PDA

View Full Version : beginnen met Chet Atkins/Tommy Emmanuel achtig spul



SaferSephy
2 juli 2004, 15:05
hoi ik speel nu zo'n 3 maanden gitaar en het gaat best lekker snel...alleen kom ik er achter dat ik slag gitaar spelen maar een saaie bezigheid vind. Ik wil dus goed leren fingerpicken a la Chet Atkins (zoals in Windy & Warm bijvoorbeeld). Wat zijn goede oefeningen hiervoor om te beginnen?

rien
2 juli 2004, 20:11
Hoi

je moet als je dit wilt beheersen Lessen gaan volgen
Het belangrijkste is de controle over je duim met welke je a-d e- snaar
consequent in een bepaald ritme aanslaat

Dus bijvoorbeeld windy + warm begint met een a mineur accoord
Dan moet je met je duim de a dan de d en dan de e snaar aanslaan en
als je dat een maand of 4 hebt geoefend en je hele familie gek geworden is moet je terwijl je dit rime met je duim blijft spelen met je overige vingers eerst maar eens proberen het accoord aan te slaan terwijl je duim onafhankelijk door blijft gaan.

Lukt dat.. dan kan je proberen de melodie uit het acoord te tokkelen
maar de baslijn moet contstant blijven gaan Ik heb wat posts gezet onder de noemer fingerpciking emmanuel etc in de topic sounds moet je maar effe terugzoeken met zoek menu dan kan je er naar luisteren

Het is niet eenvoudig maar als je de slag eenmaal hebt raak hje hem nooit meer kwijt

succes
Rien

SaferSephy
4 juli 2004, 02:40
bedankt voor de info rien...het is mede door jou dat ik aan die manier van spelen zo verslaafd ben geraakt als het gaat om luisteren en proberen...toen ik Chet en Tommy hoorde spelen dacht dat dit bijna onmogelijk was...maar na het horen van jou (fantastiche) spel, dacht ik dat het misschien ooit voor mij ook wel te doen zou zijn...natuurlijk hoor ik dat jij minstens 20/30+ jaar ervaring hebt...maar toch..tis iets dichterbij gekomen...

ik luister overigens The Man with the Green Thumb gespeeld door jou elke dag wel een paar keer...wat een melodie zit daar in zeg

SaferSephy
4 juli 2004, 02:40
bedankt voor de info rien...het is mede door jou dat ik aan die manier van spelen zo verslaafd ben geraakt als het gaat om luisteren en proberen...toen ik Chet en Tommy hoorde spelen dacht dat dit bijna onmogelijk was...maar na het horen van jou (fantastiche) spel, dacht ik dat het misschien ooit voor mij ook wel te doen zou zijn...natuurlijk hoor ik dat jij minstens 20/30+ jaar ervaring hebt...maar toch..tis iets dichterbij gekomen...

ik luister overigens The Man with the Green Thumb gespeeld door jou elke dag wel een paar keer...wat een melodie zit daar in zeg

rien
4 juli 2004, 10:35
ja mooi he

zou je eigenlijk endless road moeten kopen van Tommy emmanuel daar staat de orginele ( en veel betere) versie op

veel succes

Rien

Wickeh
4 juli 2004, 18:33
ja mooi he

zou je eigenlijk endless road moeten kopen van Tommy emmanuel daar staat de orginele ( en veel betere) versie op

veel succes

Rien

En laten signeren door de Meester zelf in het Amphion te Doetinchem woohoo :D! Mooi spul he? Ik doe pogingen tot Endless Road maar kan het niet aan hoor, nummers als Imagine en I've Always Thought of You zijn goed te doen al heb je wat tijd nodig om er gevoel in te krijgen. Maar een onafhankelijke duim lukt me op de een of andere manier absoluut niet...

rien
5 juli 2004, 00:15
Sterker nog .... het met de meester samen spelen in raalte

blijven oefenen komt het vanzelf

hoi
Rien

roppie
5 juli 2004, 21:00
inderdaad blijven oefenen, ben zelf sinds kort ook bezig, kan nu windy and warm en mombasa aardig. Ik ben nu bezig met borsalino, maar ik moet zeggen bij ieder moet ik weer dagen/weken lang oefenen om de bas en melodielijntjes netjes tegelijk te kunnen spelen.