PDA

View Full Version : Extra veer=minder ontstemming?



SilverFoo
3 juli 2004, 18:31
Nou? Extra veertje aan je trem. hangen en je gitaar ontstemt minder snel? Ik heb een vintage prs copy en daar hangen maar 2 veren aan, hij ontstemt wel erg vaak, irritant dus... te verhelpen als ik er een extra veer bij hang?

Diedo
3 juli 2004, 18:34
ik denk dat dan vooral je trem wat lager komt... je kan het proberen, maar ik denk dat het niet veel verschil zal maken

SilverFoo
3 juli 2004, 18:36
hmm... andere oorzaken dat ie zo snel ontstemt?

Akira
3 juli 2004, 18:36
Als je er een veer bij hangt, moet je de schroeven waarmee je trem in je body vast zit ook weer wat losser draaien, anders hangt je trem niet meer paralel aan je body.
Of ie er stemvast van word.....GEEN idee.
De trekkracht aan je snaren blijft hetzelfde denk ik?

Diedo
3 juli 2004, 18:38
dat dacht ik ook... wat wel zo is denk ik: je moet meer kracht uitoefenen op je trem om em in beweging te brengen, dus missichen blijft ie daardoor iets beter gestemd......

defecto
3 juli 2004, 18:40
Of je krijgt er gewoon een pijnlijke arm van.. 8) Als je de trem op dezelfde manier blijft gebruik lijkt het me dat de snaren nog even ontstemmen maar dat je wel meer kracht moet zetten.

amon
3 juli 2004, 18:42
ik zou dan juist even die dingen boven op de hals checken. niet de stemmechanieken, maar die met 3 imbussleutjes schroefjes... ben de naam even kwijt :oops:

wellicht dat die ver ingesleten zijn ofzo, waardoor je de snaar niet meer goed vast kunt draaien en kan ontstemmen?

andy
3 juli 2004, 19:17
Het kan inderdaad best zo zijn dat je gitaar ontstemd, omdat er maar 2 veren in zitten. Ik had het na aankoop van een Jackson Prof ook nadat ik er nieuwe snaren opgezet had, iets dikker dan die fabriekskrengen.
Omdat een onderhoudsbeurt bij de aankoop hoorde, heb ik het ding meteen terug gebracht en opnieuw laten afstellen. Er zaten toen twee extra veren in het trem systeem.

Swan
3 juli 2004, 19:20
watvoor brug is het? n floyd kopie of gewoon n vaste brug? hoe heb je hem afgesteld?

SilverFoo
3 juli 2004, 20:23
Het is geen floyd, gewoon een soort van strat trem. Hij stond aardig hoog zeg maar dus ik heb em iets naar beneden geschroefd en ik heb het idee dat het wel ietsjes beter wordt. Verder staat ie wel aardig laag afgesteld, lage actie zeg maar. Voor de rest heb ik er niet zoveel verstand. De gitaar is net nieuw (zo`n 4 maand).

munkie
3 juli 2004, 22:17
Als je dezelfde dikte snaren blijft gebruiken zullen extra veren de tremolo meer naar de body toe trekken. Moet je dus compenseren met de afstelling. I.c.m. een dikkere set dus bijv. van 09 naar 010 kan het helpen tegen ontstemmen, ik heb Strats altijd met 5 veren gebruikt. SRV had ze zelfs op zijn hoed :D

lcvanderhelm
4 juli 2004, 15:36
Als het een soort stratocastertremolo is zal er geen lock nut opzitten en zit het probleem waarschijnlijk bij de topkam.De snaar zal hier wel teveel wrijving ondervinden.Probeer deze eens met het fijnste schuurpapier glad temaken[de inkepingen dus].Evntueel met commandant 5.INspuiten met grafietolie op regelmatige basis kan ook. Na een duikvlucht met de tremelokan je ook proberen hem in de juiste stand terug te dwingen door een kort rukje[Nee niet gelijk je broek uitrekken]en andersom.

SilverFoo
4 juli 2004, 19:47
Na een duikvlucht met de tremelokan je ook proberen hem in de juiste stand terug te dwingen door een kort rukje[Nee niet gelijk je broek uitrekken]en andersom.


hahahaha.. ik zal het proberen... thanks! :D

Raffel
5 juli 2004, 08:37
nee heeft geen invloed op ontstemming een extra veer. Ik heb het meerdere malen geprobeerd. Als je snaren ontzettend veel ontstemmen, moet je ze misschien eens stretchen van te voren.