze, d'Adddario Flattops en en GHS Bright Bronze. Maar het hangt van de gitaar af, en ook van de dag van de week op een of andere manier... :-)

- Bouwverslag... tja, ik HEB wel foto's gemaakt tijdens de bouw. Wie weet, als ik weer eens wat tijd vind...

Wie het nog niet weet: ik heb meer foto's op het web gezet. Ga naar http://www.eltjohaselhoff.com/haselhoff_guitar.htm en klik op de link "More images of this beauty" helemaal beneden.

Veel plezier!

Kjiratsiekoedel
15 juli 2004, 16:12
tering wat mooi, geef JIJ ook bouwcursussen?

Picker
15 juli 2004, 20:24
tering wat mooi, geef JIJ ook bouwcursussen?

Hmmm... ik moet zeggen, ik heb daar nog nooit over nagedacht. Wellicht een optie als mijn carriere als gitarist mislukt... :wink: