PDA

View Full Version : het "ik-kom-niet-door-de-mix" gezeik



the sure thing
4 juli 2004, 17:30
... wat is dit toch telkens voor gezeik wat ik lees? Of je wel of niet goed hoorbaar bent tijdens een optreden ligt toch voor 95% aan de geluidsman die wel of niet iets goed kan doorversterken? :evil: Zo kan je toch met een 10W van Park nog goed door de mix komen, als er maar een goede microfoon voor staat en er iemand is de verstand van draaiknoppen heeft. Ik ben dit gezeik echt zat....

Nicci
4 juli 2004, 18:28
mmmm. en waar lees je dat?
hoe dan ook. de geluidsman speelt een rol, maar als ik mijn versterker doorlus of er een microfoon voorzet kan de geluidsman min of meer alles neutraal zetten en dan 'kom ik door de mix'. ik denk dus dat die percentages van jouw min of meer andersom zijn.

Mitch
4 juli 2004, 19:11
Ja, als je amp een mager volume geeft dat ver moet worden opgekrikt kan de boel ook weer eerder feedbacken enz. Daarbij moet dan de monitoring ook echt perfect zijn en da's lang niet altijd gelijk aan het zaalgeluid, dus ik zou toch liever iets meer volume van de amp gebuiken.

Maar ik hou jou en je Park niet tegen natuurlijk. Power to the Park ! :D

gerrekat
4 juli 2004, 19:38
Draai je middentonen op en je bent al een heel eind....met een park 10 watter kom je nergens in een serieuze band doorheen LOL!

andy
4 juli 2004, 19:48
Zitten hier eigenlijk geluidstechnici op het forum?? Ik heb zelf wel wat ervaring.... Dan zouden we een aardige discussie kunnen beginnen over het geluid en wie nu wat loopt te verneuken.

Laatst nog met een band gespeeld die er echt wel voor zorgde dat 1 gitaar goed door de mix kwam door de amp loeihard te zetten. Dus werd het totaal geluid verkloot. En achteraf de geluidsmensen de schuld geven. Zo ken ik er nog een paar.

Michael AE
4 juli 2004, 19:53
Ik ben geluidsman en heb dit soort discussies al zo vaak gevoerd, dat ik er niet echt om zit te springen het nogmaals te doen. Laat ik echter wel stellen dat ik het niet eens ben met de starter van dit topic.

Harry
4 juli 2004, 20:13
ik ben ook geen geluidsman, maar heb al weer een paar jaar (zeg zo'n 20) podiumervaring, en het gebeurt nog steeds dat er gitaristen zijn die hun versterker niet af kunnen stellen. Laatst was ik op een festival, stond er ook zo'n gozer met een geluid waar je beroerd van wordt. Klonk als een metalzone helemaal opengedraaid. Geen toon of definitie meer te bekennen. Daar kan de beste geluidstechnicus niks meer van bakken lijkt me.....

sr.face
4 juli 2004, 20:16
Ik ben het met beide partijen eens.
Gitaristen zijn volgens mij de hel van alle geluidstechnici:
- Wij gaan namelijk vaak onder het optreden aan onze versterkers zitten pielen.
- Onze halfstacks zetten wij zo hard zodat we onszelf kunnen horen, en aangezien een halfstack "onder je door" blaast, komt het veel harder door in het publiek en valt er weinig af te regelen. (ja ik heb ook een halfstack :-D maar die gaat de deur uit. ik heb nu in plaats hiervan 2 combo's.)

Sommige geluidstechici zijn echter ook prutsers:
- Letten tijdens het optreden niet meer op; als je jezelf harder wilt horen geef je normaal een seintje naar de geluidsman. Als dit geen resultaat opleverd ga je dus aan je eigen versterker prutsen.

Mijn oplossing: je versterker(s) zo positioneren dat ie ook daadwerkelijk als monitor( gebruikt kunnen worden. Dus de speakers zo richten dat je zelf er eventueel het meest last van hebt.

andy
4 juli 2004, 20:19
Ik ben geluidsman en heb dit soort discussies al zo vaak gevoerd, dat ik er niet echt om zit te springen het nogmaals te doen. Laat ik echter wel stellen dat ik het niet eens ben met de starter van dit topic.

Jammer dan, er zouden nog wel wat mensen zijn die er wat van op kunnen steken.

Michael AE
4 juli 2004, 20:43
Ik zal kijken of ik niet eens een artikeltje kan schrijven wanneer ik tijd heb, waarin ik mijn mening geef en waarop anderen dan kunnen reageren. :wink:

Mitch
4 juli 2004, 21:14
Goed plan !

zjanke
4 juli 2004, 21:57
"We hebben gewonnen en Ze hebben verloren"

Als het geluid goed is ligt het aan onze fabeltastische gear, als het slecht is ligt het aan de geluidsman 8-)
Lekker makkelijk en meestal ver bezijden de waarheid. Een Geluidsman kan alleen versterken wat ie binnenkrijgt en niet verbeteren (wel verkloten, maar daar ga ik even niet van uit, dat gebeurt namelijk veel minder dan wij willen geloven :razz: ). Als wij gitaristen dus hard staan op het podium (ik heb ook een marshall en dan klinkt ie toch het lekkerst?), is het maximale wat de geluidsman kan doen heel simpel.
De rest zo hard zetten dat het volume in balans is met dat van de gitarist.
Vervolgens horen we onszelf niet omdat we meestal op kleine podia staan waar onze versterkers vaak alleen onze broekspijpen laten wapperen, ergo het ding moet dus harder en het spel begint weer van voren af aan.

Het niet door de mix komen heeft verder meestal te maken met frequenties en niet met volume, dus als je jezelf niet hoort moet je eens meer aan je toonregeling draaien en minder aan je volume. :evil:
Ik heb niet heeeel veel ervaring met het regelen van geluid, maar wel genoeg om te weten dat de fout meestal op het podium gemaakt wordt.

Hoe kun je dit redelijk simpel oplossen? Bouw het podium op, zorg dat iedereen op het podium zichzelf goed hoort op een redelijk volume (versterkers dus op oorhoogte, of tenminste op je oren gericht, dus niet aan je knoppen draaien, maar aan je versterker :wink: ) en ga daarna pas het zaalgeluid afstellen.

De eerste de beste die daarna nog aan zijn eigen volumeknop komt, moet de hele zaal een rondje geven, is de eerste drie optredens de BOB en mag nooit meer over de zangeres dromen :D

skabouter
5 juli 2004, 00:15
wat ook vaak het probleem is: er is geen ruimte voor soundchecks. programma`s lopen altijd uit, en als je er middenin zit als band krijg je vaak een grote bek, dat je op moet stellen. krijg je 5 minuten totaal om op te bouwen, en geen check. dan begin je gewoon te spelen, en meer dan aan je eigen knoppen rukken en zorgen dat je tenminste jezelf hoort kan je dan niet doen. en dan maar hopen dat de soundman het geluid in de zaal acceptabel maakt

maar vaak sta ik ook te kijken van geluidsmannen. kga vaak naar optredens, maar ik vaak zoveel klachten over de sounds. geluidsmannen lusiteren vaak echt niet, en stellen niets bij. zelfs op parkpop (redelijk grote podia) met toch wel ervaren mensen (zou je denken) was het geluid veelal kut !

Michael AE
5 juli 2004, 00:59
Dit is dus waar ik een staart van krijg.

Het is helemaal niet een feit dat het altijd de schuld van de geluidsman is dat het geluid kut is. Toch wijzen de vingers altijd richting geluidsman. Er zijn enorm veel factoren die bepalen of het geluid optimaal afgesteld kan worden, die een geluidsman niet in de hand heeft.

skabouter
5 juli 2004, 01:23
voor een geluidsman luister je niet goed !!!
ik zeg toch niet dat alle geluidsmannen zo zijn. het valt me gewoon op dat ik toch vaak in het publiek sta, en redelijk klachten heb over het zaalgeluid. niet over de kwaliteit van de marshall VSjes waar ik naar luister, maar meer de afmix. het 1 te hard, het ander te zacht, of niet goed verdeeld over de boxen ofzo. maar ik ga ook vaak naar kleinere podia, met kleine bandjes, en het zou kunnen dat daar gewoon minder vakkundig persoon werkt................

Bins
5 juli 2004, 01:25
"Goed geluid" is natuurlijk ook heel subjectief heh. Net als een "goeie band" of een "mooi schilderij". Wat de één mooi vind, kan de ander als crap beschouwen.

Michael AE
5 juli 2004, 01:41
voor een geluidsman luister je niet goed !!!
Oh? Ik hoor anders niets. Lezen kan ik echter prima.


ik zeg toch niet dat alle geluidsmannen zo zijn.
Ik pretendeer ook nergens dat jij dat gezegd hebt.


het valt me gewoon op dat ik toch vaak in het publiek sta, en redelijk klachten heb over het zaalgeluid. niet over de kwaliteit van de marshall VSjes waar ik naar luister, maar meer de afmix. het 1 te hard, het ander te zacht, of niet goed verdeeld over de boxen ofzo.
En ik zeg dat het niet altijd de schuld van de geluidsman is dat het zo klinkt. Het kan zijn dat de p.a. niet goed gericht of gedelayed is en dat daardoor op het punt waar jij staat anders klinkt dan bij de tafel. Er zijn meerdere factoren bepalend, maar jij doet net alsof het altijd de geluidsman is. Dat kan natuurlijk, nobody's perfect, maar vaak is het juist niet de schuld van de geluidsman. Bovendien is geluid idd subjectief en vind ik het misschien wel goed afgesteld terwijl jij het klote vindt. Dit zegt echter niets over of de geluidsman kut of goed is.


maar ik ga ook vaak naar kleinere podia, met kleine bandjes, en het zou kunnen dat daar gewoon minder vakkundig persoon werkt................
Er zitten slechte geluidsmensen tussen, ook bij de pro's. Ook zijn beginnende bands vaak zo klote dat het onmogelijk is er een goed geluid uit te krijgen. Bovendien klinkt alles net zo goed als de p.a. toelaat. Niet alle p.a.'s klinken goed. STerker nog, vaak klinken p.a.'s klote omdat ze verkeerd afgesteld zijn.

Michael AE
5 juli 2004, 01:48
Btw. Hoe veel voor die ms4?

gerrekat
5 juli 2004, 09:14
Ik kan me voorstellen dat veel gitaristen een nachtmerrie zijn voor geluidsmannen, ik hoor ook vaak wanhopig slecht afgestelde versterkers, mensen die een mooie marshall bak hebben en er dan eeen balabberde BOSS multieffect voorzetten of nog erger een metalzone en zo alles verneuken!

Ongedefinieerde brei wordt het dan vaak....

veel (metal) gitaristen scoopen ook alle middentonen uit hun toon, en dat kan thuis in je slaapkamer leuk klinken op een podium kun je het wel vergeten de bass slurpt alles op, de gitaar klinkt als een schel viswijf!

En inderdaad zet je half stack op een paar kratten zodat je jezelf (veel) beter hoort anders zet je je amp veels te hard en dat is ook nooit bevorderlijk bovendien heb je met een beetje buizen halfstack in de kleine zaaltjes (200-500 man) eigenlijk geen PA versterking nodig als je hem goed openzet.

BLOK182
5 juli 2004, 09:25
Yepz, kan het alleen maar beamen, die gescoopte scheursounds, al dan niet met pedaaltjes (die thuis overigens super kunnen klinken) kunnen live een nachtmerrie worden. Vandaar dat ik live altijd speel met een flinke hap mid erin ,die bassist zorgt wel voor de lage tonen. Je hoort jezelf veel beter zonder meteen je amp asociaal hard te zetten en de eerste rij van je publiek doof te spelen, zonder dat je jezelf eigenlijk hoort. Maar goed, soms kom je ook wel eens geluidsmensen tegen... :D Waar ik me wel aan kan ergeren is dat je geen tijd krijgt voor een soundcheck, vooral als je met meerdere bands speelt, en toch van backline moet wisselen, dan wil ik een beetje redelijke soundcheck, des noods speelt de punkcore band vóór ons ook maar op mijn amp, zolang ze er maar goed mee om gaan en ik dus met mijn optreden wel een goed geluid heb.

taylor
5 juli 2004, 10:44
ik denk dat het van beide kanten komt je hebt(veel) bands met geen ervaring in de geluidstechniek en ook genoeg geluidsmanetjes met weinig ervaring.

veel beginnende bands zijn vaak te veel bezig met hun eigen instrument in plaats van het geheel.dit wil eigenlijk zeggen dat je niet veel van af weet

laast was ik bij een optreden van een pro band hadden ze hun eigen geluidsman niet bijzich ,vergeet die bij het eerste nummer de mic van de zanger open te draaien....

daarnaast is het zo als je niet al te goed bent het altijd de schuld van 1 ander is in plaats bij je zelf te gaan zoeken,bedoel wie kent dat soort "muzikanten" niet :)

Raffel
5 juli 2004, 11:32
interessant topic..

@ Michael AE:

Wat wordt er dan van de gitarist/band WEL verwacht? Constructieve kritiek is nog altijd het beste :D

skabouter
5 juli 2004, 11:47
mja, je hebt wel gelijk opzich.........sound is idd ook persoonlijk. en bands kunnen een boel verkloten met hun bagger shit.
maar ook al speel ik nu zo`n 3 jaar in een band, met gigs, het blijft voor mij vrij moeilijk om goede sound te krijgen. ook omdat sound overal anders is. voor thuis weet ik nu precies de goede instellingen, en in de oefenruimte ook. maar live is het altijd anders. iedere zaal heeft andere akoestiek, soms komt mijn bas te hard door en trilt alles mee, en soms juist niet. mja, en als je geen check hebt is het vrij vervelend. maar we beginnen nu als band er beter aan te werken. ik ben de enige met goede apparatuur, en de rest begint nu ook in te zien dat dat wel bijdraagt aan goed geluid. we werken er aan, en het komt wel een keer goed.............


Btw. Hoe veel voor die ms4?

100 euro, en er zitten extra`s bij (kijk hier maar even)
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=26156

Nicci
5 juli 2004, 12:18
he skabouter, de JC in de aanbieding? met een beetje geluk maak je winst :wink:

skabouter
5 juli 2004, 12:31
mja, ik hoop het wel. als ik er geen winst op maak doe ik hem niet weg (Daarvoor is hij te goed, en het was een mooi koopje, toen bij jou :) )
maar ik heb het geld nodig, dus ik probeer wel wat winst te maken.

Toaster
5 juli 2004, 12:55
Ik heb wel een vraag aan de heren van het geluid,

Altijd zijn de geluidstech 10 / 15 minuten bezig met de drums??? ok ze hebben meestal meerdere microfoons om te checken.

Maar elke tom trom bas wordt wel heel erg zorgvuldig afgesteld. Laag erin eruit, enz.

Als ik dan "eindelijk" aan de beurt ben mag ik meestal één powerchordje neerleggen, hoor je meestal jezelf na 5 seconden over de zaalversterking, en dan mag je na 3 seconden stoppen met spelen....

Dat is zeg maar de mix van de gitarist.

Zeg ik meestal tegen die tech, "ik heb drie kanalen, moet je die ook niet even horen"

Kijken ze meestal zo naar je van: ok die jongen mag nog wel ff freeweelen

Zakt mijn broek van af.

jaywalker
5 juli 2004, 13:44
Wordt ik ook scheitziek van. Echt super veel hebt ik niet opgetreden, maar elke keer was er geen bijna geen tijd om te soundchecken. En al hoor je jezelf nog zo goed, er is altijd wel iemand die na afloop zegt "Goh tom speelde je ook mee, ik had je niet gehoord"

Dat idee van je halfstack ergens opzetten is misschien niet zo slecht idee. Speel met een marshall 100 watt top over een 2x12 marshall speakerkast :seriousf:

IndiepoprockJesse
5 juli 2004, 13:49
hmmja, ik hoor ook vaak brak geluid in zaaltjes.. ik volg een aantal bands en dan merk ik bijvoorbeeld ook erg het verschil als een band altijd zijn eigen geluidsman bij zich heeft.. en dan de band die geen eigen geluidsman heeft, dan hoor ik toch vaak dat die band met eigen geluidsman veel beter klinkt en een veel betere mix heeft...

Eigen geluidsmensen zijn volgens mij ook ideaal omdat je iemand hebt die je geluid kent en je hebt iemand met wie je goed kan communiceren, waardoor een check ook snel kan verlopen en soms ook veel specifieker als het niet helemaal wil lukken..

maar goed, geluidsmensen zijn ook niet de meeste geduldige mensen en willen soms niet luisteren naar wat je zegt ofzo.. maar goed.. je moet het soms gewoon opdringen.. een maat van me zei een keer vanuit de zaal de gitaar moet harder, dus toen zei ik.. de gitaar moet harder.. en toen gebeurde het gellukig ook nog.. dat was wel mooi maar goed..

Jesse//

skabouter
5 juli 2004, 13:49
ja, ergens opzetten scheelt echt enorm. maar het irritante is ook weer dat veel barren/tentjes/centra niet altijd kratten bij de hand hebben (of beschikbaar). sja, waar zet je het op ? ik heb nu gelukkig een roady die op handen en voeten gaat zitten, en mijn marshall stack mag op zijn rug.
maar de rest heeft het moeilijik....................

skabouter
5 juli 2004, 13:51
ook handig (maar wel duur) is een draadloos systeem. kan je zelf ff de zaal inlopen, en wat spelen, en kijken of het goed afgestemt is.
omdat ik wireless heb "check" ik meestal de band, vanuit de zaal, ik weet hoe onze sound moet zijn,en geef dan aan wat harder en zachter moet.

MightyMike
5 juli 2004, 13:56
Volgens mij volstaat één akkoord als soundcheck van de gitarist. Gitaar heeft namelijk de vreselijke eigenschap om solo totaal anders te klinken dan in de mix. De geluidsman hoeft dus gewoon te checken of de gitaar "erdoor komt". Het echte afregelen van het geluid kan pas wanneer de hele band even samen checkt. Ook het aanpassen van het monitor-volume heeft dan pas nut. Veel te veel gitaristen gebruiken het de soundcheck als playground om even die nieuwe shred-solo te showen.

Naar mijn ervaring is het zo dat in 60 % van de gevallen de schuld van een slecht geluid bij de gitarist(en) ligt, 20% bij de rest van de band en 20% bij de geluidsman. Ik heb persoonlijk ook al vreselijk incompetente PA-mannen moeten ondergaan, maar ik ben het afgeleerd van in de eerste plaats naar hen te wijzen....

jaywalker
5 juli 2004, 13:58
niet eens zo slecht idee..... Of een lang snoer even mee nemen.

Waarom doe je al die shit weg btw?

gerrekat
5 juli 2004, 13:59
Probleem is vaak daty wireless systemen minder goed klinken dan kabels! een hele lange kabel zou de truuk ook moeten doen!

Nicci
5 juli 2004, 14:05
klagen over geluidsmensen heeft weinig zin. je weet dat je als band je eigen spullen voor elkaar moet hebben. je eigen backline moet in orde zijn (en dat kan allemaal van te voren). wat die geluidsman er vervolgens mee doet is inderdaad afwachten, maar daar kan je tijdens een optreden niet meer zoveel aan veranderen. een eigen geluidsman is wat dat betreft ideaal, maar ja . . . . ideaal willen we het allemaal wel.
als ik moet spelen met een geluidsman die ik niet ken, dan ga ik nooit in discussie. totaal zinloos. accepteer dat het geluid de ene keer beter staat dan de andere keer en maak je niet zo'n zorgen of het door jou met zorg afgeregelde gitaargeluid nu wel of niet perfect 'door de mix' komt . . .

Nicci
5 juli 2004, 14:12
Volgens mij volstaat één akkoord als soundcheck van de gitarist. Gitaar heeft namelijk de vreselijke eigenschap om solo totaal anders te klinken dan in de mix.

klopt, je kan het uitversterken van een drumstel sowieso niet vergelijken met een gitaar.

schwalbe
5 juli 2004, 14:13
Ik ben ook geluidstechnicus (meer dan gitarist), en in bijna alle gevallen is slecht gitaargeluid bij concerten te wijten aan:
1- mid-scoop: te weinig middentonen; klinkt heel leuk als je in je eentje speelt, maar zuigt in een band. je 'verzuipt' in het geheel.
2- te hoog podiumvolume: als iedereen te hard gaat wordt het een brei. microfoons krijgen zo ook veel last van overspraak.
3- microfonische PU's: meteen vervangen die dingen.. hoeft niet perse aan de kwaliteit van de PU's te liggen; ook topkwaliteit PU's kunnen door ouderdom of te ruig gebruik microfonisch worden. Dit hoeft zich niet altijd meteen te uiten door piepen, er zijn ook minder extreme vormen van microfonische PU's (de allermildste vorm van microfonie kan zelfs lekker klinken ipv slecht).

schwalbe
5 juli 2004, 14:31
Hoe laat ik mijn midscooped-gitaargeluid goed klinken in podium-omstandigheden?
- hier heb je 2 EQ-secties voor nodig:
- de eerste EQ zit tussen gitaar en amp, het liefst als allereerste in de chain. Deze EQ zet je in de V-stand (mid eruit, bass en treble boosten) niet te extreem, iets subtieler klinkt vaak beter.
- de tweede EQ zit tussen voor-en eindversterker en staat in een omgekeerde V-vorm. Dit kan uiteraard ook de EQ-sectie op je versterker zijn, deze zit immers bijna altijd tussen voor-en eindbak.
- Pas op met te veel gain; minder klinkt vaak beter!

skabouter
5 juli 2004, 14:53
niet eens zo slecht idee..... Of een lang snoer even mee nemen.

Waarom doe je al die shit weg btw?

lang snoer kan idd ook. maar het is wel een goede manier.
ik doe die shit weg omdat ik
A: een nieuwe amp koop (waardoor sommige dingen overbodig worden)
B: geld nodig heb voor diezelfde amp

:)

Nicci
5 juli 2004, 15:16
schwalbe, ik ben het totaal niet met je eens:


midscooped klinkt ook niet leuk als je in je eentje speelt . . . 8-)

Raffel
5 juli 2004, 15:30
je kunt toch je EQ op je versterker wat meer mids geven en wat meer presence, laat je de geluidsman de mids weer een beetje indeuken voor je gitaar. :)

skabouter
5 juli 2004, 15:30
tijdje terug was ik bij een optreden van neuk, en die gitarist had een Diezel herbert. en aan het lampje te zien stond zijn mid-cut kanaal aan.
maar die dude kwam me toch een potje door de mix heen, en de bas ook en de drums ook. dat geluid was vrij perfect die avond.
hele lage bassige mid-scooped sound, maar perfect in de mix !

andy
5 juli 2004, 16:29
Voordat dit topic in een discussie over midtonen gaat vervallen......... In een betonnen bak is het bv aan te raden om wat minder hoog te gebruiken.
Ik las het eerder bij een paar posts. Maar het kut geluid bij een band is meestal te "danken" aan de gitarist die of te hard staat of zijn eigen geluid niet goed beoordeeld.
Zo heb ik voorbeelden meegemaakt dat gitaristen hun geluid afstelden terwijl ze NAAST hun stack stonden. Daar klonk het dan "vet", maar in de zaal als een kras.
Ik las hier ook ergens dat geluidstechnici niet de meest geduldige personen zijn, nou die ervaring heb ik niet.
Een goede communicatie tussen band en technici is de belangrijkste waarborg dat het geluid goed wordt.
En ik heb idd ook een Python als snoer, zodat ik tijdens de soundcheck een paar meter de zaal ik kan lopen om het geluid te beoordelen.

ReinoutV
5 juli 2004, 16:58
Waarom is een te harde gitarist dodelijk voor een zaalgeluid? Ik kreeg van een goede vriend te horen dat het geluid juist veel lekkerder werd toen ik mijn versterker de laatste set wat harder had gezet. Een snaredrum gaat ook hard genoeg?!?

jaywalker
5 juli 2004, 17:06
Maar opzich is dat lange snoer wel goed idee. Ik heb nu zelf even getest met een verlengsnoer (audioverlengkabel). De bass en treble blijft gelijk ondanks het inmiddels 15 meter lange snoer.

Maar wat heeft het voer zin. Het gaat er toch om wat de mic opvangt als je p.a versterkt speelt. Dan heeft het toch geen zin dat je weet dat het droog (zonder p.a) goed in de zaal klinkt?

Harry
5 juli 2004, 17:31
Waarom is een te harde gitarist dodelijk voor een zaalgeluid? Ik kreeg van een goede vriend te horen dat het geluid juist veel lekkerder werd toen ik mijn versterker de laatste set wat harder had gezet. Een snaredrum gaat ook hard genoeg?!?

:roll: wat harder of te hard........

charlie45
5 juli 2004, 18:01
het is nooit te hard, soms wel een beetje te lelijk.

andy
5 juli 2004, 18:07
Waarom is een te harde gitarist dodelijk voor een zaalgeluid?

Nou je zegt het zelf al. :lol:

Ik snap er echt geen moer van. Is je eigen geluid dan belangrijker, dan dat van je medemuzikanten en dus de hele band???? Ik heb door de jaren heen wat afgelachen met die gitaristen die het geluid van hun eigen band naar de kloten hielpen zo. Mooie reclame voor je band. NOT :???:

BLOK182
5 juli 2004, 18:27
Bij mij is het altijd ARJAN HARDER!! Tis dat ze derom vragen.... :D

Nicci
5 juli 2004, 18:36
Waarom is een te harde gitarist dodelijk voor een zaalgeluid? Ik kreeg van een goede vriend te horen dat het geluid juist veel lekkerder werd toen ik mijn versterker de laatste set wat harder had gezet. Een snaredrum gaat ook hard genoeg?!?

omdat het geluid van de gitaar dan in andere microfoons terecht komt.
omdat je met een beetje pech aan het concureren bent met de PA.

schwalbe
5 juli 2004, 18:37
Bij mij is het altijd ARJAN HARDER!! Tis dat ze derom vragen

en hoe denk je dat dat komt arjan?
omdat je dus een geluid hebt dat niet door de mix komt!!

skabouter
5 juli 2004, 19:06
Bij mij is het altijd ARJAN HARDER!! Tis dat ze derom vragen.... :D

heb je het nou over je chickies, knul ? :cool:

schwalbe
5 juli 2004, 19:10
Hier:
http://artistpro.com/index.php?module=PnCourses&func=getPage&course_id=23&page_id=133
een linkje met o.a tips hoe je wel helder en duidelijk uit de mix kan komen.

ReinoutV
5 juli 2004, 19:14
Ok, pak me op mijn woordkeus ;). Maar iedereen weet toch dat buizenversterkers pas echt lekker gaan klinken als die buizen een beetje op hun flikker krijgen? Als je daardoor een lekkerder, voller gitaargeluid krijgt zie ik het probleem niet, zonder dat de rest van de band er (veel) last van heeft. We hebben het afgelopen optreden voor het eerst zonder doorversterking van de gitaren gespeeld, beviel mij wel best. Minder een brei/brij op de PA (alleen bassdrum, toetsen en zang) en een veel vetter gitaargeluid :). Wiehoe :). Ik heb niemand horen klagen over te harde gitaren (speel zelf op een 1x12" Kitty Hawk combo, andere gitarist 4x12" TSL100, ik had geen problemen om gehoord te worden).

schwalbe
5 juli 2004, 21:48
soms is gitaarversterkers niet over de PA uitversterken idd de beste optie. ligt aan de acoustiek van de zaal, zaalgrootte, en bezoekersaantal. Maar ook dan is het belangrijk dat je geluid goed uit de mix komt en daarvoor gelden dezelfde regels als wanneer je wel door de PA uitversterkt: lichte boost 2-5 khz (en das dus ongeveer de mid van de 3-band Eq op je versterker). Met een parametrische EQ in je gitaarrack of PA-rack kun je zelfs op zoek naar een wat smallere band zodat je de rest van de midband overhoudt om de zang ook nog uit de mix te laten 'springen'.

andy
5 juli 2004, 22:06
Als er dan toch een PA staat, dan liever de gitaar er ook over heen, dan klinkt het allemaal toch wat breder. Dan zet ik mijn (buizen) bak maar wat zachter.
Het liefst speel ik ook op redelijk volume, maar als de zaal dat niet toe laat, dan maar een streepje minder.

Harry
6 juli 2004, 08:08
Ok, pak me op mijn woordkeus ;). Maar iedereen weet toch dat buizenversterkers pas echt lekker gaan klinken als die buizen een beetje op hun flikker krijgen? Als je daardoor een lekkerder, voller gitaargeluid krijgt zie ik het probleem niet, zonder dat de rest van de band er (veel) last van heeft. We hebben het afgelopen optreden voor het eerst zonder doorversterking van de gitaren gespeeld, beviel mij wel best. Minder een brei/brij op de PA (alleen bassdrum, toetsen en zang) en een veel vetter gitaargeluid :). Wiehoe :). Ik heb niemand horen klagen over te harde gitaren (speel zelf op een 1x12" Kitty Hawk combo, andere gitarist 4x12" TSL100, ik had geen problemen om gehoord te worden).

dan was het zeker niet TE hard....... (als je mijn vorige post niet begreep)

dat ze op hun donder moeten krijgen zal niemand hier betwisten, maar er zijn grenzen.

ReinoutV
6 juli 2004, 08:24
Dan ben ik het met je eens :).

LordRiffenstein
6 juli 2004, 09:27
dat ze op hun donder moeten krijgen zal niemand hier betwisten, maar er zijn grenzen.

De knoppen op 10 is meestal de grens tenzij je bij Spinal Tap speelt :-D

Raffel
6 juli 2004, 09:39
dat ze op hun donder moeten krijgen zal niemand hier betwisten, maar er zijn grenzen.

De knoppen op 10 is meestal de grens tenzij je bij Spinal Tap speelt :-D

De grens ligt waar de drummers exploderen :-D :-D

taylor
6 juli 2004, 10:35
wat ik wel altijd super klote vind is als de monitoren op het podium crap staan afgesteld.

dan sta je eigenlijk blind te spelen.

zjanke
6 juli 2004, 16:48
wat ik wel altijd super klote vind is als de monitoren op het podium crap staan afgesteld.

dan sta je eigenlijk blind te spelen.

En dat ligt dus aan jezelf. Als je je monitor(s) niet goed vindt, moet je dat even melden aan de geluidsman, past ie het gewoon even aan :D Hij hoort die dingen namelijk zelf helemaal niet :wink:

Nocki
7 juli 2004, 08:51
dit is naturlijk een geweldige topic maar ik denk dat de meeste van omns amateurtjes zijn. (net als ik) en die hebben ook niet altijd geweldige geluidsmensen achter de knopppen. gouden regel lijkt mij dat de gitaren moeten worden aangepast aan de drums.

ik heb veel gespeeld en iedereen had het altijd over zacht. maar dat was dan zo zacht dat amp net aanstond. iets zachter en hij ging uit. je kent die plek op je volume knop wel. wat gebeurde er dan is dat de drummer ook zachtermoest en niet lekker kon slaan waardoor de dynamiek uit de muziek gehaald werd. als de drummer gewoon lekker kan slaan en je past daaraan de band aan komt het goed. probleem is vaak ook dat zangers en zangeressen niet goed in de microfoon zingen en niet investeren. zodoende staan ze met troep op het podium (en in de oefenruimte gaat dit onderwerp ook op) waardroor ze niuet fatsoenlijk uitversterkt kunnen worden. als ze dat merken dan willen ze harder wat niet kan en moeten ze gaan schreeuwen. het geen daarop volgt is het gezeur van iedereen zachter...
je moet idd niet te hard staan. maar ik oefen thuis meestal harder dandat ik in de band speel.

Nocki

taylor
7 juli 2004, 11:45
wat ik wel altijd super klote vind is als de monitoren op het podium crap staan afgesteld.

dan sta je eigenlijk blind te spelen.

En dat ligt dus aan jezelf. Als je je monitor(s) niet goed vindt, moet je dat even melden aan de geluidsman, past ie het gewoon even aan :D Hij hoort die dingen namelijk zelf helemaal niet :wink:

ja, dat denk jij sommige van die gasten zijn helemaal niet zo behulpzaam.
sommige wel anderen helemaal niet.
ik heb is keer mee gemaakt dat ik ging zeuren bij zo'n gast kwam die het podium op ging die de monitoren verschuifen(leterlijk) met zo'n kwaad bedoeling van je moet niet zeiken man.

The Thumb
7 juli 2004, 11:53
misschien rare vraag maarreh...

als je zelf staat te spelen, hoe hoor je dan dat je niet door de mix komt in de zaal?

MightyMike
7 juli 2004, 12:06
@ The Thumb

Dat hoor je niet. Het geluid in de zaal is volledig in handen van de geluidsman eens je op het podium staat. Tijdens de soundcheck kan je wel even in de zaal het geluid beluisteren.

The Thumb
7 juli 2004, 12:44
Precies!

Tijdens een set aan je versterkerknoppen draaien heeft dus geen enkele zin, omdat je niet weet wat het effect ervan in de zaal zal zijn.

Als je jezelf op het podium niet goed hoort dan bij voorkeur oplossen door monitor mix anders af te stellen, of bij gebrek aan monitoring wat varieren in de plek waar je staat te spelen op het podium.

Ik heb al vaak bandjes gezien waarin men na ieder nummer aan de versterkers begon te prutten, daarbij waarschijnlijk een fantastisch podiumgeluid creerend, maar het zaalgeluid werd er niet beter op...

andy
7 juli 2004, 13:56
Die laatste regel, daar gaat het om. :wink: Dat heb ik ook zo vaak gezien..... zucht.

Michael AE
7 juli 2004, 14:39
ja, dat denk jij sommige van die gasten zijn helemaal niet zo behulpzaam.
sommige wel anderen helemaal niet.
ik heb is keer mee gemaakt dat ik ging zeuren bij zo'n gast kwam die het podium op ging die de monitoren verschuifen(leterlijk) met zo'n kwaad bedoeling van je moet niet zeiken man.

Waar de monitors heen gericht staan is SUPER belangrijk. Als je niet goed voor je monitor staat, hoor je geen drol. Deze monitorman had dat begrepen, en werd natuurlijk moe van een aantal broekies die met bijdehand commentaar hem gaan vertellen dat hij waardeloos is. Misschien dat hij daarom een beetje boos keek?

Bovendien staat de monitorman er altijd alleen en exclusief om JOU te helpen. Zonder monitorman heb je helemaal niets. Monitorgeluid is het allermoelijkste af te regelen. Vaak worden monitormensen als stront behandeld door (onervaren) muzikanten. Ik zou derhalve graag zien dat sommige mensen monitormannen met iets meer respect behandelen; moet je eens zien hoe goed je geluid er van wordt.

LordRiffenstein
7 juli 2004, 14:59
Tijdens een set aan je versterkerknoppen draaien heeft dus geen enkele zin, omdat je niet weet wat het effect ervan in de zaal zal zijn.

Ik ben het hier niet mee eens. Er is een duidelijk verschil in klank tussen een lege en een volle zaal. Tijdens een soundcheck speel je meestal even in je eentje, als dan tijdens het optreden er drums ed bijkomen is het soms echt wel nodig kleine aanpassingen te doen. Een beetje degelijke soundman luistert een volledig concert en doet tijdens je optreden nog aanpassingen. Ik ken er genoeg die wat regelen tijdens een soundcheck en daarna niet meer aan de EQ raken en dat is pas BS.

Thijssie
7 juli 2004, 15:04
Bovendien staat de monitorman er altijd alleen en exclusief om JOU te helpen. Zonder monitorman heb je helemaal niets. Monitorgeluid is het allermoelijkste af te regelen. Vaak worden monitormensen als stront behandeld door (onervaren) muzikanten. Ik zou derhalve graag zien dat sommige mensen monitormannen met iets meer respect behandelen; moet je eens zien hoe goed je geluid er van wordt.

Precies, dus vantevoren gezellig een biertje met de beste man pakken en ff gezellig lullen over belangrijke en onbelangrijke zaken :D

andy
7 juli 2004, 17:05
Tijdens een set aan je versterkerknoppen draaien heeft dus geen enkele zin, omdat je niet weet wat het effect ervan in de zaal zal zijn.

Ik ben het hier niet mee eens. Er is een duidelijk verschil in klank tussen een lege en een volle zaal. Tijdens een soundcheck speel je meestal even in je eentje, als dan tijdens het optreden er drums ed bijkomen is het soms echt wel nodig kleine aanpassingen te doen. Een beetje degelijke soundman luistert een volledig concert en doet tijdens je optreden nog aanpassingen. Ik ken er genoeg die wat regelen tijdens een soundcheck en daarna niet meer aan de EQ raken en dat is pas BS.

Een beetje aan je EQ draaien is op zich niet zo erg, maar het gaat mn om de volumeknop die vaak steeds een beetje verder naar rechts geschroefd wordt.
Maar soundcheck jij in je eentje???? Vreemd, na de individuele soundcheck speelt iedere normale band nog wel een nummer.

LordRiffenstein
7 juli 2004, 17:13
Een beetje aan je EQ draaien is op zich niet zo erg, maar het gaat mn om de volumeknop die vaak steeds een beetje verder naar rechts geschroefd wordt.
Maar soundcheck jij in je eentje???? Vreemd, na de individuele soundcheck speelt iedere normale band nog wel een nummer.

Soundcheck hangt een beetje van situatie tot situatie af meer in het geval van een festival of meerdere bands op 1 avond, nee dan speelt de band geen nummer, anders uiteraard wel.

Een volumeknop zet je toch op 10, hoe kan die dan nog verder? Jij heet IRL toch niet toevallig Nigel??? :razz: :-D

ReinoutV
7 juli 2004, 17:14
Ik heb al vaak bandjes gezien waarin men na ieder nummer aan de versterkers begon te prutten, daarbij waarschijnlijk een fantastisch podiumgeluid creerend, maar het zaalgeluid werd er niet beter op...


Die laatste regel, daar gaat het om. :wink: Dat heb ik ook zo vaak gezien..... zucht.

Is de taak van de zaalmixer niet om dat "fantastische" podiumgeluid (zo wil de gitarist het blijkbaar hebben) om te zetten in een goed zaalgeluid? Binnen alle redelijkheid van volume natuurlijk, overleg moet mogelijk zijn.

zjanke
7 juli 2004, 20:55
Is de taak van de zaalmixer niet om dat "fantastische" podiumgeluid (zo wil de gitarist het blijkbaar hebben) om te zetten in een goed zaalgeluid? Binnen alle redelijkheid van volume natuurlijk, overleg moet mogelijk zijn.

Harder is niet altijd beter. :-(

Ik heb wel wat ervaring als roadie en ik heb af en toe zelf ook achter een tafel gestaan, dus ik kan me de wanhoop van sommige geluidsmensen wel voorstellen. De amateurs weten het altijd beter en als het niet goed klinkt ligt het zeker niet aan hen, ze hebben tenslotte hele dure spullen :razz:
Diezelfde amateurs snappen vaak niet dat ze amateur zijn (en blijven) door de kwaliteit van hun spel en dat dat verder niet zoveel te maken heeft met de kosten van hun apparatuur.
Dus het overleg wat mogelijk is/moet zijn is vaak niet mogelijk omdat er niet geluisterd wordt naar de geluidsman.

Het schuiven van de monitors wat Michael AE aangeeft is hetzelfde als wat ik in het begin bedoelde met "draai je versterker eens richting je oren ipv je volumeknop" Zorg dat je zelf midden in je eigen geluid staat, dan hoef je de anderen niet te overstemmen. Staat het geluid goed tijdens de soundcheck? draai dan niet meer (of hooguit na goed overleg, als je jezelf echt niet kan horen (heb je wel opgelet tijdens de soundcheck?)) aan je volumeknop.

Ik heb een keer een geluidsman gesproken die in een theater werkt en daar wordt er dus geloot wie amateurgezelschappen MOET doen, die gasten (geluid EN licht) hebben daar dus allemaal een pleurishekel aan. Bekvechten met "Mien uut de polder" die toch al twee jaar regisseur is van de lokale toneelclub die komt eisen :o dat het licht zo en zo moet zijn en dat er nog meer microfoons bijmoeten omdat de bakker en de slager anders niet te verstaan zijn. :D

the sure thing
7 juli 2004, 22:00
... als starter van dit topic doet het mij deugd zoveel reakties te lezen in zo'n korte tijd :D Ik heb wel eens meegemaakt dat tijdens een solo ik mijn gitaar zo hard over de monitors hoorde, dat ik de rest van de muziek bijna niet meer hoorde. Uiteindelijk had het wel een zeer goed resultaat: ik ging helemaal "op" in mijn geluid (en solo: Little Wing, wat wil je nog meer!!!) en heb die avond een compliment van mijn muziekleraar gekregen die NOOIT een complimentje gaf (aan NIEMAND!) en aan mij dus wel (net als de rest van de 400 man in de zaal). Hij vond het een geweldige solo. Geluidsman: bedankt. Muziekleraar: bedankt. Dit is inmiddels 13 jaar geleden en ik kan er nu nog van genieten. Dus: geluidsmannen, doe je best :listen: You can make a difference :razz:

Baker
8 juli 2004, 11:42
... als starter van dit topic doet het mij deugd zoveel reakties te lezen in zo'n korte tijd :D Ik

Op zich is dat natuurlijk leuk, maar het begint me wel op te vallen dat dezelfde discussies zich eindeloos herhalen op dit forum.

zie dit topic van een paar weken geleden.
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=33004&highlight=

Dit topic sluit naadloos bij deze discussie aan.

bat
8 juli 2004, 12:48
Zitten hier eigenlijk geluidstechnici op het forum?? Ik heb zelf wel wat ervaring.... Dan zouden we een aardige discussie kunnen beginnen over het geluid en wie nu wat loopt te verneuken.

Laatst nog met een band gespeeld die er echt wel voor zorgde dat 1 gitaar goed door de mix kwam door de amp loeihard te zetten. Dus werd het totaal geluid verkloot. En achteraf de geluidsmensen de schuld geven. Zo ken ik er nog een paar.

Aan de andere kant ben ik daarvan ook eens door een geluidsman beschuldigd (dat ik mijn versterker veel te hard had gezet)

Hij stond op een half, zachter kon echt niet. :roll:

Nicci
8 juli 2004, 13:10
Zitten hier eigenlijk geluidstechnici op het forum?? Ik heb zelf wel wat ervaring.... Dan zouden we een aardige discussie kunnen beginnen over het geluid en wie nu wat loopt te verneuken.

Laatst nog met een band gespeeld die er echt wel voor zorgde dat 1 gitaar goed door de mix kwam door de amp loeihard te zetten. Dus werd het totaal geluid verkloot. En achteraf de geluidsmensen de schuld geven. Zo ken ik er nog een paar.

Aan de andere kant ben ik daarvan ook eens door een geluidsman beschuldigd (dat ik mijn versterker veel te hard had gezet)

Hij stond op een half, zachter kon echt niet. :roll:

het maakt zoveel uit waar je speelt. ik had een keer een optreden met strijkers en fluiten die met een overhead microfoon versterkt werden. als je dan je versterker ook maar een klein beetje open zet is het al te hard. dan kun je wel zeggen: "hij staat nauwelijks aan", maar die geluidsman vraagt niet voor de grap of je wat zachter kan . . . . .