PDA

View Full Version : welke gitaar/



domi
28 april 2002, 14:50
Hallo. SPeel al 5 jaar akoustisch en stap over op elektrisch. Wat is een goede gitaar voor mij? (welke soort, welke prijsklasse)

pimmetje
28 april 2002, 15:07
Allereerst bepaal jij natuurlijk grotendeels de prijsklasse. In welke richting zat je te denken? Dan tellen we er hier wel wat bij op :smile: Stuit tweedehands je tegen de borst of vind je dat geen probleem?

De volgende vraag is: Wat voor muziek wil je ermee gaan spelen? Noem 'ns een (paar) muzieksoort(en) en eventueel nog een paar artiesten die jij daarbij indeelt.

Houdt bij het budget voor je gitaar ook meteen rekening met geld voor een versterker. De kosten hiervan hangen natuurlijk ook weer af van je wensen (alleen thuis oefenen of ook spelen met band, etc.)

Sjaak
28 april 2002, 16:31
Enne tis misschien een goed idee om vorige topics door te lezen. staat ook heel veel informatie in over waar je op moet letten als je een gitaar koopt. En ook goede alternatieven en combinaties (gitaar/versterker) voor die veel te dure gitaren

Neophyte
28 april 2002, 20:03
misschien dat je even een budget kan noemen???

voor 500 gulden (ik doe nog steeds niet aan euro's) heb je een leuke beginnersgitaar, kheb zelf een epiphone Les paul standard voor 1000 gulden 2ehands gekocht en ben daar heeeeeeeeeel erg tevreden mee. (PS: dat was niet mn eerste gitaar hoor)

washburns is een leuk merk om mee te beginnen. Squier vind ik persoonlijk iets minder, net als Aria.

domi
28 april 2002, 20:09
Paar duidelijkheden:

- tweedehands vind ik niet erg
- Is een starterspakket goed (squier)
- Zijn er veel verschillen tussen versterkers, ik bedoel zijn er ook versterkers waar verschillende geluiden uit komen
- Ik wil rock maar ook andere muziek spelen(the offspring, nirvana, Puddle of mud, Blink 182, POD, maar nog veel meer)
- een budget weet ik niet precies, vanaf 250 euro ofzo?

Neals
28 april 2002, 20:20
als ik dit zo zie kan ik het beste een strat (look-alike) aanraden.

verders er wel opletten dat er dubbele humbucker opzit, is wel zo fijn als je rock wilt spelen.

domi
28 april 2002, 20:29
Wat is precies een strat (look-alike) ?

En wat bedoel je met dubbele humbucker ?

Sorry, ik heb nog niet zoveel verstand van elektrische gitaren. En een strat(look-like), hoe duur zijn die ongeveer?

Rubenios
28 april 2002, 20:55
Gewoon een Jackson RR1 halen :smile: zo'n zwarte met van die gouden randjes, kwijl kwijl slijm slijm, :wink:

gangsta
28 april 2002, 21:00
kom op man ff realistisch. ik wil ook wel een rr1 maar heb denk ik net iets te weinig geld.

Rubenios
28 april 2002, 21:04
ben ervoor aan het sparen, zo'n ding kost 6000 piek (guldens)
maar dan heb je misschien wel de beste soleer gitaar :smile:

Heeft iemand nog geld over? doneer het op giro 123 ten name van Rubens gitaar :smile:

domi
28 april 2002, 22:11
Ja erg leuk wel allemaal over die RR1, maar ik wil wel graag antwoorden zoals welke gitaar en welke versterker voor mij goed zijn (niet te duur)
en Wat is precies een strat (look-alike) ?

En wat is een dubbele humbucker ?

Sorry, ik heb nog niet zoveel verstand van elektrische gitaren. En een strat(look-like), hoe duur zijn die ongeveer?

pimmetje
28 april 2002, 22:24
250 euro als totaal voor gitaar en versterker is echt te weinig. Ik zou zelf eerder denken aan zo'n 250 voor de versterker en 350 of zo voor de gitaar. En dan heb je nog steeds niet iets voor je hele leven hoor. Je zal dan zeker weer geld uit moeten geven als je in een band gaat spelen.

Heeft 't haast? Je zegt dat je al 5 jaar speelt. Het is dus vrij zeker dat je gitaar gaat blijven spelen. Als 't geen haast heeft, zou ik vooral voor de gitaar nog even doorsparen. Dat geeft je tijd om in de winkels nog ff een aantal gitaren te gaan proberen en op het internet de karakteristieken van vele gitaren te achterhalen. Hier op het forum en op duizenden andere sites is heel wat info over specifieke gitaren te vinden. Houd meteen ook marktplaats enzo in de gaten.

Een snel gekochte, goedkope nieuwe gitaar betekent een hele grote kans op spijt. Juist als je al aardig kan spelen.

pimmetje
28 april 2002, 22:35
Oh ja... nog ff een antwoordje op je verdere vragen over de strat en de humbuckers.

Echte Strat = Fender Stratocaster
Strat lookalike = ander merk Stratocaster, bv Squier

Humbucker is een pick-up of element. Dat zijn die dingen die op electrische gitaren zitten waar op akoestische gitaren het klankgat zit.

Je hebt achterlijk veel verschillende elementen, maar de meest duidelijke scheiding is tussen single-coil elementen en humbuckers (double-coil). Humbuckers hebben dus 2 spoelen. Ze klinken hierdoor wat vetter, vooral met een overstuurde versterker.

Ieder soort gitaar heeft z'n eigen combinatie van pick-ups. Een strat heeft standaard 3 single-coil elementen, maar je hebt ook fat-strats met een twee single-coils en één humbucker.

Ga de straat op en de winkels in en probeer een paar gitaren met verschillende elementen. Nogmaals - net al in m'n vorige bericht - koop niet te snel. Neem liefst ook iemand mee die WEL iets van electrische gitaren weet.

domi
29 april 2002, 10:11
Een fender squier stratocaster, die zijn niet zo duur heb ik gehoord. Is dat wat voor mij gezien de muziekstijlen en kwaliteit?

jaccoos
29 april 2002, 10:37
Als je al 5 jaar speelt kan je beter gaan voor een echte fender en dan een mexicaanse fat strat. Das zo'n beetje een alround gitaar. Wil je nog wat steviger en voller geluid, ga dan voor een epiphone Les Paul (ook voor jazz en blues te gebruiken). Wil je een echte scheurgitaar, neem dan een Ibanez (RG 270 DX GSX bijv).

Deze gitaren zijn wel allemaal €500, dus je zal nog ff moeten sparen en een vakantiebaantje nemen. Als versterker zou ik een transistorbakje van 20 a 30 Watt aanraden. bijv uit de Marshall Mg serie of de Fender Frontman serie. Das ook wel €200,- maar je moet het er maar ff voor over hebben.

M-towns
29 april 2002, 10:40
Een ibanez uit de G-serie, een squier of een epiphone raad ik je aan. Dit zijn GGG's, goedkope goede gitaren.

domi
29 april 2002, 11:40
Wat is goedkoop(een ibanez uit de g-serie)

Is een starterspakket die je kan vinden bij http://www.gitaar.nl en dan onder het kopje squier niet iets voor mij? Je kan kiezen uit een stratocaster of een telecaster. (pakket kost bij elkaar 310 euro, (gitaar,versterker,gitaarband, snoer, videoband, extra snaren, plectrum)

domi
29 april 2002, 11:52
Ik noem even een paar gitaren op met de prijzen(staan er achter), kunnen jullie er advies over geven(ik wil rock enz. gaan spelen, en speel al 5 jaar akoustish) HIer komen ze!
(ze zijn allemaal met Electric Solid Body)

-Richwood Strat (180)
-Ibanez Blazer met twee humbuckers (280)
- Essex Telecaster(204)
- Epiphone Les Paul 100 (250)
- Samick Skn 650 (351)
-Epiphone Junior (225)
- Richwood Les Paul (250)

pimmetje
29 april 2002, 13:26
Als je rock wilt gaan spelen, dan zou ik voor de humbuckers gaan. Wat mij betreft vallen de stratocaster en telecaster dus af. De Ibanez Blazer ken ik alleen maar met 3 single-coils...

jaccoos
29 april 2002, 14:02
Als je dan toch een uit het lijstje wil, neem een lp 100, al ben ik er niet wild van. Je kan trouwens beter een 2e hands gitaar zoeken, heb je meer waar voor je geld. Bijv op marktplaats:
Sunn Mustang voor €200,- bijv.