PDA

View Full Version : Solderen



Swan
3 juli 2004, 12:04
test?

Swan
3 juli 2004, 12:04
wie kan mij wat info verstrekken over solderen van eletronica, pickups enzo?
ik heb nu n soldeerbout van 15 watt oid die er n half uur over doet om op te warmen en na iets gesoldeert te hebben weer n half uur nodig heeft...nogal irritant, en beetje lomp ding, watvoor soldeerbout raden jullie aan? moet ik nog speciaal tin hebben?

youngcoby
3 juli 2004, 12:08
Ik gebruik gewoon soldeer voor elektronica. Heb geen flauw idee van de samenstelling ervan.

Ik denk dat je het best wel een goede soldeerbout koopt, dit voorkomt al veel wachten en frustratie. Ikzelf heb een soldeerstation waar je temperatuur ed kan instellen. Duurt ongeveer 3 minuten voordat ie warm staat.

SiNiSTRaL
3 juli 2004, 12:13
een 15 watt soldeerbout is prima opzich, soldeertin met harskern is t beste voor dit soort klusjes

doncker
3 juli 2004, 12:16
Een 30-watter is nog iets beter , maar meer hoeft het zeker niet te zijn. Gewoon zien dat je soldeerpunt een mooie punt heeft en dat je hem goed verzorgt (geen tinresten er laat opzitten en laat roesten e.d.)
Gewone elektronicasoldeer is zeker goed genoeg , kgebruik zelf altijd de gele buisjes van velleman omdat ik mijn kansen op vingerverbranding ermee verklein.

Negative K3 fan
3 juli 2004, 13:22
idd soldeer met harskern, is heel makkelijk, voor elektronica kan een soldeer pistool ook heel handig zijn.

SiNiSTRaL
3 juli 2004, 14:20
idd soldeer met harskern, is heel makkelijk, voor elektronica kan een soldeer pistool ook heel handig zijn.
soldeer pistool vind ik echt onhandig....had die eerst, sinds paar maanden zo;n pen, veel makkelijker

wietse
3 juli 2004, 14:25
idd soldeer met harskern, is heel makkelijk, voor elektronica kan een soldeer pistool ook heel handig zijn.
soldeer pistool is alleen maar handig als je een echt goede snel warm wordende hebt ,een echte weller ofzo.
dus niet zo'n hobby ding van 10 euro.
anders is zo'n bout met een fijne stift veel handiger.

pimmetje
3 juli 2004, 14:50
Idd gewoon een leuk soldeerboutje met niet al te grove pen en soldeer met harskern. Een hele fijne pen is ook weer niet nodig. Ik heb voor de meeste knutselwerkzaamheden een boutje van 25Watt, kostte geloof ik nog geen 10 euro, dus daar wordt je niet arm van.

Wel handig om een (krom) tangetje te hebben om de draadjes en onderdelen een beetje fijn en veilig voor de vingers beet te pakken en op de plaats te houden. Een lullig, goedkoop (plastic) bankschroefje of iets dergelijks kan ook geen kwaad voor sommige bezigheden waarbij niet één te solderen onderdeel al enigszins vast zit. Je hebt anders altijd een hand te weinig.

En bij het solderen altijd eerst de te solderen onderdelen met wat soldeer bewerken en dan pas aan elkaar solderen... wordt vaak vergeten, maar dat maakt 't solderen echt duidelijk makkelijker.

Swan
3 juli 2004, 17:52
En bij het solderen altijd eerst de te solderen onderdelen met wat soldeer bewerken en dan pas aan elkaar solderen... wordt vaak vergeten, maar dat maakt 't solderen echt duidelijk makkelijker.

ja idd....ik kom altijd n hand te kort....nog meer van ditsoort tips?

ik zal es gaan kijken naar n 30 wattertje met scherp puntje en wat soldeer op harsbasis.......dank voor de info

SiNiSTRaL
3 juli 2004, 18:12
En bij het solderen altijd eerst de te solderen onderdelen met wat soldeer bewerken en dan pas aan elkaar solderen... wordt vaak vergeten, maar dat maakt 't solderen echt duidelijk makkelijker.
volgens mij heet dit 'vertinnen' en is dit aardig standaard :D, zorgt er ook voor dat je draadjes niet gaan 'rafelen'

pimmetje
3 juli 2004, 18:17
Pak ook eerst 'ns een paar stukjes draad en wat andere crap om op te oefenen.
Je wilt de verbinding in zo kort mogelijke tijd zo goed mogelijk krijgen. Je wilt de hitte niet te ver door laten geleiden met het gevaar dat sommige onderdelen kapot gaan. Dat van tevoren met soldeer bewerken van beide onderdelen helpt al voor die snelheid, maar enige oefening is niet onhandig.

Houd ook een licht vochtig sponsje of zo in de buurt om de stift regelmatig mee schoon te maken.

Let erop dat je verbindingen mooi helder eruit zien en gebruik geen overdreven hoeveelheden soldeer.

@sinis: het is idd aardig standaard, maar velen die net beginnen met soldeer-knutselwerk weten dit soort kleine "trucjes" juist niet en krijgen daardoor veel minder net soldeerwerk.

amon
3 juli 2004, 18:44
En bij het solderen altijd eerst de te solderen onderdelen met wat soldeer bewerken en dan pas aan elkaar solderen... wordt vaak vergeten, maar dat maakt 't solderen echt duidelijk makkelijker.
volgens mij heet dit 'vertinnen' en is dit aardig standaard :D, zorgt er ook voor dat je draadjes niet gaan 'rafelen'

soldeervet....

(of gaat het ergens anders over?)

bert k
3 juli 2004, 20:27
Gaat idd ergens anders over. Vertinnen is de losse onderdelen van soldeer voorzien. Soldeervet heb je niks aan, dat zit al in de harskernsoldeer.

Mooi verhaal: ik heb vorige week 2 nieuwe pups in de gitaar van Mark S gezet, want ik kan zo mooi solderen, vond ie. Dus ik pak mijn bout, een echte Weller, en plug hem in. Even later pak ik hem op, bijkt de stift eruit gedonderd te zijn. Dus stroom eraf, laten afkoelen, stift er weer in, en wachten. Wat later probeer ik wat draadjes los te bakken en dat lukte dus niet, soldeer wou niet smelten. Nog later gaf Mark me de tip om de stekker er weer in te steken... :oops:

doncker
3 juli 2004, 20:41
@ bert k :good busy:d

Om te oefenen met solderen , deed ik eerst een paar van die kitjes waarbij het printje en de onderdelen los van mekaar zaten.
Je leert zo onderdelen kennen en ook hoe je goed moet solderen en voor de rest is het veel oefenen

SiNiSTRaL
3 juli 2004, 23:30
met onderdeeltjes solderen kan je niet veelk verpesten opzich, tenzij je bijvoorbeel een printje met germanium transistors maakt, die zijn nogal warmtegevoelog, dus als je de bout er te lang in de buurt houdt kan je ze weggooien

bert k
3 juli 2004, 23:43
Praktijkprobleempje kan zijn dat je voor een printje aan een 15 Watt boutje genoeg hebt, maar voor grote klonten metaal, zoals wat draden achter op het huis van een potmeter, heb je toch wat meer vermogen nodig.

Swan
4 juli 2004, 00:23
hmmm ik ga nog geen printplaatjes enzo solderen...