PDA

View Full Version : Whitin temptation,lacuna coil: hoe krijg ik die sound



angusyoung
3 juli 2004, 23:20
Ik wil graag wat meer info over het spelen van Gothic rock.
Ben eigenlijk een hardrock gitarist (ac/dc en dat soort) maar gothic rock heb ik toevallig een keer gehoord en wil hier wat mee doen.
Spelen dit soort bands met een 7 snarige gitaar bijvoorbeeld ( ze zitten vaak exsteem laag) ik heb zelf een Epiphone les paul en wil graag weten hoe ik die sound uit m'n gitaar kan krijgen.


alvast bedankt

Angus young

harrie-beton
4 juli 2004, 08:49
heel weinig mensen spelen 7 snarig hoor.

het makkelijkst is OMLAAG STEMMEN bijvoorbeeld met iets dikkere snaren en dan stemmen D mol.

Wicked Willy
4 juli 2004, 23:51
Ruud (Jolie) van Within Temptation speelt op een PRS Custom 24 in combinatie met een Mesa Triple Rectifier.....tsja ik zou zeggen Humbuckers in combinatie met een High Gain Amp (Mesa, Diezel ect.)

MightyMike
5 juli 2004, 10:08
tsja ik zou zeggen Humbuckers in combinatie met een High Gain Amp (Mesa, Diezel ect.)

Inderdaad, maar vergeet de hoofdingredienten niet : operastemmetjes en vééééééééééééééééééééééééél te veel keyboard... :razz:

Even serieus : Wicked Willy heeft natuurlijk gelijk, maar overdrijf wel niet met die high gain. Het is niet de bedoeling om een death metal geluid te krijgen. Ik denk dat je best gaat voor een "net voorbij de crunch"-distortion

BLOK182
5 juli 2004, 10:28
Setje 0.11 op die LP en omlaag stemmen maar :) Evt een heet humbuckertje in de brug ofzo.

Swan
5 juli 2004, 11:42
zo laag stemmen ze toch niet :???:
en verder is die sound niets bijzonders...je hoort t zelfs amper bij within temptation

Baco
5 juli 2004, 11:56
zo laag stemmen ze toch niet :???:
en verder is die sound niets bijzonders...je hoort t zelfs amper bij within temptation
Ditto wat dat stemmen betreft en jammer genoeg ook ditto wat dat geluid betreft. Hebben die ook nog niet met Fallen Angels gespeeld (Ashdown)? Heb dat eens op de site van Ashdown zien staan, dacht ik...

andy
5 juli 2004, 16:36
Ruud (Jolie) van Within Temptation speelt op een PRS Custom 24 in combinatie met een Mesa Triple Rectifier.....tsja ik zou zeggen Humbuckers in combinatie met een High Gain Amp (Mesa, Diezel ect.)

Alleen jammer dat je die gitaristen nauwelijks hoort. :razz:

MightyMike
5 juli 2004, 16:39
Op "Enter" nog wel, maar ja, toen waren ze ook nog metal :P

Sir Peckerkäse
5 juli 2004, 18:31
uiteraard je tonepot ook dichtdraaien, want onthoud kinderen: treble is voor bands die niet true zijn :D

Swan
5 juli 2004, 22:24
uiteraard je tonepot ook dichtdraaien, want onthoud kinderen: treble is voor bands die niet true zijn :D


jammer dat dat viswijf geen tonepot heeft

SiNiSTRaL
5 juli 2004, 22:40
TREBLE IS JUIST VOOR TRUE METAL MENSEN, 99 rules of balck metal: No lo-end, it can't be true if it doesn't hurt to listen to ;)

SBloke
8 juli 2004, 09:02
**********

Sir Peckerkäse
8 juli 2004, 19:09
ik vind het altijd bij deze muziek dat de gitaren meer als een muur van brom klinken, mischien zou het beter zijn om de massa van je gitaar aan de output op de jack vast te solderen, dan krijg je pas een goed geluidje

Squier4ever
22 juli 2004, 13:18
Een van die gasten van Within Temptation speelt toch een Gothic Flying V?

RRRobin
22 juli 2004, 18:21
hmm die gaste zulle heus wel meer dan 1 gitaar hebbe :roll:

Bluesbreaker
22 juli 2004, 19:46
Een van die gasten van Within Temptation speelt toch een Gothic Flying V?

zou inderdaad wel bij die lelijke lui passen, maar dat is natuurlijk mijn mening

Sir Peckerkäse
23 juli 2004, 21:32
kale nazi's zijn het

Embryoyo
24 juli 2004, 14:29
Ik zet maar eens het nummer "Metal Is Een Mannensport" van Kutschurft op. :-D

Sir Peckerkäse
24 juli 2004, 16:25
john deer 9600 :-D

Akira
25 juli 2004, 00:58
After forever speelt met normaal gestemde gitaren.

Hier kan je wat tabs vinden:

http://members.lycos.nl/porum/guitar.html#tabs

Embryoyo
25 juli 2004, 11:16
In A dat ding! :-D

Ad Sluijter
28 juli 2004, 16:09
Je noemt nu wel twee qua geluid heel verschillende bands, maar goed.

Within Temptation gebruikt qua versterking Dual Rectifier toppen (in tegenstelling tot de eerder genoemde Triple Rectifier). Qua gitaren verschilt het nogal, Ruud speelt alleen op PRS en Robert varierend van Ibanez (rg serie) tot Gibson (flying V gothic model). Deze staan overigens wel allemaal omlaag gestemd. Uit mijn hoofd is Enter ingespeeld in D en Mother Earth in C#. Ruud gebruikt live echter ook drop down tuningen, die C# wordt dan een B.

Lacuna Coil heeft sinds niet al te lange tijd een endorsement op ESP gitaren en krijgt daar zelfs haar eigen signature serie van. Dit zijn overigens wel 7 snarige modellen die "standaard" in B gestemd zijn. Qua versterking hebben ze sinds kort een endorsement op line6, wat ze overigens voor die tijd ook al gebruikte hoor. Tot nu toe maakte ze voornamelijk gebruikt van de Flextone II toppen, maar ik vermoed dat ze over zullen stappen op de Veta serie.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt:)

Groetjes, Ad

jorrit
30 juli 2004, 12:13
Als we toch in het "gothic" (wat een stom hokje..) genre zitten.. kun je beter naar Epica gaan luisteren.... en dan met name de leadgitarist Ad... (Ja HIJ is de lead en niet Mark....)

epica is gewoon een slap aftreksel van after forever toen mark daar nog speelde. en volgens mij heb ik mark toch meer de "moeilijke" dingen zien spelen en ad speelde mee. maar dat was het 3e optreden in die formatie ofzo dus t kan veranderd zijn...

Ad Sluijter
31 juli 2004, 18:09
Ieder zijn smaak natuurlijk:-)

Maar "het kan veranderd zijn?" Hahaha, is al vanaf het begin hetzelfde hoor, volgende keer wat beter opletten:p

Ad Sluijter
31 juli 2004, 18:12
Overigens nog over het geluidstechnische verhaal.

Tot nu toe heb ik live altijd op een line6 ax2 212 gespeeld, maar ik ben nu druk bezig om over te stappen naar een buizenstack, ik heb al reeds een mesa boogie triaxis 2.0 en een Mesa Boogie 50/50 aangeschaft, nu nog een 2*12 inch speakercabinet en een effectenbak (waarschijnlijk G major) en ik ben compleet:-)

MazeMouse
1 augustus 2004, 00:15
Ghe, altijd handig als je wilt weten waar je 'helden' op spelen.

Dat eerste Epica album kan ik inmiddels in mijn slaap al spelen (de baspartijen) en de texten dreun ik zelfs zonder muziek nog op en de CD zit inmiddels zo muurvast in mijn discman dat het tijd wordt voor een nieuwe discman :D

Overigens heb ik wel een vraag.
Welke stemmingen gebruik jij eigenlijk?
Want dat is het enige waar 'mijn' gitarist nog een beetje mee worstelt :)

(alhoewel hij binnenkort ook overgaat op 7 snaren en dus dat probleem niet meer zal hebben :))

Ad Sluijter
1 augustus 2004, 02:18
Ghe, altijd handig als je wilt weten waar je 'helden' op spelen.

Dat eerste Epica album kan ik inmiddels in mijn slaap al spelen (de baspartijen) en de texten dreun ik zelfs zonder muziek nog op en de CD zit inmiddels zo muurvast in mijn discman dat het tijd wordt voor een nieuwe discman :D

Overigens heb ik wel een vraag.
Welke stemmingen gebruik jij eigenlijk?
Want dat is het enige waar 'mijn' gitarist nog een beetje mee worstelt :)

(alhoewel hij binnenkort ook overgaat op 7 snaren en dus dat probleem niet meer zal hebben :))

Op de cd hebben we trouwens geen gebruik gemaakt van onze line 6 versterkers maar van de mesa boogie dual rectifier.

Wat betreft de stemmingen, dat is een beetje een apart verhaal:
Op de cd hebben we alles ingespeeld op mijn Gibson Les Paul Standard die gewoon standaard in E stond. Wel hebben we bij bepaalde stukjes in de nummers Cry for the Moon, Illusive Concensus, Façade of Reality en Veniality gebruik gemaakt van een drop D tuning om zo die lage D mee te kunnen pakken.
Live speelde ik in het begin alles gewoon standaard in E (dus zonder drop D). Mark pakte dan die lagere akkoorden wel vanwege de mogelijkheden met zijn 7e snaar. Nu heb ik echter voor de bovenstaande nummers mijn Gibson in B gestemd (voor de andere nummers gebruik ik dan een andere gitaar) en kan ik ook al die lagere akkoorden meepakken.
Voor de bas geld overigens hetzelfde verhaal, alles is opgenomen in standaard E met in de bovenstaande nummers een drop D. Live pakt Yves die lagere noten gewoon op zijn 5e snaar.

Voor de volgende cd staan er een hele hoop nummers in C klein en zullen we waarschijnlijk alles op die Gibson in B stemming spelen.



Zelf houd ik absoluut niet van 5 snarige bassen of 7 anrige gitaren, vin dhet gewoonweg niet natuurlijk spelen. Ik stem mijn gitaar dan liever gewoon om laag. Maar goed, ieder zijn smaak:-)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes, Ad

MazeMouse
1 augustus 2004, 09:57
Ghe, altijd handig als je wilt weten waar je 'helden' op spelen.

Dat eerste Epica album kan ik inmiddels in mijn slaap al spelen (de baspartijen) en de texten dreun ik zelfs zonder muziek nog op en de CD zit inmiddels zo muurvast in mijn discman dat het tijd wordt voor een nieuwe discman :D

Overigens heb ik wel een vraag.
Welke stemmingen gebruik jij eigenlijk?
Want dat is het enige waar 'mijn' gitarist nog een beetje mee worstelt :)

(alhoewel hij binnenkort ook overgaat op 7 snaren en dus dat probleem niet meer zal hebben :))

Op de cd hebben we trouwens geen gebruik gemaakt van onze line 6 versterkers maar van de mesa boogie dual rectifier.

Wat betreft de stemmingen, dat is een beetje een apart verhaal:
Op de cd hebben we alles ingespeeld op mijn Gibson Les Paul Standard die gewoon standaard in E stond. Wel hebben we bij bepaalde stukjes in de nummers Cry for the Moon, Illusive Concensus, Façade of Reality en Veniality gebruik gemaakt van een drop D tuning om zo die lage D mee te kunnen pakken.
Live speelde ik in het begin alles gewoon standaard in E (dus zonder drop D). Mark pakte dan die lagere akkoorden wel vanwege de mogelijkheden met zijn 7e snaar. Nu heb ik echter voor de bovenstaande nummers mijn Gibson in B gestemd (voor de andere nummers gebruik ik dan een andere gitaar) en kan ik ook al die lagere akkoorden meepakken.
Voor de bas geld overigens hetzelfde verhaal, alles is opgenomen in standaard E met in de bovenstaande nummers een drop D. Live pakt Yves die lagere noten gewoon op zijn 5e snaar.

Voor de volgende cd staan er een hele hoop nummers in C klein en zullen we waarschijnlijk alles op die Gibson in B stemming spelen.



Zelf houd ik absoluut niet van 5 snarige bassen of 7 anrige gitaren, vin dhet gewoonweg niet natuurlijk spelen. Ik stem mijn gitaar dan liever gewoon om laag. Maar goed, ieder zijn smaak:-)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes, Ad
Kijk, hier hebben we zeker iets aan.
Nu zijn we zelf niet in de studie geweest maar Mesa's liggen RUIM buiten ons budget. We spelen zelfs met V-amp's ipv Line6 pods omdat we maar een verzameling arme studenten zijn.

Onze lead gitarist speelt alles gewoon met 7snaren dus die had geen enkel probleem met alles te spelen.
Ik speel zelf alles met 5 snaren bas dus ik had ook geen problemen.
En om voor onze 2e gitarist de problemen gewoon te minderen hebben we zijn 2 gitaren in respectievelijk E en B gestemd. Dus we zaten er niet heel ver vanaf. (plus 2 stemmingen geboren uit noodzaak omdat we meer verschillende dingen spelen)

Voor ons is dus de keuze niet alleen tussen wat we zelf natuurlijk vinden spelen maar ook hoe we zoveel mogelijk kunnen doen met zo min mogelijk geld.
En dan is een 7snaar (of 5snaar) veel makkelijker dan 2 losse gitaren/bassen in verschillende stemmingen.
Als je het maar lang en vaak genoeg doet ben je zo gewend aan die extra snaar. (en ik heb tegenwoordig juist problemen met 4 snaren omdat ik dan mijn Bsnaar mis)

Ad Sluijter
1 augustus 2004, 23:40
In de studio stond gelukkig een mesa want die lag zelf ook nog buiten ons bereik, het is ook nog maar net dat ik aan het overstappen ben naar een mesa stack, dus kun je nagaan. Probeer er anders gewoon ergens een te leven voor de opnamen. Voor de live dingen zijn die vamp en podjes goede alternatieven hoor:-)

Voor buitenlandse optredens nemen we die ook altijd mee, podjes ingebouwd in een klein flightcaseje (ter grote van een koffertje) met daarin nog een FB4 en DI. Inprikken en klaar is kees:-)

Groetjes, Ad

Wormaap
2 augustus 2004, 02:17
Ej, kan het kloppen dat ik jou ook live heb zien spelen met'n groen/blauwe PRS?

Ad Sluijter
2 augustus 2004, 13:58
Nee, dat was een Patrick Eggle gitaar(Berlin Pro) die heb ik een aantal keer van onze geluidsman geleend, gewoon "just for fun" :D

Zelf heb ik nu de volgende gitaren:
Gibson Les Paul standard usa (black finish)
Ibanez rg 520 (quilted saple transparent blue finish)
Ibanez rg 320 (black pearl finish)
Epiphone Les Paul custom (black finish)

Waarbij ik die Gibson gebruik als eerste gitaar in B, die Epiphone als eerste gitaar in E en die Ibanez gitaartjes als backups.

Wormaap
2 augustus 2004, 14:29
Ah, ok dan, ik vond't best'n leuk ding om te zien :D
Kan niet wachten om jullie nog's hier in Limburg te zien :P
Waarom speel je eigenlijk nog op je Epiphone? Of zie ik het totaal verkeerd als ik denk dat jullie je gear toch wel makkelijk van de muziek kunnen financieren?

Swan
2 augustus 2004, 14:32
ff heel erg offtopic maar n brandende vraag:
is die clip met die maskers en beulskappen en pakjes nou serieus of niet?

Ad Sluijter
2 augustus 2004, 14:40
Die Epiphone heb ik zelfs pas als laatste aangeschaft en ik heb er geen moment spijt van gehad! Ik heb destijds iets van 3500 gulden betaald voor die Gibson en maar 350 euro voor die Epiphone (2e hands) en qua afwerking is die Epiphone zelfs beter. Bij die Gibson zijn zelfs te bindings verkeerd gemonteerd waardoor de lak af begint te sprokkelen :o
En ook qua geluid doet die Epiphone echt niet zoveel onder voor die Gibson hoor. Voor in de studio zal ik uiteraard wel die Gibson gebruiken maar voor live is dat verschil te verwaarlozen, ik zit er zelfs over zitten te denken om voor live nog zo'n Epiphone te kopen, zodat ik die Gibson gewoon thuis kan laten.

Mijn conlusie: Ik vind een Gibson zijn geld gewoon niet waard. De prijs/ kwaliteit verhouding is bij een Epiphone gewoon zoveel beter.

Groetjes, Ad

Ad Sluijter
2 augustus 2004, 14:47
ff heel erg offtopic maar n brandende vraag:
is die clip met die maskers en beulskappen en pakjes nou serieus of niet?

Haha ja de befaamde eerste clip van een band :roll:

De producent had het idd als serieus bedoeld. Dat krijg je als je een producent hebt die geen enkele affiniteit heeft met de muziek en dus als een leek de muziek probeert te verwoorden.

Gelukkig zijn dat soort cliches in de 2e clip al achterwege gelaten :wink:

Groetjes, Ad

Wormaap
2 augustus 2004, 14:59
Nog steeds offtopic, maar als de gitarist van een van je favo bands op dit forum rondhangt mag't wel even :D
Wanneer spelen jullie weer in Limburg!? :P Ik heb jullie in Venlo en in Sittard gezien, en ik wil meer :D

Ad Sluijter
2 augustus 2004, 15:05
Nog steeds offtopic, maar als de gitarist van een van je favo bands op dit forum rondhangt mag't wel even :D
Wanneer spelen jullie weer in Limburg!? :P Ik heb jullie in Venlo en in Sittard gezien, en ik wil meer :D

Oeh in Fenix in Sittard was ik echt zo ziek als een hond, ik kon echt amper op mijn benen staan toen :oops:

Volgens mij staan er voorlopig geen optredens in Limburg gepland. We zijn nu bezig met de cd opname (volgende week beginnen met gitaar), dan in october en november door Europa touren en in december weer door Mexico, dus ik denk dat dat nog wel eventjes kan duren...

Groetjes, Ad

Wormaap
2 augustus 2004, 15:07
Klopt IDD ja... Knap dat je je dat nog herinnert though :P Als je je nog 2 headbangende idioten in Epica shirts herinnerd, dat waren een maat en ik :-D
Ondanks dat je ziek was was't toch nog'n geweldige show :cool:

Jammer dat jullie de komende tijd niet meer in de buurt komen :cry:

MazeMouse
19 augustus 2004, 23:35
Nee, dat was een Patrick Eggle gitaar(Berlin Pro) die heb ik een aantal keer van onze geluidsman geleend, gewoon "just for fun" :D

Klopt maar live hoort 99% van het publiek het verschil tussen de gitaren toch niet dus dan kun je een hele hoop 'just for fun' gebruiken :D
(*denkt toch nog steeds over een Daisy Rock Heartbreaker voor on-stage*)

Embryoyo
27 augustus 2004, 22:57
john deer 9600 :-D25" Kitchen Knife :-D