PDA

View Full Version : bas over gitaar versteker?????



jeroenb
2 juli 2004, 21:53
met een bas over gitaar gear kan dat??
ik heb een eindtrapje van 2 x 80 w
en een digitech 2101 en een marshall 1960 a cab
maaar kun je hier met een bas over??

soup
2 juli 2004, 22:40
ik denk dat dat niet zo goed is voor je versterker , gitaar kan je wel over een bas versterker spelen maar zeker niet omgekeerd dus dan gaat ie kapot

BartL
2 juli 2004, 23:20
Dat maakt voor de versterker geen flikker uit (technisch gezien). Je moet wel letten op de speakers. Als je over een gewone gitaarspeaker gaat bassen, zal deze snel kapotgaan.

Nocki
3 juli 2004, 00:15
ik heb er al een leuke amp maar naar de ziekte geholpen... daar kon dus mooi een nieuwe speaker in...
niet doen dus...

NOcki

jeroenb
3 juli 2004, 00:56
ik heb er al een leuke amp maar naar de ziekte geholpen... daar kon dus mooi een nieuwe speaker in...
niet doen dus...

NOckiik heb er een 4 x twaalf inch kast van marshall onder

maar de versterker kan het doen?
dus eventueel een andere kast eronder en klaar?

Nocki
3 juli 2004, 01:00
als je ewoon wil spelen kan het overal mee.

de speakers krijgen een opdonder en gaan kapot maar het kan wel. dat was je vraag. ook met een gitaar versterker kan je gewoon bassen. en ook met de stereo kan je bassen. dat is het antwoord van je vraag.

kanttekening is dat het niet klinkt en dat je de speakers naar de knoppen brengt. waarom klinkt het niet? omdat het er niet voor gemaakt is. een bas amp is heet anders dan een gitaaramp. vandaar ook vakk het ontzettend hoge vermogen...

maar goed. je antwoord is dus ja het kan.

Nocki

jeroenb
3 juli 2004, 07:06
het kan dus
de versterker kan het hebben (geld dat ook voor de pre amp??)
maar de speakers niet
dus inprincipe een andere kast aanschaffen en ik ben safe?

Gretsch6120
3 juli 2004, 11:32
Hoe zit het dan met een bassman? Die is toch oorspronkelijk voor bas ontworpen en heeft toch echt 4 10-inchers. De moderne reissue heeft in princiepe toch nog dezelfde soort speakers...

Diedo
3 juli 2004, 11:47
je kan wel met een gitaar op een basversterker... dat is geen probleem... vandaar dus

Swan
3 juli 2004, 11:53
als je ewoon wil spelen kan het overal mee.

de speakers krijgen een opdonder en gaan kapot maar het kan wel. dat was je vraag. ook met een gitaar versterker kan je gewoon bassen. en ook met de stereo kan je bassen. dat is het antwoord van je vraag.

kanttekening is dat het niet klinkt en dat je de speakers naar de knoppen brengt. waarom klinkt het niet? omdat het er niet voor gemaakt is. een bas amp is heet anders dan een gitaaramp. vandaar ook vakk het ontzettend hoge vermogen...

maar goed. je antwoord is dus ja het kan.

Nocki


ja je kan ook van n flatgebouw springen...maar das ook niet echt goed voor je :???:

Lune-a-tic
3 juli 2004, 12:14
Hoe zit het dan met een bassman? Die is toch oorspronkelijk voor bas ontworpen en heeft toch echt 4 10-inchers. De moderne reissue heeft in princiepe toch nog dezelfde soort speakers...
Klopt, en is dan ook geen probleem. Niet de 10inchers zijn een probleem (veel te vinden in bassrigs) maar het type, en in bassman zit bmw nog steeds hetzelfde type dat ook bas kan verdragen.

jeroenb
3 juli 2004, 12:38
Hoe zit het dan met een bassman? Die is toch oorspronkelijk voor bas ontworpen en heeft toch echt 4 10-inchers. De moderne reissue heeft in princiepe toch nog dezelfde soort speakers...
Klopt, en is dan ook geen probleem. Niet de 10inchers zijn een probleem (veel te vinden in bassrigs) maar het type, en in bassman zit bmw nog steeds hetzelfde type dat ook bas kan verdragen.
dus conclusie : ik moet er gewoon een andere speakerkast bij hebben
en mijn versterker spul kan het dus wel aan
daar krijg ik geen troubles mee

Negative K3 fan
3 juli 2004, 12:56
volgens mij is de discussie al eens gevoerd en waarom zou het niet kunnen? Door zon marshall cab spelen ook lui die mortician achtige muziek maken met gewone gitaren lager gestemd dan basgitaren en alleen maar palm mutes, dan moeten die speakers ook een gigantische hoeveelheid basdruk aan kunnen, waarom zouden ze dan kapot gaan met een basgitaar?

niels_r
4 juli 2004, 22:31
met gewone gitaren lager gestemd dan basgitaren

Een gewone gitaar een octaaf naar beneden? :-?

Punt is dat je met bas een veel groter frequentiebereik hebt. Bas speakers zijn ook full-range, wat van gitaarspeakers niet gezegd kan worden. Op laag volume zul je gitaarspeakers niet zo snel mollen, maar hard bas spelen over een gitaarcabinet zou ik je niet aanraden. Het klinkt trouwens ook niet echt lekker.

Om bastonen goed te versterken heb je veel vermogen nodig en de speakers moeten dit vermogen ook aankunnen. Je hebt bascabinets met 4 10" speakers erin die tot honderden watts belast kunnen worden. Kom je aan met je gitaarcabinet met een paar 25W speakers erin.. :wink:

Conclusie: niet doen, maar koop er een versterker bij. Voor thuis een beetje bas erbij spelen heb je meer dan genoeg aan een klein 30W 10" combootje, in een band moet je toch minimaal denken aan een 100W versterker. Zo duur is een 2e hands 100W bascombootje nu ook weer niet.

Arnie
5 juli 2004, 11:23
Een maat van me had een fender gitaarcombo (transistor) waar hij bas over speelde. Nou, die ging dus mooi naar de kl*te.

Ik zou t dus niet doen. Uit een basgitaar komen lagere frequenties dan uit een gitaar. De voorversterker van een gitaarversterker is afgesteld op "gitaarfrequenties" en niet op "basfrequenties".

jeroenb
5 juli 2004, 20:19
dit zet zoden aan de weg
dit laatste bedoel ik
de frequenties
ik ben er uit
ik koop er gewoon een ander bij
ik speel op save
he guys thanxxxx

Negative K3 fan
5 juli 2004, 20:46
Een maat van me had een fender gitaarcombo (transistor) waar hij bas over speelde. Nou, die ging dus mooi naar de kl*te.

Ik zou t dus niet doen. Uit een basgitaar komen lagere frequenties dan uit een gitaar. De voorversterker van een gitaarversterker is afgesteld op "gitaarfrequenties" en niet op "basfrequenties".

je molt geen voorversterkers door te lage freqquenties! weet je trouwens wel hoe lage frequenties voortkomen uit palm mutes??? Dat gaat erg laag! het klinkt nergens naar en ook het verhaal over vermogen klopt, om met een band genoeg laag te produceren heb je idd veel/genoeg vermogen nodig en dat trekken sommige gitaarversterkers niet (niet dat je ze daar uberhaupt voor zou willen gebruiken).

ik blijf erbij dat je best bas kunt spelen over een degelijke gitaaramp en omgekeerd.

Antal
5 juli 2004, 22:55
je molt geen voorversterkers door te lage freqquenties!

Klopt.


weet je trouwens wel hoe lage frequenties voortkomen uit palm mutes??? Dat gaat erg laag!

Klopt ook, maar met pm'es heb je weinig pieken. Das net ff iets anders dan gaan slappen op een bas :wink:


het klinkt nergens naar en ook het verhaal over vermogen klopt, om met een band genoeg laag te produceren heb je idd veel/genoeg vermogen nodig en dat trekken sommige gitaarversterkers niet (niet dat je ze daar uberhaupt voor zou willen gebruiken).

ik blijf erbij dat je best bas kunt spelen over een degelijke gitaaramp en omgekeerd.

Maar ik zou er toch maar een compressor tussen zetten als je het wilt doen. Voor de zekerheid.

charlie45
5 juli 2004, 23:26
het maakt niet uit of het theoretisch onderbouwd is of niet, feit is dat sommige mensen de ervaring hebben dat je met een basgitaar een gitaarversterker kan mollen.

oppassen dus..

ik denk dat je met een gitaar ook wel een versterker kan mollen, maar dan klinkt het zo schel dat ie al lang niet meer harder hoeft.

Theije
6 juli 2004, 03:22
Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen, kwalitatief gezien zal het misschien niet alles zijn anders waren er vast geen aparte bassversterkers uitgevonden :D
Maar ik ken voorbeelden van gitaristen waarbij hun gitaar meer weg heeft van een bass dan van een gitaar en die spelen ook gewoon over gitaarversterkers.

niels_r
6 juli 2004, 19:38
Nogmaals, de versterker is het probleem niet. Het zal hooguit nergens naar klinken ;). Het zijn de speakers die het niet aankunnen. Basspeakers zijn full-range en kunnen een stuk meer hebben. Gitaarspeakers mol je echt...

De topicstarter heeft naar mijn idee een goede keuze gemaakt door een aparte basversterker te kopen.

Wormaap
11 juli 2004, 23:39
Even een technische onderbouwing, sortof :P
Om lage tonen fatsoendelijk weer te geven moet de speaker een stukken grotere uitslag maken dan bij hoge tonen (oren zijn minder gevoelig voor laag) en een gitaarspeaker kan deze uitslag niet maken. Als je er dan toch een bas met een redelijk vermogen doorheen jaagt zal'ie gewoon keihard naar de kl*te gaan.